loading...
سخن جدید
بازدید : 20 1393/05/12 نظرات (0)

 

 

تجارت مرگ در جاده طلايي!

 

 

 

قاچاقچيان مواد مخدر مسير ميان افغانستان به پاکستان و جاده منتهي به شرق ايران را که مقادير زيادي ترياک، مشتقات آن و هروئين به بازار غرب منتقل ميشود، جاده طلايي مينامند. در تمام طول اين مسير يک وحدت سياسي برقرار است که سبب شده چشمها روي اين بازيگران و دلالان مواد مخدر بسته شود و اين افراد از اين مسير براي تجارت شوم خود استفاده کنند.

اين مسير، محل درآمد طالبان محسوب ميشد و سبب شده بود اين گروه بتواند در افغانستان مقاومت کند. از سوي ديگر، اين مسير براي جنگجويان افغاني طرفدار امريکا و نيروهاي ائتلاف شمال نيز که از هواداران اصلي امريکا در افغانستان هستند، مسيري حياتي به شمار ميآيد.

افغانستان 87درصد ترياک دنيا (4هزار و 519تن در سال جاري ) را تامين کرده است. درحقيقت 5/4 ميليارد دالر از درآمد کشور از کشت و قاچاق ترياک فراهم ميشود.

تا پيش از حمله نيروهاي امريکا به افغانستان که در سال 2001انجام و منجر به سقوط رژيم طالبان شد، توليد ترياک روند عادي داشت و در دوران پس از طالبان، جنگجويان افغاني مسير جاده طلايي را بستند. با اين اقدام، قاچاقچيان بينالمللي مجبور شدند با جنگجويان افغاني تباني کرده و اجازه حمل مطمئن مواد مخدر از اين مسير را تضمين کنند.

تا اواخر سال 2002، قاچاقچيان ترياک را به پاکستان حمل ميکردند و سپس به افغانستان برميگرداندند و از آنجا به بازار اروپا ميرساندند.

يکي از مقامات ارشد پنتاگون که در کار سازماندهي نيروهاي ائتلاف شمال در افغانستان عليه گروه طالبان نقش داشت، معتقد است که اقتصاد مواد مخدر در افغانستان قويتر از اقتصاد به معناي کل کلمه است.

وي ميگويد: «تنها چيزيکه نيروهاي طرفدار طالبان و حاميان و جنگجويان جبهه ائتلاف شمال را به هم مرتبط ميکرد، اقتصاد سياه مواد مخدر بود که هزينهي مقاومت نيروهاي مخالف امريکا را در اين کشور فراهم ميکرد.»

اطلاعات منتشر شده از سوي آژانس کنترل مواد مخدر در واشنگتن نشان ميدهد که قاچاقچيان مواد مخدر در پاکستان چندين تن محمولههاي مواد مخدر را به اروپا و امريکا ارسال ميکنند. اين قاچاقچيان از مناطق خاصيکه محل سکونت قبايل است، براي انتقال مواد مخدر استفاده ميکنند. جالب آن که پيکهايي هم اين مواد مخدر را تحويل گرفته و از طريق ميدانهاي هوايي بينالمللي پاکستان و بندر کراچي از اين کشور خارج ميکنند.

بخشي از مواد مخدر نيز از خشکي و در امتداد سواحل درياي عرب در پاکستان به ايران، ترکيه يا به کشورهاي آسياي ميانه ميرسد. مسير کلي قاچاق ترياک توليدي در افغانستان از طريق خشکي است.

در اين مسير مواد مخدر به پاکستان حمل ميشود و از ولايت بلوچستان در پاکستان به مرزهاي ايران وارد شده و پس از گذر از نواحي شمال غرب قلمرو کردنشينان وارد آزمايشگاههاي ترکيه ميشود.

در آزمايشگاههاي ترکيه، مرفين به هروئين تبديل ميشود و هروئين و حشيش به خريداران در ترکيه تحويل داده ميشود و از آنجا نيز به بازارهاي جهاني بويژه اروپا حمل ميشود.

در کنار کمربند ساحلي مرکان در طول درياي عرب، در ولايت بلوچستان پاکستان، شهرکوچکي به نامند واقع شده است. در اين شهر اسم زبيده جلال که مردم بومي منطقه او را به امامالدين ميشناسند، براي همه شناخته شده است.

نفوذ امامالدين از شمال تا جنوب، شرق و غرب اين کمربند ساحلي را در بر گرفته است. امامالدين يکي از افرادي است که تحت تعقيب اداره ويژه مبارزه با مواد مخدر پاکستان است. اين اداره در سال 2002و 2003پروندهاي عليه وي در دادگاه رسيدگي به تخلفات مواد مخدر، در مرکز بلوچستان تشکيل داد.

وي بدون هيچ واهمهاي در شهر مند که در قلب مسير طلايي واقع شده، زندگي ميکند و کاروان مواد مخدر به ترکيه را رهسپار اين کشور ميکند. مواد مخدري که مقصدشان آزمايشگاههاي ترکيه نيست، به ازبکستان و تاجيکستان فرستاده ميشوند.

البته اين ترياک چندان مرغوب نيست و ترياک با کيفيت مرغوبتر به مقصد اروپا قاچاق ميشود. در شمال افغانستان مواد مخدر عموما در اختيار نيروهاي ازبک به سرکردگي سبقتالله در مزار شريف است.

مقامات امريکايي معتقدند عليرغم اختلاف شديد ميان اقوام پشتون طرفدار طالبان و جبهه ائتلاف شمال، تعدادي از گروههاييکه در اين دو دسته هستند با يکديگر در ارتباطند.

اگرچه هيچ پيماني دال بر حمايت از گروههاي پشتون طرفدار طالبان وجود ندارد، اما تجارت مواد مخدر تنها عنصري است که مورد توجه هر دو گروه است و عاملي براي پيوند آنان محسوب ميشود. ايران از هيچ يک از اين دو گروه حمايت نميکند. اما مقامات امريکا در اين خصوص شک دارند.

بزرگترين منطقه کشت ترياک در افغانستان که در سال 2005، 256هزار و 880 جريب وسعت داشت، در مناطق جنوبي افغانستان بويژه در اطراف قندهار، پايگاه گروه از هم پاشيده شده طالبان، واقع است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 415
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 579
  • بازدید ماه : 943
  • بازدید سال : 3,779
  • بازدید کلی : 84,298