loading...
سخن جدید
بازدید : 18 1393/08/18 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

در ديدار وزير خارجه ناروي با رييس جمهور مطرح شد:

تداوم کمکهاي مالي ناروي به افغانستان

وزيرخارجه ناروي در ديدار با رئيسجمهوراشرف غني بر ادامه کمکهاي مالي کشورش به افغانستان تأکيد کرد.

بر اساس اطلاعيه دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري ، «بورگ برند» وزير خارجه ناروي شب گذشته در ديدار با «اشرف غني» رئيس جمهور کشور بر ادامه کمکهاي مالي کشورش به افغانستان تأکيد کرد.

مبارزه با فساد اداري، ايجاد اصلاحات در نظام حکومت، آوردن صلح و روابط اقتصادي افغانستان با جهان در محور اين گفتوگوي دوجانبه بود.

در اين ديدار، وزير خارجه ناروي از آمادگي کشور متبوعش براي ادامهي حضور تعدادي از نظاميان ناروژي در افغانستان پس از سال 2014 خبر داد و گفت: 75 افسر ناروي براي آموزش نيروهاي امنيتي، افغانستان را ترک نميکنند.

ناروي حدود 600 نظامي به افغانستان اعزام کرده بود که تعداد زيادي از آنان در ولايت «فارياب» در شمال کشور مستقر بودند.اين کشور همچنين يک گروه بازسازي ولايتي را در ولايت «بلخ» يکي ديگر از ولايتهاي شمالي ايجاد کرده بود.نظاميان اين کشور در مقايسه با نيروهاي آلماني و فرانسوي که در شمال کشور مستقر هستند، کمترين تلفات را در مبارزه با تروريزم داشتند.

فرمانده ناتو در افغانستان:

القاعده هنوز در افغانستان قدرتمند است

فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان ميگويد القاعده همچنان در اين کشور پنهان است.

به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، ماموريت ناتو در سال 2001، حذف اين گروه مسلح بود. سيزده سال بعد، نيروهاي ناتو در حالي سرگرم خروج از افغانستان هستند که اين گروه همچنان از جنگجويان زيادي در آنجا برخوردار است.

به گزارش سوترتن، خبرنگار اين شبکه از کابل، در ناحيهاي در شش کيلومتري مرز پاکستان، هنوز درگيريها با مخالفان مسلح ادامه دارد. افراد محلي در اينجا سلفي هستند. اين ناحيهاي است که افغانستان و پاکستان به هم ميپيوندند و منطقهاي مناسب براي فعاليت القاعده است.

 در حاليکه نيروهاي ناتو از اين درگيري خارج ميشوند، فرمانده اين گروه به الجزيره گفت گروهيکه آنها براي نابودي آن مامور شدند، هنوز قدرتمند است.

جنرال جان کمبل فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان گفت: «ما همچنان شاهد حضور القاعده در اينجا هستيم. من همچنان فکر ميکنم که به رغم مبارزات سيزده سال گذشته و خساراتيکه به اين گروه و رهبري آن تحميل شده است، اين گروه همچنان در افغانستان حضور دارد.»

وي درباره اينکه آيا حذف اين گروه از افغانستان ماموريت غيرممکن بوده است، گفت:« من از غيرممکن بودن اين ماموريت سخن نميگويم. اين ماموريت در سيزده سال گذشته پيشرفتهايي داشته است. ما حتي توانسته ايم عليه ديگر گروههاي مسلح نيز که از القاعده پشتيباني ميکنند، موضع گيري کنيم. امروز شما در امريکا يا انگليس، ديگر القاعده را تهديديکه سيزده سال پيش بود، نميبينيد.»

به رغم اظهارات فرمانده ناتو، سربازان افغانستان نگران هستند زيرا پايگاههاي آنها در معرض حملات مکرر قرار دارد و موقعيت آنها تا کنون مرهون حمايت هوايي ناتو بوده است.

جنرال کمبل ميگويد نيروي هوايي افغانستان نيز امکانات و قدرتش در اين مدت تقويت شده است. او ميگويد:«ما همچنان به تعليم خلبانان، پرستاران و داکتران براي انتقال هوايي مجروحان ادامه ميدهيم.»

اما رئيس جمهور محمداشرفغني در اين باره مطمئن نيست و اخيرا اعلام کرد اگر سربازان افغان مجروح شوند، هنوز امکان انتقال هوايي آنها با کمک تيم هاي داخلي وجود ندارد.

ناتو پس از سيزده سال جنگي را ترک ميکند که هنوز تا پيروزي فاصله دارد. بيشترين کاري که اميد ميرود نيروهاي افغانستان بتوانند انجام دهند، مهارکردن مخالفان مسلح است که همچنان در کشور حضور دارند.

راه اندازي بزرگترين عمليات ارتش ملي در قندوز

مقامها در وزارت دفاع ملي کشورميگويند که نيروهاي کماندو هاي خاص ارتش ملي براي اولين بار رهبري يک عمليات بزرگ تصفيوي را در ولايت قندوز به عهده دارند.

ظاهرعظيمي، سخنگوي اين وزارت در مصاحبه با خبرگزاري بخدي گفته است که اين عمليات شب شنبه با اشتراک سه کندک نيروهاي کماندوي ارتش ملي به شمول قطعه خاص و لواي قول اردوي شاهين در مربوطات ولايت قندوز راه اندازي شده است.

عظيمي گفت که نيروهاي کماندو از طريق هوا در بخشهايي از ولايت قندوز پياده شده و عمليات پاکسازي ساحه از وجود مخالفان مسلح را آغاز کرده اند.

گفته شده عمليات اکنون جريان دارد اما عظيمي از تلفات برخاسته بر نيروهاي کماندو و يا شورشيان جزئياتي را ارايه نکرد.

با آغاز روند خروج نيروهاي بينالمللي از افغانستان مسووليت راه اندازي عمليات بر ضد مخالفان مسلح در افغانستان از سوي نيروهاي امنيتي کشور انجام ميشود.

اين عمليات اما به گفته سخنگوي وزارت دفاع ملي براي اولين بار است که نيروهاي قطعه خاص اردوي ملي يا کماندو به تنهايي انجام ميدهند.

تا دو ماه ديگر، زمان ماموريت نظامي ناتو در افغانستان به پايين ميرسد. در همين حال، رييس جمهور به قواي مسلح کشور دستور داده است که از تمام امکانات و نيرو براي مبارزه با تروريزم استفاده کنند.

انفجار انتحاري در قومنداني امنيه کابل

فرمانده پوليس کابل گفته در انفجار انتحاري روز گذشته در ساختمان دفتر او، مدير دفترش کشته و شش نفر ديگر زخمي شدهاند.

جنرال ظاهر ظاهرگفت که عامل انتحاري يک پرونده به دست داشته، زير عنوان يک شاکي وارد ساختمان فرماندهي پوليس شده و از يک مامور پوليس نشاني دفتر فرماندهي پوليس را پرسيده است.

او افزود که در تصاوير دوربينهاي امنيتي پوليس چهره بمبگذار مشخص است، اما آقاي ظاهر درباره وابستگي سياسي و گروهي فرد بمبگذار اظهار نظر نکرد.

گروه طالبان مسئوليت اين انفجار را به عهده گرفته و ذبيح الله مجاهد سخنگوي اين گروه گفته زمانيکه مشاوران خارجي در مقر فرماندهي پوليس جلسه داشتند، بمبگذار کمربند انتحاري خود را منفجر کرد.

آقاي ظاهر گفت هنوز پاسخ اين پرسش که عامل انتحاري چگونه وارد ساختمان فرماندهي پوليس شده، مشخص نشده است.

فرمانده پوليس کابل تاکيد کرد کسانيکه وارد مقر فرماندهي پوليس ميشوند، به دقت بازرسي ميشوند و بمبگذار انتحاري از اين طريق وارد اين ساختمان نشده است.

او افزود که ممکن است اين فرد با يک برنامه سنجيده شده به وسيله موتر وارد اين ساختمان شده باشد، ولي تا حال اين احتمال تاييد نشده است.

جنرال ظاهر همچنين گفت که در داخل محوطه فرماندهي پوليس تنها اين ساختمان نيست، بلکه ساختمان دفتر والي کابل و چند اداره زيرمجموعه دفتر او هم هستند که روزانه حدود 30 هزار نفر به اين دفاتر رفت و آمد ميکنند.

فرمانده پوليس گفت تحقيقات درباره چگونگي ورود فرد بمبگذار به داخل ساختمان فرماندهي پوليس ادامه دارد.

اين انفجار در حالي صورت گرفته که ساعاتي پيشتر از آن يک انفجار ديگر در محله «کارته نو» در شرق کابل به وقوع پيوست که جنرال ايوب سالنگي معين امنيتي وزارت داخله گفته است تلفاتي در پي نداشته است.

تأکيد بر لزوم تعامل بيشتر مرزبانان افغانستان و ايران

فرماندهان مرزباني افغانستان و ايران طي نشست مشترک در شهر مرزي تايباد واقع در شرق خراسان رضوي بر لزوم ارتباط و تعامل بيشتر در بخشهاي مختلف تاکيد کردند.

فرمانده عمومي سرحدي کشور، روز شنبه در نشستي به ميزباني فرماندهي مرزباني درجه يک تايباد ايران گفت: دولت جديد افغانستان سعي دارد روابط دوستانه خود را با ايران نسبت به سالهاي گذشته پررنگتر کرده و از تجارب جمهوري اسلامي ايران در مسايل مختلف اقتصادي سياسي و فرهنگي بهره گيرد.

چنرال شفيق فضلي افزود: توسعه اين همکاريها از اهميت زيادي در زمينههاي گوناگون برخوردار است لذا بايد از اين فرصت بهره لازم را گرفت.

فرمانده مرزباني نيروي انتظامي ايران نيز گفت: در اين نشست يک روزه فرماندهان مرزباني دو کشور در زمينه کنترول و انسداد مرزها، کاهش قاچاق مواد مخدر از افغانستان، کنترول و انسداد مرز دوغارون ولسوالي تايباد، ورود و خروج اتباع غيرمجاز و کاهش قاچاق مواد مخدر، برقراري تعاملات تجاري بيشتر نسبت به صادرات و واردات کالا و برقراري تامين امنيت جاني براي رانندگان ايراني در جادههاي افغانستان تبادل نظر کردند.

جنرال قاسم رضايي افزود: مذاکره در زمينه وضعيت موجود مرزهاي مشترک و برقراري امنيت و انتظامات مرزي ديگر محورهاي اين نشست بود.

وي همچنين بر ضرورت گسترش و تحکيم همکاريهاي متقابل و روابط دوستانه بين دو کشور تاکيد کرد.

اين نشست با حضور بيش از 60 نفر از نيروهاي مرزي افغانستان و ولايتهاي خراسان جنوبي، رضوي و سيستان و بلوچستان برگزار شد.

مرکز ولسوالي 110 هزار نفري تايباد در فاصله 228 کيلومتري جنوب شرق مشهد قرار دارد. اين ولسوالي از سمت شرق و جنوب شرق با افغانستان هم مرز است.

نا امني در مرکز فرماندهي؛ ضعف

 در کجاست؟

حادثه امنيتي زمانيکه در انظارعام رخ ميدهد و يا با موتر انفجاري و واسکت انتحاري به تاسيساتي حمله ميشود، جزآنکه آن را يک حمله ناجوانمردانه و غيرانساني توصيف کرد، مفهوم ديگري به ذهن نميرسد و درعين حال نميتوان در شرايط استثنايي افغانستان، نيروهاي امنيتي را زياد مقصر دانست، اگر چند که ضعف در نيروهاي کشفي و استخباراتي در چنين مواردي، بي گفته پيداست و نميتوان از آن چشمپوشي کرد!.

اما وقتي فرد انتحاري، خود را در پشت دروازه فرمانده پوليس و در واقع مغز متفکر نيروهاي مبارزه با دهشت و وحشت ميرساند، جايي براي گذاشتن علامت سوال باقي نميماند و اين پرسش، آرام و قرار را از هر شهروند کشور ميگيرد که چگونه فرماندهي پوليس از حيله و ترفند هراس افکنان غافل بوده، بهگونهاي که مهاجم انتحاري خود را تا دفتر کار رئيس پوليس پايتخت، ميرساند؟!

فاکتورهاييکه در ذيل به آن اشاره ميگردد ميتوانند بهعنوان نقاط ضعف در اين فرآيند تلقي گردد:

يک؛ شناسايي مراکز فرماندهي و سازماندهي نيروهاي هراس افکن در داخل کشور!.

 بديهي است که دهشت آفرينان بدون حلقههاي ارتباطي در داخل شهرها، مسيرهاي تردد و قرا و قصبات نميتوانند به آرزوهاي ويرانگرشان دست يابند. لذا شناسايي اين مراکز و حلقههاي ارتباطي از مهمترين فاکتورها براي خنثي کردن اهداف شوم دشمنان مردم افغانستان است.

دو؛ دروازههاي ورودي هراس افکنان تا مقصد مورد نظر از ديگر محورهاي ناامنسازي گفته ميشوند که ظاهرا بهخوبي کنترول و محافظت نميشوند. واضح است که هراس افکنان از مرکز سازماندهي خود تا رسيدن به هدف، بايد مسيرهاي زيادي را بپيمايند و شکي نيست که در اين مسيرها، پوستههاي زيادي امنيتي، کشفي و استخباراتي وجود دارند که اگر بهدرستي به مسئوليتهايشان عمل کنند، ميتوانند از بخش عمده ورود هراس افکنان به شهرها و هدف مورد نظر جلوگيري نمايند.

سه؛ کنترل و تنگ ساختن کمربند درون شهري از ديگر پارامترها براي مبارزه با پديده شوم هراس افکني تلقي ميشود. بنابراين در صورتيکه دهشت آفرينان موفق شوند که از کمربندهاي تعيين شده امنيتي در بيرون از شهرها عبور نمايند، بايد چشمان تيزبيني وجود داشته باشند که مانع از رسيدن آنان به هدف گردد، بويژه مراکز مهمي همچون مقر فرماندهي پوليس نبايد اينگونه مورد هدف قرار بگيرد، زيرا انتحاري در دفتر پوليس پيش از آنکه يک عمل صرف تروريستي تلقي گردد، برد سياسي- تبليغي بيشتري براي مخالفان دارد و در واقع جنبهي حيثيتي آن فراتر از يک عمل تروريستي محسوب ميگردد.

بنا براين، ايجاب ميکند که پوليس ملي، تدابيري را بهعمل آورد که مانع فرصت طلبي مخالفان و ترس وهراس شهروندان گردد.

سازمان ملل، افغانستان

و آرمانهايي که در حد شعار ماند

به بهانه سالگرد عضويت افغانستان در سازمان ملل

افغانستان در تاريخ نهم نوامبر سال 1946 ميلادي(68 سال پيش) به طور رسمي به عضويت سازمان ملل متحد درآمد و تمام مفاد منشور اين سازمان را که در يک ديباچه و 19 فصل تنظيم شده پذيرفت.

دولت وقت کابل با توجه به مفاد منشور سازمان ملل که گوياي اهداف وجودي اين سازمان است، براي نخستين بار «محمدکبيرلودين» را در سال 1949 ميلادي به عنوان نماينده دائمي افغانستان به دفتر مرکزي سازمان ملل در «نيويارک» امريکا معرفي کرد.

پس از آن، «عبدالحميد عزيز»، «عبدالرحمن پژواک»، «بسمالله سهاک»، «فريد ظريف»، «شاهمحمد دوست»، «نوراحمد نور»، «خدايداد بشرمل»، «روان فرهادي» و «ظاهر طنين» به ترتيب از سال 1950 تا کنون نماينده دائمي کابل در سازمان ملل بودهاند.

افغانستان در کنار ساير کشورها همواره تلاش کرده تا اهداف آرماني منشور سازمان ملل را در خاک خود پياده کند اما با اين وجود هرگز نتوانست صلح دائمي را تجربه کند.

جنگهاي داخلي، تعرضها و تجاوزات غيرمستقيم بيروني، صلح نسبي و ناپايدار و تروريزم بينالمللي بيانگر عدم فعاليت صحيح سازمان ملل در افغانستان بوده است.

سازمان ملل متحد در سال 2001 ميلادي تصميم گرفت تا به زعم خود دولت افغانستان را از چنگال تروريزم نجات داده و دولت مشروع به رهبري افغانها تشکيل دهد.

در سالهاي اخير براساس اعلام سازمان ملل بيشتر فعاليتهاي اين سازمان در افغانستان به بخشهاي انتخابات، صلح و مصالحه، همکاري منطقهاي، حقوق بشر، توسعه و کمکهاي بشردوستانه اختصاص يافته که اهداف ذکر شده در طول اين سالها به اذعان کارشناسان در حد شعار باقي ماند و به درستي محقق نشد.

در ادامه مطلب به بررسي فعاليتهاي 13 ساله سازمان ملل متحد در افغانستان ميپردازيم.

 فعاليت سازمان ملل در انتخابات افغانستان

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل (يوناما) پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري سال جاري و شوراهاي ولايتي اعلام کرد: در بخشهاي ذيل در انتخابات افغانستان فعاليت خواهد کرد. نخست، حمايت از برگزاري انتخابات افغانستان، از جمله انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي ولايتي سال 2014 و دوم، حمايت از تلاشهاي دولت افغانستان، تقويت پايداري، فراگيري و جامعبودن روند انتخابات، طوري که در کنفرانسهاي «لندن»، «کابل»، «بن» و «توکيو» و نشست «شيکاگو» توافق شده است. و در آخر تعهد در زمينه ارائه کمکهاي فني و ظرفيتسازي براي نهادهاي انتخاباتي افغانستان.

انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي ولايتي افغانستان با وعدههاي سازمان ملل در 16 حمل سال جاري برگزاري شد، اما انتخابات رياست جمهوري در دور اول نتيجه نداد. اين انتخابات ميان «عبدالله عبدالله» و «محمد اشرفغني» به دور دوم کشيده شد و فرجام انتخابات رياست جمهوري در سال جاري به گونهاي رقم خورد که اتهام تقلب، دامن نمايندگي سازمان ملل متحد را نيز فراگرفت و نقش اين سازمان به شکل جانبدارانه به تصوير کشيده شد.

 روند صلح با مخالفان مسلح

دفتر معاونت سازمان ملل متحد با بهرهگيري از مفاد ماده اول منشور اين سازمان که بيانگر اهداف عمومي آن در سراسر جهان است، اعلام کرد: از روند صلح دولت کابل توسط افغانها و به رهبري افغانها از مجراي برنامه صلح حمايت ميکند.

اين در حالي است که ناامنيها و کشتار غيرنظاميان در گوشه گوشه افغانستان افزايش يافته و سايه ناامنيها به صورت روز افزوني قلمرو اين کشور را فرا ميگيرد.

دولت پيشين افغانستان به رهبري «حامد کرزي» در ادامه تلاشهاي آغاز مذاکره با طالبان از سازمان ملل و امريکا درخواست همکاري کرد اما اين نهاد بينالمللي و واشنگتن به درخواستهاي دولت افغانستان بيتوجهي نشان دادند.

اين در حالي است که طالبان با حمايت کشورهاي غربي در «دوحه» پايتخت قطر دفتري ايجاد و به طور پنهاني با مقامات امريکايي مذاکراتي را آغاز کرد که به دليل فقدان مشارکت دولت افغانستان، کابل به ايجاد اين دفتر با نام، پرچم و لوح امارت اسلامي انتقاد کرد و در نهايت اين دفتر تعطيل شد.

سازمان ملل در جريان اين رويدادها نه تنها از اقدامات دولت کابل حمايت نکرد، بلکه در برابر تصميم امريکا مبني بر رد خواست حامد کرزي براي مشارکت در روند صلح نيز سکوت اختيار کرد و آغاز مذاکرات پنهاني امريکاييها با طالبان از طريق دفتر دوحه را نيز مردود اعلام نکرد.

حضور فعال سازمان ملل در 13 سال گذشته در افغانستان با آنکه در سالهاي نخست خوشبينيهايي را به دنبال داشت اما پس از آن که مشخص شد اين نهاد از صلح بين افغانها حمايت نميکند مؤثريت اين حضور در افغانستان رنگ باخت.

 سازمان ملل و همکاريهاي منطقهاي

سازمان ملل در کنار همه اهداف خود از همکاريهاي منطقهاي در افغانستان اعلام حمايت نموده و تأکيد کرد: دولت کابل بايد در ايفاي نقش خود در قلب آسيا جهت توسعه همکاريهاي منطقهاي فعال شود.

با توجه به افزايش مخالفتها ميان دولتهاي کابل و اسلامآباد و تشديد بحران تروريزم در مرزهاي 2 کشور و همچنين لانهسازي تروريستها در خاک افغانستان و پاکستان نقش همکاري منطقهاي از مسير افغانستان کمرنگ به نظر ميرسد.

با در نظر داشت سکوت سازمان ملل در امر حل و فصل مناقشات موجود ميان دولتهاي کابل و اسلامآباد ميتوان مدعي شد که سازمان ملل نه تنها در راه افزايش و گسترش همکاري ميان کابل و اسلامآباد کاري از پيش نبرده بلکه با خاموشي خود مفاد ماده يک منشور خود را نقض کرده است.

حقوق بشر

يکي ديگر از اقدامات سازمان ملل متحد در افغانستان حمايت از حقوق بشر در قالب کميسيون حقوق بشر و نهادهاي غيردولتي و بينالمللي در افغانستان بوده است.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل بارها اعلام کرده که بر اساس منشور سازمان ملل از وضعيت غيرنظاميان و هماهنگي تلاشها براي حفاظت از حقوق آنها، ترويج حسابدهي و کمک در اجراي کامل آزاديهاي بنيادي و احکام حقوق بشري حمايت ميکند، امري که تنها در قالب شعار باقي ماند.

افغانستان از 13 سال پيش تاکنون شاهد افزايش تلفات غيرنظاميان در نبردهاي سبک و سنگين بوده که هزاران غيرنظامي در جريان اين درگيريها کشته و يا زخمي و معلول شدهاند.

از سوي ديگر دهها نوع خشونت ديگر مانند خودکشيها براثر مشکلات گوناگون، خشونت عليه زنان، حضور کودکان در صفوف جنگ در جريان اين سالها در افغانستان رنگ و رخ تازهاي يافته که با هيچ واکنش عملي از سوي سازمان ملل و همچنين اکثر نهادهاي زير مجموعه اين سازمان رو به رو نشده است.

 سازمان ملل و توسعه افغانستان

يکي ديگر از اهداف ايجاد سازمان ملل متحد در جهان توسعه دولتهاي عقبمانده است و با اتکا به اين هدف وارد افغانستان شده و با شعارهاي حمايت از توسعه و برنامههاي توسعهاي دولت افغانستان پرداخته است.

يکي ديگر از شعارهاي سازمان ملل در افغانستان همکاري با دولت اين کشور در راستاي مبارزه با مواد مخدر بوده است که تاکنون نه همکاري چشمگير و تأثيرگذاري در اين راه صورت گرفت و نه کاهشي در توليد و قاچاق اين مواد افيوني ظاهر شده است.

افغانستان از سال 2001 ميلادي تاکنون شاهد افزايش کشت و قاچاق مواد مخدر بوده که همين امر سبب ترافيک مافياي بزرگ جهاني مواد مخدر در اين کشور شده که يکي از موانع اصلي توسعه دولت افغانستان نيز شمرده ميشود.

بر اساس آمار ارائه شده توسط وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان در پارلمان، کمکهاي خارجي و کمک سازمان ملل به دولت افغانستان در راستاي مبارزه با مواد مخدر از 13 سال پيش تاکنون 7 ميليارد دالر بوده است در حاليکه تنها درآمد اين مواد افيوني بالغ بر 70 الي 80 ميليارد دالر در سال است.

با توجه به اهداف سازمان ملل متحد در تمام کشورها که سبب پيوستن افغانستان به اين نهاد بينالمللي شد ميتوان گفت اهداف اين سازمان نه تنها که در اين کشور جنبه اجرايي به خود نگرفته بلکه به صورت يک شعار باقي مانده است.

منبع: خبرگزاري فارس

جکوزي آلوده تر است

يا استخر؟

ستاره محمدي

استفاده از سونا، جکوزي و حوضچه آب سرد به سلامت شما خدمت ميکند يا به قيمت جان تان تمام ميشود؟

استخر رفتن بدون جکوزي، سوناي بخار، سوناي خشک و حوضچه آب سرد خالي از لطف است! کمتر کسي پيدا ميشود که استخر برود و چند د قيقهاي را د ر سونا و جکوزي نگذراند و اگر کمي دل و جرات داشته باشد، خيال رفتن به حوضچه آب سرد را هم نميتواند از سرش بيرون کند. د ر مورد فوايد و خطرات رفتن به سونا و جکوزي حرف و حديثهاي بسياري گفته شده است. عدهاي معتقدند پوست جکوزي روها، پير ميشود و برخي ميگويند حوضچه آب سرد بعد از آن، ميتواند تا سالها پوست را سالم و جوان نگه د ارد. آنچه در ذيل ميآيد نظر کارشناسان صحي در اين اين خصوص است.

سوناي خشک و افزايش چين و چروکها

به باور متخصصان پوست، رطوبت براي پوست مفيد است بنابراين استفاده از سوناي مرطوب ميتواند به سلامت پوست به خصوص نوع خشک آن کمک کند .اما سوناي خشک ميتواند باعث افزايش خشکي پوست شود بنابراين تنها براي کساني مفيد است که پوست چرب د ارند. در واقع قرار گرفتن د ر اين محيط به تخليه چربي اضافي پوست و پاکسازي آن کمک ميکند، اما افراد با پوست خشک معمولا بعد از رفتن به سوناي خشک د چار افزايش خشکي، تحريک، خارش و چين و چروکهاي پوستي ميشوند. همچنين اين افراد بهتر است زمان خيلي کوتاهي از جکوزي اسفاده کنند و بلافاصله پس از بيرون آمدن از آن، کل بدن خود را با لوسيون چرب کنند. به طور کلي مدت زمان قرار گرفتن در اين محيطها نبايد خيلي طولاني باشد؛ 5 تا 10 د قيقه کفايت ميکند .

حتما با دمپايي شخصي به سونا برويد

احتمال انتقال بيماريهاي پوستي به خصوص زگيل کف پا د ر محيط استخر، سونا و جکوزي بسيار زياد است بنابراين توصيه ميشود افراد حتما از دمپايي يا چپلق شخصي استفاده کنند. دمپاييهاي عمومي موجود در استخر ميتوانند شما را در خطر انتقال قارچ و زگيل قرار دهند. علاوه براين توصيه ميشود حتما بعد از بيرون آمد ن از آب، شاور بگيريد و لابهلاي انگشتان خود را به خوبي با آب و صابون يا شامپو بشوييد. زيرا شست وشو باعث ميشود خيلي از آلودگيهاي موجود در آب استخر و جکوزي از روي پوست پاک شوند، اما اگر آلودگي درون پوست مستقر شود ديگر نميتوان آن را با شست وشو از بد ن بيرون کرد.

خانم هاي بارد ار استفاد ه نکنند

متخصصان نسايي ولادي براين باوراند که استفاد ه از سونا و جکوزي د ر دوران حاملگي مجاز نيست زيرا بالا رفتن حرارت بدن مادر ميتواند به جنين آسيب برساند. در حقيقت قرار گرفتن در اين وضعيت درسه ماههي اول ميتواند باعث نقصهاي جنيني شود. همچنين در سه ماهه دوم و سوم ميتواند باعث زايمان زودرس و عفونت شود. اما کسانيکه باردار نيستند معمولا مشکلي پيدا نخواهند کرد؛ البته امکان انتقال عفونتهاي زنانه از طريق محيط استخر و سونا وجود د ارد که ميزان آن ناچيز است.

کاهش دردهاي مزمن با جکوزي و سونا

متخصصان طب فيزيکي و توان بخشي ميگويند: گرما ميتواند فوايد زيادي براي بد ن داشته باشد؛ به خصوص براي دردها و گرفتگيهاي مفصلي و عضلاني. در واقع گرما گردش خون را افزايش ميدهد و باعث شستوشو و خروج مواد زائد که توليد کننده درد هستند. گرما همچنين روي گيرندههاي درد تاثير ميگذارد و آستانهي تحمل درد را بالا ميبرد. در بعضي موارد دردهاي مفصلي و عضلاني هم نقش درمان کننده دارد يعني باعث ميشود التهاب کاهش پيدا کند . بنابراين استفاده از سونا و جکوزي ميتواند براي اين دردها مفيد باشد. البته اين موضوع فقط درمورد دردهاي مزمن صدق ميکند و دردهاي حاد با گرما بدتر ميشوند.

جکوزي قدرت عضلات را کم نميکند

وقتي فرد در محيط گرم قرار ميگيرد عروق مرکزي اش تنگ و عروق محيطي بدنش باز ميشوند و گردش خون در عضلاتش افزايش پيدا ميکنند. به عبارتي گردش خون در ارگانهاي مرکزي ازجمله احشاي داخل شکم و ريهها کاهش پيد ا کرده و در ارگانهاي سطحيتر مثل عضلات و پوست بالا ميرود. لازم به ذکر است که گرما باعث سست شدن عضلات ميشود اما قدرت عضله را کم نميکند و باعث ناتواني آن نميشود، بلکه باعث کاهش احساس گرفتگي و کوفتگي ميشود. جکوزي علاوه برداشتن خاصيت گرمادهي، ويژگي ماساژدهي نيز دارد بنابراين بيشتر از سونا گرد ش خون را در عضله بالا ميبرد.

بيماران قلبي مراقب باشند

افزايش گردش خون به دنبال استفاده از سونا، جکوزي و حوضچه آب سرد، فشار اضافهاي روي سيستم قلبي عروقي وارد ميکند و افراديکه مشکلات قلبي، عروقي و نارساييهاي قلبي دارند ممکن است نتوانند اين مسأله را تحمل کنند. بنابراين اين افراد بايد حتما با تاييد متخصص قلب و متخصص داخلي از اين امکانات استفاده کنند، اما افراد جوان و کسانيکه قلب سالمي دارند مشکلي نخواهند داشت و ميتوانند بسته به تحمل شان براي حدود 10 تا 15 دقيقه در گرما و سپس يک تا سه د قيقه در سرما قرار بگيرند و بعد دوباره اين کار را تکرار کنند.

اگر کاهش فشار خون د اريد

متخصصان قلب و عروق معتقد اند که تفاوت ناگهاني دماي بدن در افراديکه مشکل زمينهاي و بيماري قلبي دارند ميتواند روي انقباض و انبساط عروق تاثير بگذارد و مشکل ايجاد کند، بنابراين استفاده از حوضچه آب سرد بلافاصله بعد از سونا و جکوزي براي کسانيکه کاهش فشار خون يا مشکلات و گرفتگيهاي عروق کرونر يا بيماريهاي مادرزادي قلبي همراه با انسداد عروق و مشکلات دريچهاي قلب دارند، ميتواند خطرناک باشد.         ادامه دارد....

شريک زندگيتان

را تحقير نکنيد

کارشناسان توصيه ميکنند که همسران بايد براي برقراري آرامش در خانه، از تحقير يکديگر پرهيز کنند.

در صورت تحقير، زوجين نميتوانند از آنچه دارند به خوبي استفاده کنند، زيرا تجربه نشان داده مثلا مردي آدم توانايي بوده و هوش فني و عملي بالايي داشته اما به دليل اينکه همسرش او را نپذيرفته و هوش يا فيزيک او را به سخره گرفته، اين توانايي در او همچنان راکد مانده است. ديده شده زنهاي توانمند که مديريت خوبي نيز دارند به دليل اينکه همسرانشان آنها را قبول نداشته و آنها را جلو ديگران ضايع کرده اند، نتوانسته اند پر و بال باز کرده و توان واقعي خود را نشان دهند.

زمانيکه به تواناييها و نکات مثبت يکديگر ميپردازيم، گويا يک رضايتمندي دروني در ما ايجاد و زندگي براي ما شيرين ميشود.

در هرخانهاي که تحقير حاکم باشد، در آن خانواده راه تربيت بسته ميشود، زيرا تربيت عبارت است از استخراج خوبيها و تواناييها و استفاده از آنها در مسير مطلوب، بنابراين تربيت يعني بسترسازي براي رسيدن به خوبيهاست.

در صورتيکه در خانهاي شرايطي فراهم کرديم تا زن و شوهر و فرزندان، خوبيها و تواناييهاي خود را نشان دهند، در آن صورت تربيت به نحو احسن انجام گرفته است.

پرداختن به خوبيها و تواناييهاي همسر، زوجين را روز به روز مهربانتر و بهتر ميکند. زيرا انسانها جانشين خدا روي زمين و شايستهي خوبيها هستند، بنابراين خدا انسان را انتخاب کرده، پيوسته به او کرامت داده و او را گرامي داشته است. خالق يکتا همواره از خوبيها و ارزشمندي انسان سخن به ميان آورده، بنابراين بايد فکر کنيم چگونه ميتوان از اين گنجنيه استفاده کرد.

عشق فرصتي براي خوب زيستن است و در اين فرصت است که همسران و فرزندان رشد ميکنند و بارور ميشوند. اين زندگي سعادتمندانه را از زنبور عسل ياد بگيريم، زنبور عسل شهد را از گلها ميگيرد و با پردازش آن، عسل تحويل انسان ميدهد.

بايد در گفت وگوي يک زن وشوهر باهوش، آگاه و مسلمان کلمات زيبا، شيرين و سودمند رد و بدل شود، مثل شهد عسل، نه کلمات آزار دهنده و تحقيرآميز که از زهر مار نيز مهلکتر است.

باورهاي ما رفتارهاي ما را شکل ميدهند. لذا طبق قانون انتظار، مردان و زنان موفق پيوسته انتظار مثبت از خود دارند، آنها انتظار دارند، موفق و مورد علاقه ديگران باشند زيرا خود را شايسته خوبيها ميدانند.

بر اساس قانون جذب، ذهن انسان چيزهايي را به خود جذب ميکند که دربارهي آنها فکر ميکنند و به آن عشق ميورزند، وقتي همسر خود را شايسته همسري ميدانيم و آن را اعلام ميکنيم، راه تربيت باز شده و خداوند و کائنات هم با ما همکاري خواهند کرد.

امروز ما سرشار از فرصتها و امکاناتي است که خداوند به ما عطا کرده و بطور يقين رمز موفقيتهاي ما در متن همين امکانات و فرصتها نهفته است.

هميشه يک ارتباط بين آنچه هستيم و آنچه آرزويش را داريم، وجود دارد و آن حرکت و تلاش ما است، قانون خدا اين است که تو حرکت کن من تو را حمايت ميکنم.

زن و مرد مانند دو بال هستند که وقتي با هم ميپرند، زندگي اوج ميگيرد پس بايد مراقب سه چيز باشيم، وقتي تنها هستيم، مراقب افکار، وقتي با خانواده هستيم، مراقب اخلاق و وقتي با جامعه هستيم مراقب زبان خود باشيم.

عليزاده

خواص شگفت انگيز شلغم

شلغم گياهي است که شنيدن اسم آن براي ما يادآور دوران سرماخوردگي و گلودردهاي طولاني است. اما اين گياهي که گاه از بوي نامطبوعش شکايت ميکنيم گاه به ناچار آن را درون سوپ ميريزيم خواص بسياري دارد.

شلغم مانند بسياري از هم خانوادههايش يعني کلم بروکلي، کلم پيچ و کاهو در عين حال که مغذي است کالري اندکي دارد. بر اساس اطلاعات موجود يک عدد شلغم متوسط 34 کالري، 8 گرم کربوهيدرات، 1 گرم پروتئين دارد و کاملاً عاري ازهرگونه چربي است. در گزارش زير به خواص شگفت انگيز شلغم اشاره اي مي شود، خواصي که شايد از اين به بعد تمايل ما را براي مصرف اين گياه افزايش دهد:

کاهش فشار خون

بنا بر آخرين تحقيقات انجام شده خوراکيهايي مانند شلغم و خربوزه که حاوي نيترات هستند مزاياي متعددي دارند. از جمله اينکه نقش ويژهاي در کاهش فشار خون، مهار تجمع پلاکتها و حفظ يا بهبود اختلال عملکرد اندوتليال(نوعي پروتئين که در نحوه سوخت و ساز بدن اثر گذار است) ايفا ميکنند. هم چنين شلغم داراي مقادير قابل توجهي پتاسيم است که منجر به خارج شدن سديم لز بدن ميشود، فرآيندي که فشار خون را پايين ميآورد.

کاهش وزن، هضم غذا و سم زدايي

شلغم منبعي سرشار از فيبر است، ماده اي باعث ميشود فرد در طول روز مدت زمان طولانيتري احساس سيري داشته باشد. خوردن خوراکيهايي با ميزان فيبر بالا به ثابت نگه داشتن قند خون کمک شاياني ميکند. علاوه بر اين فيبر از ابتلا به يبوست جلوگيري ميکند و سيستم هضم و جذب بدن را تقويت ميکند. از آنجاييکه خوردن شلغم تعداد دفعات قضاي حاجت را افزايش ميدهد موجب ميشود تا سموم از طريق مدفوع و صفرا از بدن خارج شوند.

حفظ قواي بصري

دريافت ميزان مشخصي ويتامين C در طول روز به سالم ماندن چشم و ضعيف نشدن آنها کمک شاياني ميکند، زيرا اين ويتامين از چشمها در برابر اشعه UV محافظت ميکند. هر چند ويتامين C در اغلب مرکبات وجود دارد، اما ميزان اين ويتامين در برخي خوراکيها مانند شلغم به بالاترين حد خود ميرسد؛ به نحويکه خوردن دو عدد شلغم متوسط در روز کل نياز بدن به ويتامين C را بر طرف ميکند.

با داده قناعت کن و با داد بزي

در بند تکلف مشو، آزاد بزي

                              در به ز خودي نظر مکن، غصه مخور

                              در کم ز خودي نظر کن و شاد بزي

رودکي

مذاکرات سه جانبه هستهاي ايران در عمان

عمان ديروز ميزبان دور جديد مذاکرات وزراي امور خارجه ايران و امريکا با حضور نماينده اتحاديه اروپا است.

در اين مذاکرات محمدجواد ظريف، وزيرامورخارجه ايران، جانکري، همتاي امريکايي او و کاترين اشتون، نماينده اتحاديه اروپا در مسقط، پايتخت عمان، ديروز از سر گرفته شد.

ايران و غرب تا 24 نوامبر (14روز ديگر) فرصت دارند تا بر سر برنامه تحقيقات هستهاي ايران به توافق جديد برسند. آقاي ظريف پيش از آغاز مذاکرات در مسقط گفت: «بايد به راه حل مبتني بر احترام و همکاري متقابل دست پيدا کنيم.» او گفت اگر غرب به رسيدن به چنين راه حلي علاقمند باشد»امکان اينکه تا پيش از 24 نوامبر راه حلي يافته و به تفاهم دست يابيم وجود دارد.»

خبرگزاري رويترز گزارش کرد که يک مقام ارشد امريکايي درباره نشست سه جانبه «جان کري»، «محمد جوادظريف» و «کاترين اشتون» در «مسقط» پايتخت عمان گفت که مذاکرات سه جانبه وزراي خارجه ايران، امريکا و رئيس سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا يک نشست مهم است و تمرکز بر حصول پيشرفت براي رسيدن به توافق تا مهلت تعيين شده ميباشد.

اين خبرگزاري به نقل از يک مقام ارشد ايران که نزديک به مذاکرات است نيز گزارش کرد که مذاکرهکنندگان در نشست سهجانبه قرار است درباره «شکافهاييکه همچنان زياد است، از قبيل ظرفيت غنيسازي اورانيوم و چارچوب زماني لغو تحريمها» بحث کنند.

قرار است روز سه شنبه هفته جاري نشست مديران سياسي گروه 1+5 (امريکا،انگليس، فرانسه، روسيه، چين بهعلاوه آلمان) با ايران درباره مذاکرات هستهاي در مسقط به رياست اشتون برگزار شود.

با اين وجود قدرتهاي غربي ايران را به تلاش براي ساخت بمب اتمي متهم ميکند؛ ادعاييکه همواره از سوي ايران رد شده است. جمهوري اسلامي ايران ميگويد برنامه تحقيقاتي غنيسازي اورانيوم مصارف صلح آميز دارد و براي تامين سوخت نيروگاه هستهاي و همچنين توليد راديو ايزوتوپهاي دارويي است.

عليرغم اين تاکيدات گفته ميشود که اگر مذاکرات به توافقي دست نيابد احتمال تحريمهاي بيشتري عليه ايران وجود دارد.

ايران سال گذشته، پس از انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس جمهور، با دولتهاي امريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين (گروه موسوم به 1+5) به توافق رسيد تا در عوض کاهش اثر تحريمهاي اقتصادي عليه آن کشور، تحقيقات اتمي خود را محدودتر کند.

عليرغم پيشرفت مذاکرات در طول سال گذشته دو طرف هنوز بر سر ظرفيت باقي ايران براي غنيسازي اورانيوم و سرعت رفع تحريمهاي اقتصادي به توافق نرسيده اند.

با اين حال، دو طرف از عواقب عدم حصول توافق پيش از 24 نوامبر ابراز نگراني کرده اند و ميدانند که در آستانه يک فرصت تاريخي قرار دارند.

تلاش تحريک طالبان پاکستاني براي مقاومت در برابر ارتش

طالبان پاکستان اعلام کرد که با همکاري گروه لشکر اسلام در برابر ارتش مقاومت خواهد کرد. اين در حالي است که نظاميان ارتش با سلاحهاي سنگين مواضع شبهنظاميان را هدف قرار ميدهند.

اما اين گروه با صدور بيانيهاي اعلام کرد که در منطقه خيبرايجنسي با کمک گروه لشکر اسلام در برابر عمليات ارتش مقاومت خواهد کرد.

اين بيانيه طالبان زماني منتشر شده که ارتش پاکستان همزمان با عمليات در وزيرستان شمالي دامنه عملياتهاي خود را گسترش داده و عمليات خود در خيبر ايجنسي با عنوان خيبر 1 را نيز آغاز کرده است.

هدف ارتش از عمليات در خيبرايجنسي سرکوبي شبه نظامياني است که از وزيرستان شمالي گريخته و در اين منطقه مخفي شدهاند. ارتش با سلاحهاي سنگين از جمله توپ مواضع شبه نظاميان در اطراف شهر پيشاور به ويژه منطقه باره و خيبرايجنسي را هدف قرار ميدهد.

طبق اين گزارش هدف ارتش از گلولهباران محل استقرار شبهنظاميان به حداقل رساندن تلفات نظاميان در عمليات زميني عليه طالبان است. يک مقام ارتش در گفتگو با رسانهها گفته است: بعد از انتشار بيانيه تهديدآميز طالبان در خيبرايجنسي ممکن است کاروانهاي نظامي و پايگاههاي ارتش هدف حمله شبهنظاميان قرار گيرد.

وي ميافزايد: بيانيه منتشر شده از جانب طالبان مربوط به بخشي از اين گروه است که تحت سرپرستي ملافضلالله رهبر کهنهکار طالبان در سوات فعاليت ميکنند.

به گفتهي اين مقام ارتش، ملافضلالله در پاکستان حضور ندارد و از مکان نامعلومي در افغانستان عمليات شبهنظاميان عليه ارتش پاکستان را هدايت ميکند.

گفته ميشود که طالبان پاکستان بعد از آغاز عمليات ضرب عضب به شدت آسيب ديدهاند و به همين علت سعي دارند با متحد شدن با شبه نظاميان لشکر اسلام که تحت فرماندهي رهبر خود منگلباغ فعاليت ميکنند جايگاه خود را در مناطق قبايلي حفظ کنند.

طالبان پاکستان بعد از عمليات ارتش پاکستان متلاشي و به گروههاي مختلف از جمله جماعت الاحرار، جندالله و طالبان پنجابي تقسيم شده و کارشناسان بيان ميکنند که غير از شبهنظاميان سوات هيچ يک از جنگجويان پاکستاني حاضر نيستند با طالبان پاکستان که تحت سرپرستي ملافضلالله اداره ميشود، همکاري کنند.

به عبارتي طالبان پاکستان در تلاش هستند خود را حفظ کنند و توانايي انجام يک عمليات بزرگ عليه ارتش را ندارند. کارشناسان دفاعي معتقدند عمليات ضرب عضب و بعد از آن عمليات خيبر بسيار موفق بوده و بعد از انجام اين عملياتها گروگانگيري، قاچاق و بسياري از جرائم به مقدار قابل توجهي کاهش يافته است.

طالبان پاکستان به تازگي با انتشار يک بيانيه جديد محمد خراساني را به عنوان سخنگوي خود معرفي کردند. گفتني است که شاهداللهشاهد، سخنگوي سابق طالبان بعد از جدايي از طالبان پاکستان به همراه 5 نفر از همکاران خود به گروه تروريستي داعش پيوسته است.

اختلاف در کابينه رژيم اسراييل

وزير حفاظت از محيط زيست رژيم اسراييل تهديد کرده که به بودجه سال 2015 راي منفي خواهد داد؛ موضوعيکه احتمالا به اخراج او از کابينه اين رژيم منجر شود، هر چند او خود گفته قصد دارد به زودي استعفا دهد.

به نوشتهي روزنامه «هاآرتص»،  «عمير پرتز» از عملکرد «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم اسراييل انتقاد کرد و گفت: قصد دارد با نقض قانون کابينه ائتلافي، دوشنبه در کنست (پارلمان رژيم اسراييل) عليه بودجه سال 2015 راي دهد که اين کار ميتواند زندگي سياسي او در کابينه را به مخاطره اندازد. در واقع، اگر پرتز تهديد خود را عملي کند، نتانياهو او را برکنار خواهد کرد چراکه وزرا اجازه ندارند عليه تصميم کابينه راي دهند.

او در گفتوگو با برنامه «ميت د پرس» کانال 2 تلويزيون رژيم اسراييل گفت، قصد ندارد در دولت ائتلافي باقي بماند چراکه نتانياهو راهحل نيست بلکه خود مشکل است.

وزير حفاظت از محيط زيست رژيم اسراييل در اين مصاحبه همچنين گفته: «زماني که همه چيز در اطراف ما در حال سوختن است، نخست وزير به جاي آرام کردن اوضاع، تنش ايجاد مي‌‌کند. من هر کاري توانستم انجام دادم تا روند صلح را بهبود بخشم. وخامت اوضاع در همه عرصهها - ديپلماتيک، اجتماعي و اقتصادي_ ديده ميشود. بگفته وي زمان آن رسيده که در اميد، زندگي کنيم. اما نتانياهو همه فرصتهايي را که داشت از دست داد و تصميم گرفته زنداني باشد و به دست افراطگرايان فلج شود»

افزايش فروش

 با 3 نکته ساده

شما در تمام دوران زندگي در حال فروش محصولات و ايدههايتان هستيد.

ممکن است محصول خاصي را به فروش برسانيد يا شايد هنر و مهارت خود را به ديگران عرضه کنيد. حتي زمانيکه با دختر آرزوهايتان ملاقات ميکنيد، بايد تواناييها و استعدادهاي خود را براي جلب توجه او به نمايش بگذاريد. فرقي نميکند شرکت در يک مصاحبه، خريد يک زمين يا تجربهي اول بازاريابي تان باشد، شما دائماً در حال فروش تواناييها و کالاهاي خود هستيد.

اما، بنا به هر دليلي، کلمه فروش نتوانسته است معنا و مفهوم واقعي خود را در بين افراد جامعه پيدا کند. در نظر خيليها اين کلمه معناي بدي دارد. مطمئنم شما نيز با من موافق هستيد که تجربه فروش يک محصول يا خدماتي خاص هميشه خوشايند و باب طبع انسان نيست. ممکن است فردي خرده فروش در فروشگاهي با شما برخورد کند و آرامش شما را بر هم زند يا بازاريابي در وقت ناهار مزاحم شما شود و نگذارد از ناهار خوردنتان لذت ببريد. فرقي نمي کند، فروش نبايد بدين شکل باشد.

اگر ميخواهيد کارآفرين موفقي شويد در ابتدا بايد فروشنده خوب و ماهري باشيد. در اين مقاله سه نکته ساده و کاربردي را بررسي خواهيم کرد که با رعايت آنها ميتوانيد فروش خود را به طرز چشمگيري افزايش دهيد.

بر عيوب و نقصهاي خودتان اشراف داشته باشيد، در عين حال از اينکه خودتان باشيد نترسيد.

بايد اين نکته را بپذيريد که هيچ کس تمام پاسخها را نميداند. بهتر است بر ايجاد ارتباطي با معنا با ديگران تمرکز کنيد تا اينکه براي دانستن تمام نکات تلاشي بيهوده انجام دهيد. يکي از بهترين روشها براي برقراري ارتباطي موثر با مخاطبانتان، ارتباط چشمي است. مطمئن شويد که تمام توجه خود را به فرديکه با او در حال صحبت هستيد اختصاص ميدهيد. به صحبتهاي آنها به دقت گوش دهيد.

فراموش نکنيد که خودتان باشيد. اگر پاسخ پرسشي را نميدانستيد به آنها بگوييد حتماً نوبت بعد با جواب سؤالشان به نزد آنها ميرويد. اگر قادر نيستيد به کسي کمک کنيد يا نيازش را برآورده کنيد او را به شخص يا سازمانيکه ميتواند اين کار را انجام دهد معرفي کنيد. فروشندههاي خوب بسيار آرام و راحت اند که اين امر موجب خواهد شد ديگران نيز در اطراف آنها احساس راحتي کنند.

سمعکي براي

کاهش وزن

دانشمندان دانشگاه آلاباما با استفاده از نوعي حسگر که اطراف گوش پوشيده ميشود، به دنبال رهگيري خودکار ميزان غذاي مصرفشده توسط افراد هستند.

دوربينهاييکه در اين ابزار کار گذاشته شدهاند، تصاوير غذا را هنگام ورود آن به دهان تهيه ميکنند تا محتواي کالري آنها و ديگر اطلاعات غذاييشدن را تعيين کنند.

علاوه بر رهگيري آسان ميزان غذاي مصرفي، اين حسگر دقت بيشتري در مقايسه با سامانههاي دستي حاضر دارد. سيستم مزبور که «مانيتور خوردن خودکار» يا AIM نام دارد، پتانسيل ارتقاي کاهش وزن را دارد و به داکتران در شناسايي الگوهاي خوردن بيماران داراي اضافه وزن کمک ميکند.

حسگر ابداعي با نظارت بر ارتعاشات آرواره عمل ميکند که اين ارتعاشات هنگام جويدن غذا ايجاد ميشوند. سامانه ابداعي به اندازهاي پيشرفته است که ميتواند حرکات ديگر مانند غذاخوردن و خميازهکشيدن را فيلتر کند. در اين جا تصاوير غذا و نوشيدني با نوعي پايگاه داده آنلاين و همچنين فهرستي از اطلاعات غذايي مقايسه ميشود.

چون اين ابزار پوشيدني است، ميتواند به عنوان يک گامشمار يا رهگيريکننده فعاليت جسماني براي مقايسه سطوح فعاليت بدني با جذب کالري عمل کند. اضافه وزن در اثر فراواني انرژي جذبشده در مقابل انرژي مصرفشده ايجاد ميشود.

حسگر جديد ميتواند دادههاي عيني ارائه دهد و به درک بهتر مصرف غذاي مرتبط با چاقي و اختلال خوردن کمک کند. کارآيي اين سامانه به اثبات رسيده و مطالعه بيشتري براي بهروزرساني آن بايد صورت گيرد.

کشف فسيل بزرگترين مار سمي جهان

محققان سويدني فسيل جديدي از بزرگترين مارسمي جهان را در يونان کشف کردند.

مدارک و شواهد بسياري از مارهاي سمي وجود دارد، اما اينک محققان فسيل جديدي از بزرگترين مار سمي شناخته شده تاکنون موسوم به «Laophiscrotaloides» را يافتهاند که حدود چهار ميليون سال قبل در جايي که يونان امروزي وجود دارد، ميزيسته است.

اين مار بين سه تا چهار متر طول و وزني در حدود 26 کيلوگرم داشته و سمي و خطرناک بوده است.

هم اکنون شه کبرا، بزرگترين مار سمي جهان در حدود پنج و نيم متر طول و بين هفت تا 9 کيلوگرم وزن دارد که در برابر اين مار بسيار لاغر و کوچک اندام است.

محققان دانشگاه اوپسالاي سويدن اظهار کردند: اين مار همچون هيولايي در بين حيوانات است که به احتمال زياد از پستانداران بزرگ مثل گوزن، اسب و پستانداران کوچک تغذيه ميکرده است.

اين پژوهش در نشست انجمن فسيلشناسي مهرهداران برلين ارائه شده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 290
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 454
  • بازدید ماه : 818
  • بازدید سال : 3,654
  • بازدید کلی : 84,173