loading...
سخن جدید
بازدید : 25 1393/07/30 نظرات (0)

 

 

بسماللهالرحمنالرحيم

افتتاح نمايشگاه تخصصي صنعت ساختمان افغانستان و ايران در هرات

اولين نمايشگاه تخصصي مشترک صنعت ساختمان افغانستان و ايران با حضور بيش از 25 کارخانه و شرکت توليدي ايراني و شماري از شرکتها و کارخانههاي توليد مواد ساختماني افغانستان در ولايت هرات آغاز به کار کرد.

جابر انصار، رييس اداره تجارت و صنايع غرب کشور روز سه شنبه(29 ميزان) با ابراز خشنودي از برگزاري نمايشگاه صنعت و مواد ساختماني ايران و افغانستان گفت: مهمترين درخواست افغانستان از دولت ايران، انتقال تجربيات و تجهيزات براي توليد مواد ساختماني در افغانستان ميباشد.

حميدالله خادم، رييس اتحاديه صنعتگران هرات هم برگزاري اين گونه نمايشگاهها را باعث توسعه و پيشرفت در افغانستان و از جمله هرات دانست.

مهدي جوانمرد قصاب، رايزن تجاري سفارت جمهوري اسلامي ايران در افغانستان نيز برگزاري اين گونه نمايشگاهها را در افزايش مبادلات تجاري و صنعتي دو کشور مفيد دانست و تاکيد کرد در چند سال اخير همکاريهاي تجاري ايران وافغانستان در همه زمينهها رشد چشمگيري داشته است اما به حد مطلوب نرسيده است.

بيش از 25 کارخانه ي توليدي ايران و چند کارخانه توليدي هرات، کالاهاي تخصصي شامل مواد خام ساختماني را در نمايشگاه ساختماني هرات به مدت 4 روز به نمايش گذاشته اند .

سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر:

براي مبارزه با مواد مخدر، اراده جدي وجود ندارد

وزارت مبارزه با مواد مخدر ميگويد که جامعه جهاني مبارزه با ترياک را دست کم گرفته و کمکهاي صورت گرفته براي کاهش کشت، توليد و قاچاق ترياک اندک بوده است.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ دين محمد مبارز راشدي و ثريا دليل؛ سرپرست وزيران مبارزه با مواد مخدر و صحت عامه در پيوند به مبارزه با مواد مخدر و ترک اعتياد معتادان در جلسه روز گذشتهي مجلس سنا فرا خوانده شده بودند.

دين محمد مبارز راشدي؛ سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت: در 13 سال گذشته اولويت جامعه جهاني مبارزه با مواد مخدر در افغانستان نبوده و کمکهاي انجام شده در اين راستا نيز اندک بوده وهمچنين اين پديده در هيچ نشست بينالمللي به عنوان يک مساله جدي مطرح نشده است.

آقاي راشدي ميگويد: خطر کشت ترياک بايد همانند مبارزه با تروريزم جدي گرفته شود؛ زيرا اين پديده نيز مردم افغانستان و جهان را از بين ميبرد.

راشدي افزود: «مصرف جامعه جهاني در مبارزه با کشت ترياک 7.5ميليارد دالر در 13 سال گذشته بوده است؛ در حاليکه تنها عايد يک ساله اين پديده براي تروريزم و مافيا 70 تا 80 ميليارد دالر است که از اين ميان 1 ميليون به دهاقين ميرسد و تنها 150 ميليون دالر آن به يکي از گروههاي مخالفان مسلح ميرسد و متباقي به مافياي جهاني تعلق ميگيرد».

به گفتهي او؛ پول مصرف شده نيز بجا نبوده و پس از اين مستقيما از طريق ارايه خدمات، به دهاقين مصرف خواهد شد.

او دليل افزايش کشت ترياک را مجبوريت دهاقين از سوي قاچاقبران و در برخي موارد بهانهجويي آنان، ياد کرد.

مبارز راشدي يادآور شد: مبارزه با مواد مخدر معجزه نميخواهد فقط جديت عمل نيروهاي تنفيذ قانون، عزم سياسي و تبليغات اضرار اين پديده را ميخواهد.

وي تصريح کرد: «افغانستان 90درصد مواد مخدر جهان را توليد ميکند؛ اما تاهنوز برضد مواد مخدر 2 درصد تبليع نشده و نيز مزرعه ترياک با چوب نابود نميشود، بلکه شيوه سم پاشي که در کشورهاي ديگر نيز از آن استفاده شده ميتواند مواثر واقع شود».

از سويي هم؛ ثريا دليل وزير صحت عامه گفت که اين وزارت با همکاري نهادهاي غيردولتي در 26 ولايت کشور مراکز ترک اعتياد را ايجاد کرده که اين مراکز سالانه ظرفيت تداوي 2800 معتاد را دارند.

به گفتهي وي؛ معتاد که اراده قوي براي ترک اعتياد داشته باشد صحت ياب شده؛ اما دلايلي چون دوستان، عدم مراقبت فاميل و نبود زمينهي کار براي معتادان از دلايل بازگشت دوباره آنان به اعتياد است.

او همکاري تمامي ادارات دولتي را در پايين آوردن آمار معتادان در کشور مهم عنوان کرد.

اين در حالي است که افغانستان هنوز هم در صدر کشورهاي توليد کننده مواد مخدر در جهان است.

اعتراضهاي گسترده به نشر مطلب ضد ديني در روزنامه «افغانستان اکسپرس»

شوراي سراسري علما و مجلس سنا توهين يک روزنامه انگليسي زبان چاپ کابل را به عقايد اسلامي محکوم کردند.

شماري از سناتوران ميگويند که روزنامه افغانستان اکسپرس در شماره 451 خود که هفته گذشته به چاپ رسيده، به دين اسلام توهين کرده و بايد مسوولان آن مجازات شوند.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ محمدعلم ايزديار معاون اول مجلس سنا گفت: «در نشر مطلب ضد اسلامي در روزنامه افغانستان اکسپرس حتا اگر غفلت شده باشد نيز قابل قبول نيست و بايد مسوولان آن محاکمه شوند».

روزنامه انگليسي زبان افغانستان اکسپرس، مطلبي را زير عنوان «دين اسلام، داعش و طالبان» به چاپ رساند که در آن اعمال داعش و طالبان به دين اسلام پيوند داده شده است.

محي الدين منصف ديگر عضو سنا نيز گفت: «مسوولان روزنامه افغانستان اکسپرس اگر مسلمان هستند مرتد شده اند و اگر مسلمان نيستند خلاف قوانين اسلامي که در افغانستان نافذ است عمل کرده اند و در هر دو صورت بايد محاکمه شوند».

آقاي منصف فعاليت برخي رسانهها را در کشور لجام گسيخته خواند و از آنان خواست مطابق قوانين نشرات کنند.

نشر مطلب ضداسلامي توسط روزنامه افغانستان اکسپرس واکنش هاي تند برخي رهبران جهادي و نهادهاي ديني را برانگيخته است.

شوراي علما نيز در بيانيهاي از رييسجمهور خواست با استفاده از ارگانهاي قضايي، مسوولان اين روزنامه را تحت پيگرد قرار دهد و عاملان توهين به عقايد اسلامي را مجازات کند.

نهاد دفاع از رسانههاي آزاد «ني» نيز اين کار را خلاف قانون دانسته است.

مسوولان اين روزنامه در شماره 452 خود از نشر اين مطلب عذرخواهي نموده و آن را سهو ناشي از تراکم کاري و شتاب کارکنان روزنامه دانسته است، ولي در پيوند به اعتراضها و شکايتهاي انجام شده، شام روز دوشنبه (28 ميزان) تعدادي از مسوولان اين روزنامه و کارکنان چاپخانهي وابسته به آن، توسط رياست امنيت ملي کشور بازداشته شدند.

رييس جمهور در ديدار سفير ازبکستان مطرح کرد:

اتصال افغانستان به بازارهاي اروپا از طريق ازبکستان

رييسجمهور احمدزي در ديدارهاي جداگانه با سفراي کشورهاي ازبکستان و تاجيکستان بر ضرورت ادامه همکاري اين کشورها با افغانستان تأکيد کرد.

دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري روز گذشته با انتشار اطلاعيهاي اعلام کرد: اشرف غني احمدزي، رييس جمهور کشور در ديدارهاي جداگانه با «يادگار شادمانوف» سفير ازبکستان و «شريف الدين اماموف» سفير تاجيکستان بر ادامه همکاريها و روابط دوستانه بين افغانستان و اين کشورها تأکيد کرد.

رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه روابط بين کشور و ازبکستان بايد در چارچوب سازمان همکاريهاي شانگهاي گسترش يابد، گفت: افغانستان قصد دارد از طريق ازبکستان به بازارهاي اروپا وصل گردد.

احمدزي با اشاره به اينکه ازبکستان ظرفيتهاي خوب ساختماني از جمله مهندسان با تجربه و ورزيده دارد، افزود: افغانستان علاقهمند است تا از اين ظرفيتها و تجارب استفاده کند.

وي همچنين خاطر نشان کرد: تروريزم منافع مشترک هردو کشور را به مخاطره انداخته که بايد عليه آن اقدامات جدي صورت گيرد.

شادمانوف سفير ازبکستان نيز ضمن تبريک انتخاب احمدزي به عنوان رييس جمهور افغانستان، اظهار داشت: افغانستان و ازبکستان همسايههاي خوبي بوده و روابط نزديک فرهنگي و سنتي دارند.

وي افزود: ازبکستان خواستار برقراري صلح و ثبات در افغانستان است و با تشکيل دولت وحدت ملي همکاريهاي خود را در عرصههاي حملونقل، انرژي برق، خط آهن، تجارت و ترانزيت با افغانستان گسترش خواهد داد.

شريف الدين اماموف، سفير کشور تاجيکستان نيز در ديدار با احمدزي از آمادگي کشورش در جهت همکاري با افغانستان خبر داد و گفت: تاجيکستان در امور اقتصادي پيشرفتهاي چشمگيري داشته و آماده است تجارب خود را در اين زمينه در اختيار افغانستان قرار دهد.

اشرف غني نيز ضمن سپاس از ادامه صادرات برق تاجيکستان در جريان زمستان به افغانستان تأکيد کرد: اميدواريم  که با همکاري کشور تاجيکستان و ساير کشورهاي منطقه افغانستان در آينده نزديک به مرکز توليد انرژي برق تبديل شود.

در حال حاضر افغانستان سالانه 40 مگاوات برق از تاجيکستان وارد ميکند که در فصل زمستان اين مقدار کافي نيست و قرار است ميزان برق وارداتي از اين کشور افزايش يابد.

تلفات اردوي ملي به 6853 نفر رسيد

وزارت دفاع ملي اعلام کرد که از سال 1382 تا نيم سال 1393 خورشيدي؛ 6 هراز و 853 سرباز و افسر اردوي ملي در نبرد با مخالفان مسلح کشته شدهاند.

جنرال ظاهر عظيمي، سخنگوي وزارت دفاع ملي به بيبيسي گفته است که 85 درصد اين افراد در اثر انفجار ماينهاي کارگذاراي شده توسط مخالفان مسلح دولت جان خود را از دست دادند.

او افزود که بقيه در درگيريهاي مسلحانه و حملات مخالف مسلح دولت کشته شدند.

آقاي عظيمي روز گذشته در صفحه تويتر خود نوشت که در سال 1382 خورشيدي به تعداد 9 نفر، در سال 1383، 51 نفر، در سال 1384، 138 نفر، در سال 1385، 206 نفر، در سال 1386، 325 نفر و در سال 1387 نيز 380 نفر از سربازان و افسران اردوي ملي کشته شدند.

سخنگوي وزارت ملي نوشته که در سال1388، 635 نفر، در سال 1389، 748 نفر، در سال1390، 841نفر، در سال 1391 ، 1170 نفر، در سال 1392، 1400 نفر و در شش ماه سال اول 1393 نيز به تعداد 950 عضو اردوي ملي کشته شدهاند.

به نظر کارشناسان نظامي، افزايش تعداد سربازان اردوي ملي به حدود 200 هزار نفر، انتقال تامين مسئوليتهاي امنيتي از نيروهاي ناتو به نيروهاي افغانستان و افزايش ناامني در کشور دليل اصلي افزايش تلفات نيروهاي اردوي ملي  در سالهاي اخير بوده است.

مواد مخدر؛

لکهي پاک نشدني

از جغرافياي افغانستان

محمدرضا نعيمي

افزايش کشت مواد مخدر و صدرنشين بودن افغانستان در اين خصوص پس از سيزده سال حضور چشمگيري و ميليوني نظاميان ناتو هزينههاي هنگفت غربي تحت عنوان جامعه جهاني، تنها براي افغانستان مايهي ننگ و بدنامي نيست، بلکه براي جامعه جهاني نيز موجب شرمساري ميباشد.

اين موضوع روز گذشته در سخنان سرپرست وزير مبارزه با مواد مخدر نيز بيان شده و تصريح گرديد که اراده و عزم جدي براي محو اين پديدهي شوم و تباه کننده در برنامههاي جهاني وجود ندارد.

متأسفانه بيش از يک دهه است که حکومت افغانستان و جامعه جهاني با انجام هزينه‏هاي هنگفت، براي مبارزه با مواد مخدر و محو کشت کوکنار از کشور تلاش مي‏کنند. انتظار مي‏رفت پس از سال‏ها سعي و مبارزه‏ي نفس‏گير با اختصاص پول‏هاي زياد براي نابودي اين ماده‏ي مرگآفرين، کشتزارهاي ترياک در هلمند، قندهار و ساير نقاط کشور کم‏تر خودنمايي نموده و با قد کشيدن در برابر چشمان نظاميان ناتو و افغانستان، زندگي هزاران انسان را در درون و بيرون از کشور به جهنم تبديل ننمايد.

اما متأسفانه اين انتظار برآورده نشده  و بارها در گزارش دفتر مبارزه با جرايم و مواد مخدر سازمان ملل از افزايش کشت کوکنار در افغانستان خبر داده شده و با گذشت هرسال، افغانستان رکوردي تازهاي دراين خصوص ثبت ميکند. آمارهاي پيشين نشان ميدهند که افغانستان توليدکننده عمده ترياک در جهان است و تا اوايل سال 2013 حدود 75 درصد کوکنار جهان را تامين کرده است.

اين درحالي است که حضور چندين ساله‏ي نيروهاي انگليسي و تعهد پيشين آنها مبني بر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، بيش از پيش ناکامي اين کشور و حکومت افغانستان را به اثبات رساند. چرا که توني بلر، نخستوزير پيشين بريتانيا پس از سقوط طالبان گفته بود که کشورش مبارزه با قاچاق مواد مخدر را رهبري خواهد کرد. اين رهبري نه تنها باعث کاهش کشت کوکنار نشده، بلکه همزمان با افزايش کشت کوکنار به صورت صعودي در طي سال‏هاي گذشته، نظاميان انگليس و عناصري در حکومت افغانستان نيز به همدستي با قاچاقبران متهم شدند.

بر بنياد معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر، توليد اين گياه مرگآور از سال 2006 به اين سو، همواره در حالت نوسان قرار داشته؛ اما ميزان کاهش آن در حد قابل توجهي نبوده است. کشت کوکنار که در سال 2006 شصت و نُه هزار و 324 هکتار زمين را پوشش مي‏داد، در سال 2007 به يک صد و دوهزار و 770 هکتار زمين رسيد و بار ديگر درسال 2008 به يک صد و سه هزار و 590 هکتار رسيد. اين رقم در سال 2009به شصت و نُه هزار و 832 هکتار کاهش يافته و سير نزولي آن تا سال 2011 ادامه يافت. به اين ترتيب که کشت ترياک در سال 2010 شصت و پنج هزار و 45 هکتار زمين را تحت پوشش قرار داد و در سال 2011 شصت و سه هزار و 307 هکتار زمين از اين دانه‏ها پرشده و به ثمر رسيدند که در سال 2012 بار ديگر اين رقم به هفتاد و پنج هزار و 165 هکتار زمين رسيد.

در اين ميان اما دهقانان هلمند کم‏تر به کشت دانه‏ي بديل تن در داده و سود پايين آن را دليلي بر عدم روي آوردن به کشت دانه‏هايي چون پنبه و زعفران دانستند. در عين حال، رخدادهاي تلخ ديگري نيز وجود دارد و آن اينکه قاچاقبران مواد مخدر، دهقانان هلمندي را مجبور به کشت ترياک مي‏کنند. از سوي ديگر، گزارش‏هايي وجود دارد که کم‏ترين سود اين سوداي مرگآفرين نصيب دهقانان گرديده و بيش‏ترين نفع آن در جيب قاچاقبران بزرگ و گروه‏هاي هراسافکن مي‏رود.

پيامدهاي اين ماده‏ي تباهکننده نيز مشهود بوده و ناگفته پيداست که امروزه گرفتاري‏هاي اجتماعي در ميان نسل جوان کشور به ميزان غيرقابل کنترولي رسيده است. معتاداني که به هيچ وجه توجهي به آنها نشده و شبانهروزي بخشي از پايتخت را دچار تشويش رواني ساخته و چهره‏هاي مکدرشان، حالت هر رهگذري را بد مي‏سازد، به خوبي گواه اين معضل است. عواقب ناگوار ديگر اين پديده که به صورت دست يازيدن معتادان به دزدي در کوچه و بازار نمود پيدا نموده و در داخل خانواده‏ها تبارز مي‏کند، به خودي خود جامعه را به سمت تباهي به پيش مي‏برد.

بديهي است که اين معضل در سطح پايتخت افغانستان محدود نمانده و نه تنها ولايت‏هاي کشور را شامل مي‏شود، بلکه اکنون به عنوان يک معضل جهاني قلمداد مي‏گردد. بنابراين نيازمند راهکار جهاني نيز مي‏باشد.

با اين وصف، وقتي در طول بيش‏تر از يک دهه، کشورهاي همکار افغانستان نتوانستند، به اين معضل خاتمه داده و يا هم نخواستند نقطه‏ي پاياني براي آن مد نظر بگيرند، راهِ حل چيست؟

در ميان راه‏ حل مبارزه با محو اين کشتزارها يا تعريف کشت بديل، يکي هم قانوني ساختن اين کشت است که در برخي موارد از سوي کارشناسان و بعضي از کشورهاي ديگر نيز پيشنهاد گرديده است.

با اين حال، اصل سخن در اين است که آيا در صورت قانوني شدن اين کشت کثيف، بار ديگر عوايد آن به جيب گروههاي مافيايي نخواهد رفت که هم شريک دزد هستند و هم رفيق قافله؛ يعني کساني که هم دستي در ساختارهاي حکومتي دارند و هم سهمي در بسته‏هاي قاچاق مواد مخدر؟

به باور سرپرست وزيرفعلي مبارزه با مواد مخدر، تنها راه ريشهکن ساختن اين ماده مرگ آور، محو آن از طريق سمپاشي است تا بتوان با اين کار، اين فساد گسترده را در نطفه خفه کرد؛ اما اينکه چنين عزمي ايجاد خواهد شد، بستگي به رويکرد و موضع دولت افغانستان در تعامل با سياستهاي جهاني و چهارچوب هاي کلان استراتيژي کشورهايي دارد که مديريت اين ماده نيز زير نظر آنان تنظيم و اداره ميگردد.

چين؛ رفيق افغانستان

و رقيب امريکا

قرار است رييس جمهور احمدزي در آيندهي نزديک به چين سفر کند. اين سفر جزء اولين سفرهاي خارجي رييس جمهور است که گفته ميشود پس از انجام حج عمره در عربستان صورت خواهد گرفت و اولين سفر ديپلوماتيک رييس جمهور جديد کشور به شمار ميآيد.

چين يکي از کشورهايي است که داراي نقش برجسته در امور غيرنظامي افغانستان بوده و حضور پر رنگي در عرصهي اقتصادي و بازسازي کشور داشته است. پيش از اين اين کشور تعهد کمک 32 ميليون دالري به افغانستان داده و همچنين وعده داده است تا شركتهاي اين كشور مشاركت بيشتري در ساخت و سازها در افغانستان داشته باشند. کمکهاي فني، آموزش نيروهاي پوليس افغانستان، اعطاي بورسيههاي تحصيلي و برگزاري دورههاي آموزشي مختلف براي جوانان افغانستان از ديگر محورهاي مورد توافق رهبران دو كشور در سفر سال گذشتهي حامدکرزي، ريييس جمهور پيشين بودند.

نقش فعال اين كشور در بسترهاي اقتصادي افغانستان با اجراي پروژه‏هاي بزرگي مانند مس عينک و بهره‏برداري از صفحات نفتي شمال و همچنين موافقتنامه همکاريهاي تخنيکي- اقتصادي به ارزش 150 ميليون يوآن، معادل 20 ميليون دالر امريکايي ميان دو کشور جايگاه قابل تأملي را در افغانستان براي اين غول اقتصادي شرق ايجاد ميكند. از سوي ديگر، نگاه خوشبينانه به نقش چين در افغانستان به دليل عدم پيشينهي امپرياليستي اين كشور در صحنهي روابط بين‏الملل نشأت گرفته و نبود استراتژي هژمونيك در سياست‏هاي كلان چين نقش و جايگاه آن را بيش از پيش برجسته ساخته است.

چين در توسعه و انكشاف حوزه‏هاي پيراموني خود از نقش مثبتي برخوردار بوده و بسترهاي جغرافيايي چون آسياي ميانه، آسيا پاسيفيك، شبه‏قاره هند و حتا خاورميانه را نيز به نحوي تحت تاثير فعاليت‏هاي اقتصادي خويش قرار داده است. افغانستان را نيز نمي‏توان جدا از اين حوزه تصور نمود، بلكه اين اقليم آشوب‏خيز علي رغم غيرقابل اطمينان بودن آن به لحاظ مسايل امنيتي و حضور كشورهاي غربي، با داشتن 76 كيلومتر مرز مشترك در امر تسهيل ارتباط چين با آسياي ميانه و داشتن منابع غني طبيعي دست نخورده، براي اژدهاي زرد طمع‏انگيز است.

اما يگانه نکتهي قابل تأمل اين است که گسترش نقش چين در افغانستان، حساسيتهايي را از جانب متحدان غربي افغانستان، بخصوص ايالات متحده امريکا برخواهد انگيخت و اين کشورها در صورت نياز، براي ايجاد مانع در اين خصوص، از متحد سنتي خود در منطقه (پاکستان) نيز استفاده خواهند کرد.

لذا ضروري است تا برقراري روابط همه جانبه با اين کشور، فارغ از هرگونه تنشهاي سياسي باقي مانده و نقش اين کشور در امور بازسازي افغانستان، درگير سياستهاي سلطه طلبانهي کساني نگردد که به نحوي داعيهدار رهبري جهاني بوده و چين را يکي از رقيبان جدي خود در منطقه ميداند. بديهي است که در آن صورت، روابط افغانستان نيز از اين مناقشه آسيب جدي ديده و تأثيرگذاري چين در عرصههاي اقتصادي افغانستان کاهش خواهد يافت که اين امر به معناي از دست دان شانس بزرگي توسط افغانستان ميباشد.

کارهاي کوچک و تأثيرگذاري بزرگ

گوهر گرانبهاي هر عملي، نيت و انگيزه انجام آن است. نيت به مثابهي روح است و عمل همچون جسم. جسم بدون روح جنازهاي بيش نيست. زيباترين بدن نيز بعد از خارج شدن روح از آن بايد دفن شود. داکتران ميگويند بيش از 90 درصد بيماريهاي جسماني ريشه در بيماريهاي روحي و رواني دارد. اگر چه گاهي گفته ميشود عقل سالم در بدن سالم است. امّا عکس آن صادقتر است. جسم سالم محصول روح و روان سالم است.

حاشيه بيش از اين لازم نيست. با تمثيلات فوق اين مهم آشکارتر ميشود که کار کم و عمل کوچک با نيّت و هدف الهي، بزرگ و کار بزرگ با نيت غير الهي کوچک و بلکه بيهوده تلقي خواهد شد.

خداوند به موسي(عليه السلام) فرمود: يا موسي آنچه به خاطر من انجام شود کمش زياد و آنچه به خاطر غير من انجام شود زيادش کم است. عمل خالص اندک مثل گوهر کم و خالص بسيار ارزشمند خواهد بود.

 هر چه خلوصش بيشتر عيارش بيشتر

همه انسانها در قرآن زيانکارند مگر مخلصين. آنان که ايمان آورده و عمل صالح انجام ميدهند. عملي پذيرفته است که صالح باشد و با روح ايمان جان گرفته باشد. با نيّت خالص، خسران نخواهد بود.

نيت، همه اعمال ما را رنگ و روح عبادي و معنوي ميدهد. نيّت، انسان را به همان مقام و منزلتي ميرساند که خود قرار گرفته. اگر نيت، زميني باشد ما را زمينگير و اگر خدايي باشد ما را به خدا نزديک ساخته و محبوب خدا و خلق خدا خواهد نمود. بهترين اعمال و عبادات و مناسک از حج و حجاب و نماز و روزه گرفته تا جهاد و صدقه و انفاق اگر با انگيزهي رسيدن به نان و نام و مقام و موقعيت انجام گيرند، امور پست و ريايي و مشرکانه خواهد بود.

ما مسلمانان هر کاري را با نام خدا شروع ميکنيم. خارج شدن از خانه، پوشيدن لباس نو، انداختن سفره عقد، نشستن پشت اشترنگ موتر، آغاز سخنراني و... امّا متاسفانه در بسياري موارد با توجه و تمرکز جدّي بر جان و جوهر کلام (نام خدا) نداريم و يا در آغاز با خلوص و توجه حرکت ميکنيم امّا در ميانهي راه و يا در پايان راه آلوده به ريا و خودنمايي و کار براي غيرخدا ميشويم.

به نام خدا يعني، ساخت خدا، براي خدا، اين سنخ و اين عمل بايد درخشان خدا باشد رنگ و روح خدايي داشته باشد. لذا وقتي لباسي را با نام خدا به تن ميکنيم، ديگر با آن لباس در پي جلب توجه ديگران به ويژه نامحرمان نخواهيم بود. اگر روز کسب و کار و تجارت خود را با نام خدا آغاز ميکنيم، ديگر با دروغ، احتکار، گران فروشي، کم فروشي، رشوه و اختلاس و... اموال و اعمال خود را به حرام آغشته نميکنيم.

در ازدواج و ارتباط با گروه غير همجنس رعايت موازين شرعي و اخلاقي و اخلاص و صداقت را از مهمترين پيش نيازهاي تعامل تلقي ميکنيم.

زرنگ ترين آدمها را صادقترين آدمها ميخوانيم و ميدانيم. آنان که با مکر و ريا و دورويي در پي موفقيت و دستيابي به مال و منال و مقام هستند در دام مکر و رياي خود گرفتار خواهند شد و مصداق اين آيه کريمه ميشوند. خداوند مکرشان را به خودشان بر ميگرداند.(ترجمه آل عمران/54) دنيا، دنياي پژواک است بدکني، بدخواهي ديد. «از مکافات عمل غافل مشو/ گندم از گندم برويد جو ز جو»

 نشانه صداقت چيست؟

پاسخ اين سوال را از امام صادق(عليه السلام) بشنويم که فرمود: عمل خالص آن است که نخواهي جز خدا کسي تو را به خاطر آن بستايد. خالصتر اينکه اصلاً عمل خود را به حساب نياورد.

به جاي خودنمايي، که موجب تکه تکه شدن روح و روان انسان شده و موجب اضطراب و استرس و احساس حقارت و افسردگي خواهد شد. خود را در محضر خدا بدانيم و ببينيم و براي او خودنمايي کنيم.

نشانه خلوص، عدم توقع قدرداني و تشکر کردن از سوي ديگران است. هر گفتار و رفتاري با اخلاص يعني بالا بردن اعتبار پس انداز خود.

اگر خوبي کرديم و بدي ديديم باز به خوبي خود ادامه داديم. اين يعني اخلاص و کار براي خدا کردن.

اگر در شبهاي قدر در قرائت دعاي جوشن کبير که اسماء و صفات خداوندي را بر زبان جاري ميکنيم، با هدف تقويت آن صفات در خود به سوگواري و بزرگداشت شهادت اميرمومنان علي(عليه السلام) پرداختيم در جهت مخلص شدن تلاش کرده ايم.

در دعاي مذکور خداوند منان را با صفاتي چون ستارالعيوب، صابر، هادي، رحمان، رحيم، حليم، حکيم، کريم و ... ميخوانيم. آيا به زبان جاري کردن اين صفات کافي است. هدف اصلي مگر جز اين است که ما هم که آيت الهي هستيم اين صفات را (اگر چه به طور نسبي) داشته باشيم.

نيت، همه اعمال ما را رنگ و روح عبادي و معنوي ميدهد. نيّت، انسان را به همان مقام و منزلتي ميرساند که خود قرار گرفته. اگر نيت، زميني باشد ما را زمين گير و اگر خدايي باشد ما را خدا گونه خواهد نمود. بهترين اعمال و عبادات و مناسک از حج و حجاب و نماز و روزه گرفته تا جهاد و صدقه و انفاق اگر با انگيزه رسيدن به نان و نام و مقام و موقعيت انجام گيرند، امور پست و ريايي و مشرکانه خواهد بود.

بخشنده و مهربان باشيم

همانطور که گناهان و خطاهاي خود را ميپوشانيم خطاها و ناراستيهاي ديگران را هم افشاء نکنيم. دانشافزايي و احترام به دانشمندان و عالمان را پيشه خود سازيم. بدون توقع ببخشيم و هديه بدهيم و محبت کنيم.

اين همه خطا و گناه ميکنيم و خداوند باز ما را از مهر و محبت و بهره گيري از لذتهاي مادي محروم نميسازد. امّا چرا کوچکترين بي احترامي و بي اعتنايي خطاي ديگران را نميبخشيم.

نشانه صداقت، اين است که صفات خداوندي را اگر چه خدا به طور مطلق دارد ما به طور نسبي داشته باشيم در پايان، مزدمان را از خدا بخواهيم، نه از مردم.

خواست او را بر خواست خود و ديگران ترجيح دهيم.

ريا ضد صداقت است. ريا چه نشانه هايي دارد؟ از امام علي(عليه السلام) بشنويم.

 نشانههاي ريا

امام علي(عليه السلام) فرمود: رياکار سه نشانه دارد: وقتي مردم را ببيند با نشاط و شاداب است. [خودنمايي ميکند و لذت ميبرد] و وقتي تنها است [به جهت آن که کسي او را نميبيند] کسالت پيدا ميکند و دوست دارد که در همه کارهايش مردم ثناگويش باشند و تحسينش کنند.

فراموش نکنيد که کلمه «ريا» مشتق از رويت است و معناي اصلي آن عبارت است از آنکه انسان بخواهد با ارائه و نشان دادن عبادت و کارهاي نيک خود، مقام و منزلتي در دل مردم پيدا کند.

از نشانههاي بسيار بارز ريا اين است که خلوت ما مانند جلوت ما نباشد در خلوت به ارزشها پايبند نباشيم. در خانواده همسر و فرزندان را رنج و عذاب بدهيم. امّا در جمع اهل معاشرت و پسنديده باشيم، دست علماء را ببوسيم. نسبت به امام جماعت و افراد مومن و با نفوذ اظهار ارادت و علاقه کنيم.

خستگيهاي مبهم زنانه!

حتما شما هم با زنانيکه مدام احساس خستگي ميکنند روبهرو شده ايد. ميزان ساعات کاري اين دسته از خانمها خيلي بيش‏تر از استراحت شان نيست و شبها هم بيشتر از پنج ساعت ميخوابند. پس چرا مدام از خستگي شکايت ميکنند؟ راه برطرف کردن اين احساس و رسيدن به شادابي براي آنها چيست؟

نگران باشيد زيرا اين مشکلات خفيف اند و بهراحتي درمان ميشوند. فراموش نکنيد علت و ريشهي اين خستگيهاي مبهم، نوع زندگي يا داشتن فعاليتهاي زياد نيست و ممکن است به يکي از عوارض زير دچار شده باشيد:

1-  زياد کافئين نخوريد

گروهي از زنانيکه احساس خستگي مفرط دارند از قهوه يا نوشيدنيهاي انرژي زا براي رفع خستگي استفاده ميکنند اما نميدانند که مصرف کافئين در برخي از زنان نتيجه عکس دارد و ايجاد خستگي ميکند. در واقع مصرف بيشتر کافئين براي رفع خستگي، وضعيت را بدتر ميکند. بنابراين بهتر است ککو، چاي و بعضي از دواهاي حاوي کافئين را کمتر در برنامه غذايي خود جاي دهيد.

2-  به کدام غذا آلرژي داريد

بعضي از غذاهاي آلرژي زا نيز ميتوانند سبب خستگي شما شوند. البته اين خستگي اولين علامت هشدار دهنده در مورد اين غذاهاست.

3-  تيروئيدتان کم کار نيست؟

مطالعات يک مرکز مخصوص تحقيقات روي تيروئيد در ايالات متحده نشان ميدهد 17 درصد از زنان دچار اختلال عملکرد تيروئيد هستند. حتما ميدانيد که متابوليزم بدن توسط تيروئيد کنترول ميشود و افسردگي به مقدار خفيف و تنبلي و کم تحرکي از دلايل کمکاري تيروئيد هستند يعني کمکاري تيروئيد باعث کاهش متابوليزم ميشود.

4- کم خوني را جدي بگيريد

داشتن تومور فيبروئيد يا پوليپ رحمي باعث ميشود برخي زنان هنگام قاعدگي يا ولادت دچار خونريزي شديد شوند. در نتيجه به دليل خونريزي، کمبود هموگلوبين و کمخوني بروز ميکند. هموگلوبين مسئول حمل اکسيجن از ريه به ديگر بخشهاي بدن است و هنگاميکه اکسيژن کافي به بافتها نرسد، خستگي رخ خواهد داد. همچنين ممکن است کمبود آهن، فوليک اسيد يا ويتامين B۱۲ در کنار خونريزي داخلي دليل کمخوني باشد.

5-  دستگاه ادراري و عفونت

سوزش يا تکرار ادرار از علايم شايع عفونت دستگاه ادراري است اما وجود باکتري در اين دستگاه به اين راحتي قابل شناسايي نيست. تشخيص ابتلا به عفونت دستگاه ادراري با دادن آزمايش ادرار ممکن است و براي مداوا نيز مصرف آنتي بيوتيک خوراکي تجويز ميشود. يک هفته بعد از درمان، احساس خستگي نيز از بين ميرود.

6-  در خواب خفه نشويد

آپنه يا احساس تنگي نفس در خواب باعث ميشود که مرتبا از خواب بيدار شويد و بعد از هر بار تنگي نفس براي مدت طولاني بيدار بمانيد. به اين ترتيب و با وجود حضور 8 تا 10 ساعته شما در  بستر خواب، چرخه منظم خواب شما دچار اختلال خواهد شد و به خستگي مداوم دچار ميشويد. البته زنان چاق بيشتر به گرفتگي مجراي فوقاني تنفسي و خر و پوف کردن دچار ميشوند.

 اگر داراي چنين شرايطي هستيد بايد وزن خود را کم و سيگرت را هم ترک کنيد. البته داکتران ميتوانند مجراي تنفسي را در هنگام خواب با استفاده از وسايلي باز نگه دارند اما باز شدن مجرا گاه نيازمند جراحي است و درمان نکردن اين اختلال نيز احتمال حمله قلبي را افزايش ميدهد.

7-  قلب تان مريض است

انجام فعاليتهاي سبک بدني، باعث خستگي نميشود. اگر بعد از کارهاي سبک مثل جارو زدن خانه احساس خستگي کرديد، احتمال دارد به نوعي ناراحتي قلبي دچار باشيد. داکتران بيشترين دلايل مرگ زنان را امراض قلبي ميدانند. نگران نباشيد و براي انجام آزمايشات قلبي به داکتر مراجعه کنيد. اگر خستگي با شرايط قلبي شما ارتباط داشته باشد با تجويز چند دوا برطرف خواهد شد و انرژي خود را بازخواهيد يافت.

 

رنځورمل دکتورس مسعوده فیضی رحیق

شف سرویس نسائی ولادی شفاخانه استقلال

و ترینر متخصص التراسوند

جملههاي زيبا و انرژي بخش

1- شايد زندگي آن چيزي نباشد كه آرزويش را داشته ايم اما حالا كه ناخواسته به آن دعوت شده ايم بهتر است تا ميتوانيم از آن لذت ببريم.

2- گاهي براي ده قدم به پيش رفتن يك قدم عقب نشيني لازم است.

3- در آب افتادن انسان را خفه نميكند، زير آب ماندن آدم را خفه ميكند.

4- موفق کسي است که با خشتهاييکه به طرفش پرتاب ميکنند . خانهاي بنا کند.

5- آمدهام که با زندگي کردن قيمت پيدا کنم،  نه اينکه به هر قيمتي زندگي کنم.

6-  افراد موفق كارهاي متفاوت انجام نميدهند، بلكه كارها را بهگونهي متفاوت انجام ميدهند.

7- براي كسيكه آهسته و پيوسته ميرود، هيچ راهي دور نيست.

8- بهجاي آنكه به تاريكي لعنت فرستيد، يك شمع روشن كنيد.

9- صاحب اراده، فقط پيش مرگ زانو ميزند و آنهم در تمام عمر، بيش از يك مرتبه نيست.

10- خودتان را به زحمت نيندازيد كه از معاصران يا پيشينيان بهتر گرديد، سعي كنيد از خودتان بهتر شويد.

11- پيمودن مسير هزار فرسنگي با برداشتن اولين گام آغاز ميشود.

12- براي داشتن چيزيکه تا بهحال نداشته ايد بايد کسي باشيد که تا بهحال نبوده ايد.

13- از روي عشق زندگي كن نه اجبار.

14- آن باش كه هستي و آن شو كه توان بودنت هست.

15- اگر تمام شب را در حسرت از دست دادن خورشيد سركني لذت ديدن ستارهها را هم از دست ميدهي.

16- شعلههاي بزرگ ناشي از جرقههاي كوچك اند.

17- چون ميگذرد غمي نيست.

18- هر حادثه داراي دليل و مقصودي است كه به نفع ماست.

ناکسي گراز کسي بالانشيند عيب نيست

جاي چشم ابرو نگيرد گر چه او بالاتر است

                 دود اگر بالا نشيند کسر شان شعله نيست

                 روي دريا خس بگيرد قعر دريا گوهر است

محمدباقر صامت

ميزباني وين از نشست کارشناسي ايران و 1+5

نشست کارشناسي ايران و گروه 1+5 به رياست بعيدينژاد و استفان کلمنت و به منظور بررسي نحوه رفع اختلافات، امروز و فردا(چهارشنبه و پنجشنبه) در شهر وين برگزار ميشود.

نشست کارشناسي ايران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلستان، روسيه، چين و امريکا) به منظور بررسي راههاي حل اختلافات از امروز -چهارشنبه- 30 ميزان به مدت 2 روز در شهر وين برگزار ميشود.

سيد عباس عراقچي؛ معاون وزير خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هستهاي پيش از اين در گفتوگو با خبرنگار فارس با اعلام اين خبر عنوان کرد که حميد بعيدينژاد؛ مديرکل سياسي و بينالمللي وزارت خارجه و استفان کلمنت مشاور ارشد نماينده اتحاديه اروپا در گروه 1+5 رياست اين نشست دو روزه را برعهده دارند.

وي همچنين گفت احتمالا در دو هفته آينده نشست سه جانبه ظريف، کري و خانم اشتون برگزار شود، ولي به محل اين نشست اشارهاي نکرد.

در نشست سه جانبه ظريف، کري و اشتون که چهارشنبه هفته گذشته 23 ماه ميزان به مدت حدود شش ساعت و نيم در شهر وين برگزار شد، طرفين توافق کردند که نشست کارشناسي ايران و 1+5 ظرف يک تا دو هفته آينده براي بررسي راههاي حل اختلافات برگزار شود. وزراي خارجه ايران، امريکا و اشتون همچنين توافق کردند که ظرف سه تا چهار هفته بعد از اين ديدار، بار ديگر بر سر يک ميز به گفتوگو بنشينند.

هشتمين دور مذاکرات جامع هستهاي نيز پنجشنبه هفته گذشته 24 ميزان به رياست ظريف و اشتون و با حضور هيأتهاي مذاکره کننده ايران و گروه 1+5 در شهر وين برگزار شد.

سيد عباس عراقچي يکشنبه هفته جاري در حاشيه همايش تحليلي بر اعلاميه و برنامه عمل حقوق بشر در دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در مذاکرات اخير با 1+5 در بعضي جزييات پيشرفتهايي داشتهايم، اما در مسايل اساسي هنوز توافق حاصل نشده است.

معاون وزير امور خارجه ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا راهحلي براي رسيدن به توافق ارائه شده است؟ گفت: درباره راهحلهاي مختلف کار شده و گزينههاي مختلفي است که برخي از آنها براي ما قابل قبول نيست و بعضي از آنها براي طرف مقابل پذيرفتني نيست به هر حال مذاکرات در سطوح کارشناسي، معاونان و وزرا ادامه دارد.

عراقچي با بيان اينکه اختلافات اساسي کماکان وجود دارد ابراز اميدواري کرد بتوان در جلسات آينده پيشرفت قابل ملاحظهاي داشت و افزود: ايدههاي زيادي وجود دارد، اما هنوز تقريباً در هيچ يک از آنها به توافق نرسيدهايم.

به گزارش فارس، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران نيز پنجشنبه هفته گذشته (24 ميزان) در جمع خبرنگاران در وين عنوان کرد: هنوز اختلافات وجود دارد و قرار است نشست کارشناسي براي بررسي نحوه رفع اختلافات برگزار شود و ضرورت دارد درباره موضوعات مختلفي صحبت شود و موضوعاتي هم نياز به يک حرکت سياسي دارند.

رئيس دستگاه ديپلماسي ايران همچنين عنوان کرد: در دور جديد گفتوگوهاي هستهاي همه طرفها بر اين اعتقادند که پيشرفتهايي صورت گرفته و جريان مذاکرات رو به جلوست. پس از مذاکرات نيويورک نيز اعتقاد بر اين بود که در مذاکرات هستهاي حرکت به سمت جلو بوده هر چند که اين حرکت کند است.

وزير امور خارجه ايران در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه ما فکر ميکنيم حرکت در همه زمينهها به سمت جلو بوده و راهکارهاي مختلفي مورد بحث قرار گرفته است، افزود:اما من هنوز فکر ميکنم مانع رواني که بايد طرف مقابل از آن عبور کند موضوع تحريم است.

وزير خارجه ايران با تاکيد بر اينکه اعتقاد دارم همه اين موانع بايد با يک ديدگاه واقع بينانه قابل عبور باشد، تصريح کرد: با توجه به اينکه بيش از 40 روز به پايان مهلت باقي نمانده و با توجه به اينکه کسي در ميان مذاکره کنندگان تمديد را خيلي کار مناسبي نميبيند و ما هم اين ديدگاه را داريم و فکر ميکنيم که ضرورتي ندارد که اصلا راجع به تمديد فکر کنيم.

شش دور مذاکرات جامع هستهاي ايران و 1+5 در وين و هفتمين دور آن نيز در نيويارک برگزار شد.

ميزان غني سازي، رآکتور آب سنگين اراک، فردو، تحريمها و بازه زماني لغو آنها و بازه زماني اجراي توافق جامع هستهاي از جمله موارد اختلافي بين ايران و شش کشور است.

وزراي خارجه ايران و شش کشور به همراه کاترين اشتون در سوم ماه قوس 1392 درباره برنامه هستهاي ايران به توافقي تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست يافتند که اين توافقنامه سيام دي ماه وارد مرحله اجرا شد و از آن پس گفت‌‌وگوها درباره راهحل جامع هستهاي آغاز شد.

در ششمين دور مذاکرات در وين زماني که طرفين به دليل اختلافات موجود به اين نتيجه رسيدند که حصول توافق امکانپذير نيست، اين مذاکرات را براي چهار ماه ديگر (سوم قوس 93) 24 نوامبر 2014 تمديد کردند.

سايت روسي:

اقدامات امريكا براي فريب افكار عمومي است

يك سايت روسي در گزارشي درمورد عمليات نظامي امريكا و متحدانش عليه گروه تروريستي داعش اعلام كرد: شواهد موجود حاكي است امريكا قصد پيروزي بر گروه داعش را ندارد و اقدامات عليه اين گروه جنبه نمايشي دارد و براي فريب افكار عمومي جهان است.

سايت روسي «فانتانكا» در گزارش خود به قلم «ماريانا باكونينا» خاطرنشان كرد: امريكا براي فريب افكار عمومي جهان، عمليات نظامي محدود عليه داعش اجرا ميكند.

باكونينا در مقاله خود نوشت: كارشناسان نظامي تاكيد دارند كه با بمباران چند موضع و محل تجمع گروه تروريستي داعش نميتوان اين گروه را كه محدودهاي با جمعيت 6 ميليون نفر در عراق و سوريه را كنترول ميكند، شكست داد.

وي خاطرنشان كرد: متحدان امريكا در عمليات نظامي هوايي عليه داعش نيز استراتژي متفاوت دارند و كشورهايي همچون قطر و عربستان سعودي به طور پنهاني حمايت گستردهاي از داعش كردهاند و با كمك آنها اين گروه تروريستي صدها ميليون دالر پول به دست آورده و انواع تسليحات پيشرفته در اختيار گرفته است.

اين سايت روسي اضافه كرد: هرچند تركيه در ائتلاف امريكايي شركت دارد اما در حمايت از گروه داعش نقش داشته و با كمك اين كشور، تروريستها از كشورهاي مختلف به گروه داعش پيوسته و روانه سوريه شدند.

در پايان اين مقاله آمده است: بر خلاف اين سه كشور كه در گذشته از داعش حمايت كردند و در ائتلاف امريكايي شركت دارند، ايران و سوريه كه دشمنان داعش محسوب و از سوي اين گروه تروريستي تهديد شدهاند در ائتلاف شركت ندارند.

هيچ عقل سليمي پيروزي اين ائتلاف عجيب بر داعش را باور نميكند و برخي از اعضاي ائتلاف در مقابله با اين گروه تروريستي صادق نيستند و نمايش بازي ميكنند.

مهر ترکيه بر روي پاسپورت تروريستهاي داعش

شبکه اسکاي نيوز گزارش داد، پاسپورتهاي برخي از افراد مسلح خارجي که به گروه تروريستي داعش پيوستهاند، در مرزهاي ترکيه و سوريه يافت شده است که مهر کشور ترکيه بر روي اين پاسپورتها وجود دارد.

شبکه خبري اسکاي نيوز عربي گزارش داد: نيروهاي کرد مستقر در روستاي رأس العين، در نزديکي کوباني به چندين پاسپورت و کارت شناسايي متعلق به افراد مسلح خارجي که به گروه تروريستي داعش پيوستهاند، دست يافتند که بر روي آنها مهر خروج از مرزهاي ترکيه وجود دارد.

اين اسناد به خوبي نشان ميدهد که ترکيه امکان ورود افراد مسلح خارجي به سوريه جهت پيوستن آنها به داعش را فراهم ميکند.

با وجود اين که چندين کشور غربي تلاش کردهاند ترکيه را براي پيوستن به ائتلاف ضد داعش قانع کنند، اما آنکارا همچنان براي پيوستن به اين ائتلاف ترديد دارد.

آنکارا همچنين هراس دارد که ائتلاف، کردهاي سوريه در کوباني را براي مقابله با داعش به سلاح مجهز کند و اين نگراني ترکيه نشات گرفته از اين است که کردهاي سوريه با حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک) در ارتباط هستند که ترکيه آن را يک گروه «تروريستي» خوانده است.

رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه روز يک شنبه مجددا اجازه ورود سلاح و تجهيزات نظامي از ترکيه براي افراد محاصره شده در شهر کردنشين کوباني در سوريه را که در چند کيلومتري ترکيه قرار دارد، نداد.

اين در حاليست که مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه ترکيه دو روز پيش اعلام کرد که کشورش به نيروهاي پيشمرگ کرد عراق کمکهاي لازم را براي عبور از مرزهاي ترکيه جهت رفتن به کوباني و جنگ با داعش ميدهد.

بازيابي شنوايي

در موشهاي ناشنوا

دانشمندان دانشگاههاي ميشيگان و هاروارد شنوايي موشهايي را که در اثر صداي شديد ناشنوا شده بودند، با افزايش توليد نوعي پروتئين کليدي در گوشهاي آنها بازيابي کردند.

با نشاندادن اهميت پروتئيني موسوم به NT3 در حفظ ارتباط بين گوشها و مغز، اين يافتهها راه را براي انجام تحقيقات انساني با هدف درمان ناشنوايي ناشي از پيري عادي و قرارگرفتن در معرض صدا ارتقا ميبخشد.

در پژوهش جديد دانشمندان نقش NT3 در گوش دروني و اثر توليد افزايشيافته آن روي شنوايي موشها را پس از قرارگرفتن آنها در معرض صدا درک کردند. نتايج اين بررسي همچنين نقش کليدي سلولهايي را نشان ميدهد که از لحاظ سنتي «عوامل پشتيبانيکننده» ارتباط گوش و مغز خوانده ميشوند. اين سلولهاي پشتيبانيکننده اساس فيزيکي سلولهاي موي گوش را شکل ميدهند و اين سلولها مستقيما با عصبهاي حامل سيگنالهاي صوتي به مغز تعامل دارند.

بررسي جديد نقش تعيينکننده اين سلولهاي پشتيبانيکننده را به همراه مولکولهاي NT3 توليد شده توسط آنها شناسايي ميکند. مولفه NT3 در توانايي بدن براي شکلدادن و حفظ ارتباطات بين سلولهاي مو و عصب حياتي است.

پس از آن که محققان موشهاي آزمايشي را به اندازه کافي در معرض صدا قرار دادند تا شنواييشان را از دست دهند، با استفاده از تکنيک ويژه توليد NT3 را در سلولهاي نواحي خاصي از گوش دروني گوش افزايش دادند. در نهايت مشخص شد توانايي موشهاي داراي NT3 اضافي براي شنيدن در مقايسه با موشهاي گروه کنترل بسيار بهتر شد.

عجيبترين طرح يخچال

در تاريخ

يخچالهاي مختلفي را طراحان در طول سال هاي اخير طراحي کرده اند اما اين بار يک طرح بسيار عجيب ارائه شده است. اين يخچال توسط يک طراح چيني کشيده شده است و به نظر ميرسد عجيب ترين طرح يخچال در تاريخ باشد.

يخچال «u-bubble» توسط «چنگين ژانگ» طراحي شده است و يک طرح کاملا آينده بينانه است چرا که طبق اين طرح از اين پس يخچالها در فضاي خانه معلق خواهند بود و ممکن است مجبور شويد يک کيسه سيب را از اتاق خواب بگيرد و گوشتها را از پذيرايي.

اين يخچال به شکل حبابهاي آزاد در هوا معلق است و شما ميتوانيد غذاهاي مختلف را در يک حباب قرار دهيد تا بو و طعم آن تغيير نکند. هر حباب از يک پوشش لمسي برخوردار است که تغييرات غذا و موارد مختلف در مورد نگهداري را به شما نشان ميدهد.

با استفاده از اين يخچال شما ميتوانيد روي چوکي نشسته و به غذاها دستور دهيد که به سمت شما بيايند. هر کدام از حبابها با استفاده از سيستم تشخيص صدا و نرم افزارهاي موبايلي قابل هدايت هستند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 274
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 438
  • بازدید ماه : 802
  • بازدید سال : 3,638
  • بازدید کلی : 84,157