loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 398 1393/11/19 نظرات (0)

 

در آستانه‎ی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نقش برجسته‎ی نظام مبتنی بر آن در عرصه‎ی نظام بین‎الملل و منطقه، بار دیگر تأمل در خصوص ویژگی‎های بارز این انقلاب را برجسته می‎سازد. عوامل پیروزی و پایداری آن یکی از فرازهای عمده‎ است که در مصاحبه‎ی ذیل با آقای ناصر جهانشاهی؛ رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در میان گذاشته شده است.

سخن جدید: با گذشت سی و شش سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظام استوار شده بر مبنا و ارزش‎های آن پیام‎های تازه در نظام بین‎الملل دارد. به نظر شما رمز و راز پایداری ارزش‎ها و پیام‎های انقلاب اسلامی ایران در کدام عوامل و موارد نهفته است؟

جهانشاهی: فرا رسیدن سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک عرض نموده و آرزو دارم که کشور دوست و برادر افغانستان در مسیر آرامش، ترقی و رفاه گام برداشته و شاهد پویایی و بالندگی این کشور باشیم.

انقلاب اسلامی ایران براساس حضور تمام عیار مردم در صحنه و براساس انتخاب اسلام به عنوان دین جامع و برتر و به عنوان ایدئولوژی تحول و انقلاب و در کنار آن با درایت و مدیریت درست رهبری فرزانه‎ای مانند حضرت امام خمینی (ره) توانست رژیم تا دندان مسلح شاهنشاهی را سرنگون و جمهوری اسلامی را به ارمغان بیاورد. در واقع، انقلاب اسلامی ایران با داشتن سه عنصر اساسی اسلام، مردم و رهبری توانست ارزش‎های خوبی را برجسته ساخته و آن را با گذشت سی و شش سال حفظ نموده و به مثابهی یک انقلاب جامع و زنده در جهان قدعلم نموده و پیام خود را به جهانیان برساند. به عبارت دیگر، عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، همان دلایل پویایی و پایداری آن است؛ یعنی حضور تمام عیار مردم در صحنه، استفاده از ظرفیت و پتانسیل اسلام به عنوان دین مانع و جامع که می‎تواند پاسخ‎گوی نیازهای بشر باشد و در کنار آن عنصر رهبری که هدایت‎گر جامعه به سوی کمال است، عوامل پیروزی و پایداری انقلاب اسلامی ایران به شمار می‎آیند. این ویژگی در زمان رهبری حضرت امام خمینی(ره) به خوبی اجرا شد و تا امروز توسط خلف صالح ایشان، حضرت آیت الله خامنه‎ای استمرار یافته و پیام‎های خویش را در عرصه‎ی جهانی ابلاغ می‎کند.

سخن جدید: همان‎گونه مستحضر هستید، نظام جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از انقلاب سال 1357 با هویت اسلامی آن بود، با هجوم و هجمه‎های مختلفی از جانب عوامل خارجی مواجه بود. اما به خوبی توانسته است با این فشارها مقابله نماید. به نظر شما عوامل این مقاومت و استقامت نظام جمهوری اسلامی ایران کدام موارد بوده اند؟

جهانشاهی: دلایل عمده‎ای که جمهوری اسلامی ایران توانست در مقابل فشارهای خارجی مقاومت نماید و خود را به عنوان نظام قوی و کشور مقتدر در عرصه‎ی نظام بین‎الملل مطرح کند، استفاده از ظرفیت‎های داخلی و تقویت پتانسیل‎های بومی در پرتو به فعلیت رساندن ظرفیت‎های داخلی در عرصه‎های مختلف بود. به همین دلیل ما توانستیم از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون در عرصه‎های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مولد و تولید کننده‎ی اندیشه و تفکراتی باشیم که توانستند پاسخ‎گوی نیازهای مردمی باشند. تأکید مدیران و رهبران انقلاب اسلامی ایران، به فعلیت رساندن ظرفیت‎های داخلی بود که این هدف محقق شد و دستاوردهای زیادی را در پی داشت.

نکته‎ی دوم این بود که تلاش مدیران و رهبران انقلاب اسلامی در طول سال‎های گذشته براین محور متمرکز شده بود که حاکمیت از مردم جدا نباشد و فاصله بین مردم و حاکمیت ایجاد نشود. لازمه‎ی این هدف آن بود که در درون نظام جمهوری اسلامی ایران ساختارهایی تعریف شود که مردم خود را به نوعی صاحب حاکمیت قلمداد کنند. از همین جهت است که می‎بینید که تمام ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سی و شش سال گذشته با مشارکت و حضور مردم و برگزاری انتخابات محقق شد. مردم توانستند رهبری نظام را از طریق واسطه و سایر عناصر نظام سیاسی را با رأی مستقیم شان انتخاب نمایند. روسای قوه مجریه و مقننه و سایر اجزای نمایندگی سیاسی شان را نیز با انتخابات و رأی مستقیم شان گزینش نمایند و به این صورت خویشتن را شریک حاکمیت یا بهتر است بگویم صاحب حاکمیت قلمداد نمایند. از این جهت فاصله‎ای میان مردم و حاکمیت ایجاد نشد تا با فشارهای بیرونی، ساختار نظام خدشه پیدا کند.

از این منظر است که ما توانستیم با استفاده از ظرفیت‎های داخلی و ارزش‎های بومی، ملی و اسلامی خود انسجام ملی و درونی کشور را حفظ نموده و در کنار این انسجام با توطئه‎ها و دسیسه‎های بیرونی و خارجی مقابله نموده و در این عرصه پیروزمندانه ظاهر شویم.

سخن جدید: پیام شما به عنوان متصدی تنظیم بهتر روابط و همکاری‎های فرهنگی میان دو کشور در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران چیست؟

جهانشاهی: ضمن اینکه تشکر می‎کنم از تمامی ساختارهای رسمی و غیر رسمی در میان نهادهای دولتی و غیردولتی جمهوری اسلامی افغانستان که همکاری‎های خوب فرهنگی را در طی سالیان گذشته با جمهوری اسلامی ایران داشته اند، لازم می‎دانم این نکته را یاد آوری کنم که ما نباید هزینه‎های فرهنگی را برای دو کشور و دو ملت، هزینه‎های سرباری و مصرفی تلقی کنیم. ما باید معتقد به این باشیم که هرچه در راستای فرهنگی و تحکیم روابط دو کشور هزینه می‎کنیم، برای تحقق اهداف متعالی و رشد فرهنگ دو کشور است که جزئی از اهداف اساسی و غایی دو ملت محسوب می‎شود.

در حوزه‎ی فرهنگ باید تمام توجه ما معطوف به این مسأله باشد که ما باید توجه عمده و اساسی به ظرفیت‎ها و اشتراکات فرهنگ ملی، بومی و دینی خود داشته باشیم. چرا که تاریخ گذشته‎ی ما این را به اثبات رسانده است که ما در ظرفیت‎های بومی و هویت ملی و دینی از پیشتازان در عرصه‎های مختلف هستیم که باید نسل‎های کنونی و آینده با این ظرفیت‎ها بیش‎تر آشنا شوند. این مسأله باعث خواهد شد تا نسل‎های حال و آتی ما با این ارزش‎ها انس بگیرند تا «آنچه خود دارند، از دیگران تمنا نکنند».

نکته‎ی پایانی هم این است که همه‎ی ما به شکل فردی و جمعی در عرصه‎ی همکاری‎های فرهنگی مسوول هسیتم. چرا که همکاری‎های فرهنگی است که دو کشور را به ترقی، رفاه و پیشرفت می‎رساند. ما دو کشور این پتانسیل را داریم که بتوانیم در آینده‎ی نزدیک با استفاده از این ظرفیت‎ها، تولید کننده‎ی فرهنگ غنی برای خود و جهان تشنه‎ی معنویت باشیم.

این جنبش و خیزش در افغانستان آغاز شده است و در جمهوری اسلامی ایران نیز این حرکت به تجربه‎ها و دستاوردهای خوبی دست یافته است. ما باید به این حقیقت پی ببریم که ما دارای ریشه‎های مشترک هستیم و ظرفیت‎های تاریخی مشترک داریم که می‎توانیم از این ظرفیت‎ها بهره برده و در جایگاه عالی قرار گرفته و الگوی مطلوبی را در جهان عرضه نماییم. بار دیگر از شما سپاسگزاری نموده و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک وتهنیت عرض می‎دارم.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 183
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 347
  • بازدید ماه : 711
  • بازدید سال : 3,547
  • بازدید کلی : 84,066