loading...
سخن جدید
بازدید : 18 1393/09/08 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

حمله مهاجمان انتحاري به يک نهاد خارجي در پايتخت

چند مهاجم انتحاري با انفجار بمب و درگيري مسلحانه شامگاه روز گذشته به يک نهاد خارجي درمنطقه کارته 3 کابل حمله کردند.

صديق صديقي، سخنگوي وزارت امور داخله با تاييد حمله گروهي از مهاجمان انتحاري به اين مرکز گفت نيروهاي امنيتي محل حمله را به محاصره کامل در آورده و درگيري ميان دو طرف ساعاتي ادامه يافت. از تلفات احتمالي اين حمله تا پايان شامگاه روز گذشته اطلاع دقيقي گزارش نشد.

گروه طالبان نيز همزمان با آغاز اين حمله انتحاري مسووليت آن را بر عهده گرفتند.

پنجشنبه شب نيز چند مهاجم انتحاري به دفتر يک نهاد خارجي موسوم به «آر.آر.دي» در منطقه ديپلمات نشين کابل که به شدت تحت تدابير شديد امنيتي قرار دارد، حمله کردند که به تبادل آتش چند ساعته مهاجمان و نيروهاي امنيتي و پوليس افغانستان انجاميد و در نهايت 4 مهاجم از پاي در آمدند.

صبح روز پنجشنبه نيز مهاجمان انتحاري به موتر حامل کارکنان سفارت انگليس در کابل حمله کردند که بر اثر آن يک انگليسي و 4 غيرنظامي کشته و 33 غيرنظامي از جمله 4 کودک زخمي شدند.

در دو هفته گذشته کابل پايتخت کشور پس از امضاي پيمان امنيتي کابل - واشنگتن و تصويب آن در مجلس نمايندگان شاهد انفجارها و حملههاي انتحاري متعددي بوده است. حمله روزگذشته يازدهمين حمله انتحاري و مسلحانه در دو هفته اخير در کابل پايتخت کشور به شمار ميرود.

تلفات سرسام آور سِل در افغانستان

سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده که آمار مرگ و مير ناشي از بيماري سل يا توبرکلوز در افغانستان با افزايش 30 درصدي، به 13 هزار نفر در سال رسيده است.

به نقل از بي بي سي، ريچارد پيپرکورن، رييس دفتر اين سازمان در افغانستان به رسانهها گفت که اين رقم «سرسامآور» بيانگر آن است که روزانه 36 نفر در اين کشور جان خود را به دليل ابتلا به سل از دست ميدهند.

دو سال پيش آمار تلفات بيماري سل در افغانستان، از سوي سازمان بهداشت جهاني ده هزار نفر در سال اعلام شد که 30 درصد کمتر از آمار جديد است.

رييس دفتر اين سازمان در کابل گفت که فقر، ناامني و گسترش دامنهي دسترسي به بيماران براي ثبت موارد ابتلا به اين بيماري، از دلايل افزايش اين آمار است.

ريچارد پيپرکورن افزود که سال گذشته 31 هزار مورد ابتلا به اين بيماري در افغانستان ثبت شد و حدود 27 هزار مورد ديگر اصلا ثبت نشد.

اين در حالي است که به گفتهي آقاي پيپرکورن، خدمات بهداشتي براي درمان بيماري سل در افغانستان از 14 درصد در سال 2001 به 97 درصد در سال جاري بالا رفته است.

در همين حال، ثريا دليل سرپرست وزارت صحت عامه گفت که هر سال حدود 58 هزار مورد جديد ابتلا به اين بيماري در کشور افزوده ميشود و در عين حال هزاران نفر ديگر خارج از پوشش اطلاعرساني و خدمات بهداشتي قرار ميگيرند.

افغانستان يکي از 22 کشوري است که در آنها اين بيماري به ميزان بالايي قرباني ميگيرد. فقر و ميزان پايين عرضهي خدمات بهداشتي از دلايل گسترش اين بيماري دانسته ميشود.

براساس آمار سازمان بهداشت جهاني، ميانگين نرخ ابتلا به سل در افغانستان 189 نفر در هر صد هزار نفر است و به طور متوسط 340 نفر در هر صد هزار نفر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

آمار تاييد شده از سوي وزارت صحت عامه حاکي است که در حال حاضر 1300 مرکز تشخيص و درمان بيماري سل در سراسر افغانستان فعال هستند که حدود 33 هزار بيمار در آنها تحت درمان قرار دارند.

به اين ترتيب، شمار زيادي از بيماران ممکن است تحت پوشش خدمات درماني قرار نگرفته باشند. ناامني، محدوديت خدمات بهداشتي، فقر و ميزان پايين آگاهي، از دلايل اصلي اين امر دانسته ميشود.

در جريان کنفرانس خبري روز گذشته (8 قوس) مقامهاي بهداشتي کشور و سازمان بهداشت جهاني، قرارداد کمک 12 ميليون دالري دولت جاپان به افغانستان از طريق سازمان بهداشت جهاني را امضا شد.

در حال حاضر بخشي از نظام خدمات بهداشتي کشور بهويژه در زمينه مقابله با بيماري سل به کمکهاي خارجي وابسته است.

وزارت صحت عامه در کنار درمان بيماران مبتلا به سل، واکسن اين بيماري را شامل فهرست واکسن هشت بيماري ديگر کرده که به صورت سراسري در کشور اجرا ميشود.

توسط مجلس نمايندگان صورت گرفت:

معرفي10 واحد بودجهاي به دادستاني

مجلس، با اکثريت آراي نمايندگان حاضر در جلسه روز گذشته، قطعيه سال مالي 1392 را رد کرد.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ نمايندگان مجلس قطعيه سال مالي 1392 را رد نموده و به اتفاق آرا 10 واحد بودجهاي مستقل را به ارگانهاي عدلي و قضايي معرفي کردند.

عبدالروف ابراهيمي، رييس مجلس گفت: «گزارش قطعيه بودجه سال 1392 قناعت نمايندگان را حاصل نکرد و رد شد».

در گزارش قطعيه سال مالي 1392، 10 واحد بودجه اي مستقل به تخطيهاي قانوني متهم هستند.

رييس مجلس بيان داشت: واحدهاي بودجهاي که از قانون تخطي کرده اند؛ به اتفاق آراي نمايندگان حاضر در مجلس جهت رسيدگي به نهادهاي عدلي و قضايي معرفي ميشوند.

نصرالله صادقي زاده نيلي، عضو کميسيون مالي و بودجه گفت: «اداره امور و دارالانشاي شوراي وزيران، وزارتهاي دفاع ملي، ماليه، خارجه، کار و امور اجتماعي، ترانسپورت و هوانوردي ملکي، تحصيلات عالي، دادگاه عالي، کميسيون انتخابات و رياست محافظت رياست جمهوري به تخطي هاي قانوني متهم هستند».

واحدهاي بودجه اي در گزارش صورت حساب (قطعيه) سال 92 به پنج کتگوري تقسيم شده است.

ادارات که بالاتر از 60 درصد بودجه شان را مصرف کرده اند، ادارات که قانون را نقض کردهاند، ادارات که تخطي حسابي دارند، اداراتي که مصرف بودجه شان بين 45 تا 60 درصد است و اداراتي که کمتر از 45 درصد بودجه شانرا مصرف کردهاند.

از سويي ديگر؛ نمايندگان تصميم گرفتند: ادارات که تخطي هاي حسابي شان صبغه اي جرمي داشته باشند نيز به نهادهاي عدلي و قضايي معرفي شوند.

نمايندگان همچنين در مورد اداراتي که تخطيهاي حسابي غيرملموس دارند و يا واحدهاييکه بودجه شانرا کمتر از 60 درصد مصرف کردهاند، به اين تصميم رسيدند که از رييس جمهور و رييس اجرايي بخواهند که مسوولان اين ادارات را از وظيفه سبک دوش کرده و ديگر در چوکات دولت نگمارند.

بر اساس اين گزارش؛ صورت حساب سال 1392، 22 ميليارد افغاني از مجموع بودجه عادي و 78 ميليارد افغاني از مجموع بودجه انکشافي سال 92 به مصرف نرسيده که اين خود نشان دهندهي عدم توانايي ادارات مستقل در مصرف بودجه ميباشد.

اعضاي مجلس تاکيد کردند، حکومت بايد در کابينه جديد افرادي را معرفي کنند که آنان، توانايي لازم را جهت مصرف بودجه، داشته باشند.

تاکيد رييس مجلس به لزوم معرفي کابينه جديد

رييس مجلس نمايندگان با ابراز تاسف از تاخير در معرفي کابينه جديد کشور از دولت وحدت ملي خواست هرچه سريعتر وزراي کابينه جديد را براي کسب راي اعتماد به مجلس معرفي کند.

عبدالروف ابراهيمي، روز شنبه(8 قوس) در نشست علني مجلس نمايندگان با تاکيد به لزوم معرفي فوري اعضاي کابينه دولت وحدت ملي اين کشور تاخير در تشکيل کابينه را به زيان افغانستان دانست.

هفته گذشته نيز رييس مجلس نمايندگان ادامه کار سرپرستان وزارت خانهها و ولايتهاي کشور را غير قانوني دانست و به لزوم تشکيل سريع کابينه دولت وحدت ملي افغانستان تاکيد کرد.

محمد اشرف غني، رييس جمهور پس از اجراي مراسم تحليف، وزراي کابينه حامد کرزي را تا معرفي کابينه جديد به عنوان سرپرست منصوب کرد و گفت در 45 روز کابينه خود را براي کسب راي اعتماد به مجلس نمايندگان معرفي خواهد کرد.

هر چند دو هفته از زمان وعده داده شده براي معرفي کابينه جديد مي گذرد اما تا کنون کابينه جديد دولت افغانستان معرفي نشده است.

گفته ميشود محمد اشرف غني رييس جمهور و عبدالله عبدالله رييس اجرايي حکومت وحدت ملي افغانستان که بر اساس توافق سياسي پس از انتخابات جنجالي اين کشور مامور تشکيل کابينه شدند، بر سر تقسيم وزارتخانههاي مهم اختلاف نظر دارند.

معاون دوم رييس جمهور افغانستان خبر داد:

بازنگري قانون اساسي افغانستان طي دو سال آينده

معاون دوم رييس جمهور با اشاره به برخي کم و کاستيهاي موجود در قانون اساسي افغانستان گفت: قانون اساسي افغانستان طي دو سال آينده بازنگري خواهد شد.

سرور دانش، معاون دوم رياست جمهوري در يک نشست تحقيقي در مورد قانون اساسي که توسط نهادي به نام «واحد تحقيق ارزيابي افغانستان» برگزار شده بود سخنراني کرد.

وي در سخناني اظهار داشت: با در نظر داشتن نيازمنديهاي در حال تغيير و  برخي کاستيهاي موجود در قانون اساسي افغانستان، بر اساس توافقي که بين رييس جمهور و رييس اجرايي دولت وحدت ملي صورت گرفته، قانون اساسي افغانستان طي دو سال آينده مورد بازنگري قرار گرفته و تغيير خواهد کرد.

سرور دانش افزود: در سال 1381 و 1382(ه.ش) که قانون اساسي فعلي افغانستان تدوين شد، خوشبيني زيادي نسبت به آينده وجود داشت و آن زمان همه نسبت به يک آينده امن و امکان فايق آمدن بر مشکلات اقتصادي مطمئن بودند و اين خوشبيني آثار خود را در امر تدوين قانون اساسي افغانستان نيز به جا گذاشت و اينک در زمانيکه اين خوشبيني تحقق نيافته، افغانستان به راهکارهاي قانوني مناسبتر و منطبق با شرايط کنوني نياز دارد.

اين مقام ارشد دولت وحدت ملي، خاطر نشان ساخت: افغانستان با پيشينهي استبداد زدگي در تدوين قانون اساسي فعلي دچارنوعي آرمانگرايي شد؛ به طوريکه تشکيل بسياري از شوراها و نيز بسياري از انتصابات دولتي را نيازمند کسب رأي مستقيم مردم و دست کم نيازمند اخذ رأي پارلمان دانست و اين آرمانگرايي قانون اساسي افغانستان را با چالش «عدم امکان اجرا» مواجه کرد.

اثرپذيري از نيازمنديهاي بينالمللي و ضرورت مشخص نمودن موضع قانون اساسي در قبال قواعد بينالمللي از موارد ديگري بود که سرور دانش در ارتباط با قانون اساسي افغانستان از آن سخن گفت و تصريح کرد: وجود معاهدات و کنوانسيونهاي بينالمللي کشورها را به پذيرش يک نظام حقوقي واحد و دست کم مشابه فرا ميخواند.

وي افزود: از ضروريات کنوانسيونها و قواعد بينالمللي اين است، در موارديکه بين قانون اساسي يکي از کشورها و قواعد حقوقي بينالملل تعارضي به ميان آيد، قواعد حقوق بينالملل بايد ترجيح داده شود و در قانون اساسي فعلي افغانستان توجه درخوري به اين مسايل نشده است.

نبود اراده اجراي قانون در دولت افغانستان يکي از موارد ديگري بود که معاون دوم رييس جمهور افغانستان آن را مانع اجراي قانون اساسي در اين کشور دانست.

وي افزود: زمانيکه برنامه توزيع شناسنامه هوشمند اجرا نشود، تمامي مندرجات قانوني مرتبط با اين موضوع با چالش عدم اجرا مواجه ميگردد.

سرور دانش در پايان از حقوقدانان و دانشآموختگان عرصهي حقوقي اين کشور خواست: با پيشنهادات ارزنده و کارشناسانه خود دولت افغانستان را در ايجاد تغييرات مطلوب و علمي در قانون اساسي اين کشور ياري کنند.

ديوارهاي سمنتي؛

 حصار سنگين ميان دولت و ملت

علي»سينا»

با روي کار آمدن حکومت وحدت ملي، ميزان ديوارهاي سمنتي و کشيدن اين ديوارها ميان مقامات حکومتي و مردم افزايش يافت.

اين واقعيت برخلاف گفتههاي رييس جمهور است که قول داده بود تا وضعيتي بر جامعه حاکم شود که همگان به شمول مقامات حکومتي بدون احساس ترس و هراسي در هر نقطهي کشور به گذشت و گذار پرداخته و بتوانند دست فرزندان و نواسههاي شان را گرفته به پارک و تفريح بپردازند. اما متأسفانه اوضاع نه تنها بر طبق ادعاي آقاي اشرف غني، رييس جمهور کشور به پيش نرفت، بلکه حصارهاي سنگينيتري از ديوارهاي سمنتي بر اطراف خانههاي مقاماتي کشيده شد که تا چند روز پيش از تشکيل حکومت، آزادانه به گشت و گذار ميپرداختند.

اين وضعيت درحالي مشاهده ميشود که پيش ازين، مقامات حکومت وحدت ملي و شخص رييس جمهور بارها از طرح جامع امنيتي سخن گفته و از اجراي آن به کمک نيروها و نهادهاي ملي و منطقهاي خبر داده بود. اما مشخص نيست که اين طرح چه زماني ساخته و پخته شده و به جامعه عرضه خواهد شد تا بتواند درد شديد وارد شده بر جامعه از ناحيهي ترور و انتحار را کاهش دهد.

گسترش و افزايش ديوارهاي سمنتي در شهر کابل درحالي نفسگير شده است که پيش از اين بارها وزارت امورداخله به برداشتن موانع از مسير کوچهها و جلوگيري از ايجاد ديوارهاي سمنتي سخن گفته و بر تحقق اين برنامه وعده سپرده بود، ولي با افزايش تعداد مقامات در تشکيلات حکومت وحدت ملي، کوچههاي زيادتري به روي عبور و مرور شهروندان بسته شده و ديوارهاي سمنتي زيادتر از پيش در دو سمت کوچهها که بايد محيط عمومي مردم باشند، ايجاد شده است. مقامات حکومتي نيز بدون اينکه به عوارض جانبي اين ديوارها توجهي داشته باشند، در درون خانههايي به سر ميبرند که تاحدودي از راه يافتن هرگونه عامل مخل امنيت شان خاطرجمع بوده و احساس مصوونيت و امنيت نمايند؛ خانههاييکه ديوارهاي کم و بيش بلند اطراف آنها را احاطه کرده اند و چند سرباز اسلحه به دست با رويهي خشن و حالت آماده باش اين خانهها را به يک مرکز نظامي مبدل نموده و محيط اطراف آن را نيز به يک پايگاه امنيتي مشابه ساخته اند.

همزمان با افزايش ديوارهاي سمنتي، ميزان ناامني نيز در پايتخت افغانستان به شدت افزايش يافته و عملياتهاي انتحاري و بمب گذاريهاي گاه به گاه در حقيقت مشتي است نمونه خروار از وضعيت شکنندهي امنيتي.

زمان عبور مقامات نيز جادهها بسته شده و هرکسي هم که بيماري دارد و عذر معقول، اجازهي عبور نمييابد. زيرا ممکن است با عبور همين فرد، جان شيرين يک مقام عاليه به خطر افتد!

اگر از هرکدام از اين مقامات، دليل اين کار پرسيده شود، ناامني را دليل ميآورند، ولي هيچکدام تاکنون نتوانسته اند و نميدانند که چگونه اصليترين عامل اين وضعيت را از ميان بردارند. زيرا آنان نميدانند که راهکار عملي براي تشويق مخالفان مسلح به دست کشيدن از عملياتهاي انتحاري چيست و اين وضعيت برخاسته از چه مسايل و عواملي ميباشد. اين درحالي است که همگي براين مسأله واقف اند که امنيت پيش نياز توسعه در افغانستان است اما بر هيچکس  معلوم نيست که راهکار رسيدن به ثبات و امنيت چيست کما اينکه بر کسي پوشيده نيست که راهي براي ارتقاي اين امنيت با وجود گذشت سيزده سال از حملهي نيروهاي غربي پيشکش نشده است.

در چنين حالتي، مسلم است که بيشترين قربانيان هر حادثه، افراد ملکي و غيرنظاميان خواهد بود. کما اينکه در سالهاي واپسين اين مسأله در گزارشهاي ارائه شده تأييد شده است. بر اساس آخرين گزارش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان در سال 2013 تلفات افراد غيرنظامي در افغانستان به نسبت سال 2012 ، 14 درصد افزايش يافته است . همچنان زنان و کودکان در صدر قربانيان اين خشونت در افغانستان هستند.

با اين وجود، آنچه مسلم است اينکه سايهي سياه ديوارهاي سمنتي که بر اطراف خانههاي امن مقامات کشيده شده است، حصارهاي زيادتري را در روابط دولت ملت ايجاد نموده و اعتبار اندکي حکومتداري و مسوولان موجود را نيز دچار تزلزل خواهد ساخت.

معرفي کابينه

از ساختار سازي

 تا شايسته سالاري انتظار ميرفت اعضاي کابينه مطابق با وعدهي رييس جمهور اشرف غني در ظرف زماني چهل و پنج روز معرفي و اعلام شود، اين وعده اما تحقق نيافت و زمينهاي براي بي باوري مردم را در همين ماههاي آغازين بهوجود آورد. نکته قابل توجه در اين زمينه اين بود که منابع وابسته به ارگ رياست جمهوري همواره بر ساختارسازي حکومت تاکيد ميکردند و اذهان عمومي را به اين سمت ميکشاندند که گويا سران حکومت پيش از معرفي چهرهها، ميخواهند که حکومت را از تورم و فربهي رهايي بخشند و سپس شايستگان را براي پستهاي مورد نظر معرفي ميکنند.

 اما با آمار و ارقاميکه ديروز از تعداد وزارتهاي توافق شده و گفتوگو برسر وزارتهاي باقيمانده منتشر شد، اينگونه بهنظر ميرسد که ظاهرا حرف وحديثها در مورد ساختارسازي در همان حد باقي مانده و رياست جمهوري و اجرايي در اين فرصت دو ماهه، به بازي برد و باخت تمرکز داشته اند! اينک که زمان براي نشست لندن به آخرين روزهاي خود نزديک ميشود، دو طرف تحت فشار افکار عمومي و برخي اعمال فشارهاي خارجي ناگزير به توافقاتي دست يافته اند.

جدا از اين جنجالها، آنچه مهم به نظر ميآيد، چهرههايي اند که بهعنوان وزير ويا سايرکارگزاران حکومتي معرفي ميشوند،

توجه به ويژگيهاي شخصيتي، علمي و مديريتي اين افراد از اهميت به سزايي برخوردار است. زيرا اعضاي کابينه به مغزهاي متفکر، طراح، متعهد و بهمثابهي فرماندهان با تدبيري ميمانند که با شجاعت و نترسي، طرحها و پروژههاي زيربنايي و ملي را اجرا و عملياتي مينمايند. در واقع همين کارگزاران اند که بهعنوان موتورحکومت، چرخ سازندگي را سرعت ميبخشند و يا حتي از کار مياندازند و تنها به فکر و چارهي نوسازي گليم خويش اند.

بررسي بيشتر کارگزاران نظام در سيزده سال گذشته که به ثروتهاي باد آورده دست يافتند و افغانستان را به مقام دوم فساد در جهان ثبت کردند، حکايت از آن دارد که بيشتر کارگزاران سياسي، نگاه غارتگرايانه و يغماطلبي را بر خدمت به مردم مظلوم کشور و عمران و آباداني سرزمين شان ترجيح دادند.

حال، انتظار اين است که سران حکومت در معرفي اعضاي کابينه بيش از آنکه به فکر سهميهسازي قدرت باشند، چارهاي در جهت تخصصيسازي کابينه و تعهدمندي اعضاي آن نسبت به سرنوشت مردم شان بيانديشند، آنان بايد به ناچاريهاي مردم که امروزه بخصوص در عرصهي امنيت اجتماعي و رواني، اقتصاد و اشتغالزايي وجود دارد، توجه نموده و حکومت پاسخگو تشکيل دهند و اجازه ندهند که افغانستان يکبار ديگر در مسير تکراري و فساد پيشهاي گذشته، قرار بگيرد.

آلودگيهاي گوشخراش

امين رحيمي

هنگاميکه از آلودگيهاي زيستمحيطي سخن به ميان ميآيد آلودگي هوا، صوتي، خاک و آب بيش از ديگر انواع آن به ذهن متبادر ميشود.

در دنياي امروز، انواع ديگري از آلودگي زيستمحيطي مطرح هستند که به صورت محلي يا منطقهاي موجودات زنده را درگير ميکنند و از آن جمله ميتوان آلودگيهاي ناشي از امواج الکترو مغناطيس (موبايلها، نيروگاههاي برق و...) و عوامل محيطي (تابش شديد آفتاب، بارانهاي اسيدي و...) را نام برد.

از آلودگي آب و خاک هم که با امور تخصصي سر و کار دارند، بگذريم به آلودگي صوتي ميرسيم که گويا بي توجهي معمول نسبت به افزايش عوامل آلاينده و گسترش کمي و کيفي و عواقب اجتناب ناپذير آن از آلودگي هوا هم حادتر است. سازمان بهداشت جهاني (WHO) آلودگي صوتي را به دليل کثرت منابع در شهرها خطري جدي براي شهروندان محسوب ميکند. آلودگي صوتي به عواملي نظير شدت، نوع، فاصله تا منبع صوت، مداومت، موقعيت و حساسيت افراد نسبت به صداها بستگي دارد. شدت صوت که تنها يکي از پارامترهاي سنجش آلودگي صوتي است با واحدي به نام دسي بل و در بازهي صفر تا 130 اندازه گيري ميشود که آستانهي شنوايي و کري براي انسان است.

قرار گرفتن در معرض صدايي با شدت 85 دسي بل که در حد يک ترافيک سنگين است به سيستم شنوايي انسان آسيب جدي وارد ميکند و 2 دقيقه شنيدن صدايي با شدت 109 دسي بل ممکن است ناشنوايي موقت را در پي داشته باشد. جز در موارديکه آلودگي صوتي ناشي از فعاليتهاي صنعتي به صورت مستقيم شکايتي در پي داشته باشد هيچ برنامه يا راهکار جامعي براي مقابله عملي با اين معضل وجود ندارد. در حقيقت وضعيت امروزي مقابله با آلودگي صوتي مانند شرايط مقابله با آلودگي هوا طي 2 دهه پيش است.

از دست دادن قدرت شنوايي، کاهش قدرت يادگيري، آسيبهاي جنيني، سردرد افزايش فشار خون، تحريک عصبي و زودرنجي خستگي روحي و جسمي، مشکلات هاضمه کاهش قدرت سيستم ايمني بدن بيماريهاي قلبي و ... تنها بخشي از عوارض آلودگي صوتي بر بدن انسان هستند. بنا به استانداردهاي اتحاديه اروپا، تمامي کشورهاي عضو آن بايد براي محيطهاي شهري نقشه صوتي تهيه کنند و راهکارهاي کاهش آلودگي صوتي را ارائه دهند.

چه مي توان کرد؟

هرچند در شهرهاي ما که هنوز آلودگي صوتي را به عنوان يک معضل مورد تمرکز قرار نداده و اصلا آن را به حساب نميآوريم، ولي در درازمدت نبايد اين چالش را ناديده گرفت.

راهکارهاي مقابله با آلودگي صوتي به دو دسته تقسيم ميشود. يکي جلوگيري از انتشار آلودگي صوتي از طريق وضع استانداردهاي فني و قانوني براي توليد وسايل نقليه کمصدا، اجباري شدن معاينه موترها و موترسايکلها، اعمال محدوديت در تردد و سرعت وسايل نقليه، گسترش استفاده از تايرها و آسفالتهاي ويژه کم صدا، ممنوعيت هارن زدن و... که به ارائه طرحي جامع در اين حوزه نياز دارد و البته تنها طي فرآيندي طولاني و حداقل چند ساله امکان پذير است.

دسته ديگر، راهکارهاييکه بر کاهش دريافت آلودگي صوتي از طريق استفاده گسترده از پنجرههاي دو جداره، عايق بندي صوتي در ديواره ساختمانها و بزرگراهها، گسترش فضاي سبز شهري، رعايت حريم صوتي اماکن و منازل مسکوني، ايجاد ديوارههاي بتوني يا جاذب صوت در معابر پرتردد شهري و ... مبتني است. تا آنجا که به شهروندان مربوط ميشود و از عهدهي آنان برميآيد همينکه بي دليل هارن نزنند و از اين امکان صوتي در موترها فقط براي پرهيز از خطر استفاده کنند بزرگترين کمک به کاهش آلودگي صوتي است.

تهديدها را جدي بگيريم

آلودگي صوتي طيف وسيعي از عوارض صحي را در پي ميآورد که کميت و کيفيت آن مايهي شگفتي است. از دست دادن قدرت شنوايي به صورت تدريجي، کاهش قدرت يادگيري بويژه در کودکان، آسيبهاي جنيني، سردرد، افزايش فشار خون، تحريک عصبي و زودرنجي، خستگي روحي و جسمي، مشکلات هاضمه، کاهش قدرت سيستم ايمني بدن، انقباضات عضلاني، بيماريهاي قلبي و عروقي، استرس، ام.اس، افسردگي، اختلال در مکالمه، بي خوابي، رنگ پريدگي، کاهش درجه حرارت بدن و ... تنها بخشي از عوارض آلودگي صوتي بر بدن انسان هستند.

مجاورت با فرودگاه و کارخانجات صنعتي، صداي هارن و سلنسر يا دودکش وسايل نقليه، دزدگير وسايل نقليه، اصوات ناشي از ساخت و ساز، تردد موترهاي باري و تصادفات مهمترين آلايندههاي صوتي در شهرها هستند. در شهرهاي ما علاوه برآنچه ذکر شد، وجود مراکز پخش موسيقي از هوتلها گرفته تا مراکز ثبت موسيقي براي موبايل يا فروش سي و کاست و... دست فروشان سر سرک يا دوره گرد کوچهها و... همگي از مواردي اند که شهرها بخصوص پايتخت را به يکي از آلودهترين محيط به لحاظ صوتي مبدل ساخته است. با اين شرايط به نظر ميرسد لازم باشد مسوولان حوزه دولتي و شهري از همين امروز براي کاهش آلودگي صوتي دست به کار شوند و کار امروز را به فردا نيندازند.

بلاي جان دندانها

تا حالا به اين فکر کرده ايد اگر خداي نکرده دندان نداشته باشيد صورتتان چه شکلي ميشود؟ حتما افرادي را با دندانهاي سياه، کثيف، کج و کوله و زرد نيز ديده ايد. درست است که دندانها در حفرهي دهان پنهان شده اند اما تاثير مستقيمي در زيبايي صورت دارند. بدون شک يک لبخند زيبا بدون داشتن دندانهاي پاک و مرتب امکان پذير نخواهد بود. اگر نميخواهيد اين اتفاقات براي شما نيز بيفتند و نميتوانيد صورتتان را بدون دندان و مانند هلوي چروکيده تصور کنيد بهتر است به عادتهاي غذايي تان توجه بيشتري داشته باشيد. درست است که مسواک زدن بهترين و سادهترين و البته کمهزينهترين روش براي حفظ سلامت دندانهاست اما بايد بدانيد براي داشتن دندانهاي سالم صرفا مسواک زدن کافي نيست. شما بايد از مصرف برخي از مواد غذايي نامناسب پرهيز کنيد و حتما نخ دندان بکشيد. با ما باشيد تا با چند ماده ي غذايي آسيب رسان بيشتر آشنا شويد.

 چيپس

همين چيپس هايي که زير دندان صدا ميدهند و دلم مان غنج ميزند براي تمام کردن بستهي آن. البته فقط چيپس نيست. انواع کيکهاي ساده، چاکليتي، کوکيها و غيره نيز شريک جرم هستند. تمام اين مواد غذايي حاوي قند هستند و خطر بالقوهاي براي سلامت دندانها دارند. فرقي نميکند که اين مواد غذايي از قند طبيعي مانند عسل باشند و يا قندهاي تصفيه شده مانند قند سفيد تهيه شده باشد. تاثير مخرب آنها روي دندانها يکي است.

چه بايد کرد؟

آب بنوشيد. به عقيدهي متخصصان آب باعث دفع بخشي از اسيدهاي موجود در دهان ميشود. آب کشيدن دهان بعد از خوردن اين مواد غذايي باعث ميشود که بقاياي آنها دفع شود و بين دندانها يا روي آن ها گير نکنند. اگر ميخواهيد ازپاکيزگي بيشتر آنها مطمئن شويد ميتوانيد حدود بيست الي سي دقيقه بعد از مصرف مواد غذايي دندانهايتان را مسواک بزنيد.

ميوههاي خشک

چاکليت و ميوههاي خشک نيز جزو خوراکيهاي سرشار از قند هستند که در داخل دهان و به کمک باکتريهاي موجود در آن به اسيد تبديل ميشوند. حالا چسبندگي اين مواد غذايي را به ميزان قند آن اضافه کنيد.

چه بايد کرد؟

روزانه دو مرتبه(صبح و شب) دندانهايتان را با دقت و حوصله مسواک بزنيد و نخ دندان بکشيد. در طول روز بعد از هر بار که غذا يا هله هوله ميل ميکنيد دهان تان را با آب خالي شستشو دهيد. اين کار باعث دفع اسيدهاي سنتز شده توسط باکتري ها ميشود. بهتر است در طول روز از ريزه خواري بپرهيزيد.

آبميوه

اگر حواستان نباشد مصرف نوشيدنيها مانند آب مرکبات ترش( مالته، ليموترش، گريپ فروت، نارنگي و غيره) به مرور باعث آسيب دندانها ميشوند. نوشابه ها نيز حاوي قند زيادي هستند که در تماس با باکتري هاي دهان به اسيد تبديل ميشود.

چه بايد کرد؟

بهترين کار اين است که آب ميوهها و نوشابه را با ني بنوشيد تا کمترين تماس ممکن را با دندانها داشته باشند. بعد از مصرف اين نوشيدني ها حتما آب بنوشيد و يا دهان تان را با آب خالي شستشو دهيد.

قهوه

قهوه يکي از نوشيدني هاي مفيد است که خواص خودش را دارد. اما قهوه و همچنين چاي و ادويه ها و غيره ميتوانند باعث لک شدن دندانها شوند. ترکيبات اين مواد غذايي بخصوص تانين موجود در چاي و غيره به مرور زمان تاثير خود را گذاشته و دندانها را لک مي کنند.

چه بايد کرد؟

حدود 20 دقيقه بعد از نوشيدن و مصرف اين نوشيدنيها دندانهايتان را مسواک بزنيد. ميتوانيد يک گيلاس آب بنوشيد و يا دهان تان را با آب شستشو دهيد تا بقاياي آن ها از دهان دفع شود.

خطر موبايل براي ستون فقرات

نتايج يک بررسي نشان ميدهد پيامک زدن با گوشيهاي همراه بسته به زاويهاي که گردن در اين وضعيت دارد فشاري نزديک به 23 کيلوگرم روي ستون فقرات وارد ميکند.

«کنت کي هانسراج» نويسنده ارشد اين مطالعه گفت: انحناي غيرطبيعي در ستون فقرات گردني منجر به افزايش فشارها در اين ناحيه ميشود.

به گفتهي هانسراج زمانيکه گوشي تلفن در راستاي شانهها قرار گرفته باشد و لبه شانهها به عقب کشيده شده باشند ستون فقرات در بهترين وضعيت است اما در غير اين صورت فشار مضاعفي به ستون فقرات وارد ميشود. در طول انجام اين مطالعه هانسراج مشاهده کرد: در درجه صفر خميدگي، فشار وارد شده بر ستون فقرات برابر با وزن سر فرد يعني حدود 4.5 تا 5.5 کيلوگرم است. اما به ازاي هر 15 درجه انحنا ميزان اين فشار افزايش مييابد. در زاويه 15 درجهاي فرد فشاري در حدود 12 کيلوگرم را در ناحيه ستون فقرات احساس ميکند و در زاويه 30 درجهاي اين فشار حدود 18 کيلوگرم خواهد بود.

افراديکه در طول روز دو تا چهار ساعت از تلفن همراه خود استفاده ميکنند به اين مفهوم است که گردنشان در مدت يک سال حدود 700 تا 1400 ساعت خم ميماند.

به گزارش خليج تايمز، در حالي که استفاده نکردن از چنين تکنولوژيهايي امروزه غيرممکن است افراد بايد سعي کنند هنگام استفاده از تلفن همراه از خم کردن گردن خودداري کنند.

بيرون جهان همه درون دل ماست

هر دو سرا، يگان يگان منزل ماست

                             زحمت همه در نهاد آب و گل ماست

                           پيش از دل و گل چه بود آن منزل ماست

سنايي

انتقاد سوريه از امريکا

معاون نخست وزير و وزير خارجه سوريه با بيان اينکه دمشق و مسکو بر راه حل سياسي براي برون رفت از بحران در سوريه توافق نظر دارند، تاکيد کرد که باراک اوباما نميتواند براي ملت سوريه تصميم بگيرد.

اقاي المعلم که روز شنبه با تلويزيون لبناني «المنار» گفتوگو ميکرد، خاطرنشان کرد که سخنان اوباما مبني بر اينکه رياست جمهوري «بشار اسد» غيرقانوني است، «سخيف و مضحک» است. وي افزود: مردم سوريه در انتخابات تابستان گذشته تصميم شان را گرفتند و هيچکس نميتواند براي آنها تصميمگيري کند.

وزير خارجه سوريه تصريح کرد: در اجلاس زمستان گذشته «مونترو» درباره بحران سوريه به «جان کري» وزير خارجه امريکا گفتم، نه اوباما و نه هيچکس ديگري حق ندارد و نميتواند براي مردم سوريه تصميم گيري کند.

وليد المعلم در ادامهي اين گفتوگو اظهار داشت: شروع گفتوگوها در داخل سوريه نيازمند آمادگي گروههاي مخالف غيروابسته به خارج است و بايد در مواضع تند خودشان بازنگري کنند و همچنين جدي بودن آنها ثابت شود.

وي که به سوالي در باره ديدارش با «ولاديمير پوتين» و «سرگئي لاوروف» رييس جمهور و وزير خارجه روسيه پاسخ ميداد، با بيان اينکه «شروع گفت وگوها با مخالفان زمانبر است»، اظهار داشت: ايدههاي روسيه درباره «گفتوگوي سوري سوري» را بهطور جدي مورد بررسي قرار داديم و به نتايج رضايت بخشي براي دو طرف بويژه درباره راهکارهاي گفت و گو و اهداف آن رسيديم.

رييس دستگاه ديپلماسي سوريه افزود: به همين خاطر اعلام کردم که روسيه خواهان برقراري گفتوگوي نظام سوريه با گروههاي مخالف و به عبارتي گفتوگوي سوري-سوري بدون مداخله خارجي است و ما هم براي عملي شدن اين مساله تلاش ميکنيم.

وليد المعلم با تاکيد بر جدي بودن دولت سوريه براي عملي سازي راه حل سياسي و پايان بحران تصريح کرد: دوستان روس تلاشهاي صادقانهاي را در اين زمينه داشتند و ما را در جريان نتايج اين تلاشها قرار دادند، بنابر اين مشکلي در برگزاري اجلاس مقدماتي براي گفتوگو ميان سوريها در مسکو نميبينيم، بويژه اينکه چنين نشستي، اجلاس گفتوگوي ديگري را در دمشق درپي خواهد داشت.

وزيرخارجه سوريه همچنين از حملات هوايي ايتلاف بينالمللي عليه گروه تروريستي داعش انتقاد کرد و گفت؛ حملات هوايي دو ماهه امريکا نتوانسته گروه تروريستي  داعش را تضعيف کند.

آقاي معلم گفت تنها راه مقابله با داعش مجبور کردن ترکيه به تشديد کنترلهاي مرزي خود و جلوگيري از ورود جنگجويان خارجي به سوريه است. وي افزود: اگر شوراي امنيت سازمان ملل و امريکا ترکيه را مجبور به کنترل مرزها نکنند، حملات هوايي باعث از بين رفتن داعش نخواهد شد.

وليد المعلم از تقاضاي ترکيه براي تشکيل منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه انتقاد کرد و گفت اين کار، عملا سوريه را تقسيم ميکند.

وزير امور خارجه سوريه گفت: تمامي شواهد نشان ميدهد که امروز، دو ماه پس از حملات هوايي ائتلاف تحت رهبري امريکا، داعش ضعيفتر نشده است. ترکيه داراي يک مرز 900 کيلومتري با سوريه است.

وزير خارجه سوريه در پايان سفرش به روسيه و گفتوگو با مقامات ارشد اين کشور، بامداد ديروز(شنبه/8 قوس) هنگام بازگشت از مسکو وارد بيروت شد و پس از اقامتي کوتاه، پايتخت لبنان را به مقصد دمشق ترک کرد.

ديکتاتور مصر از تمامي اتهامات تبرئه شد!

بهار يا انقلاب عربي درمصر نه تنها سرکوب شد، بلکه حسني مبارک ديکتاتور اين کشور نيز برائت گرفت!

قاضي دادگاه «حسني مبارک»رييس جمهور مخلوع مصر ديروز در جلسه اعلام حکم پرونده وي تاکيد کرد، اين حکم در 1430 صفحه آمده است.

شبکه العربيه لحظاتي ديروز در خبر فوري گزارش داد که ديکتاتور سابق مصر و دو پسرش، وزيرداخله حسني مبارک و شش معاون وي از همه اتهامات وارده تبرئه شدند. بنا بر اين گزارش، «حسني مبارک» رييس جمهور اسبق مصر از يکي از اتهاماتش در مورد فساد مالي در پرونده صدور گاز به اسرائيل نيز برائت داده شد.

دادگاه قاهره همچنين، «حبيب العادلي» وزير داخله رژيم مبارک و معاونانش را در موضوع کشتار تظاهرکنندگان تبرئه کرد. قاضي دادگاه «حسني مبارک» رييس جمهور مخلوع مصر ديروز در جلسه اعلام حکم پرونده وي تاکيد کرد اين حکم در 1430 صفحه آمده است.  وي افزود حکم پرونده مبارک شامل ادله و شواهد و تعداد کشتهها و زخميها ميشود. قاضي افزود: تعداد زخميهاي انقلاب جنوري در ده ولايت به 1558 نفر رسيده است.

وي ادامه داد تعداد کشتههاي انقلاب جنوري نيز از بيست و پنجم تا سي و يکم جنوري 2011 به 239 نفر رسيده است. قاضي ادامه داد گزارش کوتاهي در حد دوصد و هشتاد و هشت صفحه درباره اين حکم براي رسانهها تهيه کردهايم. وي گفت هرگونه واکنشي قبل از صدور حکم در اين جلسه به منزله اهانت به دادگاه به شمار خواهد رفت.

پانزده کشته در حمله افراد ناشناس در سينکيانگ چين

خبرگزاري رسمي شين هواي چين روز شنبه(8قوس) از وقوع يک حمله تروريستي در منطقه «سين کيانگ» اين کشور خبر داد که 15 کشته و 14 مجروح از دو طرف برجاي گذاشته است.

اين رسانه رسمي چين، اشاره اي به وابستگي حمله کنندگان به حزب يا گروه خاصي نکرد.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز اعلام کرد که مسلح بودن مهاجمان به چاقو و مواد منفجره، سبب ورود نيروهاي دولتي براي مقابله با آنها شد و در نتيجه 11 مهاجم کشته شدند.

پنجم ماه اسد نيز گروهي اقدام به حمله به يک پوسته بازرسي پوليس و ساختمانهاي دولتي در شهر «شاچه» در منطقه «سين کيانگ» کردند که 37 غيرنظامي و 59 تن از مهاجمان کشته شدند.

سين کيانگ منطقهي مسلمان نشين در شمال غربي چين است.

20 ميزان 93 دادگاه خلق منطقه «کاشغر» 12 متهم حادثه شهر «شاچه» را به اعدام محکوم کرد.

در راي صادره از سوي دادگاه منطقه کاشغر همچنين 15 نفر به «اعدام تعليقي» که معمولا به حبس ابد منجر ميشود، محکوم شدند.

اين افراد متهم بودند که در جرايم سازماندهي شده، حضور در سازمانهاي تروريستي، قتل عمد، تهيه غيرقانوني مواد منفجره، آتشسوزي، آدم ربايي و تهديد به امنيت عمومي به شيوههاي خطرناک دست داشته اند.

بازار شهر ارومچي مرکز منطقه خودمختار سين کيانگ پيش از آن شاهد يک انفجار بود که به کشته شدن 43 نفر و زخمي شدن بيش از 90 نفر منجر شد.

دولت چين اعتقاد دارد گروه هاي جدايي طلب در سين کيانگ در پي تاسيس دولت مستقلي تحت عنوان ترکستان شرقي هستند.

اقليت اويغور چين در منطقه وسيع و خودمختار سين کيانگ که غني از منابع طبيعي است، ساکن هستند و برخي از افراد در اين منطقه استقلال اين منطقه خودمختار را پيگيري ميکنند و غرب نيز بر اين جريان دامن ميزند.

فقيري که ثروتمندترين مرد زمين شد

بخش اول

در سال 1835 در اسکاتلند ديده به جهان گشود اما طولي نگذشت که در در اوايل دوران نوجواني و در سال 1848، پدرش خانواده را به امريکا برد تا زندگي تازه اي را از سر گيرند. در ابتدا کار خود را به عنوان تلگرافچي و نيز کارمند شرکت راه آهن پنسيلوانيا آغاز کرد و به پيشرفت شغلي قابل ملاحظهاي دست يافت بهگونهاي که با شروع جنگها مدني در امريکا، مسئوليت راه آهن و تلگراف امريکا را عهده دار شد.

اندروي جوان در حالي وارد امريکا شد که تنها چند پول سياه در جيب داشت. اما نيم قرن بعد، او به ثروتمندترين مرد روي کره خاکي تبديل شد. او بنيانگذار شرکت فولاد کارنگي بود که بعداً به شرکت فولاد ايالات متحده يا «يو.اس.» استيل تبديل شد. ناپلئون هيل، نويسنده نامدار، که در آن سالها در کسوت خبرنگاري مشغول به کار بود با شنيدن آوازه موفقيت اندرو کارنگي و در اوج قدرت او، نزد اين مرد ثروتمند و موفق رفت. در واقع دستمايهي بسياري از پرفروشترين آثار ناپلئون هيل، از جمله کتاب تحسين شده بينديش و ثروتمند شو؛ مبتني بر آموزههاي هيل از کارنگي است.

کارنگي به علاوه انساني وارسته و نيکوکار بود. آنگونه که در دانشنامه ويکي پديا ميخوانيم، کارنگي بيشتر ثروت خود را صرف تأسيس موسسات سودمند همگاني مانند کتابخانهها و مکاتب و دانشگاهها (همانند دانشگاه کارنگي ملون) کرد. وي در مدت عمر خود 3000 کتابخانه عمومي (همانند کتابخانه مرکزي سياتل) تاسيس نمود، و قريب 350 ميليون دالر صرف ساخت اماکني همچون تالار کارنگي و حمايت از برنامههاي فرهنگي نمود.

به گفتهي او: «مرديکه ثروتمند بميرد، بي آبرو مرده است. اندوختههاي مالي تان را هرگز به بازماندگانتان نسپاريد، چون بر روي پاي خويش نخواهند توانست ايستاد. به هيأت و بنياد نيز وامگذاريد، چون عاقبت بر خلاف خواستههايتان عمل خواهند کرد. ثروتتان را خود وقف کنيد، نه بهعنوان بخشش و صدقه، بلکه بهعنوان هديه به موسسات عمومي که در خدمت بشريت ميکوشند.»

چنانچه جامعه را به دو بخش ثروت آفرين و ثروت جو تقسيم کنيم، کارنگي به طور حتم جايگاهي روشن در آن خواهد داشت. ثروت آفرينان برخلاف ثروت جويان انسانهايي باجسارت و با پشتکار، خطرپذير، آينده نگر، خلاق و داراي شم کسب و کار هستند. ايشان داراي مجموعهاي از مهارتها هستند که به آنها کمک ميکند تا يک ثروت مثبت، مستمر، و مطمئن ايجاد کنند.

توليد پترول

از خاکاره!محققان شيمي سطح و تجزيه مرکز KULeuven در بلجيم با موفقيت خاکاره را به بلوکهاي سازنده پترول تبديل کردند.

تيم علمي با استفاده از نوعي فرآيند شيميايي جديد توانست سلولز موجود در خاکاره را به زنجيره هايدروکاربن تبديل کند. اين هيدروکربنها را ميتوان به عنوان افزودني به بنزين يا به عنوان يکي از اجزاي سازنده پلاستيک به کار برد.

سلولز جزء اصلي در ماده گياهي بوده و در تمامي بخشهاي گياهي غيرخوراکي چوب، کاه، چمن، پنبه و کاغذ کهنه وجود دارد. در سطح مولکولي، سلولز حاوي زنجيرههاي محکم کاربن است و دانشمندان حاضر در اين تحقيق به دنبال حفظ اين زنجيرهها بودند اما اکسيجن مرتبط با آنها که وجودش در بنزين مرغوب نامطلوب است را حذف کردند.

دانشمندان خاکاره جمعآوريشده را به داخل نوعي رآکتور ابداعيشان وارد کردند و نوعي کاتاليزور را به آن افزودند. با دما و فشار مناسب، تبديلشدن سلولز موجود در خاکاره به زنجيرههاي هايدروکاربن اشباعشده يا آلکانها نصف روز زمان برد.

نتيجه، محصولي بينابيني بود که به گام آخر براي تبديلشدن به بنزين کاملا تقطيرشده نياز داشت. ميتوان از اين محصول به عنوان افزودني سبز به بنزين سنتي و جايگزيني براي بخشي از بنزين پالايشيافته معمولي استفاده کرد.

کارکردهاي بالقوه اين دستاورد فراتر از بنزين است چون ميتوان هيدروکربن سبز را در توليد اتيلن، پروپيلن و پترول (بلوکهاي سازنده پلاستيک، تاير، فوم عايق، نايلون، پوششها و بسياري موارد ديگر) استفاده کرد. همچنين سلولز از لحاظ اقتصادي به صرفه و داراي پتانسيلهاي بالايي بوده و همه جا در دسترس است.

جزئيات اين دستاورد علمي در نشريه Energy&EnvironmentalScience قابلمشاهده است

پايان کابوس پنچري

شرکت تايرسازي ميشلن با آغاز توليد صنعتي تايرهاي بدون باد، کابوس پنچري تايرها را به حاشيه ميراند.

طرح اوليه تايرهاي بدون باد که به نام Tweel شهرت يافتهاند با مکانيزم ترکيب سطح تاير و پرههايي از جنس پلاستيک فشرده براي اولين بار در سال 2005 توسط اين شرکت تايرسازي ارائه شد.

طبق اظهارات مسوولان شرکت، تايرهاي Tweel از مقاومت بسيار بالاتري نسبت به نسل فعلي برخوردارند به نحوي که اين تايرها تا سه برابر بيشتر از تايرهاي فعلي عمر ميکنند و همچنين هنگام فرسوده شدن سطح تاير، تنها بخش سطحي تاير تعويض ميشود که اين امر از اتلاف منابع نفتي جلوگيري ميکند.

از ديگر ويژگيهاي ايمني اين نوع تايرها مقاومت در برابر شرايط شناوري روي سطح آب است، زيرا در اين تايرها به علت نبود هوا ميزان کنترل وسيله نقليه در صورت ورود به سطح پوشيده از آب کاهش نمييابد.

جزئيات بيشتر اين دستاورد در مجله TheTelegraph منتشر شده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 308
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 472
  • بازدید ماه : 836
  • بازدید سال : 3,672
  • بازدید کلی : 84,191