loading...
سخن جدید
بازدید : 16 1393/09/30 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

تا ابد نواي توحيد تو بلند است

در انتظار رهايي، دل به موج‏هاي زمان سپرده‏اي و جان به دست‏هاي خدا.

چشم‏هايت در ساحل ملکوت، فرود آمده ‏اند و درياي خروشان دنياي ما، همچنان در تکاپو است.

يوسف گمگشتهي قرن‏هاي تاريکي! جهاني گرداگرد نفس‏هاي تو حلقه زده ‏اند؛ تو هيچ‏گاه از ابلاغ نامه‏هاي رسالت خويش، زبان نبسته‏اي. چشم‏هاي تب‏ دارت، هنوز نگران آينده امت ‏اند و نگران حق ‏الناس.

چه بسيارند نام‏هاي بزرگ که به بدنامي رفته‏ اند! درس تو اين بود که زندگي زيبا داشته باشيد تا مرگ زيبا داشته باشيد. گردونه‏هاي تمدن را که در دست‏هاي جهالت بود، به دستهاي اخلاق سپرده‏اي، و ما اگر هدايت يافته‏ ايم، به مدد انفاس قدسي توست.

سخنت اين است که «مؤمنان با هم برادرند.» خدايشان يکي و پدرشان يکي است.

جرقه‏هاي شيطان، تنها در سينهي کساني آتش خواهد زد که دل به خدا نسپرده ‏اند؛ بذرهاي نفاق، بذرهاي نزاع، بذرهاي کينه در قلب برادران ايماني، ريشه نخواهد دوانيد. چشم‏هاي هر کسي، مال خود اوست؛ ولي با اين همه چشم، به يک چيز مينگرند!

سر بر بالين نهادن‏ات، خاموشي نيست، فراموشي نيست، تازه دارد نداي «يکتاپرستي» شنيده مي‏شود و فردا پشت بامهاي زمين را روشن خواهد ساخت.

ضربالاجل يک هفتهاي مجلس براي معرفي کابينه

برخي اعضاي مجلس نمايندگان هشدار دادند: دولت وحدت ملي بايد کابينه را تا يک هفته ديگر معرفي کند.

اعضاي مجلس در نشست علني روز گذشتهي خود خواستار معرفي وزراي جديد شده و هشدار دادند: در غير اين صورت مجلس در اين مورد تصميمگيري خواهد کرد.

نشست علني روز گذشتهي مجلس به بررسي وضعيت کنوني افغانستان و عدم تشکيل کابينه دولت وحدت ملي اختصاص يافت.

اکثر اعضاي اين مجلس از وضعيت جاري کشور انتقاد کرده و تغييرات اساسي در اين کشور را نيازمند اعلام کابينه جديد دولت وحدت ملي دانستند.

عبدالرئوف ابراهيمي، رييس مجلس نمايندگان با تأکيد بر اين که کابينه جديد بايد هرچه زودتر اعلام شود، گفت: در صورتيکه تا روز (شنبه) هفته آينده دولت وحدت ملي نامزد وزرا را به اين مجلس معرفي نکند، پارلمان در اين زمينه تصميمگيري ميکند.

آقاي ابراهيمي افزود: دوام سرپرستي حکومت، کشور را با بحران سياسي، اجتماعي و اقتصادي روبرو کرده و اين مخالف قانون است.

او با انتقاد از حکومت خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد به ويژه قضيه بررسي کابلبانک به نتيجهي قناعت بخشي منتج نشد و اصلاحات در کميسيونهاي انتخاباتي که جزو توافق دو نامزد بود و انتخابات گذشته را به بدنام ترين انتخابات مبدل کرد نيز بهوجود نيامد.

رييس مجلس، همچنين از حکومت خواست که خطوط اساسي سياست خارجي اش را تدوين کرده به پارلمان بفرستد تا تصويب گردد.

او ايجاد حکومت وحدت ملي را خلاف قانون اساسي و ساخته شده در سفارت امريکا خواند و تاکيد ورزيد: «ما در يک ناگزيري اين حکومت را پذيرفتيم و پيامد تشکيل اين حکومت جنگ بر سر تقسيم قدرت است».

برخي نمايندگان هم از فشار قدرتمندان قومي و سياسي بر رهبران حکومت وحدت ملي به منظور گزينش افراد مورد نظرشان در حکومت بعدي يادآوري کردند.

در ادامهي نشست روز گذشته، برخي ديگر از اعضاي مجلس از عملکردهاي رييس جمهور و رييس شوراي اجرايي دولت وحدت ملي انتقاد کرده و گفتند: اين رهبران به وعدههاي خود عمل نکردند.

اين اعضا تأکيد کردند: مبارزه جدي با فساد اداري، تغييرات اساسي در کميسيون انتخابات و همچنين بهبود وضع امنيتي از مهمترين وعدههاي رهبران دولت جديد بود که تاکنون اجرايي نشده است.

مجلس نمايندگان در حالي روز گذشته به حکومت هشدار داد که «نظيفالله سالارزي» سخنگوي رييس جمهوراعلام کرد: تلاشها در کاخ رياست جمهوري براي معرفي نامزد وزرا به پارلمان تا يک هفته ديگر نتيجه خواهد داد.

اکنون 82 روز از تشکيل دولت وحدت ملي ميگذرد اما تاکنون کابينه اعلام نشده و بر اساس قانون اساسي افغانستان، دولت بايد ظرف 45 تا 2 ماه کابينه خود را اعلام کند.

عمليات هماهنگ  ضد تروريزم افغانستان و پاکستان

يک مقام رسمي پاکستان گمانه زنيها مبني بر تصميم اسلام آباد و کابل براي انجام «عمليات مشترک» در مناطق مرزي عليه مخالفان مسلح را رد کرد و گفت: دو طرف قصد دارند «عمليات هماهنگ» در اين زمينه انجام دهند و هر کشور اين عمليات را در خاک خود انجام خواهد داد.

به گزارش رسانه هاي دولتي پاکستان، «سرتاج عزيز» مشاور نخست وزير پاکستان در امور خارجي و امنيت ملي روز شنبه (29 قوس) گفت: دو کشور توافق کرده اند که اقدام به انجام عمليات هماهنگ عليه تروريستها کنند. هر کشور اين عمليات را در خاک خود انجام خواهد داد و قرار نيست اين عمليات بهطور مشترک انجام شود.

اظهارات روز گذشتهي سرتاج عزيز بعد از آن مطرح شد که نيروهاي نظامي پاکستان، بعد از حادثهي تروريستي پشاور، حملات خود را عليه شبه نظاميان در مناطق مرزي با افغانستان تشديد کرده اند و در طي دو روز گذشته دهها نفر از مخالفان مسلح را در مناطق نزديک به مرز افغانستان از بين برده اند.

ارتش پاکستان اعلام کرده است که در حملهي دو روز پيش در نزديک مرز افغانستان، تعدادي از آنان را در حاليکه به سمت افغانستان فرار ميکردند، از بين برده است.

پاکستان حدود دو هزار و 600 کيلومتر مرز مشترک و نفوذ پذير با افغانستان دارد و دو کشور به ويژه از زمان روي کار آمدن دولت جديد افغانستان به رياست اشرف غني، تلاش دارند راهکارهاي موثري براي کنترل اين مرز طولاني و کاستن از ناامنيهاي حاشيههاي آن اتخاذ کنند.

يک روز بعد از حادثه تروريستي پشاور، جنرال راحيل شريف فرمانده ارتش پاکستان در سفر غيرمنتظره به کابل رفت با رييس جمهور اشرف غني و فرمانده نيروهاي بينالمللي کمک به امنيت افغانستان (آيساف) ديدار کرد.

مقامات امنيتي پاکستان ميگويند فرماندهان ارشد طالبان پاکستان از جمله ملا فضل الله رهبر طالبان پاکستان در افغانستان پناه گرفته اند و اقدامات ضدپاکستاني خود را در خاک افغانستان طراحي ميکنند. کابل به شدت اين موضوع را مردود مي داند و تاکيد دارد که هرگز اجازه نخواهد داد از خاک افغانستان اقدامي عليه پاکستان و ديگر کشورهاي همسايه صورت گيرد.

فرانسه در آستانه

خروج کامل از  افغانستان

ماموريت نظاميان فرانسوي در 31 دسامبر سال 2014 با خروج 150 تن از نظاميان باقي مانده اين کشور در افغانستان، رسما به پايان مي رسد.

فرانسه در سال 2010 که شمار نيروهاي ناتو در افغانستان به 130 هزار تن ميرسيد حدود چهار هزار نظامي به افغانستان اعزام کرد.

نظاميان فرانسوي که بعد سال 2012 در افغانستان ماموريت جنگي نداشته اند در مدت حضورشان در اين کشور 89 کشته و 700 زخمي داشته اند.

ماموريت ناتو در افغانستان در پايان ماه دسامبر سال 2014 به پايان ميرسد و گفته ميشود 12500 نظامي امريکايي در قالب نيروهاي حمايتي، آموزشي و مشورتي در افغانستان باقي خواهند ماند.

اخراج مهاجران، تا يک ماه ديگر از خيبرپشتونخواه

اخراج مهاجران، تا يک ماه ديگر از خيبرپشتونخواه

پس از ادعاي دستگاه اطلاعاتي پاکستان بر عليه افغانستان مبني بر برنامه ريزي حملهي پشاور در خاک افغانستان، حکومت ايالت خيبرپشتونخواه تصميم گرفت که تا يک ماه آينده مهاجران افغان را از اين ايالت اخراج کند.

به گزارش خبرگزاري جمهور به نقل از اکسپرس تريبون پاکستان؛ تصميم اخراج مهاجران افغان از خيبرپشتونخواه روز جمعه (28 قوس) در نشست ويژه کابينه ايالتي به رياست پرويز ختک، وزير اين ايالت گرفته شده است.

در همين حال؛ مشتاق احمد غني، وزير اطلاعات پاکستان پس از اين نشست گفت: « اگر انتخابات در افغانستان برگزار شده ميتواند مهاجران آنان نيز ميتوانند به کشورشان باز گردند».

وي تصريح کرد: يک پاليسي براي خروج مهاجران افغان ساخته خواهد شد که بر اساس آن، اين مهاجران از ايالت خيبرپشتونخواه بيرون خواهند شد.

اين اتهام قبلا نيز توسط دولت پاکستان متوجه افغانستان بود؛ اما مقامات افغانستان اين موضوع را به شدت رد کرده و تاکيد نمودند که افغانستان «استعداد تروريزم پروري» را ندارد.

جنگ بينتيجه

در دانگام شجاع الملک جلاله، سرپرست ولايت کنر در شرق کشور گفته است که نيروهاي امنيتي کشور در چند روز گذشته نتوانستهاند مخالفان مسلح را از روستاهاي اطراف ولسوالي دانگام به عقب برانند.

به گفتهي مقامهاي محلي، هفت روز پيش صدها نفر از مخالفان مسلح به روستاهاي اطراف ولسوالي دانگام اين ولايت حمله کرده و با ساکنان اين روستاها درگير شدند.

آقاي جلاله روز گذشته در نشستي با بزرگان قومي ولايت کنر گفت که در بسياري از اين روستاها مقاومت ساکنان محل شکسته و مدافعان محلي از مواضع خود عقبنشيني کرده‌‌اند اما زنان و کودکان در منطقه باقي ماندهاند.

او همچنين از نيروهاي امنيتي انتقاد کرد و گفت خبرهايي که در چند روز گذشته در مورد پيشروي اين نيروها و به دست گرفتن کنترل مناطق حساس توسط آنها منتشر شده است، واقعيت ندارد.

به گزارش بي بي سي، بزرگان قومي اين ولايت نيز به شدت از عملکرد دولت و نيروهاي امنيتي در هفت روز گذشته انتقاد کردهاند. نيروهاي دولتي که براي مقابله با مخالفان مسلح به اين ولايت اعزام شدهاند، به ولسوالي دانگام رسيدهاند اما تا کنون نتوانستهاند خود را به روستاهاي محل درگيري برسانند.

به گفتهي او شورشيان مسلح، مناطق اطراف اين روستاها را ماينگذاري کردهاند.

بزرگان قومي در ولايت کنر ميگويند سفر آقاي سالنگي تغيير محسوسي در وضعيت جنگ ايجاد نکرده است

مقامهاي دولتي تاييد ميکنند که مخالفان مسلح خانههاي ساکنان را در چند روستا به آتش کشيدهاند.

تا کنون آمار دقيقي از شمار تلفات دو طرف گزارش نشده است.

حکومت بي کابينه؛ توافق ملي يا

 معجون امريکايي؟ ناکامي در پروسه انتخابات رياست جمهوري و رسيدن دو نامزد پيشتاز تا مرحلهي بردن افغانستان به سرحد جنگهاي داخلي، نشان داد که افغانستان همچنان آبستن شور و شر است و سلاحها براي براندازي بنيانهاي نيم بند جامعه عاري از نيام ميباشند!

نا کامي در اين روند، اين مسأله را نيزخاطرنشان ساخت که هنوزهم متاسفانه رشد وبلوغ سياسي در کشور بهمرحلهاي نرسيده که براي تحقق منافع ملي و ارزشها و دستاوردهاييکه مردم کشور در پاي آن قرباني داده اند، خودگذري کرد، از منافع تباري و سياسي خود  گذشت و براي تحقق عدالت اجتماعي و سياسي تلاش ورزيد.

اين ناکاميها باعث آن شد که ايالات متحده بعد از نزديک به يک و نيم دهه از پروسهي بن، بار ديگر در امر حکومتسازي پا پيش گذاشته و با ديپلوماسي به اصطلاح «چماق و هويج (زردک)» حکومتي را بهنام حکومت وحدت ملي بنيان نهد. اگرچند که اين واقعيت برهيچ يک از مردم افغانستان و ناظران امورسياسي پوشيده نبوده و نيست اما تاکيد ديروزعبدالروف ابراهيمي، رييس مجلس نمايندگان براين نکته که حکومت جديد، حکومت وحدت ملي نيست، بلکه نامشروع، غير قانوني و برساخته و برآمده از درون سفارت امريکا در کابل است، يکبار ديگر اين مسأله را در اذهان تداعي کرد که حکومتهاي فرمايشي، بدون فرسايشهاي آزاردهنده، مشمئز کننده و زجرآور نيست و نميتواند دردي از دردهاي بيشمار و بي پايان ملت بزرگ افغانستان را درمان سازد.

درحاليکه عميقا واضح و بديهي است که حکومتهاي برخاسته از درون بافت اجتماعي و ملت افغانستان نميتواند اينگونه خسته کننده و فرساينده باشد؛ چرا که ملت افغانستان برسهم مساوي در قدرت و توزيع عدالت سياسي، اجتماعي و اقتصادي تاکيد ميورزند و هرآنچه که با روح عدالت ناسازگار و ناهمگون باشد، بيزار و بيگانه اند. مردم افغانستان، معتقدند که فقر ونابسامانيهاي سياسي-اجتماعي در طول دههها و سدههاي مختلف، ناشي از همين رويکردظالمانهي حاکمان و سياستمداران آن بوده و لذا نميخواهند تا بارديگر به چنين دورههاي سياه و ظالمانه برگردند.

اگرچند که حکومتي برخاسته از سياست چماق و هويج نميتواند چندان بهتر از وضعيت کنوني حکومتي بهاصطلاح وحدت ملي افغانستان باشد، اما هنوزهم ديرنشده و روساي حاکم در ارگ رياست جمهوري ميتوانند با خودگذري و درک منافع ملي و نيز با احساس زجر و ستمي که اين روزها بر مردم مظلوم کشور روا داشته ميشود، از عقل و خرد جمعي بهره برده و بيش از اين اجازه ندهند که مردم افغانستان همچنان در ميان چرخش آسياب قدرت طلبي تکتهاي انتخاباتي، قدرت نفس کشيدن را از دست بدهند.

تقابل قوا و تضعيف توان ملي

محمدرضا نعيمي

حکومت کنوني پس از نزديک به هفت ماه جار و جنجالها بالاخره با بيرق «وحدت ملي» و با ادعاي تحول و اصلاحات در قالب سازوکارهاي مناسب و تداوم همگرايي ظهور کرد.

اقدامات نمادين، حرکتهاي پوپوليستي و فعاليتهاي فوق انتظار از سوي سران حکومت درحالي به نمايش درآمد که مردم، نهادهاي دولتي و برخي از اعضاي قوه مقننه نيز به شدت نسبت به اين تحرکات خوشبين شده بودند، ولي پس از مدتي واقعيت برملا شد و برهمگان روشن گرديد که هرکدام از سران حکومتي بر تبار فکري خويش تاکيد ميورزد و اين مسأله گره کوري را در تشکيل و تکميل کابينه نيز به وجود آورد.

نبود همسويي فکري و سياسي ميان سران حکومتي و فقدان يکدستي حاکميت و هماهنگي قوا، باعث شد تا نويدهاي رفع مناقشات سياسي و چالشها از عرصهي عمومي و توقع جهش توسعهي کشور، به روياي دست نيافتني تبديل گردد.

اکنون سوال اين است که آيا همدلي و هماهنگي موعود ميان قواي کشور به وجود خواهد آمد و يا منازعات سياسي و چالشها، رو به تزايد رفته و وعدههاي داده شده به شکل صوري، شعاري و تصنعي هميشه وانمود مي‎‎گردد که تعامل ميان رهبران حکومتي برقرار است.

پاسخ اين سوال در آينده روشن خواهد شد، ولي چيزيکه واضح است اينکه نبود همدلي و هماهنگي در ساير نهادها و قواي دولتي نيز سرايت نموده و نخستين نشانهي فقدان تعامل ميان دولت و مجلس در آستانهي معرفي وزراي پيشنهادي حکومت بروز کرده است. زيرا سيل تذکرها، سوالها و انتقادها توسط نمايندگان به حکومت پاسخ نداد تا اينکه صبر مجلس به سر آمد و همانند رييس جمهور جديد، به تاکتيک ضربالاجلي دست يازيدند.

ناگفته پيداست که عملکرد پرخطا و ضعيف حکومت وحدت ملي در عرصهي اجرايي و موضعگيريها و تصميمهاي نارساييکه منجر به افزايش ناامني، بيکاري و ناهنجاريهاي ديگري شده است، بدبينيها را بيش از پيش نسبت به حکومت جديد وحدت ملي افزايش داده  و توان ملي را در سطح داخلي، منطقه و بينالمللي نيز تضعيف کرده است.

مسلم است که شکاف به وجود آمده ميان قواي دولتي، بخصوص قوه مقننه و مجريه که در دورههاي پيشين نيز مشهود بود، تنشها را بر سر نهايي ساختن پروژههاي دولتي بيشتر خواهد ساخت و چوب آن را همانند گذشته مردم ميخورند؛ کسانيکه ساليان زيادي در زير فشارهاي ناشي از اين تقابل، زيانهاي زيادي را متحمل شده و به اميد تحقق وضعيت بهتر، مشارکت نموده و قرباني داده اند.

شکي نيست که تنشهاي به وجود آمده ميان قوا، همانگونه که توان ملي را تضعيف ميکند، تأثير تفکيک قوا را در اجراي شفافيت و عدالت نيز از بين خواهد برد. هرچند طرفداران تفكيك قوا معتقدند كه رعايت اين اصل موجب تثبيت حاكميت مردم و جلوگيري از استبداد ميگردد و اين اصل در بسياري از كشورهاي دنيا اجرا و مبناي مناسبات ميان قواي حكومتي است؛ اما در کشور ما چنين نشده است.  در ساير کشورها، تفکيک قوا، راهي براي تمركز قدرت و فساد اجتماعي و استبداد است، ولي متأسفانه در کشور ما مفهوم تفكيك قوا باعث شده است كه برخي از اظهارات ميان قواي كشور بويژه در شرايط خاص و بحراني به صورت جدي، تنشآفرين و برجسته شود و باعث ايجاد مفهومي تحت عنوان «تقابل ميان قوا» گردد. در سالهاي گذشته بارها ردپاي مفهوم فوق را در ميان روابط قواي سهگانه شاهد بوديم.

بگومگوهاييكه گرچه ميتوانند راه خيري براي دريافت كم و كاستيهاي يك قوه از طريق تذكر گرفتن از قوهي ديگر باشند، در نتيجه شرايط خاص سياسي تبديل به بحران و تحقق شرايط تنشزا در ميان آنها ميشود. اين شرايط از يك سو اصول متعددي از قانون اساسي و قوانين جاري كشور را زير سوال برده و موجب معطل ماندن قوانين و عدم ياريرساني قوا در جهت حركت رو به جلو كشور شده و از سوي ديگر موجبات سوءاستفاده جدي دشمنان اين مرز بوم را به وجود ميآورد.

مدتهاست که قواي سهگانهي كشور بويژه دو قوه مجريه و مقننه در دام اين مساله گرفتارند و شواهدي ا زآن در دورهي کنوني کار حکومت نيز به چشم ميخورد. لوايحيكه با تغييرات زيادي در مجلس روبهرو شده اند و قوانينيكه به شكلي جدي در قوه مجريه با بيمهري روبهرو شده و باعث عصبانيت قوهي مقابل و موضعگيريهاي تندتري در ميان آنها ميشود.

لذا به نظر ميرسد كه نوع تعاملات ميان قواي كشور نيازمند بازنگريهاي جدي و شرايط جديد است. بر افتادن پردههاي احترام قانوني ميان قوا و بيتوجهي به قلمروهاي قانوني قوهي مقابل آتشي برميافروزد كه اول بار، دودش به چشم مردم ميرود. جامعهاي كه قواي حاكميتي آن نخواهند به درستي و با احترام متقابل با يكديگر تعامل كرده و جامعه را با همكاري هم اداره كنند، در ادامه نخواهند توانست راي اعتماد دوباره مردم را به دست بياورند و در واقع آحاد جامعه را به سرپيچي از قوانين در سطوح پايينتر جامعه تشويق ميكنند و زمينهي سوء استفادههاي بيروني را نيز فراهم خواهند آورد.

گوشه‏اى از

اخلاق عظيم پيامبر(ص)

«به مناسبت سالروز رحلت آن حضرت»

محمد جواد مهرى

روزهايى بس شيرين و به‏يادماندنى و تاريخ ساز پيامبر را نمى‏توان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقص‏توصيف و تعريف كرد.

بياييم در اين سخن ربانى كه پيامبر را داراى منش سترگ واخلاق عظيم معرفى مى‏كند بيانديشيم و از زبان روايت قطرهاي از اين‏اقيانوس پرفيض برگيريم، شايد برخى عزيزان به كار بندند و ازرسول الله الگوى زندگى بگيرند كه قرآن فرمود: «و براي شما در وجود رسول خدا الگوي نيکو است.»

جمله‏هايى كوتاه در منش و روش زندگى حضرت بيان مى‏شود كه هم‏بركت است و پر مايه بركتى است و هم برنامه به زيستى وخداپسندانه:

1- آن قدر حضرت متواضع و فروتن بود كه متن روايت او را«خاضع الطرف‏» مى‏نامد يعنى به زمين نگاه مى‏كرد و سر را كمتربالا مى‏برد، اين چنين با وقار و متين... با ادب و فروتن. چنان‏در برابر خالقش خاضع و خاشع بود كه بيشتر سرفرود مى‏آورد و كمترسر را بلند مى‏كرد چه پيوسته خدا را حاضر و ناظر مى‏ديد و لحظه‏اى‏بلكه كمتر از لحظه‏اى هم از ياد و ذكر خدا غافل نبود.

2- يكى ديگر از نشانه‏هاى بارز تواضع و خوى نيكويش اين بود كه‏به هر كه مى‏رسيد، پيشقدم در سلام كردن بر او بود، سلام كه خودتحيت اسلامى است و پيامبر آن را به ما ياد داده، خود نيز بيش ازهمه و پيش از همه به آن عمل مى‏كرد و قبل از آنكه ديگرى بر اوسلام كند، او خود سلام مى‏كرد. هرگز پيامبر ملاحظه نمى‏كرد كه آن‏فرد بزرگ است‏يا كوچك، دانشمند است‏يا بى‏سواد، ثروتمند است‏يافقير. آرى حضرت آنقدر عظمت داشت كه بر همه افراد بدون ملاحظه‏هاى‏اسمى، شغلى، خطى، مسووليتى، مالى و... سلام مى‏كرد و او بااينكه بزرگترين از هر نظر بود بر كوچكترين انسانها از هرنظر سلام مى‏كرد و بيشتربراى اينكه ما را به اين سنت‏حسنه‏تشويق كند مى‏فرمود: سلام را نود و نه حسنه است و جوابش يك حسنه.

3- پيامبر هرگز بدون جهت‏سخن نمى‏گفت، و اگر سخنى مى‏گفت‏بيشترجنبهي موعظه و پند داشت، يا مطلبى را مى‏آموخت و يا به معروف وخيرى امر مى‏كرد و يا از شر و منكرى مردم را باز مى‏داشت، تمام‏سخنانش سودمند و يك كلمه، نه بلكه يك حرف، پوچ و بى‏ارزش نبود،زيرا خوب مى‏دانست كه: «و ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد»وانگهى پيامبر اسوه است و الگو و اوست انسان كامل.

4- پيامبر هرگز از ذكر خدا غافل نمى‏شد. در روايت است: «او نمى‏نشست و برنمى‏خاست جز با ذكرو ياد خدا.» پيامبر در هر آن قرين و همنشين ذكر خدا بود چه برزبان آورد و چه در دل گويد. او خود ذكر خدا را كفاره مجلس‏مى‏دانست و اعلام مى‏داشت كه اگر در مجلسى ياد خدا نباشد يا ذكرى‏از اهل بيت كه آن نيز ياد خدا است، پس آن مجلس بر اهلش وزر ووبال است و نحس است و شوم. و اگر حضرت مى‏خنديد از تبسم تجاوزنمى‏كرد «جل ضحكه التبسم‏» زيرا قهقهه و خنده با صدا با شئون‏انسان مودب منافات دارد چه رسد به انسان كامل و چه رسد به اشرف‏مخلوقات.

5- يكى ديگر از موارد تواضع و فروتنى حضرت اين بود كه هر وقت‏وارد مجلس مى‏شد، هر جا كه جاى خالى بود مى‏نشست، مانند ما خودخواهان يا نادانان نبود كه دنبال صدر مجلس هستيم، و خيال‏مى‏كنيم كه بايد بالا و بالاتر نشست. اصلا آن جا كه انسان والامى‏نشيند والا است نه آنكه انسان والا بايد در جاى والا نشيند.

6- پيامبر آرام و آهسته سخن مى‏گفت و هيچ گاه فرياد نمى‏زد وصدا را بلند نمى‏كرد. و مجلس آن حضرت نيز از چنان آرامشى‏برخوردار بود كه عين ادب و تواضع است و كسى در مجلس پيامبربلند سخن نمى‏گفت «و اغضض من صوتك‏» و دستور هم همين بود كه‏كسى صدايش را بالاتر از صداى رسول الله نكند «لاترفعوا اصواتكم‏فوق صوت النبى‏» و چون خود حضرت آهسته و آرام سخن مى‏گفت لذامجلسش بسيار آرام و باوقار بود كه حتى صداى به هم زدن بال‏پرنده به گوش مى‏رسيد.

7- «لايقطع على احد كلامه‏» هرگز سخن كسى را قطع نمى‏كرد و تاشخصى مشغول سخن گفتن بود، به او خوب گوش مى‏داد و پس از تمام‏شدن سخنش آرام پاسخش را مى‏گفت. و چنان اصحابش را تربيت كرده‏بود كه هرگاه لب مباركش به سخن وا مى‏شد، تمام حاضران ساكت‏مى‏شده و سراپا گوش مى‏شدند «كان على رووسهم الطير» و هرگاه‏سخن حضرت تمام مى‏شد بدون آنكه سخنانشان با هم تزاحم كند، با هريك به نوبت‏حرف مى‏زد.

8- نكتهي ديگرى كه بسيار جالب و ارزنده است و بايد مدنظر قرارگيرد اين است كه حضرت در هنگام سخن گفتن، به افراد يكسان نگاه‏مى‏كرد «و كان يساوى فى النظر والاستماع للناس‏» و بايدسخنگويان محترم اين مطلب را دقت كنند كه يكسان و مساوى درحال حرف زدن به اين طرف و آن طرف نگاه كنند زيرا اين نكته‏ظريف اخلاقى است كه در نگريستن به افراد(هنگام صحبت كردن)انسان‏فرق بين اين و آن نگذارد و همه را به يك ديد بنگرد كه‏اميدواريم در موارد ديگر نيز اين تساوى و يكسان‏نگرى حفظ شود. راستى چه زيبا است تربيت رسول الله! بنابراين، هر كه‏بخواهد بيشتر به پيامبر نزديك گردد، بايد رفتار و اخلاقش را باآن حضرت نزديكتر كند.«

9- او نه تنها بامالداران و دارايان مجالست مى‏كرد بلكه با فقرا و مستمندان نيزهمنشين بود. بلكه قطعا حضرت از نشستن با فقرا بيشتر لذت مى‏بردو اگر با ثروتمندان مى‏نشست‏به خاطر هدايت كردن آنان بود نه چيزديگر.

10- هرگاه پيامبر مى‏خواست ‏به مجلس وارد شود و با مردم ‏برخورد كند، خود را طبق موازين اسلامى آرايش مى‏داد يعنى درآينه مى‏نگريست و موهاى خود را شانه مى‏زد و چنين در روايت آمده‏است «و كان ينظر فى المرآه و يتمشط‏» و نه تنها حضرت لباس‏تميز و مرتب مى‏پوشيد و محاسن مبارك را شانه مى‏زد بلكه پيوسته‏ بوى خوش عطر از حضرت از مسافتى دور استشمام مى‏شد. اسلام دستور آراستن داده است نه مانند برخى ساده لوحان كه باموهاى ژوليده و لباس نامرتب مى‏آيند و خيال مى‏كنند اين از زهداست. نه! اين از زهد اسلامى كاملا به دور است. زهد اين است كه به ‏دنيا و لذاتش دل نبنديم نه اينكه صوفى منشانه زندگى كنيم وژوليده سيما در ميان مردم حاضر شويم!

11- پيامبر اگر سواره بود هرگز نمى‏پذيرفت كه شخصى همراه وهمگام او پياده راه رود. از او مى‏خواست كه بر مركبش در كنارش‏سوار شود و اگر قبول نمى‏كرد يا امكان نداشت، به او مى‏فرمود: از من جلوتر برو تا من در پس تو آيم و به تو برسم. اين چه عظمت‏و بزرگوارى است انسان‏ها را سرگردان مى‏كندو به حيرت وامى‏دارد.

12- اگر سه روز مى‏گذشت و دوستش يا برادر دينى‏اش را نمى‏ديد ازاو سؤال مى‏كرد، پس اگر به مسافرت رفته بود برايش دعا مى‏كردواگر در شهر بود حتما از احوالش تفقد مى‏نمود و به زيارتش مى‏رفت‏واگر بيمار بود به عيادتش مى‏شتافت.

13- پيامبر آنقدر مهمان نواز بود و مهمانش را احترام و تقديرمى‏كرد كه هرگاه كسى بر او وارد مى‏شد، حضرت متكا و مسند خود رابه او مى‏داد و اگر نمى‏پذيرفت آنقدر اصرار مى‏كرد تا قبول كند.

14- حضرت ضمن اينكه بسيار هيبت داشت، براى اينكه حاضرين ازديدارش هراس نكنند و ديدارش آنان را نرنجاند، گاهى شوخى مى‏كردو لطيفه‏اى در حد ميزان شرعى مى‏گفت كه هيبتش حاضران را به‏وحشت نياندازد و جرات سخن گفتن را از آنان سلب نكند. بويژه‏اگر مى‏يافت كه يكى از يارانش ناراحت و غمگين است‏با او شوخى‏مى‏كرد تا غمش را بزدايد. و اصلا پيامبر آن گونه با افراد سخن‏مى‏گفت كه مناسب با وضعيت علمى و حالت روانى آنان بود.

15- مى‏فرمود: برترين اخلاق پيامبران ورادمردان خوشرويى است هنگامى كه به هم مى‏رسند و مصافحه و دست‏دادن به يكديگر است هنگامى كه با هم ملاقات مى‏كنند و لذا هر وقت‏پيامبر مسلمانى را مى‏ديد فورا با او مصافحه مى‏كرد وبه او دست‏مى‏داد و بر اين امر بسيار تاكيد مى‏نمود. در روايت است كه‏هرگاه دو مؤمن به هم مى‏رسند و مصافحه كنند گناهانشان مى‏ريزدمانند برگ درختان(در فصل خزان.)

اين بود چند جمله كوتاه ولى پرفايده از سيره و منش‏پيامبر كه براى استفاده عموم عرض شد تا شايد در اين هفته وحدت‏به كار گيريم و با هم پيوند صلح وصفا بنديم و دلها را از رشك وحسد و زيغ و رين پاك كنيم و گذشته‏ها را به خاطر خدا ناديده‏بگيريم و از لغزش‏هاى برادرانمان بگذريم و وحدت را نه در سخن و گفتار كه در عمل و كردار اجراكنيم و قلبها را از كينه و عداوت دور سازيم و با هم چنانكه خداو رسولش خواهد برادروار زندگى كنيم و اگر از ديگرى انتقادداريم تلاش كنيم كه انتقادمان سازنده و برادرانه باشد نه كينه‏توزانه و انتقام‏گرانه. باشد كه روح رسولا... از ما خشنود گردد و كشورمان رنگ صفا و محبت ‏به خودگيرد و راه نفوذ دشمنان قطع شود و دوستان، دشمنى را كنارگذارند و ولى حميم گردند و عهد اخوت و برادرى را دوباره تجديدكنيم والسلام.

نقش آفرينان تربيتي

از نگاه امام حسن(ع)

«به مناسبت سالروز شهادت کريم اهل بيت(ع)»

والدين

از منظر امام حسن مجتبي(ع) پدر و مادر در شكل‏گيري شخصيت فرزندان اساسي‏ترين نقش را دارند به اين جهت آن حضرت به مردي كه در مورد خواستگاران دخترش از آن حضرت نظرخواهي مي‏كرد، به نقش پدر آينده و مدير خانواده اشاره كرده و فرمود:«براي همسري دخترت مردي با تقوا و مؤمن برگزين، زيرا اگر او دختر ترا دوست بدارد وي را احترام خواهد كرد و اگر خوشايند او نباشد به وي ظلم نمي‏كند.»

دوستان

بدون ترديد بعد از خانواده مهمترين عاملي كه در خلق و خوي فرزندان تأثير مي‏گذارد رفقا و دوستان وي هستند. حضرت امام مجتبي(ع) در تربيت فرزندان خويش به نقش مهم رفيق توجه داشته و به داشتن دوستاني سالم عنايت ويژه مبذول كرده است. آن حضرت به فرزندش سفارش مي‏كند كه: فرزندم! با هيچ كس دوستي مكن مگر اين كه از رفت و آمد  وي آگاه گردي، هنگامي كه دقيقاً بررسي و تحقيق نمودي و معاشرت و دوستي با او را برگزيدي، آن گاه با او بر اساس گذشت و چشم پوشي از لغزش‏ها و ياري كردن در سختي‏ها همراه باش!

مربي و معلم

حساسترين دوران رشد كودك در مراكز آموزشي و مکتب سپري مي‏شود و مربيان و معلمان با گفتار و رفتار و منش خود صفات و اخلاق روحي و رواني شان را به فرزندان منتقل مي‏كنند و دانش‏آموزان بيشترين تأثير را از اساتيد و مربيان خود مي‏گيرند بنابراين بخش مهمي از شخصيت فرزندان بستگي به معلمان و اساتيد وي دارد. در اين راستا امام حسن(ع) تأثير چشمگير معلمان و نقش ارزنده آنان در عرصه تربيت را يادآور شده و آنان را به تربيت صحيح دانش آموخته‏گان سفارش كرده و فرمود: كسي كه يتيم آل محمد(ص) (دانشجو و دانش‏آموز ديني) را سرپرستي نمايد و به جاي پدر و اولياء دلسوزش وي را تحت مراقبت خويش قرار دهد، يتيمي كه در ورطه جهل و ناآگاهي فرورفته است. چنانچه او را از جهل برهاند و امور مشتبه و به هم آميخته را براي او توضيح دهد و به تأمين نيازهاي مادي او نيز اقدام نمايد فضيلت و بلندي مقام وي (در مقايسه با ديگران) همچون درخشش خورشيد به (سُها) و ستاره كم نور است.

محافل عمومي و مذهبي

محافل عمومي و مذهبي از ديگر عوامل تربيت در منظر امام حسن مجتبي(ع) است. آن حضرت در گفتاري حكيمانه افزون بر نقش مجالس و كانون‏هاي اجتماعي در اخلاق افراد به شركت در محافل مفيد و سازنده توصيه نموده و مي‏فرمايد: كسي كه پيوسته به مساجد رفت و آمد داشته باشد يكي از هشت بهره را نصيب خود خواهد كرد: آشنائي با دوستان جديد، استفاده از دانش‏هاي نو و اطلاعات تازه و ناياب، يافتن دليل محكم و قاطع در راه هدف، رسيدن به رحمتي مورد انتظار از طرف خداوند، آموختن سخناني كه او را از لغزش و خطاها باز مي‏دارد، ياد گرفتن راههاي صحيح و هدايت بخش، ترك گناه از ترس خداوند، خودداري از معصيت به خاطر شرم از مردم و ترس از رسوائي.

مهرت به کائنات برابر نميشود

داغي ز ماتم تو فزونتر نميشود

                            از داغ جانگداز تو اي گوهر وجود

                           سنگ است هر دلي که مکدر نميشود

پشيماني امريکا پس از 54 سال در احياي روابط با کوبا

باراک اوباما، رييس جمهور امريکا در حالي روزهاي گذشته از تعليق تحريمهاي اين کشور عليه کوبا خبر داد که هاوانا شديدترين تحريمها را بيش از 54 سال تحمل کرده و صدها ميليارد دالر خسارت اقتصادي را متقبل شده است.

امريکا از سال 1960 و دو سال بعد از اينکه رژيم «فولخنثيو باتيستا ثالديوار باتيستا» ديکتاتور مخلوع کوبا در پي انقلابي سرنگون شد، هاوانا را تحريم کرد. اين تحريمها ابتدا شامل ممنوعيت صادرات و واردات همه نوع محصول به کوبا غير از صادرات مواد غذايي و دوايي ميشد که در سال 1962 همان موارد را هم در برگرفت.

مقامهاي دولت امريکا بعد از نزديک به 6 دهه اعلام کرده که اوباما براي جلوگيري از انتقادات اعضاي کنگره با استفاده از قدرت اجرايي خود تحريم در زمينهي دادوستد، امور بانکداري و سفر به کوبا را لغو خواهد کرد.

بر اين اساس وزارت ماليه امريکا قوانيني را تدوين و منتشر خواهد کرد که صادرات محصولات کشاورزي به کوبا را تسهيل کرده و روابط بانکداري با هاوانا ممکن ميشود. وزارت بازرگاني امريکا نيز به شرکتهاي امريکايي اجازه صادرات تجهيزات ساخت و ساز و ارتباطي را ميدهد. همچنين وزارت خارجه گزارشي را تدوين ميکند که ميتواند به خروج کوبا از فهرست کشورهاي حمايت کننده از تروريزم منجر شود.

مقامهاي کاخ سفيد ميگويند چندين ماه وقت صرف کرده اند تا در اين مورد تصميمگيري کنند که اوباما چه ميزان از تحريمهاي کوبا را ميتواند لغو کند و به اين نتيجه رسيده اند که بخش قابل توجهي از تحريم ها با حفظ چارچوب کلي آنها قابل تعليق است.

اما اعضاي کنگره از هر دو حزب جمهوري خواه و دمکرات به روشني بيان کرده اند که کنگره خواستار لغو تحريم ها به زودي نيست.

در همين حال رائول کاسترو، رييس جمهور هشتادوسه ساله کوبا که از زمان رسيدن به قدرت در سال 2008 سعي کرده اصلاحات اقتصادي انجام دهد؛ روزي که به قدرت رسيد گفت که کوبايي ها نبايد تحريم را بهانه اي براي کم کاري و دشواري هاي اقتصادي بدانند.

وي با وجود تلاش براي اصلاحات اقتصادي، هدف خود را تعميق سوسياليسم و نه تضعيف آن دانسته بود. بنابر اين جاي تعجبي ندارد که حتي وقتي باراک اوباما از بهبود روابط سياسي با کوبا خبر داد، کاسترو همزمان در سخنراني ديگري گفت: جهان بايد بداند تحريم ها عليه کوبا همچنان ادامه دارد. اين امر به آن معنا نيست که مشکل اصلي حل شده است، تحريم هاي اقتصادي و مالي که به شدت به ملت ما آسيب رسانده است، بايد کاملا لغو شود.

ازسوي ديگر، پارلمان کوبا به اتفاق آراء تصميم دولت رائول کاسترو براي احياي روابط با واشنگتن را پس از چند دهه مناسبات خصمانه، تاييد کرد.

اين در حالي است که بنابريک گزارش وزارت خارجه کوبا تحريم ها يک تريليون و يکصد ميليارد دالر به اقتصاد اين کشور در دادوستدها و افزايش هزينه ها آسيب رسانده است، از جمله در آخرين برآورد سالانه طي سال هاي 2013 تا 2014 حدود سه ميليارد و 900 ميليون دالر خسارت اقتصادي دربر داشته است.

با آنکه کوبا در اين سال ها راه هاي زيادي را براي دادوستد با کشورهاي دوست پيدا کرده است، تاثير ممنوعيت دادوستد مستقيم و خريد با آمريکا بر اقتصاد کوبا زياد بوده است.

يقينا اوباما با استفاده از قدرت اجرايي خود مي تواند تحريم ها را عليه کوبا تا حد زيادي کاهش دهد و کاخ سفيد اعلام کرد اميدوار است کنگره امريکا به طور رسمي پيش از اينکه دوره رياست جمهوري اوباما در جنوري 2017 پايان يابد تحريم ها را لغو خواهد کرد.

به نوشته روزنامه نيويورک تايمز اما همه نشانه ها حاکي از آن است که کوبا از روند سرمايه گذاري محدود آمريکا حمايت مي کند؛ به ويژه در حالي که ونزوئلا مهم ترين متحد کوبا نيز با وضعيت وخيم اقتصادي و تحريم هاي آمريکا روبروست. با وجود اين کاسترو يقينا تغييرات اقتصادي را تحت کنترل مي گيرد.

رييسجمهور بوليوي:

امريکا به جاي تحريم کشورها به نژادپرستي پايان دهد

رييسجمهور بوليوي ضمن محکوم کردن تحريمهاي امريکا عليه کشورهاي مختلف، از اين کشور خواست تا به نژادپرستي خود پايان دهد.

بهگزارش«ايبيآي»، «اوو مورالس» رييسجمهور بوليوي، تحريمهاي ايالات متحده امريکا عليه مقامات دولت ونزويلا را محکوم و از اين کشور خواست به جاي اينگونه اقدامات به خشونتهاي عظيمي که عليه حقوق بشر مرتکب ميشود پايان دهد.

رييسجمهور بوليوي در اين خصوص خاطرنشان کرد: چرا کنگره امريکا به جاي تحريم کردن ونزوئلا يا ديگر کشورها، قوانيني را براي پايان دادن به اعدامها تصويب نميکند؟ چرا قوانيني براي پايان دادن به تبعيض نژادي در نظر نميگيرد؟

«مورالس» اين اظهارات را يک روز بعد از اينکه «باراک اوباما» رييسجمهور ايالات متحده امريکا قانون تحريمها عليه مقامات ونزوئلايي را امضا کرد ابراز داشت؛ به موجب اين قانون، دارايي آن دسته از مقامات ونزوئلا که از سوي آمريکا در اعتراضات بيثباتسازي اوايل سال جاري ميلادي در اين کشور آمريکاي جنوبي به نقض حقوق بشر متهم شدهاند، توقيف و صدور رواديد براي آنان نيز ممنوع ميشود.

بين ماههاي فبروري و مي سال جاري برخي از شهرهاي ونزوئلا به ويژه «کاراکاس» پايتخت اين کشور، صحنه تظاهراتهاي خشونتآميزي بود که توسط اپوزيسيون ونزويلا و با حمايت امريکا برگزار ميشدند. هدف از اعتراضات مذکور ايجاد کودتا عليه دولت «نيکلاس مادورو» رييسجمهور ونزويلا بود که دهها کشته و صدها زخمي بر جاي گذاشت و همچنين خسارات فراواني به زيرساختهاي اين کشور وارد آورد.

امريکا در حالي تحريمهاي جديدي را عليه ونزوئلا اعمال ميکند که خود به شدت از موارد جدي نقض حقوق بشر رنج ميبرد و همين امر باعث شده تظاهراتهاي فراواني در اين کشور رخ دهد که مردم در آن نژادپرستي نيروهاي پليس عليه آفريقايي - آمريکايي تباران را مورد اعتراض قرار ميدهند؛ تظاهراتهاي مذکور تاکنون در شهرهاي مختلف آمريکا برگزار شده و دستگيري دهها نفر را در پي داشته است. علاوه بر اين، مجلس سناي امريکا اخيرا روشهاي شکنجهاي که سازمان سيا در بازجوييهاي خود از آنها استفاده ميکرده را فاش کرده است.

وعدههاي خيالي براي بازسازي غزه

مقامات سازمان ملل گفتند دو ماه پس از آنکه اهداکنندگان مالي متعهد شدند کمک 5.4 ميليارد دالري را براي کمک به بازسازي غزه پس از جنگ ميان اسرائيل و حماس اختصاص دهند تنها دو درصد از اين مبلغ ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، کنفرانس برگزار شده در قاهره يک موفقيت محسوب ميشد چراکه در آن قطر متعهد به يک ميليارد دالر، عربستان سعودي 500 ميليون دالر و آمريکا و اتحاديه اروپا به صورت مشترک 750 ميليون دالر کمک مالي به شکلهاي مختلف شده بودند.

قرار بود نيمي از اين مبلغ براي بازسازي منازل و تاسيسات در غزه استفاده شود که در جريان هفت هفته درگيري تخريب شدهاند و باقي آن براي حمايت از بودجه فلسطين صرف شود. مقامات سازمان ملل گفتند: اما به طور کلي تنها 100 ميليون دالر از اين کمک مالي دريافت شده است.

مفيد الحصاينه، وزير مسکن فلسطين در ماه جاري ميلادي گفت: کشورهاي عربي تاکنون هيچ مبلغي را پرداخت نکردهاند. کشورهاي اروپايي تنها چند ميليون دالر کمک کردهاند که آن هم احتمالاً از جانب سوئد پرداخت شده است.  ترکيه و امارات نيز به کمک 200 ميليون دالري خود عمل نکردهاند.

اموري که بايد براي آنها هزينه کنيم

بخش دوم و پاياني

هزينههاي بيمه و بازنشستگي: اکنون که امکان پس انداز و سرمايه گذاري براي شما وجود دارد، مطمئنا بايد به شرايطي فکر کنيد که دست و بالتان بسته است و امکان انتخاب گزينههاي ديگر به روي شما بسته شده است. بيمه نيز نوعي سرمايه گذاري است، بدون بيمه شما هيچ نوع آرامش خاطري در خصوص آينده تان نداريد. نقش بيمه در زندگي مدرن روز به روز پررنگتر ميشود، به نحويکه امروزه درجه توسعه يافتگي يک جامعه را بر حسب درصد بيمه شدگان محاسبه ميکنند.

خانواده: برخي خريدهاي کوچک، هم همسر و فرزندانتان را خوشحال ميکند و هم نشان دهندهي علاقه شما به آنها است. لزومي ندارد که تنها يک بار درسال (سالگرد ازدواجتان يا تولد همسرتان) براي همسرتان هديهاي گران قيمت بخريد. در طول سال به دفعات هديههاي کوچک براي او بگيريد. مطمئن باشيد تاثير اين هديههاي کوچک در استحکام فضاي زندگي زناشويي تان بسيار بيشتر از چيزي است که فکر ميکنيد.

امور خيريه: قرار نيست شما با پولتان، تمام زندگي يک فرد را متحول کنيد. اما مطمئنا قدرت شما براي تغيير زندگي ديگران، بيشتر از چيزي است که تصور ميکنيد.

سرمايه گذاري عاقلانه: تبديل پولهايتان به پولهاي بيشتر هرچند در نگاه اول غيرضروري به نظر ميرسد، اما بر خلاف ظاهر غيرضروري آن، ثروتمند بودن مسير مناسبي براي دستيابي به آرامش، پيشگيري از بروز مشکلات ناگهاني و غير قابل پيشبيني است. برخي بانکها حسابهاي پس انداز مناسبي پيشنهاد ميکنند که نرخ سود آنها کارکردي دوگانه نسبت به ثروت شما ايفا ميکند، علاوه بر آنکه آن را افزايش ميدهد از کاهش ارزش آن به علت تورم نيز جلوگيري ميکند. يک راه ديگر براي افزايش ثروت، سرمايه گذاري پولهايتان در يک حرفه است. حرفهاي مناسب را انتخاب کنيد که از سوددهي بازار آن و وضعيت رقبا در آن مطلع باشيد، اگر چنين حرفهاي را سراغ نداريد يا فکر ميکنيد نميتوانيد در اين زمينه به مهارت کافي برسيد، با فردي که از اين دانشها برخوردار است و سرمايه مناسبي نيز در اختيار دارد، شريک شويد يا او را به عنوان مشاور خود استخدام کنيد. توجه کنيد که سرمايه گذاري کردن به خودي خود کافي نيست. تاکيد ما اين است که اين سرمايه گذاري ها عاقلانه باشند، سرمايه گذاري غيرمنطقي و حساب نشده نه تنها سودي به دنبال ندارد، بلکه خطر زيان در طيف هاي متعدد از جزئي تا کلان را نيز به دنبال دارد.

تعطيلات: همه انسانها به تعطيلات نياز دارند، فرقي نميکند کودک يا بزرگسال باشيم، حتي شايد بتوان گفت برخلاف تصور رايج بزرگسالان بيشتر از کودکان به تعطيلات نياز دارند. لزومي ندارد که به يک مسافرت پرهزينه و طولاني برويد. به تعطيلات همچون بازههاي استراحت بدن نگاه کنيد. نکتهي اين سفرهاي کوتاه اين است که از استرسهاي محيطي، کاري و خانوادگي خلاص شويد، بعضي مواقع اين مسافرت ها را به شکل خانوادگي ترتيب دهيد و برخي مواقع تنها سفر کنيد، سفرهاي تک نفره حتي اگر کوتاه باشند به شما اين امکان را مي دهند که با خودتان تنها باشيد و همه چيز را از منظري تازه و شخصي ببينيد. به اين ترتيب براي حل مشکلات خانوادگي، کاري و عاطفي در آينده نيز آماده تر هستيد.

مژده جعفري

غول انترنت دنيا هک شد

هکرها، پس از دسترسي به ايميل کارکنان ICANN توانستند به بانک اطلاعات اين غول اينترنتي دست پيدا کنند.

در حالي خبر هک شدن سازمان آيکان ICANN منتشر ميشود که نه تنها بيش از يک ماه از اين اتفاق سپري شده، بلکه بخش عظيمي از اطلاعات اين سازمان نيز به سرقت رفته است.

آيکان، يکي از سازمانهاي بينالمللي است که مديريت شبکه جهاني وب را برعهده دارد. اين سازمان در اواخر ماه گذشته ميلادي يعني ماه نوامبر تحت حمله هکرها قرار گرفته و اطلاعات اين سازمان از طريق حمله فيشينگ به دست هکرها افتاده است.

هکرها با کمک ارسال ميل به کارکنان سازمان آيکان و کليک کارکنان روي ايميل ناشناس موفق به دسترسي به بانک اطلاعات ورود به سايت کارمندان آيکان شدهاند.

در اين حمله علاوه بر دسترسي هکرها به اطلاعات کارمندان اين سازمان، بخشي از داده هاي آيکان که با نام CentralizedZoneDataSystem يا CZDS که مرکز اصلي دامنه هاي ثبت شده مانند نام، آدرس، رمزهاي ورودي، اطلاعات شخصي و ... بودهاند نيز در اختيار هکرها قرار گرفت.

بنا به اطلاعات منتشر شده، رمزهاي ورودي به صورت رمزنگاري ذخيره شده بودند و آيکان پس از اطلاع از ورود هکرها به سيستمهاي امنيتي، تمامي الگوريتمهاي رمزنگاري شده را مسدود کرد.

بخشهاي ديگري مانند اطلاعات ويکي آيکان نيز به سرقت رفتند. اين سرقت در حالي مطرح ميشود که مقامات آيکان اعلام کرده بودند، بخشهاي امنيتي اين سازمان را اخيرا به روز رساني کردهاند و از هر گونه سرقت اطلاعاتي در امان خواهند ماند.

ساعت

سه هزار دالري اپل کمپني اپل باز هم تصميم دارد محصول لوکس و گرانقيمت به بازار عرضه کند.

ساعت هوشمند اپل هنوز نيامده، پرطرفدار شده و جواهرسازان نمونهاي مطلا از آن را به قيمت 30150 دالر ساختهاند.

«مرويس دياموندز» سازنده ساعت هوشمند، از فريم مطلاي 18 عيار در کنار 15 قيراط الماس استفاده کرده است. قيمت پايه ساعت هوشمند اپل 350 دالر و مطلا کردنش نيز بيشتر از پنج هزار دالر آب نميخورد، اما آنچه اين ساعت را گرانقيمت کرده  است الماس بهکار رفته در آن است.

سازنده در صفحه فيس بوک خود قول عرضه ساعت را در اواسط 2015 داده است و اين زمان ميتواند نزديک به زمان عرضه ساعت هوشمند اپل بهطور رسمي باشد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 354
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 518
  • بازدید ماه : 882
  • بازدید سال : 3,718
  • بازدید کلی : 84,237