loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 51 1393/12/10 نظرات (0)

گوشت مرغ به دلیل خصوصیاتی از قبیل کیفیت خوب پروتئینی، چربی کم‎تر، طبخ آسان و سریع، هضم آسان، نسبت به سایر گوشت‎ها ارجحیت دارد. دارای 20 ـ 5/17 درصد پروتئین، 60% ـ 56 آب، 1 تا 2 درصد املاح و 24 ـ 18 درصد چربی می‎باشد.
لازم است در هنگام خرید گوشت مرغ به یک سری نکات توجه کنید:
*  گوشت مرغ را حتما از فروشگاه‎های معتبر بخرید و در موقع خرید حتما به بسته بندی و تاریخ انقضا و شرایط نگهداری آن توجه کنید.
*  توجه داشته باشید به علت ذبح غیر استاندارد، لاشه‎ی این مرغ‎ها اکثرا دارای نقاط خون مردگی و ضرب دیدگی می‎باشد و به علت رعایت نکردن مسایل بهداشتی در حمل و نقل و ذخیره سازی دارای آلودگی‎های میکروبی است.
*  بعد از اطمینان از معتبر بودن فروشگاه به پوست لاشه‎ی مرغ دقت کنید. پوست لاشه‎ی باید به طور یک‎نواخت روی بدن کشیده شده و عاری از هر نوع پارگی، کوفتگی، رنگ پریدگی و علائم غیرطبیعی باشد.
*  استخوان سینه مرغ باید کاملاً مستقیم و بدون شکستگی یا انحای غیرعادی بوده و عضلات آن برجسته و سخت و محکم از زیر پوست مشخص باشند.
*  سطح بدن باید درخشنده و مرطوب بوده و بوی غیرطبیعی استشمام نگردد، چنانچه سطح بدن در اثر دست زدن چسبنده و یا لزج به نظر برسد، دلیل بر کهنگی آن است.
*  در هنگام خرید یا استفاده از گوشت مرغ حتما به رنگ ماهیچه ران‎ها و بقیه بدن مخصوصا سینه که سفیدرنگ است دقت کنید. مشاهده رنگ‎های غیرعادی در گوشت نشان دهنده‎ی کهنگی و معایب دیگری از جمله بیماری‎ها و آلودگی ثانوی میکروبی است.
*  در مورد ران‎ها بعد از کندن پوست دقت کنید که دارای خون‎ریزی‎های زیر پوستی نباشد و گوشت آن شفاف و صورتی رنگ به نظر برسد.
* توصیه دیگر در مورد مصرف جگر مرغ است. به علت استفاده بی رویه از واکسن‎ها و آنتی بیوتیک‎ها در پرورش صنعتی طیور و تجمع بازمانده دارویی آنها در کبد، مصرف جگر مرغ توصیه نمی‎شود و حتی الامکان به میزان کم‎تری از آن استفاده کنید.
*  پوست طیور نیز منبعی برای این باقیمانده دارویی است. بنابراین بهتر است هنگام مصرف ابتدا پوست مرغ را کنده و سپس آن را طبخ کنید.
فواید گوشت مرغ
گوشت مرغ، یکی از مهم‎ترین مواد غذایی محسوب می‌شود که سرشار از پروتئین‌های مختلف است.
 مصرف گوشت مرغ در حفاظت از سیستم عصبی بدن موثر است.
سطح بالایی از ویتامین B3 که به آن نیاسین نیز می‌گویند در گوشت مرغ موجود است که از بیماری‌هایی که ناشی از بالا رفتن سن است، جلوگیری می‌کند.
براساس مطالعات انجام شده در سال 2004، غذاهایی مثل گوشت مرغ که سرشار از نیاسین هستند می‌توانند از بیماری‌های مغزی از قبیل آلزایمر جلوگیری کنند.
پیشگیری از سرطان:
گوشت مرغ علاوه بر اینکه حاوی مقدار زیادی نیاسین بوده، سرشار از سلینوم نیز هست. سلینوم در بدن یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. سلنیوم موجود در مرغ می‌تواند به تحریک DNA کمک کند که تحریک آن، در احیای سلول‌های آسیب‌ دیده و همچنین زدودن و رفع سلول‌های غیرعادی در بدن نقش دارد. این ماده، در پیشگیری از سرطان نیز موثر است و به سلول‌های غیرعادی اجازه رشد و تکثیر نمی‌دهد.
منبعی سرشار از پروتئین:
گوشت مرغ و همچنین قسمت‌های داخلی آن سرشار از پروتئین است. در واقع هر 4 گرم گوشت مرغ به طور تمام و کمال، 86 درصد پروتئین توصیه شده در رژیم غذای را تامین می‌کند. پروتئین علاوه بر اینکه از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند در تقویت پوست و مو همچنین ترمیم بافت‌های ماهیچه‌ای موثر است.
نکاتی جالب در مورد گوشت مرغ
مرغ خام را به صورت فریزر شده می‌توان تا دو سال در یخچال نگهداری کرد و از آنجایی که گوشت مرغ 2 یا 3 حلقه چربی اشباع نشده دارد در مقایسه با گوشت قرمز بسیار مفیدتر است.
گوشت مرغ یکی از کم خطرترین گوشت‌ها به شمار می‌آید زیرا، در بین افراد به ندرت دیده شده که کسی به این گوشت آلرژی داشته باشد.
ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گوشت مرغ:
گوشت مرغ علاوه بر اینکه حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌هاست، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف نیز هست:
اسید امینه تریپتوفن:
از آنجایی که این آمینو اسید مهم و ضروری در افزایش سطح سروتنین در مغز موثر است به خواب راحت و مفید کمک زیادی می‌کند. از خواص دیگر این ماده می‌توان به خاصیت ضد افسردگی آن اشاره کرد که به شادمانی افراد کمک زیادی می‌کند.
نیاسین:
این ماده حیاتی در تقویت پوست، دستگاه هاضمه و سیستم عصبی موثر است و با اثری که در تبدیل غذا به انرژی دارد از بیماری‌ آلزایمر جلوگیری می‌کند.
سلنیوم:
سلنیوم با خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد با اثر بر ترمیم بافت‌های بدن، از انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین به عملکرد تیروئید نرمال و سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند.
ویتامین B6:
این ویتامین با اثری که برعملکرد پروتئین‌ها و گلبول‌های سرخ دارد از بیماری‌های قلبی پیش‎گیری می‌کند.
فسفر:
فسفر، علاوه بر اینکه به عملکرد پروتیئن‌ها برای ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها کمک زیادی می‌کند، در ساختمان دندان‌ها و استخوان‌ها نیز نقش مفیدی را ایفا می‌کند.
توصیه های لازم در مورد گوشت مرغ
▪ گوشت مرغ تازه رنگ و بوی طبیعی داشته و پوست آن عاری از چروکیدگی است .
▪ گوشت مرغ فاسد تیره و پر خون یا کبود می‎شود .
▪ گوشت مرغ در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به تدریج خاکستری و گاهی سبز رنگ می‎شود که بایستی در این مواقع از مصرف آن خودداری نمود .
▪ تحلیل رفتن عضلات بخصوص در ناحیه سینه مرغ نشانه بیماری انگلی و عفونی است .
نکته : لکه‎های سفید روی پوست مرغ و عضلات مرغ به علت انجماد آب زیر پوست و عضلات است .مصرف چنین گوشتی بلامانع است .
● علایم مرغ مرده سر بریده :
-  ورم و سرخی پوست
-  لکه‎های آبی و سیاه در تاج
-  پس دادن رنگ کیسه صفرا و لکه‎های حنایی رنگ در محوطه شکمی
-  لخته‎های خون در قلب و رگ‎ها
▪ نکته: جوجه‎هایی که برای کباب مصرف می‎شوند نباید کم‎تر از سیصد گرم وزن داشته باشند .
▪ نکته: از مصرف مرغ‎هایی که دچار لاغری شدید هستند خودداری نمایید .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 454
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 618
  • بازدید ماه : 982
  • بازدید سال : 3,818
  • بازدید کلی : 84,337