loading...
سخن جدید
بازدید : 16 1393/04/16 نظرات (0)

 

 

سند نتایج انتخابات در دستان کیست؟

 

 

امروز شانزدهم سرطان، دومین تقویم اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری است. کمیسیون انتخابات پس از لغو یازدهم سرطان به‎عنوان اولین جدول زمانی اعلام نتایج، شانزدهم سرطان را تعیین کرد و بنا براین امروز نزدیک به سی میلیون جمعیت کشور منتظرند تا ببینند که برپایه‌ی بررسی‌های اولیه‌ی این کمیسیون، رییس جمهورجدید شان کیست و کدام یک از دو تکت انتخاباتی، نخستین گام را به‎سوی ارگ ریاست جمهوری برخواهند داشت؟

اگرچند که برای طرفداران و هواداران دو تیم انتخاباتی اصل اساسی و مهم پیروزی تیم مورد نظرشان است آما آنچه برای قاطبه‌ی مردم حایز اهمیت است، عبور از بحران آفرینی و بحرانسازیهایی است که دمار از روزگارشان درآورده و رمق حیات را از آنان گرفته است؛ زیرا آنچه برای مردم در اولویت نخست قرار دارد، ثبات سیاسی، امنیت روانی و اجتماعی، کار و کسب حلال، رونق بازار تجارت و معاملات، تحصیل علم و دانش و موارد زیادِ ضروری و ابتدایی از این دسته از نیازهای جامعه انسانی اند که به حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، صحی و.. آنان بستگی دارند.

اما حالا، وضعیت به‎گونهای شده است که رقابتهای ناسالم انتخاباتی و به بازی و سخره گرفتن آرای مردم، مدیریت ناسالم و غیرشفاف کمیسیونهای انتخاباتی، آنان را از همهچیز ناامید ساخته است؛ اکنون مردم به این میاندیشند که ثبات و امنیت و داشتن کشورعاری از بحران، تنش و جنجالهای سیاسی–اجتماعی، مهمتر از آن است که " الف" رییس جمهور میشود یا  "ب"؟!

به تعبیر روشنتر، برای مردم، اصل، منافع ملی و ثبات و امنیت است که متاسفانه با کشمکشها، تهدیدها و گسستهای ایجادشده، این اصل زیرپا گذاشته شده و هر دو تیم انتخاباتی تنها به یک چیز میاندیشند وآن رفتن به ارگ ریاست جمهوری است؛ اینکه دراین میان چه ضرر و زیانهای جبران ناپذیری متوجه مردم و جامعه میشود، چندان در تصورات تکتهای انتخاباتی نمیگنجد.

بنا براین، اعلام نتایج ابتدایی انتخیابات ریاست جمهوری، در این روز برای مردم از اهمیت بالا برخوردار است، حداقل این اعلان ولو لرزان و ناپایدار است اما میتواند یک گام به‎سمت ثبات و پیشرفت در کشور باشد، ولی نکته‌ی مهم و حیاتی اینجا است که قباله و سند این نتایج در دست یا دستان کیست؟!

به‎نظر میرسد، با کشوقوسها و جنجالهای به‌وجود آمده، این قباله هم اکنون از دست کمیسیون انتخابات خارج شده و مدیریت آرای انتخاباتی برگفته شده از صندوقهای پاک، جای خود را به چانهزنیهای سیاسی و مذاکرات پشت پرده داده است. اگرچند که انتخابات در نوع خود یک پروسهی سیاسی است اما فرآیندهای آن بیشتر جنبهی تخنیکی دارد و تیمهای فنی و تخنیکی در واقع به‎مثابهی صیانتگران و حافظان این پروسهی سیاسی، روند را به نتیجهی واقعی آن سمت و سو میدهد. اکنون، گمانهها برآن است که تیمهای تخنیکی کمیسیون انتخابات، ابزاری برای سیاستگران گردیده و آنان باعمل سیاسی در همسویی با دست اندرکاران تقلب در گوشه گوشهی کشور و مراکز و محلات رای دهی، فرآیندهای دموکراتیزه شدن قدرت و سیاست در کشور را با ناکامی موجه کرده اند. لذا راهی جز سیاست ورزی و عمل سیاسی برای به فرجام رسیدن این پروسه باقی نمانده است.

دقیقا از همین منظر است که سناتوران ارشد امریکایی و نماینده سیاسی آلمان وارد کابل شدند و با طرفهای ذی‌ربط مذاکره و گفتگو کردند، همینطور جان کری وزیرخارجه امریکا با رییس جمهور گفتگوی تلفنی انجام داد و احتمال دارد که اگر گفتگوهای انتخاباتی به نتیجه نرسد، او هم وارد کابل گردد.

با این‌همه، نورستانی به خبرنگاران گفت که نتایج ابتدایی امروز اعلام میشود اما اینکه این نتیجه از توافقات سیاسی به‎دست آمده یا کمیسیون انتخابات براساس شمارش آرای صاف و بی غل‌وغش به این نتیجه رسیده است، دقیقا واضح نیست، ولی ذکر این نکته روشن است که تاخیر یازدهم سرطان در اعلام نتایج، بی ارتباط با مذاکرات سیاسی نبوده است و اعلان امروز هم بدون توافق سیاسی دور از تصور می نمایاند، مگر آنکه این اعلان تحت اولتیماتوم اشرفغنی احمدزی صورت گرفته باشد و صرفا رنگ و لعاب صوری داشته باشد؛ زیرا واضح است که نتیجهی انتخابات از اختیار کمیسیون انتخابات خارج شده و اکنون این بلوکهای سیاسی داخلی و خارجی است که سرنوشت رییس جمهورآینده را تعیین خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 199
  • بازدید ماه : 563
  • بازدید سال : 3,399
  • بازدید کلی : 83,918