loading...
سخن جدید
بازدید : 20 1393/08/20 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

سفر رييس جمهور به اسلام آباد، با پيام صلح و دوستي

رسانههاي دولتي پاکستان از برنامه سفر «محمد اشرف غني» رييس جمهور کشور به اسلام آباد در هفته جاري خبر دادند.

به گزارش راديو دولتي پاکستان، توسعه همکاريهاي امنيتي و اقتصادي، مهمترين اهداف سفر قريبالوقوع اشرف غني به اسلام آباد خواهد بود.

رسانههاي مختلف پاکستاني با پرداختن به سفر هفته جاري رييس جمهورمحمداشرف غني به اسلام آباد، اعلام کردند که وي پيام صلح و دوستي ميان دو کشور همسايه را با خود به اسلام آباد خواهد آورد.

سفر اشرف غني به اسلام آباد در پي دعوت رسمي دولت پاکستان از وي انجام خواهد شد.

سرتاج عزيز، مشاور نخست وزير پاکستان در امور خارجي و امنيت ملي روز 27 ماه ميزان گذشته به کابل سفر کرد و ضمن ديدار با اشرف غني، پيام دعوت رسمي دولت پاکستان از وي را براي انجام نخستين ديدار رسمي از اسلام آباد، به او تقديم کرد.

با وجود تلاشهاي فراوان پاکستان و افغانستان در طول سالهاي گذشته و در دوره دولتهاي مختلف در دو کشور، هنوز هم اختلافات دو طرف بر سر مسايل امنيتي و ناآراميهاي دو طرف مرز مشترک دو کشور پابرجا است.

گروه نهادهاي ناظر خواستار شد:

ايجاد کميسيون اصلاحات نظام انتخاباتي

گروه نهادهاي ناظر انتخاباتي افغانستان در کشور اعلام کردند که برگزاري انتخابات پارلماني 1394 بدون آوردن اصلاحات انتخاباتي لازم و گسترده، تاثيرات بسيار نامطلوب را در قبال خواهد داشت.

به نقل از خبرگزاري بخدي؛ يوسف رشيد، رئيس اجرائي نهاد انتخابات شفاف افغانستان يا فيفا گفت که اگر اصلاحات در نظام انتخابات و کميسيونهاي انتخاباتي به وجود نيايد، انتخابات سال آينده پارلماني يک انتخابات ضعيف بوده که به دليل بي باوري به نهادهاي برگزار کننده انتخابات، مردم به پاي صندوقهاي راي دهي شرکت نخواهند کرد.

از همين رو گروه نهادهاي ناظر انتخاباتي براي اصلاحات انتخابات در يک اقدام تازه خواستار ايجاد يک کميسيون براي اصلاحات در نظام انتخاباتي شدند.

اين نهادها که شامل ديدبان حمايت کننده رسانههاي آزاد افغانستان «ني»، ديدبان انتخابات افغانستان، موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «تيفا»، ديدبان دموکراسي افغانستان، موسسه انتخابات شفاف افغانستان «فيفا»، سازمان رهبران جوان، سازمان خط نو، موسسه ملي جوانان افغانستان، مشارکت ملي و انترنيوز است از حکومت خواستند که نظام انتخاباتي هر چه زودتر اصلاح شود.

صديق الله توحيدي، رئيس ديدبان حمايت کننده رسانههاي آزاد افغانستان به نمايندگي از گروه نهادهاي جامعه مدني ناظر بر انتخابات در نشست خبري روز دوشنبه(19 عقرب) در کابل گفت که هدف از تشکيل گروه جامعه مدني اين است که در اصلاح نظام انتخابات با حکومت همکاري کنند.

توحيدي گفت که گروه نهادهاي ناظر انتخابات از حکومت ميخواهد تا در فرصت پيشرو اصلاحات را در قانون انتخابات، نظام انتخاباتي و ساختار کميسيون هاي انتخابات به وجود آورد.

فهيم نعيمي، سخنگوي نهاد انتخابات شفاف افغانستان «فيفا» ميگويد که انتخابات پارلماني کشور در پيش است و حکومت در اين مدت کم نميتواند اصلاحات بنيادي و دراز مدت را در نظام انتخاباتي کشور به وجود آورد.

آقاي نعيمي به خبرگزاري بخدي گفته است که نياز است تا حکومت يک اصلاحات کوتاه مدت را در نظام انتخاباتي و ساختار کميسيونهاي انتخاباتي به وجود آورد تا انتخابات پارلماني پيشرو شفاف و قناعت بخش برگزار شود.

او ميگويد که پس از برگزاري انتخابات پارلماني حکومت ميتواند به گونهي بهتر اصلاحات بنيادي و دراز مدت را در نظام انتخاباتي و قانون انتخابات به وجود آورد.

او گفت که نظام انتخاباتي کنوني طوري است که زمينه رشد احزاب سياسي را سلب کرده و بايد اين نکته در نظر گرفته شود.

اين در حالياست که پيشتر يوسف نورستاني، رئيس کميسيون مستقل انتخابات گفت که اين کميسيون در هفته آينده تقسيم اوقات انتخابات پارلماني را اعلام خواهد کرد.

قرار است انتخابات پارلماني در سال آينده (18 ميزان سال 1394 ) در سراسر کشور برگزار شود.

در همين حال گروه نهادهاي ناظر در اولين اعلاميه مطبوعاتي در خصوص اصلاحات انتخاباتي پيشنهاداتي را به حکومت ارايه کرده که در قدم اول خواستار تشکيل هر چه زودتر يک کميسيون براي اصلاح نظام انتخاباتي شده است.

همچنان گفته شده که گزينش اعضاي کميسيون اصلاحات انتخاباتي بايد بهطور شفاف و غيرسياسي صورت گيرد و ميکانيزم تشکيل اين کميسيون نيز بايد در مشوره نزديک با نهادهاي جامعه مدني و تضمين حق دسترسي شهروندان و رسانههاي کشور باشد.

در بخش ديگري از اين پيشنهادات آمده است که کميسيون اصلاحات انتخاباتي بايد در همکاري نزديک با جامعه مدني کشور برنامه کوتاه مدت و درازمدت اصلاحي را تهيه کند.

اين گروه از ادارات دولتي و غيردولتي خواسته تا از اجراات کميسيون اصلاحات انتخاباتي حمايت کرده و در راستاي اصلاحات همکاري کنند.

موضوع اصلاح نظام انتخاباتي افغانستان پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي ولايتي که به گفتهي خيليها، با تقلب گسترده همراه بود مطرح شده است.

محمد اشرف غني و عبدالله عبدالله نيز پس از تشکيل حکومت وحدت ملي توافق کرده اند که در نظام انتخاباتي کشور بايد اصلاح شود.

اولين نشست محکمه کابل بانک

در نخستين جلسه محاکمه متهمان قضيه کابل بانک خليل الله فيروزي و شيرخان فرنود اتهامات دادستان موظف را رد کرده و زنداني شدن شان را خلاف قانون خواندند.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ روز گذشته تعدادي از سهم داران کابل بانک بهشمول شيرخان فرنود و خليل الله فيروزي که متهم به اختلاس چند صد ميليوني در قضيه کابل بانک اند در محکمه حاضر شدند و آقاي خليل الله فيروزي گفتههاي دادستان موظف بر پرونده کابل بانک را رد کرده و گفت که دولت، اين بانک را به صورت غيرقانوني از ما تحويل گرفته است.

او گفت: «اگر اين بانک از سوي دولت از ما پس گرفته نميشد؛ ما مشکلات به وجود آمده را خود حل ميکرديم».

در جريان اين محاکمه دادستان موظف گفت که خليل الله فيروزي فرصت سوءاستفاده از پول کابل بانک را به شخص خود و شرکايش مساعد ساخته بود. او تصريح کرد که شيرخان فرنود و خليل الله فيروزي از متهمان اصلي قضيه کابل بانک هستند.

وي افزود: آقاي شيرخان فرنود سهام دار کابل بانک سرمايهي اين بانک را روي مکانهاي غيرمجاز و غيرقانوني به مصرف رسانده است.

اما شيرخان فرنود در واکنش به گفتههاي دادستان موظف گفت:»من ثابت ميکنم که پول قرضم تکميل و قرض من بالاي دولت باقي مي ماند».

آقاي فرنود افزود: از جمله 911 ميليون، 406 ميليون آن را من از طريق صرافي صافي شاهين پيدا کرده ام.

او گفت که 287000 ميليون دالر ميان کابل بانک و صرافي شاهين تبادله گرديده است.

آقاي فرنود گفت که 11 بلاک گل بهارسنتر که در شهر کابل واقع شده از وي است واگر اين 11 بلاک را بهدست آورد به دولت تحويل ميدهد.

بايد گفت که صرافي شاهين در دوبي است و اين صرافي از شخص آقاي فرنود ميباشد.

همچنين مدير تصفيه کابل بانک نيز گفت: «ما به ليست شما که از صرافي شاهين ارايه گرديده، دسترسي نداشته ايم».

خليل الله فيروزي يکي از متهمان ديگر کابل بانک در دفاعيه از خود گفت: « چرا دولت افغانستان و امريکا آقاي فطرت و معاونش را به محکمه حاضر نمي کنند؟ تمام قرضه ها به اساس سيستم بانکداري داده شده؛ به حيث رييس عامل کابل بانک من جوابگوي حدود 37 ميليون افغاني مي باشم».

او گفت که ما خلاف قانون و بدون محاکمه زنداني شديم و به ما ظلم صورت گرفته است.

قابل ذکر است که ادامه محاکمه متهمان به روزسه شنبه موکول شده است. اين درحالي است که ضربالاجل رييس جمهور براي تصفيهي اين پرونده نيز کم کم به پايان خود نزديک ميشود.

در نشست مشترک افغانستان و چين مطرح شد:

روابط کابل-پکن ستوني محکم سياست خارجي افغانستانمشاور پيشين امنيت ملي کشور در نشست مشترک افغانستان و چين در کابل با ابراز خرسندي از برگزاري اين نشست گفت: روابط با چين يکي از ستونهاي استوار سياست خارجي افغانستان را تشکيل ميدهد.

در اين نشست که روز گذشته برگزار گرديد، رنگين دادفر اسپنتا، مشاور پيشين امنيت ملي، وجود روابط دوستانه بين افغانستان و چين را با اهميت خواند و تأکيد کرد: در 13 سال گذشته چين در عرصه توسعه اقتصادي، تقويت نهادهاي دولتي و تأمين امنيت با افغانستان همکاري کرده و در کنفرانسهاي بينالمللي نيز مواضع موافقي با افغانستان داشته است.

اين مقام پيشين امنيتي، تروريزم، قاچاق مواد و وجود جنايات سازمانيافته را تهديدهاي مشترک افغانستان و چين دانست و تأکيد کرد: مبارزه با اين پديدههاي شوم در توان ملي هيچ کشوري نيست؛ بلکه مبارزه مؤثر با اين پديدهها نيازمند اقدامات منطقهاي و جهاني است.

وي افزود: افغانستان در مواجهه و مقابله با  مثلث منفي و مخرب تروريزم، مواد مخدر و جنايات سازمانيافته به همکاري و هماهنگي کشورهاي منطقه بهويژه چين نياز دارد.

اسپنتا امکان سرمايهگذاري چين در معادن و ذخاير زيرزميني افغانستان و اينکه افغانستان ميتواند نقطه اتصال چين با خاورميانه و خليج فارس باشد را از جمله مسايلي دانست که امکان توسعه و تعميق روابط دو کشور را فراهم ميآورد.

نماينده چين در اين نشست، با اشاره به تلاش دولت جديد افغانستان به گسترش روابط با چين، اظهار داشت: چين علاقهمند همکاريهاي اقتصادي و تبادل اطلاعات امنيتي با افغانستان است.

وي افزود: چين در سالهاي آينده با اجراي پروژههاي بزرگ اقتصادي در افغانستان مسير توسعه اقتصادي در اين کشور را هموار خواهد کرد.

هرچند روابط افغانستان و طي سالهاي گذشته مثبت بوده است اما به نظر ميرسد سفر رئيس جمهور به چين روابط 2 کشور را وارد مرحله جديدي کرده است. معاون وزارت معارف:

گسترش مراکز آموزش فني و حرفهاي در سراسر کشور

معاون وزارت معارف از گسترش مکاتب آموزش فني و حرفهاي در سراسر کشور خبر داد و گفت: اين اقدام زمينه را براي آموزش تمامي کارگران فني و حرفهاي مساعد ميسازد.

محمد آصف ننگ، معاون وزارت معارف، روز گذشته به خبرنگاران گفت: هدف از گسترش آموزش فني و حرفهاي در کشور، آموزش نيروهاي کاري ماهر، فني و باسواد در جامعه و فراهمسازي زمينه کار براي جوانان است.

وي افزود: اکنون حدود 350 هزار نفر سالانه از مکاتب فارغالتحصيل ميشوند، حدود 2 ميليون دانش آموز در سراسر کشور به دلايل گوناگون از رفتن به مکتب محروماند و 4 ميليون نفر کارگر حرفهاي در کشور وجود دارد.

آقاي ننگ، فقدان آمار دقيق کارگران کشور را يکي از مشکلات عمده سياستگذاري در زمينه حل مشکل کارآفريني عنوان نموده و تأکيد کرد: يکي از اهداف مهم اين برنامه ثبت تعداد نيروي کار در کشور است.

وي، کاريابي و کارآفريني و تقويت اقتصاد خانوادهها را از اهداف ديگر اين برنامه ذکر نمود و افزود: جذب 350 هزار دانش آموز که سالانه فارغ التحصيل ميشوند کار مشکلي است اما با اجراي اين برنامه اکثر اين دانش آموزان آموزشهاي فني و حرفهاي خواهند ديد.

اين مقام وزارت معارف تصريح کرد: افراديکه در حال حاضر در کارگاههاي کوچک مشغول به کارند و آموزشهاي فني و حرفهاي نديدهاند نيز شامل اين برنامه ميشوند.

حسن سپاهي، رئيس اتحاديه ملي پيشهوران کشور نيز در اين مراسم گفت: حدود 2.5 ميليون نفر در افغانستان بيکار هستند، ولي صدها کارگر خارجي اکنون در کشور مشغول کارند.

سپاهي دليل اين کار را سنتي بودن سيستم کاري و فقدان آموزش فني و حرفهاي کارگاهها در افغانستان دانست و افزود: ادامهي روند فعاليت اين گونه کارگاهها نميتواند نيازهاي اساسي اين کشور را برآورده سازد.

وي تأکيد کرد: اکنون قيمت توليدات داخلي نسبت به توليدات مشابه خارجي 2 برابر است و علت اصلي آن نيز عدم حرفهاي بودن کارگران و کارگاهها در افغانستان است.

در افغانستان بيش از 3 ميليون نيروي فني و حرفهاي وجود دارد که در بخشهاي نجاري، خياطي، قالينبافي، بنايي و... مشغول به کارند که از سوي وزارت معارف ثبت نشده است.

همه ساله به دليل فقدان زمينه کار در کشور کارگران بسياري راهي کشورهاي خارجي و همسايه ميشوند؛ امريکه همواره با خطرات گوناگون از جمله ازدست دادن جان آنان همراه بوده است.

تشکيل کابينه؛

از توجيه سران حکومت

تا نگراني افکارعمومي

تهيه کننده: محمدتقي جعفري

مدت زمان تعيين شده براي معرفي اعضاي کابينه و تشکيل ساختار اصلي حکومت به پايان خود نزديک ميشود و با شمارش معکوس اين ضربالاجل، شک و ترديد در خصوص معرفي اعضاي کابينه  در زمان اعلام شده نيز بيشتر ميگردد.

با اين وجود، سران حکومت وحدت ملي –اعم از رييس جمهور و رييس اجرايي- از توافق نظر روي تشکيل کابينه سخن گفته و توافق نهايي را نزديک ميدانند. در عين حال آنان بدون اينکه از مدت زمان نهايي شدن اين برنامه حرفي به ميان آورند، از دقت و عدم شتابزدگي سخن گفته و تشکيل کابينه را نيازمند بازبيني کارشناسي و دقيق ميدانند.

اين درحالي است که افکارعمومي از سطح نخبگان سياسي و نهادهاي قانوني گرفته تا تودههاي اجتماعي منتظر اند تا شايد با تشکيل کابينه، اندکي وضعيت امنيتي، سياسي و اجتماعي به سمت مثبتي تغيير خورده و ناامنيها و نارساييهاي ديگر بهبود يابد.

از جانب ديگر، نگراني مردم از اين است که کابينه آينده برخلاف اصول وحدت ملي و بر مبناي توافق سياسي پسا انتخابات ميان دو طرف تشکيل خواهد شد که در نتيجهي آن، حکومت وحدت ملي به شرکت سهامي فعالان سياسي انتخابات مرتبط با دو تيم تقسيم خواهد شد.

اظهر؛ استاد  دانشگاه کابل ميگويد: «در اين اواخر بر خلاف پيشبيني قانون اساسي، توافقيکه بوجود آمد بين کانديدان دور دوم انتخابات که بر اساس آن تقسيم مساويانه قدرت بين هردو طرف يا تيم انتخاباتي صورت خواهد گرفت. از برخي منابع نيز شنيده ميشود که کابينه از کساني تشکيل خواهد شد که در کمپاينها از طرف هر دو تيم وعدهي شريک شدن در قدرت را گرفته اند. از جانب ديگر، گفته ميشود سران حکومت وحدت ملي به صورت عمدي ميخواهند تشکيل کابينه را به يک روند طولاني مدت مبدل کنند تا افکارعمومي را با اين مسأله سرگرم ساخته و براي آينده شان برنامهريزي نمايند.»

اين درحالي است که مردم انتظار دارند هرچه زودتر شاهد تشکيل کابينهاي باشند که معيارهاي اصلي گزينش افراد در آن، شايستگي، تخصص و تعهد باشد نه گرايشهاي حزبي و سياسي و وابستگي به دو طيف سياسي شريک در قدرت. اما استاد اظهر ميگويد که «سرنوشت ملت به دست حکومت مثل گوشت قرباني شده و سران حکومتي روي تقسيم به توافق نميرسند.»

به گفتهي وي، حکومت در صورتي ملي خواهد بود که افراد بيطرف متخصص، شايسته، صادق از ملت، از هر دو طرف تشکيل گردد. در اين صورت ميتوان گفت که اين حکومت حکومت وحدت ملي است، در غير اين صورت نام ملي گذاشتن بر روي آن درست نخواهد بود و بايد گفت حکومت انتخابات ائتلافي است.

کش و قوسها روي تشکيل کابينه در حالي ادامه دارد که مردم به ستوه آمده و ميزان ناامني و نارساييها در سطوح مختلف اداري به اوج خود ميرسد. به گمانهي اغلب، بخشي از اين نارساييها ناشي از حکومت سرپرستها در مرکز و ولايتهاي کشور است.

با اين حال، استاد اظهر خاطرنشان ميسازد که ملت ما ملتي بردبار و با حوصله است و در عين حال، مردم با فقر و بيکاري و انواع مشکلات دست و پنجه نرم ميکنند، بنابراين مردم بازهم منتظر وعدههاي رييس جمهور و سران حکومت ميمانند تا ديده شود که آيا آنان به تعهدي که در برابر ملت داده اند عمل خواهند کرد يا با گفتههاي شان مبني بر تشکيل کابينهي کارآمد، متخصص و متعهد، وقتکشي نموده و ملت را فريب ميدهند.

به هرحال، سخن از تشيکل کابينه، حرف و حديث همه روزهي نهادهاي داخلي و حلقههاي سياسي، مدني و مردمي شده است. روزي نيست که در نهادهايي مثل مجلس نمايندگان و ساير نهادها از اين مسأله سخني به ميان نيايد.

روز گذشته مجلس نمايندگان نيز بار ديگر بر تسريع در تشکيل کابينه تأکيد کرد. رييس مجلس نمايندگان اظهار داشت که تاخير بيش از اين در معرفي کابينه به صلاح کشور نيست و حکومت بايد هر چه زودتر وزراي جديد را به مجلس معرفي کند.

آقاي ابراهيمي افزود: « تشکيل کابينه يک اصل است؛ از ايجاد حکومت وحدت ملي تقريبا دو ماه ميگذرد. حکومت با توجه به وضعيت کنوني کشور بايد هرچه زودتر وزراي کابينه را معرفي کند و بيش از اين اداره وزارت خانه ها و ولايت ها در کمال بيميلي توسط سرپرستان قطعا به صلاح کشور نيست».

نمايندگان مجلس، تشديد ناامنيها و حملات انتحاري را نيز به مسالهي عدم معرفي وزراي کابينه ربط ميدهند و تاکيد دارند که ادارات دولتي بايد از وجود جاسوسان خارجي پاکسازي شوند.

شکريه بارکزي با اشاره به حمله‎‎اي که در فرماندهي پوليس کابل رخ داد، وقوع اين حمله را چراغ سرخ به دولت ياد کرد.

خانم بارکزي بر تقويت سرمايه گذاري و دادن صلاحيت بيشتر به ارگانهاي کشفي و استخباراتي به منظور دفع و طرد حملات هراس افگنانه و پاککاري ارگانهاي دولتي از جاسوسان خارجي تاکيد ورزيد.

بارکزي گفت: « تا زمانيکه مار در آستين است کاري از پيش برده نميشود؛ ارگانهاي کشفي و استخباراتي بايد تقويت گردند تا اينگونه نگذاريم خونهاي گنديده، قلب افغانستان را ايستاد کند».

عبدالرئوف ابراهيمي رييس مجلس نمايندگان نيز پاک کاري نهادهاي دولتي را از وجود افراد مغرض و جاسوس يک اصل عنوان کرد و از ارگانهاي کشفي دولت خواست هرچه زودتر در اين راستا اقدام کنند.

با اين وجود، بايد با تلخکامي موجود ساخته و زمان را سپري کرد تا ديده شود که اقدامات سران حکومت وحدت ملي در روزهاي آينده چه خواهد بود.

توافقنامه امنيتي

کابل-واشنگتن

 و پيامدهاي امنيتي

روز گذشته، مجلس نمايندگان ميزبان دو نمايندهي حکومت يا قوه مجريه بود تا در خصوص سند امنيتي امضا شده ميان حکومتهاي واشنگتن و کابل معلومات لازم را ارائه نموده و ابعاد مثبت و منفي آن را براي نمايندگان مردم در خانهي ملت توضيح دهند. هرچند اين نشست در پشت درهاي بسته و بدون حضور و نظارت رسانههاي همگاني برگزار شد، ولي برخي از اعضاي مجلس اظهار داشتند که نمايندگان حکومتي حرف تازهاي از اين سند به ميان نياورده و مثل هميشه سخن از کليات خوشبينانهاي گفتند تا نظر اعضاي مجلس را براي تأييد اين سند جلب نمايند.

جدا از اينکه محتواي نشست روز گذشته ميان اعضاي مجلس نمايندگان، محمدحنيف اتمر، مشاور امنيت ملي و ضراراحمد مقبل عثماني، وزيرامورخارجه چه بوده است، دقت و تأمل روي اين نکته الزامي است که پيامدهاي اين توافقنامه براي افغانستان تا کنون چه بوده و پس از تأييد آن، چه ارمغاني را براي ملت پيشکش خواهد کرد.

آنچه مسلم است اينکه پيامدهاي اين سند تاکنون نتوانسته است در راستاي تحول مثبت امنيتي و ثبات آوري افغانستان ممد و موثر واقع شود. اين درحالي است که انتظار مردم و افکار عمومي از امضاي اين سند، تحول مثبت در راستاي تحقق ثبات و امنيت به صورت سريع و گستردهي آن بوده و آن را مايهي نجات از چنگ ناامني و بي ثباتي ميدانستند.

با امضاي توافقنامه امنيتي و تضمين حضور نظامي ناتو و امريکا در افغانستان، نه تنها امنيت بهبود نيافته و ميزان حمايت دو جانب مورد توافق، منجر به کاهش حملههاي مسلحانه نگرديد، بلکه روند امنيتي سير معکوس و منفي را شروع نموده و اين امر به صورت بي سابقهاي تلفات نيروهاي امنيتي را افزايش داد. نارسايي در پشتيباني ناتو از نيروهاي امنيتي افغانستان نيز به حدي بود که در يک مورد، قواي هوايي ناتو با وجود آگاهي از گير ماندن نيروهاي امنيتي افغانستان در چنگ مخالفان مسلح، به تماشاي اين جنگ نابرابر پرداخته و در قبال تلفات آنان بي تفاوتي کامل اختيار نمود.

بنابراين، اميدواري برآن است که تا اعضاي مجلس نمايندگان توانسته باشند، پرسشهاي مربوط به پيامدهاي منفي توافقنامه امنيتي با  نمايندگان حکومت در ميان گذاشته و پاسخ درخوري را شنيده باشند. از سويي هم ضروري است تا اعضاي خانهي ملت به نمايندگي از مردم افغانستان، براي رد يا تأييد اين توافقنامه دلايل قانع کنندهاي داشته و هرگونه تصميم خويش را در اين خصوص، بر مبناي مصالح ملي، منافع مردمي و سرنوشت کشور بگيرند.

بدون شک، هرگونه تصميم در اين خصوص بستگي به سرنوشت ملتي دارد که از يکسو براي ثبات کشور، نيازمند حمايت صادقانهي جامعه جهاني است و از سويي هم بارها در دام حلقههاي مختلف خارجي افتاده و قرباني دسيسههاي زيادي گرديده اند. لذا بايد سعي کرد تا راي اعضاي مجلس در راستاي محقق شدن اهداف و تمنيات ملي استفاده شود.

 

جکوزي آلوده تر است يا استخر؟

ستاره محمدي

ادامه از شماره پيشين

با لنز به سونا نرويد

متخصصان بيماريهاي چشمي ميگويند که سونا اگر خيلي خشک باشد، ميتواند باعث خشکي سطح بدن، همچنين چشم شود. بنابراين افراديکه دچار خشکي چشم هستند ممکن است با ورود به اين محيط علائم خشکي چشم شان تشديد شود. به طور کلي گرما باعث خشکي چشم ميشود اما اگر با رطوبت همراه شود کمتر چشم را اذيت ميکند؛ بنابراين سوناي بخار انتخاب بهتري نسبت به سوناي خشک است.

نکته مهم اينکه در اين محيطها به هيچ وجه نبايد از لنزهاي تماسي استفاد ه کرد زيرا حرارت ميتواند باعث خراب شدن لنز شود . بهطور کلي اصلا نبايد با لنز تماسي وارد محيط استخر شد؛ به خصوص لنزهاي نرم که مقداري آب دارند و ميتوانند به راحتي آب آلوده را به خود جذب کنند. جکوزي نيز مانند استخر به د ليل آلودگيهاي احتمالي که دارد، ميتواند خطر عفونتهاي چشمي را بالا ببرد؛ به خصوص اينکه محيط آن کوچک است و افراد زياد ي وارد آن ميشوند. علاوه براين مواد ضد عفوني کننده موجود د ر آب ميتواند باعث تحريکات چشمي شود .

جکوزي و خطر ناباروري دار مردان

يکي از عوامل محيطي موثر بر ناباروري؛ دماست. بالا رفتن دماي بدن واستفاده از هر چيزيکه دماي بدن را بالا ببرد، ميتواند باعث نازايي شود. براي مثال مردانيکه به طورمکرر از جکوزي استفاده ميکنند بيشتر در خطر نازايي قرار دارند. دماي آلت تناسلي آقايان درحالت طبيعي بايد حدود نيم تا يک درجه از حرارت بدن پايينتر باشد تا بتواند عملکرد اسپرمسازي را به صورت مناسب انجام دهد. گرما به طور کلي ميتواند روي باروري آقايان تاثير منفي بگذارد به خصوص اگر مداوم و طولاني مدت باشد و فرد زمينهاي در رابطه با مشکلات باروري داشته باشد. از قرار گرفتن طولاني مدت درمعرض گرما به خصوص در ناحيه تناسلي شان خود داري کنند و به صورت مکرر از جکوزي استفاده نکنند .

گرماي زياد، واريس را تشديد ميکند

گرما به اندازهاي که براي آقايان مضر است براي خانمها خطر ندارد. با اين حال استفاده از درجه حرارت بالا براي خانمها نيز توصيه نميشود. از اين لحاظ که بالا رفتن دما معمولا باعث ميشود رگهاي پا د رجه حرارت شان بالا برود و د رنتيجه د ر ناحيه تناسلي و د ر سطح پاها احتمال ايجاد واريس افزايش مييابد. اين واريسها حتي ممکن است در بارداري با خونريزي همراه شوند.

جکوزي آلود گي بيشتري د ارد

بيماريهاي بسياري ميتوانند از طريق استخرها انتشار پيد ا کنند. در واقع انتقال بيماري از طريق شنا کردن در استخر بيشتر در آب هاي گرم اتفاق مي افتد و ميزان آلودگيها در آب گرم بيشتر از آب خنک است، زيرا تاثير مواد ضد عفوني کننده مانند کلر در آب گرم کاهش مييابد و ميکروبها در اين شرايط سريعتر رشد ميکنند. بنابراين در آبهاي گرم به خصوص جکوزي تعداد ميکروبها بيشتر و اثر کلر کمتر خواهد بود .

کدام سونا مناسب مزاج شماست؟

شيوه استفاده از سونا و جکوزي به مزاج و طبع تان بستگي د ارد و د و فرد متفاوت، هرگز نبايد از شيوه مشابهي استفاد ه کنند.

در گذشته حمامها طبقه بندي خيلي خاصي داشتند ؛ براي مثال در يک حمام تنظيف وجود د اشت که افراد هر 7 تا 10 روز يک بار براي يک و نيم تا دو ساعت از آن استفاده ميکردند. اين حمام شامل چهار خانه بود ازجمله خانه سرد و تر، خانه گرم و تر، خانه سرد و خشک و خانه گرم و خشک. د رواقع هر فردي باتوجه به مزاجيکه داشت به توصيه حکما از اين حمامها استفاده ميکرد. همچنين حمامها بنا بر درجه آب طبقه بندي ميشدند ازجمله حمام سرد، بسيار سرد، معتد ل، گرم و بسيار گرم که مناسبترين آنها حمام معتدل و تاحدودي سرد است. حمامهاي گرم باعث تحليل رفتن بدن، سست شد ن اجزاي بدن و بيحالي ميشوند بنابراين استفاده زياد از سونا و جکوزي به صلاح نيست.

به طورکلي افراديکه رطوبت بدن شان خيلي بالاست يا کسانيکه شبها آب دهان شان روي بالش ميريزد يا کسانيکه حافظه شان ضعيف است يا خيلي دچار نفخ ميشوند بهتر است از سوناي خشک استفاده کنند. اما کسانيکه رطوبت بدنشان کم است و معمولا پوست شان سرد و خشک است يا د ر روابط سرد هستند و انرژي کمي د ارند بهتر است براي بازههاي زماني کوتاه از سوناي مرطوب استفاده کنند .

به بدن تان شوک وارد نکنيد

استفاده از حوضچه آب سرد بلافاصله بعد از سونا يا جکوزي ميتواند فوقالعاده خطرناک باشد و شوک شديدي به کل بدن وارد کند. اين درحالي است که افراد ميتوانند همان نشاطيکه با پريدن د اخل حوضچه آب سرد پيدا ميکنند را با زدن پا تا مچ در آب سرد براي سه د فعه بعد از سونا يا حمام به دست آورند. در واقع نقاط تحريک بدن درکف دست و کف پا هم وجود دارند و کافي است کف پاي خود را د اخل آب يخ بگذاريد تا همان نشاط را به دست آوريد.

بازي طبيعي موجب رشد کودکانتان ميشود!

کودکانيکه در طبعيت به طور طبيعي رشد ميکنند معمولا رشد پر بارتري دارند و کمتر به انحرافات اجتماعي و اخلاقي کشيده ميشوند.

اين کودکان مسوليتپذيري بالايي پيدا کرده ، به خودشناسي ميرسند و در نتيجه اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتري پيدا ميکنند و اين مسئله باعث ميشود که آنها به لحاظ رواني رشد سالمتر و کاملتري داشته باشند.

يکي از آسانترين راههاي ارتباط کودکان با طبيعت، باغباني است. کودکانيکه از نخستين سالهاي زندگي شان شاهد باغباني پدر و مادرشان بوده اند يا خود به باغباني پرداخته اند از سلامت رواني بالاتري برخوردار بوده ودر بزرگسالي نيز ارتباط  مثبتتري با محيط برقرار ميکنند.

نتايج عمده تحقيق اثر گذاري بر کيفيت زندگي کودکان عبارتند از :

فرصت براي ارتباط با خودش پيدا کرده و آرامش رواني اش نيز بيشتر است . بر همين اساس باغباني باعث ميشود تا کودک تمرکز زيادي پيدا کند. (استرس را به دليل اثر آرامش بخش خود خنثي ميکند. بهعنوان درمان براي کودکانيکه مورد آزار قرار گرفته اند .)

-    شکوفا شدن خلاقيت

-    افزايش احساس ارزشمندي

-  هماهنگي با طبيعت و محيط

-  کودکان به رابطهي علت و معلولي ميان عناصر در طبيعت پي ميبرند

-  هدفمند بودن فعاليت که باعث اشتياق بيشتر و پيگيري ميشود

-    در باغباني تنها انگشتان فعال نيستند، بلکه همهي اعضاي بدن فعاليت ميکنند.

-    صبر کودک را براي رسيدن به هدف بيشتر ميکند

-    فضاي مناسبي براي کار گروهي است

-   شبيه سازي زندگي است (در حال مشاهده تبديل شدن يک دانه به يک درخت ، کودک با زندگي و حيات و روند رشد موجودات زنده آشنا ميشود . و کودکان ياد ميگيرند قدرداني از زندگي و عشق به حيات را . شبيه سازي زندگي نيازهاي گياه و نيازهاي انسان )

-  احساس مسئوليت بالاتري پيدا ميکند

-  نگرش مثبت به طبيعت و موارد زيست محيطي در کودکان، زماني در فعاليتهاي خارج از جمله باغباني نقش دارند

-  نگرش مثبت نسبت به بيشتر خوردن ميوهها و سبزيجات پس از شرکت در برخي فعاليتهاي باغ

-   آوردن نمره بالاتر در آزمونهاي علمي مکتب به همراه اطلاعات اضافي تکميلي براي ذهن در حال رشد در دستيابي به علوم و در مورد نحوه استفاده از ابزار به دست  ميآورند، در مقايسه با دانشآموزانيکه فقط به درس علوم بهطور تئوري ميپردازند.

-  رشد مهارتهاي درون فردي

-  بهبود مهارتهاي اجتماعي و رفتاري

-  تقدير و القاي احترام به طبيعت است که تا سنين بزرگسالي ادامه پيدا ميکند .

-   بهبود مهارتهاي زندگي ، از جمله همکاري با گروهها و درک خود.

-  افزايش علاقه به خوردن ميوهها و سبزيجات و بهبود نگرش نسبت به ميوهها و سبزيجات در مقابل تنقلات

-  بهبود دانش تغذيهاي و افزايش آگاهي کودکان در مورد مزاياي خوردن ميوهها و سبزيجات

-  در باغباني علوم بطور غير مستقيم به کودک آموزش داده مي شود . شگفتيهاي علم مانند چرخه زندگي گياه و نقش انسان در محيط زيست

-  مزاياي آموزشي جهت آموزش علوم طبيعي و اجتماعي و رياضي و هنر و تغذيه

-  حفاظت از محيط زيست           

-  الهام بخش سرپرستي محيط زيست

خلاصه اينکه باغباني براي کودک از علومي است که در تمام دنيا علاقهمندان بسياري دارد و متخصصين، سفارش زيادي نسبت به آن دارند.

وقتي يک نوشابه ميخوريد، چه اتفاقي ميافتد؟

10 دقيقه بعد: 10 قاشق چايخوري شکر وارد بدنتان ميشود. ميدانيد چرا با وجود خوردن اين حجم شکر دچار استفراغ نميشويد؟ چون اسيد فسفريک، طعم آن را کمي ميگيرد و شيرينياش را خنثي ميکند.

20دقيقه بعد: قند خونتان بالا ميرود و منجر به ترشح ناگهاني و يک جاي انسولين ميشود. کبدتان شروع ميکند به تبديل قند به چربي تا قند خون، بيشتر از اين بالا نرود.

40 دقيقه بعد: حالا ديگر جذب کافئين کامل شده؛ مردمکهاي چشمتان گشاد ميشود، فشار خونتان بالا ميرود و در پاسخ به اين حالت، کبدتان قند را به داخل جريان خون رها ميکند. گيرندههاي آدنوزين مغز حالا بلوک ميشوند تا از احساس خوابآلودگي جلوگيري کنند.

45 دقيقه بعد: ترشح دوپامين افزايش پيدا ميکند و مراکز خاصي در مغز، که حالت سرخوشي ايجاد ميکنند، تحريک ميشوند. اين همان مکانيزمي است که در مصرف هروئين منجر به ايجاد سرخوشي ميشود.

60 دقيقه بعد: اسيد فسفريک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسيم، منيزيم و روي ميچسبد. متابوليزم بدن افزايش پيدا ميکند. ميزان بالاي قند خون و شيرينکنندههاي مصنوعي، دفع هرچه بيشتر کلسيم را از طريق ادرار باعث ميشوند.

مدتي بعد: کافئين در نقش يک دواي مدر (ادرارآور) وارد عمل ميشود. حالا ديگر کلسيم و منيزيم و روييکه قرار بود جذب بدن شود، بيش از پيش از طريق ادرار دفع ميشود و به همراه آن مقادير زيادي آب، سديم و ديگر الکتروليتها نيز از دست ميرود.

مدتي بعدتر: کمکم آن غوغايي که در بدنتان ايجاد شده بود فروکش ميکند و نوبت به نزول قند ميرسد. در اين مرحله يا خيلي حساس و تحريکپذير ميشويد يا خيلي کرخت و بيحال. حالا ديگر تمام آن آبي را که از طريق نوشابه وارد بدن خود کرده بوديد، دفع کردهايد؛ آبي که ميشد به جاي اسيد و کافئين و شکر، حاوي مواد مفيدي براي بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئين هم از بين ميرود و شما هوس يک نوشابه ديگر ميکنيد.

 داکتر فيضي

درهرخانه تفنگي آويزان است

فانوس و طناب و زنگي آويزان است

                                     آهو بچهاي است ميخرامد در شهر

                                     از هرمژه اش پلنگي آويزان است

جليل صفربيگي

وزيرخارجه عمان تصريح کرد:

پيشرفت غيرقابل بازگشت مذاکرات هستهاي ايران و غرب

وزير خارجه عمان با اعلام اينکه مذاکرات هستهاي به غنيسازي اورانيوم و تحريمهاي ايران اختصاص يافته است، افزود: مذاکرات به مسيري از پيشرفت رسيده است که بازگشت از آن سخت است.

«يوسف بن علوي» وزير خارجه عمان اعلام کرد که مذاکرات هستهاي بين ايران و غرب به نقاط حساسي رسيده است و در اين مذاکرات پيشرفت حاصل شده است.

بنا به گزارش «عمان ديلي»، در جلسه اول مذاکرات ميان «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران، «جان کري» وزير خارجه آمريکا و با حضور «کاترين اشتون» هماهنگکننده سابق اتحاديه اروپا در مورد غنيسازي اروانيوم و برداشتن تحريمهاي ايران صحبت شده و تمام وقت جلسات به همين دو موضوع اختصاص داده شده است.

بر اساس اين گزارش ايران خواستار صحبت و حل تمام مسايل باقيمانده شده است و در مقابل امريکا نيز خواهان تعهداتي از سوي تهران براي کاهش غنيسازي اورانيوم و خودداري از ساخت چيزي است که آن را سلاح اتمي مينامد.

يوسفبن علوي در اين خصوص گفت: خوشبيني بسياري در مسير مذاکرات وجود دارد و مذاکرات ديروز به نقاط حساسي رسيده و در آن پيشرفت ديده ميشود. وي افزود: مذاکرات به مسيري وارد شده که بازگشت از آن سخت است و دو طرف اصرار دارند به توافق برسند و اين خواستهاي است که ما ميان دو طرف ديديم.

بن علوي در ادامه گفت: اين اولين ديدار مهم در عمان نيست، بلکه فقط اولين ديداري است که علني ميشود. عمان 5 سال است که براي نزديکي روابط در اين زمينه تلاش ميکند و توانسته است دو طرف ايراني و غربي را به نقطهي امروز برساند و ما معتقديم آنها از تلاش ما راضي هستند و مسيري که باقي مانده کم است.

وزير خارجه عمان تصريح کرد که هيچ ضمانتي از دو طرف وجود ندارد. موضوع، بحثهاي ميان اطراف و مسايل بسيار حساس است. وي تاکيد کرد که دو طرف خواستار برگزاري اين مذاکرات در عمان بودهاند و اين کشور موافقت کرده است.

بن علوي در ادامه گفت: اين مذاکرات ارتباطي با ديگر مسائل منطقه ندارد و جديد است. وي افزود: اين مسأله يک پرونده پيچيده جهاني است به همين دليل اعتقاد دارم بهتر است ابتدا اين پرونده حل شود و سپس به موضوعات و پروندههاي جديد ديگر منطقهاي پرداخته شود. در صورت حل موضوع هستهاي ايران تمام دولتهاي مذاکره کننده و نيز دولتهاي منطقه از آن نفع ميبرند و اين به معناي استفاده بردن دولت‌‌هاي بسياري است.

وي در پايان تاکيد کرد که عمان در آينده نيز از ميزباني نشستهاي اين چنيني اعلام استقبال ميکند به شرط اينکه شرايط مهيا باشد.

هشدار وزير دفاع هند به پاکستان

دولت هند هشدار داد، در صورت تداوم نقض آتشبس از سوي پاکستان مذاکرات با اسلامآباد لغو خواهد شد.

به نقل از آسوشيتدپرس، «آرون جيتلي»، وزير دفاع هند در اين باره گفت: اگر نقض آتشبس تداوم يابد، فضاي مذاکرات به خودي خود تحت تاثير قرار ميگيرد.

جيتلي با تاکيد بر ضرورت وجود مذاکرات اظهار کرد: درست است که بايد مذاکراتي وجود داشته باشد. ما از اين اقدام استقبال ميکنيم اما فضاي اين مذاکرات بايد از جانب دو طرف فراهم شود. اين درست نيست که يک نفر فضا را بر هم بزند و بعد بپرسد چرا مذاکرات برقرار نميشود.

پيش از اين در ماه اوکتوبر گفتوگوها بين هند و پاکستان به علت ديدار فرماندهان ارشد اسلامآباد با رهبران گروههاي جداييطلب کشمير لغو شده بود.

در همين حال وزير دفاع هند با اعتراف به وجود مسائلي در منطقه کشمير عنوان کرد: ما منتظر برگزاري يک انتخابات صلحآميز در اين منطقه هستيم و تلاشها براي بر هم زدن صلح در اين منطقه را تحمل نميکنيم.

وي همچنين نيروهاي ارتش را که با شجاعت تمام در اين منطقه اقدام به برقراري امنيت کردند، ستود.

جيتلي در ادامه با اشاره به مناقشات در مرزهاي شرقي اين کشور تاکيد کرد، هند در پي تسريع روند حل اين مساله و مشکل است.

با اين حال وي درباره روابط بين هند و همسايه خود چين گفت: تا زمانيکه چين تمايل داشته باشد روابط اقتصادي به رشد خود ادامه خواهد داد. سرمايهگذاريهاي دو جانبه بسياري در هر دو کشور در کنار حجم عظيم مبادلات بين آنها وجود دارد. ما به تلاشهاي خود جهت برقراري گفتوگوهاي موثر با طرف چيني براي حل مناقشات ادامه ميدهيم.

پوتين:

همکاري با کشورهاي آسيا و اقيانوسيه براي روسيه اولويت دارد

رييسجمهور روسيه اعلام کرد گسترش همکاريها با کشورهاي منطقه آسيا و اقيانوس آرام، براي مسکو داراي اهميت راهبردي بوده و از جهتگيريهاي داراي اولويت در عرصه اقتصادي روسيه به شمار ميرود.

به نقل از خبرگزاري «نووستي»، «ولاديمير پوتين» رئيسجمهور روسيه روز گذشته در سخنراني خود در نشست سران کشورهاي عضو سازمان همکاريهاي اقتصادي آسيا و اقيانوس آرام تاکيد کرد که همکاري با کشورهاي اين منطقه براي روسيه داراي اهميت راهبردي بوده و يک جهت گيري داراي اولويت است.

پوتين همچنين يادآور شد که روسيه مقامات مسکو براي تمايل مثبت و سازنده شرکاي خود در اين منطقه اهميت زيادي قائل است. وي گفت: «ما راه توسعه بسياري از کشورهاي منطقه آسيا و اقيانوس آرام را يک موفقيت و نمونهاي از رقابت سازنده ميدانيم. کشورهاي منطقه به خط مقدم عرصه سرمايهگذاري راه يافته و منابع مالي قابل توجهي در اين زمينه دارند و حتي در شرايط اقتصادي دشوار کنوني، نيروي محرکه بالايي در اين کشورها ديده ميشود و با توجه به اين مسئله شرکاي قابل اعتمادي براي روسيه بشمار ميروند.»

افزايش فروش

 با 3 نکته ساده

هدف خود را در اولويت قرار دهيد

فروشندههاي خوب، صادق و روراست هستند. در بسياري از سمينارها و ملاقاتها افرادي را ديده ام که قادر نبودند هدف اصلي خود از اين ملاقاتها را در ابتداي جلسه بيان کنند. بعد از ده دقيقه اين سؤالها برايتان پيش خواهد آمد که چرا ما اينجا هستيم؟ شما چه کاري ميتوانيد براي ما انجام دهيد؟ اينها سؤالاتي هستند که بايد فوراً پاسخ داده شوند. معرفي خود را به صورت قوي، عاطفي و مختصر انجام دهيد.

اگر بتوانيد در ابتداي جلسه توجه مخاطبان را به خود جلب کنيد، بعد از آن ميتوانيد مطمئن باشيد که آنها با نهايت دقت و حوصله به سخنان شما گوش خواهند داد. اگر هدف و مقصود را درک نکنيم، تمام نمودارها، اعداد و ارقام و صفحات پر از اطلاعات بي معني خواهد بود. اگر ندانم چرا بايد به جلسه يا ملاقاتي اهميت دهم، درگير شدن با آن و برقراري ارتباط لازم با موضوع مورد بررسي برايم دشوار است. به تجزيه و تحليلهاي پيچيده نپردازيد. بر اين مطلب تمرکز کنيد که چطور ميتوانيد به مشتري خود خدمت کنيد و نياز او را برآورده سازيد .

مشتري خود را بشناسيد

تنها راه دانستن اينکه چطور ميتوانيد به فردي کمک کنيد اين است که او و کسب و کارش را به خوبي درک کنيد. بنابراين وظيفه خود را به نحو احسن انجام دهيد. آنها با چه مشکلاتي روبرو هستند؟ کمپنيها و سازمانهاي بزرگ پيوسته به دنبال راه حلي مناسب براي رفع مشکلات خود هستند. بنابراين اگر شما بتوانيد براي يکي از مسايليکه اين سازمانها با آن دست و پنجه نرم ميکنند چارهاي بينديشيد که موجب صرفهجويي در زمان، پول يا انرژي آنها شود، ديگر لازم نيست به فروش آن فکر کنيد زيرا آنها هستند که بايد براي خريد راه حلتان با شما تماس برقرار کنند.

با مطالعه وب سايت اين شرکتها و مطالبيکه در مورد آنها نوشته شده است درباره آن ها تحقيق کنيد. اگر درباره يکي از جوانب کار آن ها مطمئن نيستيد يا دچار سردرگمي شده ايد، قبل از اينکه با آن ها ملاقات کنيد اين موارد را برطرف کنيد زيرا اين مطلب، جزئي حياتي براي ايجاد ارتباطي موثر و سازنده با آنهاست. حتي ميتوانيد يک قرار قبلي تنظيم کنيد. اگر اين موارد را رعايت کنيد ميتوانيد مطمئن باشيد که راه حل يا محصول شما کاملاً با نيازهاي آنها منطبق خواهد بود.

به خاطر داشته باشيد بعد از هر فروش راه خود را ادامه دهيد زيرا بايد فروشهاي بيشتري انجام دهيد و به مشتريان بيشتري خدمت کنيد. اگر بنا به هر دليلي فردي به خدمات شما علاقه مند نبود از او بپرسيد چرا؟ وقت بگذاريد و تلاش کنيد بفهميد ترديد آنها از کجا نشأت ميگيرد. معمولاً اين امر بدين دليل است که آنها فاقد اطلاعات کافي و مناسب هستند. پرسيدن اين سؤال که چرا محصول شما را نميخرند به شما اين فرصت را خواهد داد تا به نگرانيهاي آنها پاسخي مناسب و شايسته بدهيد.

زمانيکه پي برديد آنها تصميم به خريد گرفته اند، دست از فروختن بکشيد. همه ما تمايل به فروش بيشتر داريم. اما هنگاميکه شما اين کلمات جادويي را شنيديد، بدانيد که کارتان را به خوبي و عاري از هر عيب و نقص انجام داده ايد.

موش فريبکار

موش رباتيک Mousr نخستين اسباببازي رباتيک  براي سرگرم کردن پشکها محسوب ميشود.

در اطراف و قسمت سر اين موش رباتيک از حسگرهاي مختلف استفاده شده است که براي شناسايي نيروهاي خارجي مانند پنجه گربه مورد استفاده قرار ميگيرد.

حسگرهاي مادون قرمز به همراه دوربين 360 درجه، امکان شناسايي و واکنش نشان دادن به حرکات و بازي با گربه را فراهم ميکند؛ در قسمت چشمها نيز از گروپ الايدي استفاده شده است که در شرايط مختلف تغيير رنگ ميدهد.

موش رباتيک با توانايي حس و واکنش نشان دادن به رفتارهاي گربه، حس شکار را در پشکهاي خانگي زنده نگه ميدارد.

مدل نهايي موش رباتيک با بهرهمندي از هوش مصنوعي قادر به يادگيري و واکنش نشان دادن به رفتارهاي گربه خواهد بود.

همچنين نرمافزاري مخصوصي براي کنترل از راه دور موش رباتيک Mousr در دست طراحي است.

اين موش رباتيک توسط محققان شرکت امريکايي پترونيکس طراحي شده و از سه ماهه نخست سال 2015 به قيمت 100 دالر به بازار عرضه خواهد شد.

سريعترين موتورسايکل جهان

طي ماههاي اخير علاقمندان صنعت موتورسايکل سازي منتظر رونمايي از تازه ترين محصول يکي از سرشناسترين شرکتهاي موتورسايکلسازي جهان بودند و در نهايت از NinjaH2 رونمايي شد، محصولي که لقب پرسرعتترين موتورسايکل جهان را دارد.

در بسياري از مقالاتي که در رسانه هاي تخصصي صنعت موتورسايکل سازي جهان منتشر شده از عنوان «غول سوپرشارژ» براي محصول جديد شرکت کاواساکي جاپان استفاده شده است.

اين موتورسايکل پرتوان 200 اسب بخار قدرت دارد و در زمره قدرتمندترين موتورسايکلهاي جهان جاي ميگيرد. به گفتهي کارشناسان 200 اسب بخار براي حرکت در خيابانها رقم زياد و شايد بسيار زياد باشد اما به هر حال اين محصول ساخته شده و از هم اکنون علاقمندان به خريد آن تلاش براي پيش خريد آن را آغاز کرده اند.

در بخشهاي زيادي از اين موتورسايکل از فناوري فيبر کربني استفاده شده است و اين يعني وزن بسيار کم محصول و در عين حال استحکام قابل توجه آن. محصول جديد کاواساکي تنها 216 کيلوگرم وزن دارد.

يک محاسبه ساده نشان ميدهد نسبت توان موتور به وزن آن 1.39 است و آنهاييکه به طور تخصصي محصولات جديد دنياي موتورسايکلسازي را دنبال ميکنند از قابل توجه بودن اين رقم هيجان زده ميشوند. تنها کافي است بدانيم که اين رقم براي موتورسايکل قدرتمند BMWHP4 حدود 97 صدم است.

اين موتورسايکل 25 هزار دالر قيمت دارد که قطعا رقم قابل توجهي است. در ماههاي آتي شرکت ياماها نيز محصولي قدرتمند با نام R1 روانه بازار ميکند که ميتواند رقيب جدي براي NinjaH2 باشد. محصول جديد ياماها تنها کمتر از 15 هزار دالر قيمت دارد که اين زنگ خطري جدي براي پرشتاب ترين موتورسيکلت جهان محسوب ميشود.

 غول سوپرشارژ صفر تا 100 را تنها در 2.5 ثانيه طي ميکند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 477
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 641
  • بازدید ماه : 1,005
  • بازدید سال : 3,841
  • بازدید کلی : 84,360