loading...
سخن جدید
بازدید : 27 1393/10/01 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

جايگاه 143 دنيا براي فوتبال افغانستان

در جديدترين رده بندي فدراسيون بينالمللي فوتبال فيفا، تيم ملي فوتبال افغانستان که در طول سالهاي گذشته، صعود قابل توجهي داشته است، در رده 143 جهان جاي خوش کرده است.

به نقل از خبرگزاري مرکزي، تيم ملي فوتبال افغانستان، ده سال پيش از اين دايم در ميان تيمهايي انتهايي اين رده بندي و در ردههاي 190 به بالا قرار داشته است، اما در دو رده بندي اخير توانسته خود را از ميان قعرنشينان اين جدول جدا کند و صعود قابل قبولي را تجربه نمايد.

افغانستان اکنون 190 امتياز کسب کرده و اين جايگاه را در اختيار گرفته است.

نکته قابل توجه در اين رده بندي، حضور تيمهاي ماليزيا، سوريه، کورياي شمالي و سريلانکا در ردههاي پايينتر از افغانستان ميباشد.

در انتهاي جدول 209 تيمي فيفا، تيم بوتان بدون کسب حتي يک امتياز قرار گرفته است. در صدر اين جدول نيز مثل چند ماه گذشته، تيم ملي آلمان قرار دارد. تيمهاي آرجنتاين و کلمبيا در ردههاي دوم و سوم قرار گرفته اند. بلجيم، هالند، برازيل، پرتگال، فرانسه، اسپانيا و اروگوئه نيز به ترتيب در ردههاي چهارم تا دهم ايستاده اند.

در ميان کشورهاي آسيايي نيز تيم ملي ايران در صدر ايستاده است و در رده 51 دنيا قرار دارد. تيم جاپان نيز در رده 54 دنيا جاي گرفته است.

تأکيد مجلس سنا بر شايستگي اعضاي کابينه

اعضاي مجلس سنا، بر گزينش افراد مسلکي، توانا و کارا در وزارتها تاکيد ورزيده از رييس جمهور و رييس اجرايي خواستند که هرچه زودتر کابينه را معرفي کنند.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ پس از آنکه روز شنبه نامهاي 9 تن از نامزد وزيران احتمالي کابينه حکومت به رسانهها درز کرد، سناتوران برخي آنان را در پستهاي وزراتها مناسب ندانستند.

سناتوران ميگويند که رييس جمهور و رييس اجرايي طبق وعدههاييکه خودشان به مردم داده بودند، بايد هرچه زودتر افراد مسلکي، متخصص، توانا، شايسته و وفادار به مردم افغانستان را به عنوان نامزد وزير به مجلس معرفي کنند.

هدايتالله رهايي، عضو سنا گفت: «رهبران حکومت وحدت ملي اعلام کابينه را به تعويق انداخت و وعده داده بود که افراد مسلکي و متخصص را به عنوان نامزد وزير به مجلس معرفي خواهيم کرد؛ اما حالا برخي از چهرههايي که نام شان به عنوان نامزد وزير احتمالي در رسانهها نشر شده اند، شايسته و مسلکي نيستند».

آقاي رهايي افزود: اگر حکومت ميخواهد، افغانستان از بحران نجات پيدا کند و ثبات در کشور حاکم شود، به ويژه در وزارتهاي امنيتي بايد افراد مسلکي را معرفي کنند.

زلمي زابلي، عضو ديگر مجلس سنا نيز گفت: «رييس جمهور و رييس اجرايي بايد افراد مسلکي، وفادار و توانا را به حيث نامزدوزير احتمالي به مجلس نمايندگان معرفي کنند».

نثار حارث هم خاطرنشان کرد: «اگر خون مردم براي رهبران حکومت وحدت ملي ارزش دارد؛ بايد آنان طبق تعهديکه کرده بودند، افراد شايسته و با اهل را هر چه زودتر در کابينه شان معرفي کنند».

سناتوران، هشدار ميدهند در صورتيکه رييس جمهور و رييس اجرايي هرچه زودتر افراد مسلکي، توانا و مدير را به عنوان نامزد وزير به مجلس معرفي نکنند، افغانستان به بحران خواهد رفت.

دو روز پيش مجلس نمايندگان نيز به حکومت ضربالاجل يک هفتهاي تعيين کرد که نامزد وزراي احتمالي کابينه را معرفي کند.

حکومت نيز اعلام کرده است که نامزد وزرا را به زودي معرفي ميکند.

هم اکنون از تشکيل حکومت وحدت ملي تاهنوز نزديک به سه ماه ميگذرد و وزارتها توسط سرپرستان اداره ميشوند.

زبير حاتمي در گذشت

زبيرحاتمي، تصوير بردار تلويزيون ميترا که در رويداد انتحاري مرکز فرهنگي فرانسه در کابل زخم برداشته بود، شب يکشنبه در گذشت.

آقاي حاتمي در اين مدت در شفاخانهي سردار داوود خان بود و داکتران وضعيت صحي وي را نگران کننده گفته بودند. روز شنبه بعضي از دوستان وي گفته بودند که با کمک برخي شخصيت ها براي تداوي بهتر به هند فرستاده خواهد شد.

در رويداد انتحاري در تالار ليسه استقلال يک تن کشته و نوزده تن ديگر به شمول زبير حاتمي زخمي شدند. آقاي حاتمي در هنگام حمله انتحاري مشغول تصوير برداري از صحنهي نمايش تحت نام «تپش قلب، سکوتي پس از انفجار» بود. وي در عقب کمره و در محل نزديک با بمب گذار انتحاري قرار داشت و جراحت عميقي برداشت.

فرمانده پوليس قندهار:

مخالفان مسلح را در داخل پاکستان هدف قرار ميدهيم

فرمانده پوليس قندهار گفته به نيروهاي زير فرمانش دستور داده که مخالفان مسلح را در آن سوي مرز و در داخل خاک پاکستان هدف قرار دهند.

به نقل از بي بي سي، جنرال عبدالرازق که به مخالفت سرسختانه با مخالفان شهرت دارد، پس از بازگشت از منطقه مرزي «شورآبک» در دوصد کيلومتري جنوب شرق شهر قندهار گفته که چند پناهگاه مخالفان مسلح را در آن سوي مرز از بين برده است.

آقاي رازق افزود: «دشمن در صد متري پوستههاي پوليس مرزي پاکستان جا گرفته و به نيروهاي افغانستان حمله ميکنند که اين يک ثبوت آشکار است.»

فرمانده پوليس قندهار گفت: «هدف ما هم همين بود که عمليات متقابل انجام دهيم و محلاتي را که از آنجا به پوستههاي مرزي و گشت ما حمله ميشد، هدف قرار دهيم. با آن که از خط صفري ديورند سيصد متر فاصله داشت، ما از سلاح سنگين استفاده کرديم. به سربازانم دستور دادم که هر محلي را که از آن به ما حمله ميشود، هدف قرار بدهند.»

آقاي رازق از وزارت امور داخله خواست تا از راههاي ديپلماتيک از پاکستان بخواهد مانع تکرار حملات طالبان از داخل پاکستان به خاک افغانستان شود.

او گفت: «خواست ما از وزارت داخله اين است که از طريق وزارت خارجه با پاکستان در تماس شود تا اين عمل تکرار نشود و اگر تکرار شود، دستور ما به نيروهاي مان اين است که از هر جايي که به آنها شليک ميشود، در مقابل آن جا را هدف قرار دهند، اگر در پاکستان باشد يا افغانستان.»

اين نخستين بار نيست که يک مقام امنيتي از فعاليت مخالفان مسلح در آن سوي مرکز سخن ميگويد. پيش از اين مقامهاي ارشد دولت افغانستان هم بارها اين ادعا را تکرار کردهاند.

اما اين بار نخست است که يک فرمانده پوليس از نيروهاي تحت امرش ميخواهد که مخالفان مسلح را در داخل خاک پاکستان هدف شليک با سلاحهاي سنگين قرار دهند.

مقامهاي پاکستاني پيش از اين ادعاهاي مقامهاي افغانستان در خصوص فعال بودن شورشيان در داخل خاک کشورشان را رد کردهاند که اما هنوز به اظهارات فرمانده پوليس قندهار واکنش نشان ندادهاند.

سخنگوي وزارت خارجه ايران:

تصويب قطعنامه حقوق بشري عليه ايران مغرضانه ومردود است

سخنگوي وزارت خارجه ايران، تصويب قطعنامهحقوق بشري عليه اين کشور در سازمان ملل را تأسفآور و مغرضانه خواند.

مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده ابزاري و سياسي از حقوق بشر عليه کشورهاي مستقل گفت: جمهوري اسلامي ايران شکل گيري، تصويب و محتواي چنين قطعنامههايي را از اساس مردود ميداند و مايهي تاسف است که مکانيزمها و ابزارهاي حقوق بشري سازمان ملل از سوي «برخي کشورهاي غربي که بعضاً خود آشکارا از ناقضان حقوق بشر در داخل و خارج مرزهاي خود بهحساب ميآيند»، مورد سوء استفاده قرار ميگيرد.

افخم با بيان اينکه اين قطعنامه با استفاده از منابع مغرض و غيرموثق و بهطور جانبدارانه تهيه شده است، افزود: جمهوري اسلامي ايران بهصورت مستدل و مستند به ادعاهاي مندرج در اين قطعنامه پاسخ داده و اگر بيطرفي و دوري از معيار دوگانه مبناي تصميم بانيان قطعنامه ميبود، بدون ترديد نسبت به عدم ضرورت آن وقوف مييافتند.

سخنگوي وزارت خارجه ايران گفت: در شرايطي که بحران اصلي منطقه جنايات رژيم صهيونيستي و تروريزم و افراط گرايي سازمان يافته است، تصويب اين قطعنامه، اصرار بر يک سياست نادرست و از کارافتاده است.

سخنگوي وزارت خارجه سازوکار «يو پي آر» را محل مناسب و جهانشمول براي ارزيابي حقوق بشر دانست و افزود: جمهوري اسلامي ايران با مشارکت سازنده و فعال خود در نشست اخير يو پي آر شوراي حقوق بشر سازمان ملل به ارائه دومين گزارش خود پرداخت که طي آن طيف وسيعي از کشورها با شرکت فعالانه در گفتوگوها، توصيههاي خود را نيز مطرح کردند و لازم است اين توصيهها مورد توجه جدي قرار گيرد.

افخم همچنين افزود: جمهوري اسلامي ايران يک نظام مردم سالار ديني است که در کنار تعهدات مذهبي و پاي بندي به قانون اساسي و قوانين عادي خود و معاهدات بينالمللي، توسعه و ارتقاي حقوق بشر در سطح ملي، منطقهاي و بينالمللي را مورد اهتمام جدي قرار ميدهد.

کابينهاي که دير آيد و...

علي سينا

قطار حکومت وحدت ملي که در پي يک بحران انتخاباتي به حرکت افتاد، توقف بي پيشينهاي را در ايستگاه اول تجربه کرد؛ امريکه باعث نابسامانيهاي فراوان و بي اعتماديهاي روز افزون شد. اما برخي از اعضاي حکومت و هواداران وابسته به آن، اين تأخير را به نحوي توجيه کرده و مصداق ضربالمثل «دير آيد و درست آيد» را در مورد آن به کار ميبندند. اما آيا به راستي کابينهاي که مولود مشاجرات سياسي دو تيم انتخاباتي سهيم در قدرت است، مصداق واقعي از «درستي» را خواهد داشت؟

هرچند جواب به اين پرسش، قبل از معرفي نامزد وزيران به مجلس، قدري پيش از وقت خواهد بود، ولي گمانهها و شواهد موجود نشان ميدهد که انتظار کارآمدي از کابينهاي که حاصل يک جنجال سياسي برسر کسب قدرت است، بعيد از تصور ميباشد. با اين حال قدر مسلم اين است که مردم نگران اين امر هستند که افراديکه قرار است در کابينهي حکومت وحدت ملي سکاندار بخشهاي مهم حکومت کشور شوند چه افرادي هستند و آيا توانايي کنترول و هدايت کشتي سياست در درياييکه ناامني، بيکاري و صدها معضل ديگر آن را متلاطم کرده و بي ثباتي سياستهاي امنيتي و اقتصادي، افق آينده را مبهم ساخته است، دارند يا خير. از سوي ديگر حتي در صورت دارا بودن شرايط فردي، تجربهي حکومتداري درساختار جديد، نگرانيهاي زيادي را درخصوص همخواني نداشتن دو تيم شريک در قدرت با يکديگر و در نتيجه تغييرات مکرر در پستهاي کليدي ايجاد کرده است.

لذات ضروري است تا اعضاي کابينه چه در عرصهي آکادميک و تئوري و چه در عرصهي مديريت عملي بخشهاي مختلف اقتصاد تجربه و تبحر داشته و به پختگي کامل رسيده باشند. از ديگر ويژگيهاي اشاره شده دربارهي اين افراد انسجام آنان است، چرا که تجربهي مکرر و تلخ اختلاف و برکناري و بلاتکليفي همواره همراه تيم حکومتي بوده و هيچگاه آن را راحت نگذاشته است.

اکنون که دو تيم حکومتي مدعي اند که از تمام سلايق استفاده کرده اند، بايد انتخابهاي شان طوري باشد که حضور سلايق متعدد باعث برهم ريختگي و اختلاف مکرر نشود. خلاصه اينکه در يک نگاه کلي، بايد يک رويکرد واحد و يکپارچه در حکومت حاکم باشد و افراد، يکديگر را نقض نکنند. چرا که به باور کارشناسان، بايد تضادهاي شديديکه در بين سران حکومت وحدت ملي در زمان انتخابات و تنشهاي پس از آن برسر تشکيل کابينه، در حکومت جديد جاي نداشته و در کارکرد وزيران کابينه سرايت نکند، بلکه يک نوع هماهنگي و ارتباط تنگاتنگ بين نظرات و عملکردهاي مهرههاي کليدي کابينه وجود داشته باشد. براين اساس، لازم است تا افرادي که در کابينه، بخصوص پستهاي امنيتي و اقتصادي قرار ميگيرند، علاوه بر داشتن تخصص، تجربه و قدرت مديريتي، بتوانند امنيت و اقتصاد کشور را از آيندهي خطير عبور دهند.

شکي نيست که اگر ذرهاي از تدبير، تعهد و عقلانيت در کابينه آينده وجود داشته باشد، به سرعت آثار خودش را نشان خواهد داد.

نکتهي ديگر اينکه وعدههاي سران حکومتي بر اينکه کابينه شامل طيف وسيع فکري خواهد بود و پايبندي به يک جناح يا حزب خاص نخواهد داشت نيز نويد يک کابينهي کارآمد و ملي را ميداد، ولي نگراني اين است که وقتي ميخواهند کابينه را از همه جناحها انتخاب کنند طبيعتا بايد تواناييها و نه رويکرد سياسي را ملاک عمل قرار بدهند تا در روند کاري به سيستم حکومتي پاسخگو باشند نه حاميان سياسي و جناحي شان. بنابراين بايد افراديکه انتخاب ميشوند ضمن برخورداري از يک پيشينهي روشن، کارآمدي و تعهد ملي را به عنوان يک معيار اساسي در کارنامه عملکردي خود داشته باشند.

با اين تعريف اکنون توپ در ميدان مجلس نمايندگان است و آنان بايد با مد نظر قرار دادن نکات فوق و رعايت مصالح ملي، به استفاده از رأي خويش نشان بدهند که آيا به درستي از ملت نمايندگي خواهند کرد؟

ترديد نبايد کرد که در صورت اهمال هرکدام از نهادهاي رياست جمهوري، مجلس يا جانبهاي ذيدخل در تشکيل کابينه و اينکه دقت و درايت لازم را در انتخاب و چينش يا دادن رأي اعتماد و عدم آن به خرچ نداده باشند، ستم بزرگ و جفاي ملي را در حق مردم روا داشته و در هرگونه عملکرد منفي ناشي از کارکرد وزيران بعدي کابينه، شريک خواهند بود. وانگهي ضروري است تا نظارت جدي روي کارکرد اعضاي کابينه وجود داشته باشد تا در صورت ناکارآمدي، سلب صلاحيت شده و سريال باطل انتقاد و اعتراضهاي بي اثر از کارکرد آنان، بسان گذشته تکرار شود.

سياست بي نتيجهي مصالحه

سياست مصالحه با هزينهي هنگفت ميليونها دالر و پيمودن راه دراز سيزده ساله، تاکنون نتوانسته است نتيجهاي را در پي داشته و هدف مورد نظر را که همانا آشتي ملي و ثبات سراسري است، محقق سازد.

حکومت رييس جمهورکرزي با ايجاد ساختارهاي عريض و طويل و راه اندازي طرح مذاکرات به صورت موازي و از طريق نهادهاي مختلف با اشکال و شيوههاي متفاوت، نتوانست اندک پاسخ مثبت و ثمرهي مطلوبي را کمايي کند. زيرا اين طرحها بدون بررسي و ارزيابي کارشناسانه صورت گرفته و شرايط و عوامل منطقهاي و بينالمللي در آن ناديده گرفته ميشد. تا اينکه مسوولان حکومتي پيشين در آخرين روزهاي کاري شان متوجه اين نکته شدند که پيچيدگي و ابهام در روند مذاکرات صلح، گرهگاههاي مختلفي دارد که هرکدام از آن به سياستهاي منطقهاي و جهاني پيوند خورده است. اصرار رييس جمهورکرزي بر گذاشتن پيششرط صلح توسط بازيگران بيروني، بخصوص ايالات متحده امريکا براي امضاي پيمان امنيتي، به خوبي گوياي اين واقعيت بود که جنگ و خشونت حاکم بر افغانستان، دسيسههاي قدرت طلبانهاي است که توسط عاملان منطقهاي و فرامنطقهاي دامن زده ميشود و نقش امريکا در تباني با بازيگران منطقهاي مثل پاکستان در آن از برجستگي و تأثيرگزاري خاصي برخوردار است. هدف آنان نيز تحميل خواستههاي شان بر افغانستان و استفادهي ابزاري از مخالفان مسلح در اين ميدان رقابت نابرابر است.

اين رويکرد با اقبال حاميان بينالمللي افغانستان مواجه نشد و سرانجام، بار کج مذاکرات صلح به دوش حکومت وحدت ملي انداخته شد؛ حکومتيکه خود حاصل مذاکرات دشوار با پادرمياني مهرههاي بيروني است و در انسجام امور داخلي و مسايل حکومتداري خود با مشکلات فراواني گرفتار است. مسلم است که در نبود انسجام لازم در سياستهاي داخلي حکومت کنوني، پيش بردن موضوع مهم و سرنوشتسازي چون مذاکرات صلح کار دشوار و نتيجهگرفتن از آن نيز معضل بزرگي است. زيرا به وضوح ديده شده است که سران حکومت وحدت ملي ديدگاه واحد و نظر هماهنگي در خصوص مذاکرات صلح ندارند. اين مسأله را ميتوان از ادبيات سياسي استفاده شده در اظهارات آنان به خوبي استنباط کرد.

در پرتو چنين رويکرد متضاد و متناقض است که گاهي شوراي عالي صلح، سياستي را در پيش ميگيرد که ارگ نشينان از آن بي خبر اند و زماني هم نشستهاي پنهاني در ارگ انجام ميشود که شوراي عالي صلح در جريان آن قرار نميگيرد. دست يازيدن به از سرگيري نشستهاي صلح در قطر يا آزادسازي برخي از عناصر مخالفان مسلح از زندان گوانتانامو نيز در راستاي همين سياستهاي متناقض و متضاد به وقوع پيوسته و مشخص نيست که آيا چنين رويکردهايي نتيجهبخش خواهد شد يا خير.

در اين ميان چيزيکه مسلم است اين مسأله ميباشد که بدون توافق جامع در سطح ملي، منطقهاي و بينالمللي، رسيدن به نتيجهي مطلوب از سياست مصالحه و تحقق ثبات سراسري که برخاسته از زمين گذاشتن سلاح مخالفان مسلح و پيوستن به روند کنوني باشد، ميسر نخواهد شد.

ده فرمان علي بن موسي الرضا عليه السلام

« به مناسبت آخر ماه صفر، سالروز شهات امام رضا(ع)»

فرمان اول:

در خوشحال کردن مردم بسيار بکوشيد تا در قيامت خدا خوشحال تان کند.

فرمان دوم:

تا ميتوانيد سکوت اختيار کنيد که سکوت موجب محبت ميشود و راهنماي هر خيري است.

فرمان سوم:

در خواندن سوره حمد استمرار بورزيد که جميع خيردرامور دنيا و آخرت درآن گرد آمده است.

فرمان چهارم:

به روزي اندک خدا راضي باشيد تا خدا نيز از عمل کم شما راضي باشد.

فرمان پنجم:

در برقرار کردن صله رحم ثابت قدم باشيد که بهترين نوع آن خودداري از آزار خويشاوندان است.

 فرمان ششم:

به کسيکه از خدا نميترسد اميد نداشته باشيد که نه تعهد دارد، نه نجابت و نه کرم.

فرمان هفتم:

بسيار احسان کنيد که خداوند در قيامت يک نصفه خرما را مانند کوه احد بزرگ ميکند.

فرمان هشتم:

حق الناس را رعايت کنيد که دوستي محمدوآل محمد بدون آن پذيرفته نيست.

 فرمان نهم:

ازبخششي که زيانش براي تو بيش از سودي است که به ديگران ميرسد، حذر کن.

 فرمان دهم:

بسيارمراقب کردار خودباشيد تا مورد تهمت واتهام قرار نگيريد، که در آن صورت حق ملامت نداريد.

خورشيد بي غروب

«( تقديم به پيشگاه امام هشتم عليابن موسيالرضا(ع)»

حضرت علي بن موسي ,ملقب به رضا ,در سال 148 هجري قمري در روز11 ذيقعده در مدينه به دنيا آمد. پدرآن حضرت، امام موسي بن جعفر و مادرش بانويي بزرگوار به نام نجمه(نام ديگر اين بانو تکتم ميباشد.) بود.

امام رضا(ع)در بزرگترين و عاليترين خانواده در اسلام رشد و نمو يافت.خانهاي که مهد تربيت اسلامي بود. اخلاق اصيل گسترش مي يافت، قرآن تلاوت ميشد، اعمال خير انجام ميگرفت و...

امام رضا(ع) دوران کودکي و نوجواني را در کنار پدر بزرگوارش گذراند . پدري که در جهان به خاطر فضايل برجسته اش معروف است، زيرا تمام صفات عالي و عوامل فضيلت و اصل خرد و اخلاق در او جمع شده بود. امام کاظم(ع) آگاهترين مردم زمان خود و دانشمندترين آنها در همهي علوم بود. امام رضا(ع)شاهد عبادت و خداترسي پدر بود. راويان همگي متفق القولند که امام کاظم(ع) برتر از همهي مردم در اطاعت از خدا و عابدترين آنها بود.امام رضا(ع) از پدر صفات ديگري چون زهد، شکيبايي و ... آموخت و آنها را در صحنه و صفحهي دلش جاي داد. تمام عوامل معنوي و وسايل تربيت براي امام رضا(ع) فراهم بود، لذا ايشان در داخل چنين چهارچوب فرهنگي درست، مانند پدران بزرگوارش بزرگ بود و پس از شهادت پدر، عهده دار رهبري بزرگ ديني گرديدند.

بعد از شهادت امام کاظم(ع)، آن حضرت در 35 سالگي عهده دار مسووليت امامت و حفظ مباني اسلامي شد. مدت امامت امام رضا در حدود 20سال بود.

سرانجام در سال 203 هجري قمري، امام هشتم به شهادت رسيد و پس از شهادت حضرت رضا(ع) مأمون عباسي در همان سال عازم بغداد شده، و آنجا را مرکز خود قرار داد.

از حضرت صادق(ع) روايت شده که رسول خدا(ص) فرمودندکه: پارهاي از تن من در خراسان مدفون خواهد شد. هر مومنيکه او را زيارت کند، البته که بهشت بر او واجب شود و بدنش بر آتش جهنم حرام گردد.

اما آيا غروب خورشيد حکايت از پايان هميشگي آن است؟ و يا اينکه در پس غروب آن ميلادهاي مکرّري انتظارش را ميکشد؟ بايد گفت در منطق فرمانروايان مستبد تاريخ، پاسخ سؤال اول مثبت است، آنان فکر ميکنند که اگر بر چهره درخشاني پرده کشند، براي هميشه پوشيده ميماند، غافل از اينکه خودشان نابود ميشوند، و تاريخ جز ننگ و نفرين برايشان چيزي ديگر ياد نميکند، و در هر صبحگاه ميلاد پرنور خورشيد تجديد مييابد. مأمون عباسي براي اهداف شومي که در سر داشت حضرت عليّ بن موسيالرّضا (ع) را از مدينه به خراسان جلب کرده و آن حضرت را مجبور به اقامت نزد خود و قبول ولايت عهديش نمود، چنين ميانديشيد که با قتل آن حضرت و غروب آن خورشيد نورافروز، نام آن حضرت را ميتواند از دلها خارج ساخته، و ياد او را براي هميشه پايان بدهد.

آري اين چنين است که خورشيد امامت و ولايت هرگز غروب نخواهد کرد.

پُل سوخته،

نمايشگاه مرگ تدريجي و مايه شرمساري دولت منبع: نيويورک تايمز/ جوزف گلدستاين

ترجمه: زهره رستگار

هر بعد از ظهر تماشاگران صف ميکشند روي پلي در غرب کابل و به تماشاي کساني ميپردازند که در زيل پُل پناه برده اند، آنان به رودخانهي کابل که جز درياچهي چرک و کثيف چيزي نيست، نگاه نميکنند، بلکه آنان به ديدن انسانهايي ميآيند که در دو طرف دريا در بين زبالهها نشسته اند.

برخي از مرداني که زير پل اند، روي گل و سنگ اين طرف و آن طرف ميروند، برخيها هم چهار دست و پا ميخزند، تعدادي هم با کمپلي که روي سرشان کشيدهاند، گوشهاي نشسته اند.

اينجا، جايي است که موجي از معتادان کابل براي کشيدن سيگرت و تزريق مواد مخدر ميآيند و گاهي اينجا ميميرند. تماشاگران مشتاق گاهي دربارهي آنان قضاوت کرده و گاهي با ترحم به آنان نگاه ميکنند.

کشت مواد مخدر در طول سالهاي جنگ افزايش داشته و به دنبال آن سطح اعتياد نيز رو به صعود بوده است و باشندگان کابل به گونهي فزايندهاي اين مشکل را نظاره ميکنند.

علي جمعه 30 ساله ميگويد: «ما فقط به آنان نگاه ميکنيم، ما ميخواهيم عاقبت چنين آدمهايي را ببينيم».

در يکي از اين بعدازظهرها، تماشاگران بينيهايشان را گرفته بودند، برخيها به دليل بوي بد و برخي نيز به دليل نگراني از اينکه مبادا با بوي مواد مخدر اعتياد پيدا کنند.

بسياري از آنان براي 10 دقيقه اين صحنه را تماشا ميکردند، برخيها هم براي مدت طولانيتري به يک معتاد خيره ميشدند.

عبدالقادر 32 ساله، در حاليکه به يک معتاد اشاره ميکند، ميگويد: «او را ببين، در چه شرايطي است؟ چرا اين مردم اين گونه زندگي ميکنند؟»

عبدالقادر که يک راننده است به سوي خانهاش ميرود. وي ميگويد که بسياري از روزها چند دقيقهاي براي تماشاي اين افراد ميايستد.

حميدالله 27 ساله که سرباز است، ميگويد: «آنان خودشان را درست در مقابل ما از بين ميبرند، هر کس مسوول اعمالي است که انجام ميدهد، اگر شما شروع به کشيدن حشيش ميکنيد، اين حشيش کشيدن ميتواند به هروئين کشيدن تبديل شود و آخرين چيز براي آنان مرگ است».

احمد جاويد که در نزديکي پل، سيب ميفروشد، نسبت به معتادان احساس ترحم کرده، معتقد است که آنان قربانيان مشکلات بزرگ اجتماعي اند و بسيار رنج ميکشند.

وي اشاره کرد که برخي از معتادان به دليل ناهنجاريهاي اجتماعي، مهاجرت و... اين عمل را ياد گرفته اند و برخي هم از دوستان بد چنين کاري را آموختهاند.

بسياري از کسانيکه روي پل براي تماشاي معتادان ايستاده اند، دولت را براي مراقبت نکردن از شهروندانش سرزنش ميکنند.

فضل الدين يک سرباز است و ميگويد: «اين شرم آور است دولت براي اين مردم نااميد هيچ کاري را انجام نميدهد، من تعجب ميکنم که مقامات دولتي چگونه شبها بدون اينکه به درد و رنج مردم فکر کنند، ميخوابند؟»

مقامات دولتي يک برنامه دارند که شامل انتقال معتادان از اطراف کابل به يک مرکز بزرگ که در آنجا تداوي خواهند شد، ميباشد. اين مرکز درماني در کمپ فونيکس، پايگاه سابق نيروهاي امريکايي که به جانب افغاني تحويل داده شده، خواهد بود.

به دست آوردن آمار دقيق از تعداد معتادان در سراسر افغانستان کار دشواري است. در سالهاي اخير سازمان ملل متحد تخمين زده است که در حدود 2.7 درصد از بزرگسالان در افغانستان، استفاده کنندگان مواد مخدر اند که اين يکي از بالاترين نرخهاي استفاده از مواد مخدر در جهان است. اين رقم نزديک به استفاده کنندگان مواد مخدر در ايران و روسيه ميباشد. با اين همه، براساس اظهارات مقامات مسوول و تخمين سازمان ملل ميگويد که بين 1.3 ميليون تا 1.6 ميليون استفاده کنندگان مواد مخدر در افغانستان وجود دارد که 5 درصد نفوس کشور را نشان ميدهد.

اما هادي خالد، يکي از مقامات سابق مبارزه با مواد مخدر حکومت افغانستان ميگويد: گزارشهاي رسمي، مشکلات را کمتر نشان ميدهند. وي ميگويد: يک شرمساري عميقي وجود دارد که چگونه با وجود ميلياردها دالر کمکهاي توسعهاي، نرخ اعتياد رو به افزايش است. 

آقاي خالد تاکيد دارد که در افغانستان دو ميليون معتاد وجود دارد و مدعي است که نرخ اعتياد افغانستان از هر کشور ديگري بيشتر است.

يلدا، نه شب که ماه دلآراي کابل است

ماه تمام در دل شبهاي کابل است

                            او غصه ميخورد، به گمانم که تا هنوز

                            اندوهگين روز مباداي کابل است

علي مدد رضواني

تناقض و ناکارآمدي در ائتلاف ضد داعش

هرچه از تشکيل ائتلاف بينالمللي عليه گروه تروريستي تکفيري «داعش» ميگذرد، تناقضات ميان امريکا و هم پيمانانش و بالطبع ناکارآمدي اين ائتلاف بهدليل تعارض شديد بين منافع اعضا در قبال دو بحران سوريه و عراق بيش از پيش آشکار ميشود.

باراک اوباما، رييس جمهور امريکا در جمع نظاميان امريکايي پايگاه نظامي «فورت ديکس» با بيان اينکه ائتلاف بينالمللي ضد داعش تحت رهبري اين کشور، هيچ پناهگاه امني براي «داعش» نميگذارد، مدعي شد: «اشتباه نکنيد. ائتلاف ما نميخواهد اين سازمان وحشي تروريستي را تضعيف کند، ما ميخواهيم آن را نابود کنيم.»

اين سخنان رييس جمهور امريکا درحالي ايراد ميشود که هرچه از تشکيل ائتلاف بينالمللي و به اصطلاح مبارزهاش عليه گروه تروريستي تکفيري «داعش» ميگذرد، تناقضات ميان امريکا و هم پيمانانش و بالطبع ناکارآمدي اين ائتلاف بهدليل تعارض شديد بين منافع اعضا در قبال دو بحران سوريه و عراق بيش از پيش آشکار ميشود.

تناقضات آشکار بين امريکا و همپيمانانش در ائتلاف ضد داعش

-  عدم اتخاذ موضع قاطع از سوي واشنگتن جهت اجراي قطعنامه 2178 سازمان ملل در قبال کشورهاي عربي حوزه خليج فارس و ترکيه و فراتر از آن حمايت امريکا از مواضع ترکيه در تامين خواستهها و منافعش در مبارزه با داعش.

-  تناقضات شديد و بزرگ حاکم بر سياست خارجي امريکا در قبال بحران سوريه که از يکسو ادعاي مبارزه با تروريزم و داعش را دارد و از سوي ديگر به اين گروه و گروه‌‌هاي مشابه، براي براندازي نظام در سوريه متوسل ميشود.

-  نبود اعتماد و اختلاف نظر ميان کشورهاي عضو ائتلاف که مهمترين بازتاب آن عدم اتخاذ تصميمات قاطع و منسجم در مبارزه با داعش و گروههاي تروريستي است و جديدترين نمود آن در قالب اختلاف نظر ائتلاف بر سر ادامهي حملات عليه داعش بهصورت هوايي يا ارسال نيروي نظامي به عراق قابل ملاحظه است و مهمتر از همه عدم اعتماد اعضا به جديت امريکا در ارسال نظاميان اين کشور و ورود به جنگ زميني با داعش.

-  بيم از هزينههاي کلان ادامه مبارزه با داعش بويژه در صورت اتخاذ تصميم اعزام نظاميان و آغاز جنگ زميني با اين گروه تروريستي تکفيري، در سايهي بحران اقتصادي ناشي از کاهش شديد قيمت جهاني نفت که اقتصاد کشورهاي توليد کننده و صادر کننده نفت از جمله شيوخ عرب حوزه خليج فارس، به عنوان اصليترين تامين کنندگان هزينههاي ائتلاف، را تحت الشعاع قرار داده است.

-  مواضع متناقض و متعارض آنکارا به عنوان مهمترين کانون حمايت از داعش و گروههاي تروريستي تکفيري که صرف نظر از حمايتهاي لوجستيکي و نظامي حتي اراضياش را در اختيار اين گروهها قرار داده و از يک سو همسويي خود با ائتلاف را اعلام ميکند و از سوي ديگر نميتواند، از مکاسبي که از تعامل با گروههاي تروريسي مسلح از جمله داعش بويژه خريد نفت مسروقه و ارزان قيمتش چشم پوشي کند.

-  بياعتمادي ملل منطقه به صدق گفتهها و وعدههاي امريکا و هم پيمانان منطقهاي و بينالمللياش در مبارزه با تروريزم و داعش.

-  ادامه کمکهاي مستقيم و غيرمستقيم امريکا و غرب به گروههاي تروريستي چه در قالب گروههاييکه توسط واشنگتن گروههاي ميانهرو خوانده شدهاند و چه کمکهاي نظامي و تسليحاتي که به داعش در قالب اشتباه در رساندن کمکها به ارتش عراق يا طرفهاي مورد نظر در سوريه.

-  نبود افقهاي روشن و شفاف در استراتژي امريکا و ائتلاف بينالمللياش در مبارزه با داعش

-  عدم حضور ائتلاف بينالمللي به رهبري امريکا در هيچ يک از عملياتهاي آزادسازي مناطق تحت تصرف داعش در عراق يا قرار گرفتن جدي آن در کنار کُردهاي «عين العرب» يا دستکم واداشتن ترکيه به قطع حمايت آنکارا از داعش در حملاتش به اين منطقه.

-  سکوت امريکا و ائتلافش در قبال ادامهي جنايات گروه تروريستي تکفيري داعش چه در سوريه و چه در عراق بويژه جناياتيکه عليه اقليتها و عشاير اين کشورها بدست داعش رخ ميدهد.

و دهها نکتهي ديگر که حتي اشاره به آنها از حوصلهي اين مقاله خارج است، اين حق را به ما ميدهد که از رييس جمهور امريکا بپرسيم «آقاي اوباما ... شما از چه دستاوردهايي در مبارزه با داعش سخن ميگوييد و وعده نابودي و فروپاشي چه طرفي را ميدهيد»؟

برگزاري نشست صلح

سازمان همکاري اسلامي در پشاور دبيرکل سازمان همکاري اسلامي اعلام کرد اين سازمان بينالمللي با هدف اتخاذ راهبرد مشترک عليه تروريزم، نشستي با موضوع صلح و با حضور علما و سفراي کشورهاي مسلمان در پاکستان، در شهر پشاور برگزار خواهد کرد.

به گزارش رسانه هاي پاکستان، «اياد بن امين مدني» که در پاکستان به سر ميبرد، اين خبر را روز يکشنبه (30 قوس) در ديدار «پرويز ختک» سروزير ايالت خيبرپختونخوا اعلام کرد اما به زمان دقيق برگزاري اين اجلاس اشاره نکرد.

اياد بي امين مدني که براي عيادت از مجروحان حمله تروريستي روز سه شنبه گذشته طالبان پاکستاني به مکتبي در پشاور مرکز ايالت خيبرپختونخوا، به اين شهر سفر کرده است، در ديدار با سروزير اين ايالت، حمله تروريستي به مکتب پشاور را به شدت محکوم با مردم پاکستان به ويژه خانواده هاي قربانيان اين حادثه ابراز همدردي کرد.

دبيرکل سازمان همکاري اسلامي گفت: نميتوان تروريستها را به خاطر خوي جنايتکارانه آنان، جزو مردم خوب پاکستان، مسلمان و يا حتي انسان دانست. آنان به خاطر ارتکاب اقدامات ضدانساني مستحق بخشش نيستند.

در حمله تروريستي هفته گذشته طالبان به مکتبي در شهر پيشاور، بيش از 130 دانش آموز کشته شدند.

پيشتازي انگليسيها در پيوستن به داعش

انگليسها با پيوستن به تروريستهاي داعش، بيش از هر کشور ديگر غربي به اين گروهک کمک کردهاند.

نتايج بررسيها نشان ميدهد انگليسيها بيش از هر کشور ديگري در غرب، به تروريستهاي داعش پيوستهاند.

بر اساس اطلاعات راديوي آزاد اروپا، در ميان کشورهاي غربي، انگليس بالاترين آمار را در ميان اعضاي گروه تروريستي داعش دارد و بعد از عربستان سعودي با رتبهي اول و تونس با رتبهي دوم در ميان تمامي تروريستهاي داعشي رتبه سوم را داراست.

بر اساس اين آمار حداقل 500 و تا 2 هزار انگليسي تا کنون به داعش پيوستهاند. اين در حالياست که دولت انگليس، انگليسيهاي عضو داعش را حداقل 600 تن عنوان کرده بود.

اين گزارش بعد از پيوستن داعش به ائتلاف امريکايي عليه داعش تهيه شده است. انگليس که اصليترين حامي اروپايي تروريستهاي فعال در سوريه به شمار ميآيد، يکي از اعضاي ائتلاف تحت رهبري امريکا است. مقامات انگليسي با اشاره به احتمال بازگشت خود از خاورميانه و انجام اقدامات تروريستي، تمهيدات سختگيرانهتري از جمله ابطال گذرنامه و بازداشت افراد در ميدان هوايي را در دستور کار قرار دادهاند.

قابل اعتمادترين خطوط هوايي دنيا

به تازگي، وب سايت Flightstats.com بيش از 200 خط هوايي در سراسر دنيا را مورد بررسي قرار داده و اطلاعات آنها را گردآوري کرده است. در ميان اين کمپنيها، 10 خط هوايي از همه قابل اعتماد تر و کم خطرتر اعلام شده اند که ما در ادامه به اختصار در مورد آنها برايتان نوشته ايم.

لوفت هانزا (Lufthansa) آلمان

لوفت هانزا، بزرگترين شرکت هواپيمايي در آلمان و از نظر حمل مسافر دومين بعد از اير فرانس در اروپا و پنجمين در جهان است. اين شرکت هوايي با داشتن 722 ناو هوايي سومين خط هوايي بزرگ جهان است. اين شرکت از ميدانهاي هوايي فرانکفورت، مونيخ، دوسلدورف و به تازگي برلين به 78 کشور جهان پرواز دارد و پرچمدار کشور آلمان نيز است. در حال حاضر پرواز فرانکفورت به بوئنس ايرس با بيش از 13 ساعت مدت زمان پروازي، طولاني ترين مسير پروازي اين شرکت ميباشد.

خط هوايي نيوزيلند (AirNewZealand)

اير نيوزيلند يک شرکت هواپيمايي حامل پرچم در نيوزيلند است. اير نيوزيلند بزرگترين شرکت هواپيمايي نيوزيلند به حساب ميآيد. ميدان هوايي آوکلند مقر اصلي اين شرکت به حساب ميآيد.

خط هوايي دلتا (DeltaAirLines ) امريکا

هواپيمايي دلتا، يک شرکت هواپيمايي در ايالات متحده امريکا است. شرکت هواپيمايي دلتا با خريد شرکت هواپيمايي نورثوست در تاريخ 29 اکتوبر 2008 ميلادي، به مبلغ 2.6 ميليارد دالر، بزرگترين شرکت مسافربري هوايي جهان را تشکيل داد.

خط هوايي عربستان سعودي (SaudiArabianAirlines)

هواپيمايي سعودي با دارا بودن ناوگاني متشکل از 132 فروند هواپيما، پروازهاي منظم روزانهاي را از شهرهاي متعدد پادشاهي عربستان سعودي به 76 مقصد داخلي و بينالمللي در خاورميانه، آسيا، اروپا، آفريقا، شبه قاره هند و امريکاي شمالي انجام ميدهد. همچنين هواپيمايي سعودي عضو سازمان شرکتهاي هواپيمايي عرب است.

خط هوايي اسکانديناوي(ScandinavianAirlines) دنمارک، سويدن و ناروي

هواپيمايي اسکانديناوي ياSAS حامل پرچم کشورهاي دنمارک، ناروي و سويدن است و بزرگترين ايرلاين در اسکانديناوي به شمار مي رود.

در سال 2012 اين ايرلاين 25.9 ميليون مسافر را جابجا کرده و 36 ميليارد کرون سويدن درآمد داشته است.

ناوگان اين شرکت عمدتاً از هواپيماهاي ايرباس 319، ايرباس 320، ايرباس 321، ايرباس 330، ايرباس 340، بوئينگ 737 کلاسيک و جديد و بمبارديه سي آرجي 700/900 تشکيل شده است.

خط هوايي ايبريا (Iberia) اسپانيا

شرکت هواپيمايي ايبريا بطور کامل شرکت هواپيمايي ايبريا اسپانيا شرکت هواپيمايي حامل پرچم اسپانيايي است که پايگاه اصلي آن در مادريد قرار دارد.

خط هوايي آل نيپون ايرويز (ANA) جاپان

آل نيپون ايرويز، بزرگ ترين شرکت هواپيمايي جاپاني است، که دفتر مرکزي آن در منطقه شيئودومه، ميناتو، توکيو، در کشور جاپان قرار دارد. شرکت آل نيپون ايرويز در ماه دسامبر سال 1952 راه اندازي شد و در حال حاضر به بيش از 49 مقصد داخلي ژاپن و 32 مقصد بين المللي خدمات ارائه مي دهد و مالک 189 هواپيماي مسافربري در ناوگان هوايي خود مي باشد.

خط هوايي هالند (KLM ) هلند

کي ال ام (KLM) يا به طور کامل بخشي از شرکت هواپيمايي ايرفرانس کي ال ام است. اين شرکت پيش از ادغام در ايرفرانس هواپيمايي ملي هلند به شمار مي رفت. در زبان انگليسي اين شرکت به نام RoyalDutchKLM شناخته مي شود. شرکت ايرفرانس کي ال ام يک شرکت فرانسوي هلندي است که تحت قوانين کشور فرانسه قراردارد و پايگاه اصلي آن در نزديکي فرودگاه شارل دوگل پاريس واقع است. اين شرکت همچنين بزرگ ترين هواپيمايي اروپا به شمار مي رود. کي ال ام در سال 2004 ميلادي بيش از 6 ميليون مسافر را جابجا کرد.

چارج موبايل با قلم خودکار

امروزه افراد به موبايل خود بسيار وابسته هستند، اما هرگز نميتوان به باتري آن اطمينان داشت؛ البته چارجرهاي اکسترنال بسياري براي اين مورد طراحي شده که ميتوانيد از قلم خودکار خود هم براي نوشتن و هم براي چارج موبايل استفاده کنيد.

محققان امريکايي افزودند: اين چارجر شبيه تمامي قلمهاي خودکارآلومينيومي موجود با کارايي دوتايي يعني خودنويس و خودکار است اما طرف ديگر اين خودکار داراي نور و اتصال USB بسيار ريزي است و آماده چارج دستگاه اندرويد و يا IOS شما با انرژي باتري 700MAH است.

شما ميتوانيد با برداشتن سر قلم خودکار و پورت USB خودکار قدرتمند خود «PowerPen» را به راحتي چارج کنيد.

حال اين دستگاه چه ميزان چارج به موبايل ارائه ميدهد؟ اين قلم خودکار قدرت ارائه چارج 900mAH و يا 3800mAh را ندارد، اما حدود يک تا دو ساعت چارج گوشي موبايل شما را تامين ميکند.

قيمت اين قلم خودکار 40 دالر اعلام شده است.

پايان نشستن طولاني مدت در محل کار

معماران هالندي طرح جديدي از محل کار آينده با نام «پايان نشستن» ارائه کردهاند که شما ميتوانيد در اين محل کار بايستيد، بنشينيد، لم بدهيد، دراز بکشيد و يا به هر حالتي که دوست داريد قرار گيريد.

هدف از اين پروژه کاملا روشن است، چون نشستن طولاني مدت کم کم موجب مرگ ميشود پس انتخاب با شماست يا ميتوانيد همچنان پشت ميز خود باقي بمانيد و يا ايستادن را تجربه کنيد.

معمار شرکت RAAAF اظهار کرد: به نظر شما محيطي بدون چوکي و ميز کار موجب سلامت بدن نميشود؟ اما چگونه؟

گروه معماري اين شرکت با همکاري باربارا ويسر، 60 مکان مختلف در آمستردام براي پروژه « پايان نشستن» نصب کردند.

اين شرکت بر روي حالتهاي مختلف بدن و راحتي بيشتر تمرکز کرده و بهترين وضعيت براي سلامت بدن را انتخاب کرده است.

يکي از اين حالتها ايستادن پشت ميز کار بر خلاف نشستن طولاني مدت مرسوم است، البته ايستادن طولاني مدت موجب ورم قوزک پا ميشود.

نشستن طولاني مدت موجب افزايش آنزيم چربي شده در نتيجه ايستادن و حرکت در طول روز از افزايش چربي در بدن پيشگيري ميکند. به همين منظور ستونهاي کوتاهي با حالتهاي مختلف براي دراز کشيدن و لم دادن در نظر گرفته شده است تا کارمندان به راحتي وضعيت خود را تغيير دهند.

در اين مکان هيچکس ميز و جاي مشخصي ندارد و کارمندان براي يافتن يکديگر مجبور به حرکت در بين ستونها خواهند بود.

در حال حاضر معماران از مردم خواستهاند از اين مکان بازديد و نظرات خود را در مورد بهترين مدل، مدل خستهکننده و مشکلات آن بيان کنند.

قابل اعتمادترين خطوط هوايي دنيا

به تازگي، وب سايت Flightstats.com بيش از 200 خط هوايي در سراسر دنيا را مورد بررسي قرار داده و اطلاعات آنها را گردآوري کرده است. در ميان اين کمپنيها، 10 خط هوايي از همه قابل اعتماد تر و کم خطرتر اعلام شده اند که ما در ادامه به اختصار در مورد آنها برايتان نوشته ايم.

لوفت هانزا (Lufthansa) آلمان

لوفت هانزا، بزرگترين شرکت هواپيمايي در آلمان و از نظر حمل مسافر دومين بعد از اير فرانس در اروپا و پنجمين در جهان است. اين شرکت هوايي با داشتن 722 ناو هوايي سومين خط هوايي بزرگ جهان است. اين شرکت از ميدانهاي هوايي فرانکفورت، مونيخ، دوسلدورف و به تازگي برلين به 78 کشور جهان پرواز دارد و پرچمدار کشور آلمان نيز است. در حال حاضر پرواز فرانکفورت به بوئنس ايرس با بيش از 13 ساعت مدت زمان پروازي، طولاني ترين مسير پروازي اين شرکت ميباشد.

خط هوايي نيوزيلند (AirNewZealand)

اير نيوزيلند يک شرکت هواپيمايي حامل پرچم در نيوزيلند است. اير نيوزيلند بزرگترين شرکت هواپيمايي نيوزيلند به حساب ميآيد. ميدان هوايي آوکلند مقر اصلي اين شرکت به حساب ميآيد.

خط هوايي دلتا (DeltaAirLines ) امريکا

هواپيمايي دلتا، يک شرکت هواپيمايي در ايالات متحده امريکا است. شرکت هواپيمايي دلتا با خريد شرکت هواپيمايي نورثوست در تاريخ 29 اکتوبر 2008 ميلادي، به مبلغ 2.6 ميليارد دالر، بزرگترين شرکت مسافربري هوايي جهان را تشکيل داد.

خط هوايي عربستان سعودي (SaudiArabianAirlines)

هواپيمايي سعودي با دارا بودن ناوگاني متشکل از 132 فروند هواپيما، پروازهاي منظم روزانهاي را از شهرهاي متعدد پادشاهي عربستان سعودي به 76 مقصد داخلي و بينالمللي در خاورميانه، آسيا، اروپا، آفريقا، شبه قاره هند و امريکاي شمالي انجام ميدهد. همچنين هواپيمايي سعودي عضو سازمان شرکتهاي هواپيمايي عرب است.

خط هوايي اسکانديناوي(ScandinavianAirlines) دنمارک، سويدن و ناروي

هواپيمايي اسکانديناوي ياSAS حامل پرچم کشورهاي دنمارک، ناروي و سويدن است و بزرگترين ايرلاين در اسکانديناوي به شمار مي رود.

در سال 2012 اين ايرلاين 25.9 ميليون مسافر را جابجا کرده و 36 ميليارد کرون سويدن درآمد داشته است.

ناوگان اين شرکت عمدتاً از هواپيماهاي ايرباس 319، ايرباس 320، ايرباس 321، ايرباس 330، ايرباس 340، بوئينگ 737 کلاسيک و جديد و بمبارديه سي آرجي 700/900 تشکيل شده است.

خط هوايي ايبريا (Iberia) اسپانيا

شرکت هواپيمايي ايبريا بطور کامل شرکت هواپيمايي ايبريا اسپانيا شرکت هواپيمايي حامل پرچم اسپانيايي است که پايگاه اصلي آن در مادريد قرار دارد.

خط هوايي آل نيپون ايرويز (ANA) جاپان

آل نيپون ايرويز، بزرگ ترين شرکت هواپيمايي جاپاني است، که دفتر مرکزي آن در منطقه شيئودومه، ميناتو، توکيو، در کشور جاپان قرار دارد. شرکت آل نيپون ايرويز در ماه دسامبر سال 1952 راه اندازي شد و در حال حاضر به بيش از 49 مقصد داخلي ژاپن و 32 مقصد بين المللي خدمات ارائه مي دهد و مالک 189 هواپيماي مسافربري در ناوگان هوايي خود مي باشد.

خط هوايي هالند (KLM ) هلند

کي ال ام (KLM) يا به طور کامل بخشي از شرکت هواپيمايي ايرفرانس کي ال ام است. اين شرکت پيش از ادغام در ايرفرانس هواپيمايي ملي هلند به شمار مي رفت. در زبان انگليسي اين شرکت به نام RoyalDutchKLM شناخته مي شود. شرکت ايرفرانس کي ال ام يک شرکت فرانسوي هلندي است که تحت قوانين کشور فرانسه قراردارد و پايگاه اصلي آن در نزديکي فرودگاه شارل دوگل پاريس واقع است. اين شرکت همچنين بزرگ ترين هواپيمايي اروپا به شمار مي رود. کي ال ام در سال 2004 ميلادي بيش از 6 ميليون مسافر را جابجا کرد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 420
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 584
  • بازدید ماه : 948
  • بازدید سال : 3,784
  • بازدید کلی : 84,303