loading...
سخن جدید
بازدید : 28 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

جان کری و میانجیگری در کابل

مصطفی رسولی

سفر جانکری، وزیر امور خارجه امریکا به افغانستان به عنوان یک میانجی بین طرفین مدعی پیروزی در انتخابات، با توجه به بنبستیکه در این روند ایجاد شده، چنانچه بتواند پروسهی شفافسازی را تسریع نماید و شاهد اعلام نتایج بر اساس آرای مردم افغانستان باشیم، مثبت تلقی خواهد شد، هرچند برخی بر این باورند که حتی قناعت طرفیت دعوا نیز می‏تواند موجب آرامش در کشور و رضایت بخش باشد. با وجود این تردیدهایی وجود دارد که وزیر امور خارجه امریکا با استفاده از اهرم‎های فشاریکه در دست دارد، بدون مراجعه به رویکردهای قانونی و با تطمیع و زدوبندهای پشت پرده موضوع را فیصله نموده و افغانستان را با زعامتی ابهام آمیز مواجه نماید.

سفر جانکری به افغانستان در حالیکه نتایج انتخابات به بن بست کشیده شده است با پرسش‎های گوناگونی همراه است. اینکه آیا آقای کری برای آنچه خواست امریکا در افغانستان است به کابل آمده یا اینکه وی صرفا برای حمایت از روند انتخابات و بازگشت شفافیت به آن به این سفر اضطراری تن داده است؟ اگر وضعیت انتخابات برخلاف انتظارات کاخ سفید باشد، آیا آنها همچنان از روند سالمسازی روند انتخابات حمایت خواهند کرد؟ اگر امریکایی‎ها همچون گذشته بخواهند منویات خود را به رهبران و سیاست‌مداران کشور دیکته نمایند، آیا بازهم با اعتراض و مخالفتی روبرو خواهد شد؟ با توجه به اینکه رییس جمهورکرزی در ایام پایانی حکومت خود اختلافات شدیدی را نسبت به امریکا در پیش گرفت، آیا امریکا در روند انتخابات از گزینه‎ی خاصی حمایت نکرده است؟ و در آخر اینکه آیا همه چیز به ابتکار عمل جان کری در کابل بستگی دارد و او فیصله کننده‎ی ماجرا خواهد بود؟

قبل از هر چیز باید اذعان کرد که وقتی آقای عبدالله عبدالله در خیمه‎ی لویه جرگه و در حضور خیل طرفداران خود تمام توجهات را به سمت امریکا و سفر وزیر خارجه‎ی این کشور برای خروج از بنبست معطوف کرد، انتظاراتیکه از رهبران و سیاستمداران کشور در راستای حرکت در مسیر قانون و منافع ملی وجود داشت، تقریبا بر باد رفت و دیگر نمی‎توان به مقوله‏هایی چون استقلال سیاسی و منافع ملی چندان تکیه کرد. صراحت این موضوع که برای فیصله‎ی یک روند کاملا ملی و داخلی باید نماینده‎ی یک کشور دیگر، هرچند قدرتمند و تاثیرگذار، مداخله نماید، آب سردی بر تمام انتظاراتی بود که مردم نسبت به مردمسالاری و تعیین کنندگی آرای خود داشتند.

قطعا امریکایی‎ها گزینه‎ی خاص خود را در میان کاندیداتوران موجود داشته‎اند و این کاندید خاص هم بر کسی پوشیده نیست. در حالیکه اختلاف گروه اصلاحات و همگرایی با طرف مورد حمایت امریکا در انتخابات است، سفر جانکری به کابل و رایزنی با مقامات حکومتی و طرفین دعوا، قطعا بر روی همین موضوع و اقناع مخالفان خواهد بود. مگر بپذیریم که وضعیت آرای پاک انتخابات از یک طرف و پافشاری‎های تیم اصلاحات و همگرایی از سوی دیگر امریکا را متقاعد نماید که عبور از بحران بدون تن دادن به واقعیت امکان پذیر نمی‎باشد. در این صورت آیا وضعیت کشور به سمت آرامش پیش خواهد رفت؟ آیا امریکا توان راضی کردن انحصارگرایان و تمامیت خواهان را خواهد داشت؟

قدر مسلم آن است که تمام آن چه گفته شد، زمانی می‎تواند درست و منطقی باشد که پذیرفته باشیم امریکایی‎ها نسبت به بازگشت آرامش و ثبات در افغانستان متعهد و پایبند هستند و نمی‎خواهند به اصطلاح از دست آوردهای خود در این کشور چشم پوشی نمایند. امری که پذیرش آن بعد از تداوم بی‎ثباتی‎ها، عدم قطعی شدن پروسه‎ی صلح و کاهش کمکها به بازسازی اداره و انکشاف زیرساخت‎ها، سخت و غیرواقعی می‎نماید. حداقل این است که در طول سالیان گذشته امریکایی‎ها نخواسته‎اند از روندی روبه صعود در وضعیت حاکمیت و نظام حمایت نمایند و همکاری‎های توسعوی آنان هم با سوالات متعددی روبرو می‎باشد.

در چنین وضعیتیکه نسبت به نیت امریکا در افغانستان تردیدهای فراوانی وجود دارد، سفر جان کری به کابل به منظور حل بنبست انتخابات و رسیدن به یک نتیجه‎ی شفاف و عادلانه بعید به نظر میرسد، هرچند اگر پذیرش این وضعیت به سیاست‎ امریکا در افغانستان کمک نماید، قطعا بعید هم نخواهد بود.

مقامات امریکایی بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات و بروز اعتراضات شدید علیه آن، برای حفظ ابتکار عمل و تعیین کنندگی خود در امور افغانستان، این گونه القاء کردند که هرگونه حرکتیکه معادله‎ی موجود را حداقل بدون هماهنگی با کاخ سفید برهم بزند، موجب قطع همکاری‎ها و مساعدت‎های امریکا به افغانستان خواهد شد. این مساله به نوعی گروگان‌گیری سیاست توسط امریکایی‎ها در افغانستان است و این کشور قدرتمند که اکنون بخش عمده‎‎ای از هزینه‎های افغانستان را بخصوص در بخش نظامی، پرداخت می‎کند، از این موضوع به عنوان اهرم فشاری برای مهار سیاستمداران کشور استفاده می‎نماید.

به این ترتیب سفر میانجیگرانه‎ی جان کری به کابل علیرغم آن که با تحقیرهای فراوانی نسبت به دموکراسی نیم بند کشور، استقلال سیاسی و رویکردهای قانونی همراه است، در شرایطیکه سیاستمداران ما هنوز آمادگی آن را ندارند که خود بر مدار قانون بیایستند و به نتایج آن تن دردهند، گریز ناپذیر می‏نماید.

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 209
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 373
  • بازدید ماه : 737
  • بازدید سال : 3,573
  • بازدید کلی : 84,092