loading...
سخن جدید
بازدید : 33 1393/09/23 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

مجلس نمايندگان: به نامزدوزيران دو تابعيتي راي نميدهيم

مجلس نمايندگان روز گذشته طرحي را تصويب کرد که بر اساس آن اشخاص داراي تابعيت دوگانه در کابينه دولت «وحدت ملي» جايي ندارند.

نمايندگان مجلس روز گذشته با اکثريت آرا طرحي را تصويب کردند که بر اساس آن اشخاص داراي تابعيت دوگانه در کابينه دولت «وحدت ملي» معرفي نشوند.

اعضاي مجلس نمايندگان اعلام کردند: افرادي که داراي تابعيت دوگانه هستند به منافع ملي کشور تعهدي ندارند و استخدام آنان در پستهاي مهم دولتي بيفايده است.

مجلس نمايندگان در حالي از عدم حضور افراد دو تابعيتي در کابينهي جديد دولت وحدت ملي سخن ميگويد که به گفتهي «اشرف غني» رييس جمهور قرار است تا سه هفته ديگر کابينه دولت وحدت ملي اعلام شود.

«محمد اشرف غني»، رييس جمهور کشور در نخستين روزهاي کاري اعلام کرد: کابينه جديد تا 45 روز اعلام خواهد شد اما اکنون بيش از دو ماه از آغاز به کار دولت وي ميگذرد و از کابينه جديد اين دولت خبري نيست.

پيش از اين نيز راي اعتماد مجلس به وزيران يکي از چالشزاترين مسألهي کاري مجلس بوده است که تنش ميان حکومت و مجلس را زياد کرده و منجر به جنجالها و جر و بحثهاي زيادي ميشد.

حملهي خونين به سربازان ارتش ملي

حملهي انتحاري به موتر حامل سربازان ارتش ملي کشور، منجر به سوختن کامل واسطهي نقليهي آنان شد و کشته و زخمي زيادي برجا گذاشت.

به گفتهي مقامات امنيتي در اين حادثه که عصر روز گذشته در غرب شهر کابل و بر روي پل شيردروازه اتفاق افتاد، دستکم شش سرباز ارتش ملي کشته و نزديک به 20 تن نيز زخمي شدند. اما شاهدان عيني از سوختن کامل واسطه نقليه سخن گفته و اظهار داشتند که به جز رانندهي موتر، تمامي 18 سرنشين اين موتر در کام آتش سوختند.

تأخير نزديک به يک ساعت موتر اطفائيه (آتشنشاني) باعث انهدام کامل اين موتر گرديد که اين مسأله خشم شاهدان عيني را برانگيخته و دست به اعتراض زدند. آنان با پرتاب سنگ به سمت موتر آتشنشاني، اعتراض شان را تبارز داده و از نهادهاي دولتي بابت عدم مهار ناامنيهاي فزايندهي پايتخت به شدت انتقاد کردند.

پوليس کابل نيز تاييد کرده است که در حملهي انتحاري به اتوبوس حامل سربازان ارتش ملي افغانستان، شش سرباز کشته شده اند.

حشمتالله استانکزي، سخنگوي فرماندهي پوليس کابل به رسانهها گفت که بيش از ده تن ديگر نيز در اين رخداد زخمي شدند.

او تاييد کرد که حملهي روز گذشته انتحاري بوده و فرد انتحار کننده پياده بوده و مواد انفجاري همراه خود را در نزديکي موتر ارتش ملي در منطقه گذرگاه در غرب کابل منفجر کرد.

اين انفجار در يکي از مناطق مزدحم شهر کابل انجام شده است. يک پارک بازي به تازگي در اين محل اعمار شده و باغ وحش کابل نيز در اين منطقه قرار دارد. علاوه بر آن پل شير دروازه يکي از پلهاي پر تردد شهر کابل است.

پيش از اين مقامات شفاخانهاي در کابل اعلام کردند که در اين حمله انتحاري که حوالي بعد از ظهر روز به وقوع پيوست، 17 نفر زخمي شدند.

کبير اميري، رييس شفاخانههاي مرکز به بيبيسي گفته بود که 17 زخمي از جمله دو زن به شفاخانه صدري ابن سينا و عاجل ابن سينا منتقل شده اند.

گروه طالبان مسئوليت اين حمله را پذيرفته و گفته است که يک موتر نيروهاي ارتش ملي افغانستان را هدف قرار داده است.

کابل در هفتههاي اخير هدف شديدترين حملات قرار داشته است. سه روز پيش يک بمبگذار انتحاري مواد انفجاري خود را در داخل مرکز فرهنگي فرانسه در کابل در جريان يک نمايش منفجر ساخت.

اين حادثه که در آن يک نفر کشته و 15 نفر زخمي شدند، جامعه فرهنگي کابل را تکان داد و نگرانيهايي را به ميان آورد که مخالفان مسلح اکنون نهادهاي فرهنگي و غيرنظامي را نيز هدف قرار ميدهند.

عفو بين الملل:

کشتن غيرنظاميان در افغانستان، جنايت جنگي است

عفو بين الملل روز جمعه اعلام کرد حملات مکرر مخالفان مسلح و ديگر گروه هاي مسلح به غيرنظاميان در افغانستان، اقدامات شنيعي است که برابر با جنايات جنگي است.

به گزارش پايگاه اينترنتي اسپوتنيک (ريانووستي سابق) از مسکو، عفو بينالملل به نقل از حوريه مصدق، محقق امور افغانستان در اين سازمان اعلام کرد: «هدف قرار دادن غيرنظاميان براي حمله، شنيع و نقض آشکار قوانين بشردوستانه بينالمللي است که برابر با جنايات جنگي است. مهم است آنهايي که مسئول هستند، به دست عدالت سپرده شوند.»

عفو بينالملل اعلام کرد حملات در افغانستان هم اکنون بيشتر روي ميدهد زيرا نيروهاي خارجي که در اين کشور مستقر هستند، آماده ميشوند تا پايان امسال خارج شوند. تازهترين حمله در ليسه استقلال در کابل به کشته شدن يک نفر و زخمي شدن حدود 10 غيرنظامي منجر شد.

اين سازمان از ديوان کيفري بينالمللي خواست درباره اوضاع افغانستان به علت احتمال وقوع جنايات جنگي در افغانستان تحقيق کند.

عفو بينالملل همچنين از سازمان ملل خواست از غيرنظاميان حفاظت کند.

تروريزم هم اکنون يکي از مهمترين مشکلات افغانستان در شرايطي است که کشور در حالت نابساماني قرار دارد.

کشته شدن دوازده ماينپاک در هلمند

مقامهاي محلي روز گذشته (شنبه/22 قوس) از کشته شدن 12 خنثيساز ماين در جنوب اين کشور توسط مخالفان مسلح خبر دادند.

اين حمله عليه خنثيسازان ماين در ولايت هلمند در جنوب کشور رخ داد و طي آن 12 تن از افرادي که براي خنثي کردن ماينها در حال عمليات بودند، توسط مخالفان مسلح کشته شدند.

سخنگوي پوليس کابل گفت: مخالفان مسلح، اين 12 تن را کشته و 12 تن ديگر را نيز مجروح کردند. نيروهاي امنيتي پس از مدتي با اين مخالفان درگير شدند.

افغانستان که از يک دهه و اندي جنگ در رنج است يکي از کشورهايي است که داراي بيشترين زمينهاي ماينگذاري شده است. افراديکه براي عمليات پاکسازي ماين فعاليت ميکنند، اغلب خودشان را در تيررس مخالفان و ساير مخالفان مسلح در افغانستان ميبينند. در اپريل سال جاري ميلادي، مخالفان مسلح، 12 تن از خنثيسازان ماين را در ولايت لوگر کشتند.

در همين حال مقامات ولايت هلمند نيز وقوع اين رويداد را تاييد کرده اند.

فريد احمد مومند، مسوول مطبوعاتي قومانداني امنيه ولايت هلمند، وقوع حمله به کارمندان يک موسسه ماين پاکي را تاييد کرده است.

او اما در مورد تلفات اين رويداد اظهار نظري نکرده است.

ولايت هلمند در جنوب افغانستان از ولايت هاي نا امن کشور به شمار مي رود که گروه هاي شورشي چون طالبان در بيشتر ولسوالي هاي آن نفوذ دارند.

پيشتر اين گروه به پايگاه نظامي بسشن حمله کرده بودند که درگيري در اين پايگاه سه روز ادامه داشت.

سفر غير مترقبه وزير دفاع آلمان در افغانستان

وزير دفاع آلمان در يک سفر غيرمنتظره وارد افغانستان شد و اين سومين سفر وي به کشور از زمان به دست گرفتن سمتش در وزارت دفاع و دو هفته مانده به پايان ماموريت نيروهاي ناتو در افغانستان محسوب ميشود.

به نقل از شبکه خبري دويچه وله، خانم «اورسولا فون درلاين»، وزير دفاع آلمان در اين سفر غيرمنتظره به افغانستان با سربازان آلماني در اين کشور ديدار کرد.

وي صبح روز شنبه در اردوگاه مارال نزديک مزارشريف، بزرگترين پايگاه نيروهاي مسلح آلمان خارج از اين کشور به زمين نشست.

وي در جريان سفرش به افغانستان در هواپيما گفت که اوضاع افغانستان شکننده و متزلزل است و مخالفان مسلح تلاش ميکنند تا بيش از پيش اين کشور را با حمله به غيرنظاميان و تاسيسات امنيتي به ويژه همزمان با پايان عمليات ضربتي ناتو در افغانستان پس از 13 سال تضعيف کند.

وزير دفاع امريکا افزود: اينکه چگونه افغانستان با اين شبهنظاميان مقابله ميکند کاملا تاثيرگذار است و احساسات را برميانگيزد.

هماکنون حدود 1200 تن از سربازان آلماني در افغانستان مستقر هستند و زماني که تمام نيروهاي خارجي از افغانستان در دو هفته ديگر خارج شوند، تنها 850 تن از سربازان آلماني در اين کشور و براي آموزش و رايزني نيروهاي افغانستان باقي ميمانند.

ترور رييس دبيرخانه دادگاه عالي

عتيق الله رئوفي؛ رييس دبيرخانه دادگاه عالي، صبح روز گذشته (شنبه/22 قوس) در کابل هدف گلوله مهاجمان مسلح قرار گرفت و کشته شد.

حشمت الله استانکزي، سخنگوي فرماندهي پوليس کابل با تاييد اين حمله مسلحانه به خبرنگاران گفت: صبح روز شنبه چند مهاجم مسلح رييس دبيرخانه دادگاه عالي افغانستان را هنگام عزيمت به محل کارش هدف قرار دادند و وي را کشتند.

سخنگوي فرماندهي پوليس کابل گفت جستجو براي يافتن مهاجمان که موفق به فرار از محل روريداد شدند، آغاز شده است.

گروه طالبان مسووليت اين حمله به به دبير دادگاه عالي افغانستان را پذيرفته است.

حملات مسلحانه و انتحاري اخيرا در کابل افزايش چشمگيري داشته است.

پنجشنبه شب نيز يک نوجوان انتحاري بمب همراه خود را ميان تماشاچيان تئاتري که در نکوهش انتحار و انفجار در سالن مرکز فرهنگي فرانسه در مدرسه استقلال کابل در حال اجرا بود؛ منفجر کرد که بر اثر آن يک تن کشته و 20 تن زخمي شدند.

 

استراتژى مبارزه با تروريزم

شکست خورده است

سپنتا:

مشاور سابق شوراى امنيت ملى ميگويد که استراتژى کنونى مبارزه با تروريزم بينالمللى، در جغرافياى غلط متمرکز بوده و اين استراتژى، به گونهاى با شکست روبه رو شده است.

به نقل از خبرگزاري پژواک، داکتر رنگين دادفر سپنتا در دور دوم نشست گفتوگوهاى افغانستان و آسياى ميانه در کابل گفت که شهروندان کشورهاى آسياى ميانه، بايد از دين و تمدن خود در برابر جهالت خونريز مخالفان مسلح، القاعده، داعش، جنبش اسلامى ازبکستان و ترکستان شرقى و همه افراطيون دفاع کنند.

وى دراين نشست که از سوى مرکز مطالعات استراتژيک افغانستان برگزارشد،افزود: «اکثريت باشندگان کشورهاى ما مسلمان اند و اسلام ما با اسلام تکفيرى القاعده و داعش تفاوت دارد و اسلام درسرزمينهاى ما ايمان، باور، فرهنگ وتمدن است.»

سپنتا، عقب ماندگى، فقر، تروريزم، جنايات سازماندهى شده، جدايى طلبى وسلطهجويى منطقهاى و بينالمللى را از تهديدات جدى دربرابر کشورهاى آسياى ميانه خوانده، گفت: «من به اين باورم که مردم آسيا بهصورت کل ومردم منطقهي ما به گونهي خاص به يک استراتژى امنيت جمعى آسيايى نياز دارند و ما بايد تامين امنيت را بومى ساخته و دراين راستا با تشخيص موانع بپردازيم و ازطريق همکارى، موانع را برطرف کنيم.»

مشاور سابق شوراى امنيت ملى علاوه کرد که باوجود تلاشها و قربانىهاى فراوان افغانستان وجامعه جهانى، متاسفانه افغانستان و منطقه کماکان نه تنها در معرض تهديد جدى تروريزم و افراطيت قرار دارد، بلکه اين تهديد به گونهي فزاينده گسترش يافته است.

وى افزود که بدون شک که افغانستان در همکارى با جامعه جهانى، در راه ايجاد نهادهاى ملى و در راستاى توسعه اقتصادى واجتماعى، دستاوردهاى چشمگيرى داشته؛ اما با اين همه قابل انکار نيست که استراتژى کنونى مبارزه با تروريزم بينالمللى، به گونهاى با شکست روبه رو شده است.

سپنتا افزود: «استراتژى کنونى مبارزه باتروريزم درجغرافياي غلط متمرکز بوده است؛ اشتباه نشود من جانبدار مبارزه با تروريزم درهرکجايى که فعاليت ميکند ازجمله درافغانستان ميباشم؛ همچنين ازقربانيان جامعه جهانى دراين راه با صداقت وفروتنى ياد ميکنم؛ اما تمرکز مبارزه بايد به پناهگاهها و جايى باشد که مراکز بازتوليد ايديولوژيک، مراکزآموزشى تروريستى و منابع آن قرار دارد.»

وى گفت که استراتژى کنونى مبارزه با تروريزم، از بيمارى مداراجويى (اپيسمنت) رنج ميبرد، مجريان اين استراتژى گمان ميکنند که با دادن تعويض، پول وتضرع ميشود متجاوزان سلطه طلب را که از تروريزم به عنوان ابزارسياست خارجى استفاده ميکنند، به سرعقل آورد و در يکشب آنها را به فرشتگان صلح و دوستى تبديل کرد.

مشاور پيشين امنيت ملي خاطرنشان ساخت: «اين موضع من، موضع جديد نيست؛ در ده سال مشارکت درحکومت افغانستان حتى يک لحظه هم غيراين موضع، موضع ديگرى نداشته ام؛ کشورها آزمايشگاه نيستند که هرروز با خواندن افسانهي صلح طلبى، درمعرض آزمايش ديگر قرار بگيرند و به باورمن، ما نياز به يک استراتژى مبارزه با تروريزم داريم که قابل انطباق برواقعيتهاى جهان باشد وموجب تحکيم وتداوم ثبات شود.»

سپنتا تاکيدکرد که بايد از  تبديل شدن قلمروهاى کشورهاى منطقه، به سرزمينهاى فاقد دولت وقلمروهايىکه درآن دستهاى افراطى و تروريستى و دستهاى سازمان يافته جنايى حکمفرمايى ميکنند، جلوگيرى شود.

وى به اعضاى کنفرانس خطاب کرد: «منطقهي ما داراى مردمان جوان، موادخام داراى اهميت استراتژيک و توان بىمانند رشد اقتصادى است، منابع بزرگ زيرزمينى داراى اهميت استراتژيک براى تمدن صنعتى جهان در آسياى ميانه نهفته است و کشورهاى آسياى ميانه، بايد با نزديکى وهمگرايى بيشتر از اين امکانات خود، با قوت استفاده کنند.»

به گفتهي مشاور سابق شوراى امنيت ملى، چالشهاى موجود اقتصادى، اجتماعى و بيشتراز آن، چالشهاى امنيتى در منطقه ايجاب يک پاسخ مبتنى بر همکارى همه جانبه را مينمايد؛ به دليل اينکه اقدامات به تنهايى پاسخگوى چالشهاى امنيتى، اقتصادى واجتماعى نيست و ايجاب ميکند که بايد سياستهاى خود را دراين زمينهها نيز قدم به قدم منطقهاى ساخت.

سپنتا گفت: «ما نميتوانيم درمشکلات فقر، عقب ماندگى و درنهايت تروريزم وجدايى طلبى غلبه کنيم؛ بدون آنکه به سياست همگرايى وهمکارى منطقهاى رو بياوريم. نميتوانيم از تماشاچيان روند جهانى شدن ازکشورهايىکه ديگران برسرنوشت شان تصميم ميگيرند، به بازيگران موثر ارتقا يابيم؛ بدون آنکه در بُعد منطقهاى به تدوين استراتژىهاى مشترک براى همکارىهاى منطقهاى بپردازيم و درنهايت ساختارهاى مشترک فراملى را ايجاد کنيم.»

وى علاوه کرد که تنها ازاين طريق است که ميتوان از تداوم سياستهاى دوران جنگ سرد و مهندسىهاى پسا استعمارى، خود را نجات داده و به فاعل و مجرى سياستهاى مربوط به خود ارتقاء يافت و اين رويکرد، موجب خواهدشد که سهم کشورهاى آسياى ميانه درثبات و امنيت جهانى نيز از حالت گيرندهي غيرفعال به عامل موثرارتقا يابد.

سپنتا گفت: «من به اين باورم که حال زمان آن رسيده است تا ما دراين راستا گامهاى عملى برداريم؛ سازمانهاى موجود براى همکارىهاى منطقهاى، نهادهاى ارزنده اند؛ اما بايد موثريت آنها را ارتقا داد وهمانگونه که فرصتهاى مشترک فراروى ما قرار دارند، تهديدات و چالشهاى ما نيز مشترک اند.»

وى برگزارى چهارمين کنفرانس روند استانبول را که  با شرکت کشورهاى آسياى ميانه، به تاريخ 31 اکتوبر در بيجينگ پايتخت چين برگزار شد، به مثابهي يک ابتکار پرمعناى بينالمللى در راستاى همکارىهاى منطقهاى با محوريت افغانستان عنوان کرد.

گفتنى است که دور دوم  نشست گفتگوهاى افغانستان و آسياى ميانه، امروز نيز در کابل دنبال خواهد شد که در آن، روى همکارىهاى منطقهاى و مبارزه با تروريزم و مواد مخدر بحث خواهد شد.

آقاي رييس جمهور!

 با کدام قيمت امنيت را تامين ميکنيد؟!

بعد از حدود پانزده انفجار و انتحار و تهاجم مسلحانه که بهمدت سه هفته تا هشتم قوس هر روز و شام پايتخت نشينان را با خون رقم زده بود تنها يازده روز کابل روز و روزگار بدون انتحار و انفجار داشت؛ اما با حمله بر موترحامل سربازان اردوي ملي در صبح روز پنج شنبه هفته پيش و ساعات پاياني اين روز در مرکز فرهنگي فرانسه در ليسه استقلال يکبار ديگر کابل رنگ خون گرفت و با هدف گرفتن موتر سربازان اردوي ملي در ساحهي دهمزنگ و سوختن اجساد مظلوم سربازان اردوي ملي اين خون همچنان جاري و ساري گشت!

 با وقوع اين حملات، تنها وابستگان قربانيان اين انفجارها داغدار نميشوند، بلکه تمامي مردم بي پناه کشور که هر روز و هر لحظه در انتظار مرگ نابهنگام بسر ميبرند داغدار و غمزده هستند؛ البته وصد البته شکي نيست که غم از دست دادن طفل و جوان، پدر و مادر و زن و شوهر هر عضوي از اعضاي فاميل مصيبت بزرگي است که براي هيچکسي ديگري بهغير از اعضاي فاميل آن قابل درک نيست. بخصوص در کشوري مثل افغانستان که هيچ تامين اجتماعي و پوشش خدماتي وجود ندارد، بي سرپرست شدن خانوادهها براي فاميل قربانيان اين خاک فاجعهي بزرگ و بي پاياني است که هر گز فراموش نخواهد شد اما تاسف آنجاست که سران حکومتي به اصطلاح و حدت ملي تنها به چيزي که نميانديشند حفظ حيات و تامين رفاه و آسايش شهروندان مظلوم و بي پناه کشور است و تنها به مسألهاي که ميانديشند و در بارهي آن، اين روزها به شدت سرناسازگاري و جنجال باهم دارند به دست آوردن قدرت و گرده سواري برملت مظلومي است که با شور وهيجان ملي به پاي صندوقهاي راي رفتند و روساي حکومت را به قدرت رساندند!

اکنون پرسش اين استکه نتيجهي اين شور ملي و مشارکت بي نظير تاريخ سياسي افغانستان آيا هر روز و شام آن بايد انتحار و انفجار، و رگبار گلوله و مسلسل باشد؟ آيا کابل شهري باشد پر از انتحار و انفجار و ديگر هيچ!

آقاي رئيس جمهور!

پيام شما بهمردم افغانستان آوردن صلح و ثبات و تامين امنيت کشور بود؛ شما همين سه روز پيش گفتيد که «به هرقيمتي که شده امنيت در افغانستان را تامين ميکنيد»! آيا منظور شما از تامين امنيت، سوختن سربازان بي دفاع اردوي ملي در داخل موتر حامل شان است؟

آقاي رئيس جمهور اگر هدف و منظورتان از پرداخت هرقيمتي براي تامين امنيت حادثهي مشابه ديروز باشد، مردم نه شما را ميخواهند و نه امنيتي را که اينگونه تأمين شود! چرا که سوختانده شدن فرزندان بيدفاع اين وطن در داخل موتر، قيمتي بس سنگين است که مردم تاب و تحمل اين تاوان بزرگ را ندارند!

کاسبي

با بلندگوهاي

مزاحم هنوز چشم مان گرم خواب است که يکي ميآيد و ميخواهد تمام دار و ندارمان را بخرد و ببرد: «اسباب کهنه، لوازم خانه، آهن کهنه، نان خشک و... خريداريم.»

صداي کش دارش چهارکنج خانه پيچيده، آن صداي نخراشيده چند دقيقه اي در بلندگو بدون وقفه شنيده ميشود تا اين که خريدار دوره گرد رضايت ميدهد و محله مان را ترک ميکند.

يک ساعت بعد صداي فروشنده دوره گرد ديگري شنيده ميشود که گويا با خودش قرار گذاشته تا تمام يک بار کچالو و پيازهاي وطني اش را نفروخته، از محله دور نگردد.

و به اين ترتيب داد و فريادهاي فروشندگان و خريداران دورهگرد که لوازم کهنه ميخرند و گاهي هم چيزي ميفروشند تا پايان روز ادامه دارد...

صبح زود يا سر ظهر؛ وسط هفته يا جمعه فرقي نميکند، کار آنها تعطيل بردار نيست.

کاسبهاي دوره گرد هر ساعت از شبانه روز که صلاح بدانند با آن بلندگوي رنگ و رو رفته قديمي شان، در محلهها ميچرخند و به دنبال مشتري هستند.

در اين ميان برايشان اصلا مهم نيست که آن صداي بلند ناهنجار که بي وقفه در بلندگو ميدمد ممکن است حال بيماري را دگرگون کند، زن بارداري را به وحشت بيندازد، خواب شيرين کودکي را آشفته کند يا آرامش سالمندي را به هم بريزد.

خيلي از شهروندانيکه دل پري از مزاحمتهاي صوتي کاسبان دوره گرد دارند، معتقدند چيزي که بيشتر از همه در اين ماجرا آزاردهنده شده، اين است که متاسفانه اين کاسبان دوره گرد زمان شناس خوبي نيستند، در تمام ساعات شبانه روز بخصوص هنگام استراحت فريادهاي بي وقت شان کلافه کننده ميشود.

بهتر است همين اول ماجرا تاکيد کنيم که گلايههاي ما از کار اين دوره گردها به معناي زير سوال بردن سختيهاي کار آنها يا ناديده گرفتن مشکلات شان نيست، اما به هر حال سر و صداي آنها در محلهها باعث مزاحمت و دردسر شده است.

اين ميان به روال هميشه، دستگاههاي متولي، هيچکدام در قبال اين مشکل مسووليت پذيري ندارند و هرکدام بلدند رسيدگي به مشکل را از سر خود باز کرده و به گردن همديگر بيندازند.

هرچند آلودگي صوتي يکي از ناهنجاريهاي جدي است که بايد جلو آن گرفته شود، ولي آنچه اين مشکل را در افغانستان، به ويژه در شهرهاي پر جمعيت، گسترده و غيرقابل کنترول کرده است؛ عدم موجوديت قوانين اجرايي، براي به چهارچوب در آوردن چنين ناهنجاريهايي ميباشد؛ عدم تعريفي دقيق از قوانين مدني در اين راستا، باعث شده تا مفهومي چون آلودگي صوتي، با سلسله مشکلاتي که از آن ياد شد، هنوز جايگاه منفي خويش را به عنوان يک معضل فراگير پيدا نکند.

به نقل از خبرگزاري جمهور، داکتر خالد نسيمي، سخنگوي اداره محيط زيست در  رابطه به برنامههاي اين اداره براي مبارزه با آلودگي هاي صوتي بيان ميدارد: «ما به زودي مقرره آلودگي صوتي را به وزارت عدليه براي نافذ شدن، ارجاع خواهيم داد.»

وي با اشاره به خطرات جبران ناپذير آلودگي صوتي مي گويد: «يکي از مکلفيتهاي اداره محيط زيست، تنظيم و ترتيب اسناد تقنيني  است و ما مسوده آلودگي صوتي را نهايي ساختيم که در آن، وزارتهاي تجارت و صنايع، آيسا و اطلاعات و فرهنگ در خصوص عملي کردن اين برنامه، با اداره محيط زيست همکاري خواهند کرد.»

به گفتهي نسيمي؛ براي کسانيکه بر خلاف اين مقرره فعاليت کنند، مجازاتي هم در نظر گرفته شده است.

اين مسوول اداره محيط زيست ميافزايد: آلودگي صوتي يک معضل حاد است و همه مکلفيت دارند که براي کنترول و کاهش اين مشکل، اقدامات عملي و پيگيرانه داشته باشند؛ از جمله وزارتهاي تجارت، اداره حمايت از سرمايه گذاري (آيسا) و وزارت اطلاعات و فرهنگ که به نوعي در کنترول و تشبث دراين موضوع، دست باز دارند.

وي در خصوص برنامههاي عملي دولت در اين زمينه تصريح ميدارد: «زمانيکه آيسا يا وزارت تجارت و صنايع جواز کار صادر ميکنند، بايد لزوم اجراي دساتير و رهنمودهايي را که بعد از طي مراحل قانوني به آنها ارسال خواهد شد را براي کساني که جواز ميگيرند، تفهيم کنند؛ يکي از اين رهنمودها جلوگيري از آلودگي هاي زيست محيطي است که آلودگي صوتي نيز شامل آن مي گردد.»

نسيمي به عنوان نمونه، به شکايت مردم از سر و صداي آيس کريم فروشها اشاره کرده و ميگويد: ما يادداشتي به اداره آيسا فرستاديم، اما اقدامات عملي در اين باره صورت نگرفت.

اما سليم ولي زاده، مسوول نشرات آيسا در اين زمينه خاطر نشان ميسازد که اين اداره تنها جواز کار صادر ميکند، و در بخش تطبيق قوانين، هيچ وظيفه و صلاحيتي ندارد.

سخنگوي اداره محيط زيست يکبار ديگر بر عدم صلاحيت اين اداره در مقابله با اين معضل تاکيد ميکند و بر اين عقيده است که اقدامات عملي در زمينه جلوگيري و کاهش آلودگي صوتي به عهده شهرداريهاي کشور است.

اين موضوع باعث گرديد که دامنه اين پرس وپال به شهرداري نيز کشيده شود؛ در اين خصوص عبدالقادر آرزو، رييس نشرات شهرداري کابل اين بحث را اينچنين آغاز ميکند: «ما اقدامات توصيهاي را شروع کرده ايم، اما در صورت عملي نشدن توصيهها، گام بعدي ما اقدامات عملي خواهد بود.»

وي اضافه ميکند: ما تا کنون طرحهاي خود را براي پيشگيري از آلودگيهاي صوتي، در چند شماره از نشريه پامير ( ارگان نشراتي شهرداري کابل) به چاپ رسانده ايم و مضرات و خطرات ناشي از آن را به صورت کاملا علمي و کارشناسانه توضيح داده ايم.

آرزو با تاکيد دوباره بر خطرناک بودن اين آلودگي و تاثيرات نامريي ناشي از آن، ميگويد: « براي مبارزه با آلودگي صوتي، اجماع ملت لازم است و اين مساله مربوط به تک تک شهروندان کابل ميشود.»

رييس نشرات شهرداري خاطر نشان ميسازد که اين نهاد، براي جلوگيري از آلودگي هاي صوتي، اداره اي را زيرعنوان «اداره محيط زيست» تاسيس کرده،  که در هماهنگي با ارگان هاي ديگر، وظيفه پيگيري اين موضوعات را به عهده دارد.

جوابهاي پراکنده و نامنسجم ادارات قانون ساز و موظف، حاکي از اين است که هنوز دولت در برابر اين معضل اقدام جدي انجام نداده و هماهنگي ملي شهروندي نيز در اين خصوص وجود ندارد. اينکه آيا چنين انسجامي در آينده محقق خواهد شد يا خير، پرسشي است که بايد منتظر تحقق آن ماند.

تاثير استراحت کافي

بر افسردگي و اضطراب سلامت نيوز: يافتههاي اخير نشان ميدهد استراحت کافي براي درمان افسردگي و اضطراب موثر است.

يافتههاي اخير منتشر شده در مجله «شناخت، درماني و تحقيق» نشان ميدهد که خواب و استراحت کافي براي درمان اختلالات اضطراب و افسردگي موثر است. در اين مطالعه که 100 دانشجوي دانشگاه «بينگهمتون» با پرسشنامههايي مورد بررسي قرار گرفتند، در خصوص ميزان نگراني و درگير شدن اين دانشجويان با موضوعات خاص از آنها سوال شد.

به نقل از ساينس ورد ريپورت، يافتهها نشان داد کساني که مدت زمان کمتري ميخوابيدند يا شبها معمولا ديرتر به خواب ميرفتند، تفکرات منفي و استرسهاي بيشتري داشتند. به اعتقاد کارشناسان اين دانشگاه، خوابيدن در زمانهاي مناسب شبانهروز و به اندازه کافي و متعادل، راحتترين راه رهايي از افکار منفي و استرسزا است.

ده راه طلايي براي رضايت از زندگي

روشهاي زيادي براي افزايش رضايت از زندگي وجود دارد اما روانشناسان و جمعيتشناسان روي اين 10 مورد توافق نظر دارند:

1- روزمرگيها و لحظات زندگي را درک کنيد. کسانيكه درنگ ميكنند تا وقايعي را كه بهطور عادي با عجله پشت سر ميگذارند، ببينند يا در طول روز به وقايع خوشايند روزانه فكر ميكنند، افزايش قابلتوجهي را از نظر رضايت و كاهش افسردگي گزارش ميكنند.

2- از مقايسه پرهيز کنيد. به جاي مقايسه كردن با ديگران، توجه خود را به دستاوردهاي شخصي معطوف كنيد تا به رضايت بيشتري دست يابيد.

3- بيش از اندازه به پول توجه نكنيد. كسانيكه پول را در راس فهرست اولويتهاي خود قرار ميدهند، بيشتر در معرض افسردگي، اضطراب و عزتنفس پايين هستند.

4- اهداف معنادار داشته باشيد. كسانيكه براي تحقق رويايي ارزشمند تلاش ميكنند، بسيار راضيتر از كساني هستند كه رويا يا آرزويي ندارند.

5- در كار ابتكار به خرج دهيد. محققان معتقدند هنگامي كه خلاقيت به خرج ميدهيم، به ديگران كمك ميكنيم و راههاي بهبود در امور را پيشنهاد ميكنيم يا كارهاي اضافي انجام ميدهيم، از كارمان بيشتر احساس اغنا ميكنيم.

6- دوست پيدا كنيد و به خانواده اهميت بدهيد. افراد راضي معمولا خانوادهدوست هستند و روابط بهتري دارند. انسان به رابطه نزديك نياز دارد؛ رابطهاي كه در برگيرنده تفاهم و توجه باشد.

7- لبخند بزنيد، حتي زمانيكه حالش را نداريد. افراد راضي امكانات موجود، فرصتها و موفقيت را ميبينند. آنها وقتي به آينده نگاه ميكنند، خوشبين هستند و وقتي گذشته را مرور ميكنند، معمولا گزينههاي مثبت را ميبينند.

8- طوري تشكر كنيد كه گويي واقعا قدردان هستيد. تحقيقات نشان ميدهد افرادي كه براي كسانيكه به آنها كمك كردهاند، نامه تشكرآميز مينويسند، از نظر رضايت در سطح بالا و از نظر افسردگي در سطح پاييني قرار دارند.

9- از خانه بيرون برويد و ورزش كنيد. تحقيقات نشان ميدهد ورزش ميتواند به اندازه دواها در درمان افسردگي موثر باشد و در عين حال هيچگونه عوارض جانبياي نيز نداشته باشد.

10- بخشش را فراموش نكنيد. محققان ميگويند كمك به همسايه، داوطلبشدن براي انجام كارهاي خيريه يا اهداي كالا و خدمات باعث ايجاد احساس خوبي در شخص ميشود و مزاياي زيادي از نظر تندرستي دارد كه از ورزش كردن يا ترك سيگرت هم بيشتر است.

سلامت نيوز

تا کي پرسي مقام دلدار کجاست

وان شاهد نانموده رخسار کجاست

                                        مژگان تو گر حجاب بينش نشود

                                        در خانه آفتاب ديوار کجاست

بيدل دهلوي

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 436
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 600
  • بازدید ماه : 964
  • بازدید سال : 3,800
  • بازدید کلی : 84,319