loading...
سخن جدید
بازدید : 18 1393/04/27 نظرات (0)

 

 

مصلحت و منفعت در بازی برد - برد انتخابات  

مصطفی رسولی

باید اذعان کرد که برای دموکراسی نوپای افغانستان که از بستر جنگ و خشونت سربرآورده است، اینکه همه چیز بر وفق مراد باشد، انتظاری بزرگ و نسبتا زودهنگام است. وقتی همه چیز از کنترول خارج می‎شود و دیگر نمی‎توان بر رویکردها و راهکارهای قانونی تاکید نمود، دور زدن قانون و بازی‎های سیاسی توجیه پذیرتر می‎شوند و حتی گاهی چنان وانمود می‎شود که این رویهها حتی از تمرکز بر نتایج قانونی و واقعی به مصلحت و منفعت نزدیک‎تر است و باید به آن تن داد. توافق اخیر میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نمونه‎ای از این واقعیت است. ما در حالی مردم را به یک پروسه‎ی رقابتی و قانونی فراخوانده‎ایم که عملا نتیجه در راس قدرت مهندسی شده و فرق چندانی برای پیروز و بازنده نیست.   

صحبت‎های داکتر عبدالله در مورد توافق برد – برد به یک مساله‎ی حیاتی در کشوری مانند افغانستان اشاره دارد و آن این است که هنوز زمان برای این که یک طیف بتواند بر این سرزمین بدون دغدغه حکومت نماید و سیاست‎های خود را دنبال کند، فرا نرسیده است. تن دادن به این موضوع که هم پیروز انتخابات باشی و هم به مشارکت رقیب تن بدهی، تنها ممکن است در کشوری با شرایط افغانستان مشاهده شود. البته اگر پیروز انتخابات با رای مردم اعلام شود و روند حکومت وحدت ملی نیز شکل بگیرد، برای افغانستان یک موفقیت بزرگ محسوب خواهد شد. این توافق از معدود دفعاتی است که سران و رهبران کشور با مذاکره و نه با توسل به زور و خشونت به یک پروسه‎ی سیاسی سازنده تن می‎دهند و کشور را از رفتن به سمت بحران باز می‎دارند.

البته نباید در مورد توافق و جنبه‎های اجرایی آن بیش از حد خوش‌بین بود. از هم اکنون دورنمایی از اختلافات بر سر چینش مهره‎ها بر سر حکومت وحدت ملی قابل مشاهده است. این اختلافات حتی اگر به رقابت‎ها و رویارویی‎های منفی نیانجامد، قطعا از کارآمدی و بازدهی حکومت آینده خواهد کاست و کشور را تا مدت مدیدی درگیر جنجال‎های سیاسی ناشی از آن خواهد کرد. به این ترتیب بازی برد بردی که از آن یاد می‎شود تنها می‎تواند منفعت سران را تامین نماید، ولی تغییری در وضعیت اداره و زندگی شهروندان بوجود نخواهد آورد.

به این ترتیب بازی برد – بردی که تیم‎های انتخاباتی پس از توافق انجام شده با وساطت وزیر امور خارجه‎ی امریکا، از آن یاد می‎کنند، برد دو تیکت انتخابات ریاست جمهوری است و از قرار معلوم برد مردم افغانستان را فراموش کرده است. هرچند برخی بازگشت امید، تثبیت اوضاع و جلوگیری از بحران را برد واقعی مردم تعبیر می‎کنند، ولی این چیزی نیست که بخواهد از جانب رقبای انتخاباتی به مردم هدیه داده شود. هرچند برای مردم افغانستان که سال‎ها ناامنی و خشونت را تجربه کرده‎اند، صلح و ثبات یک غنیمت است، اما شایسته نیست که سران و رهبران کشور مردم را با آن بازی بدهند و از مطالبات اصلی و اساسی‎شان منحرف نمایند.

در حالیکه کشور نیاز مبرمی به بازسازی زیرساخت‎های خود در سطوح مختلف دارد، مصروفیت حکومت به مسایل سیاسی می‎تواند فرصت‎ها و امکانات بیشتری را به هدر بدهد. در طول سالیان گذشته رییس جمهور کرزی با دل‎مشغولی‎های فراوانش به سیاست و قدرت، از ارایه‎ی برنامه‎های عملی جهت اصلاح نظام و اداره و خدمات رسانی بیشتر به مردم باز ماند و اکنون در حالی یک حکومت ورشکسته را به جانشین خود تحویل می‏دهد که آینده‎ی سیاسی آن نیز دستخوش بازی‎های سیاسی است و قطعا راضی ساختن عناصر ناراضی و مدیریت آن بخش عمده‎ای از توان و وقت زعامت آینده را خواهد گرفت.  

اینکه برای راضی کردن یک جناح نسبت به پذیرش نتایج انتخابات باید بخشی از قدرت را به آن واگذار کنی، قطعا به مفهوم معامله است و چیزی فراتر از آن نخواهد بود، حتی اگر بپذیریم این توافق ثبات‎آور باشد. از آن گذشته حکومت برخاسته از چنین راهکاری، ضعیف، بی‎مسوولیت، شکننده و پردردسر خواهد بود. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که دو گروه که هرکدام خود از جناح‎های مختلف تشکیل شده است، بدون درد سر و رویارویی با مشکلات بتوانند حکومت وحدت ملی تشکیل دهند. به این ترتیب تشکیل حکومت وحدت ملی معطوف به رضایت سران قدرت باقی میماند و از رضایت عمومی و مشارکت جمعی خبری نخواهد بود.

با تمام آن چه گفته شد، تنها بردی که برای ملت افغانستان از توافق جاری متصور است، عدم خشونت و تداوم ثبات در کشور خواهد بود، که البته این حق اولیه آنها است و برد محسوب نمی‎شود. حقی که ملت اکنون به عنوان بزرگ‌ترین مصلحت خود آن را پذیرفته است. منفعت ملت اما در تشکیل حکومتی توانمند و مسوولیت پذیر است که متاسفانه تحقق آن در حکومت ائتلافی خوشبینانه به نظر می‎رسد. ظاهرا ملت افغانستان برای بهره‎مندی از بزرگترین مصلحت خود یعنی صلح و ثبات، باید انتظارات خود را از حکومت تقلیل دهد و بازی برد – برد رهبران و سیاستمداران را به تماشا بنشیند.

 

 

 

 

 

 . 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 307
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 471
  • بازدید ماه : 835
  • بازدید سال : 3,671
  • بازدید کلی : 84,190