loading...
سخن جدید
بازدید : 9 1393/09/05 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

خروج آخرين نظاميان انگليس از افغانستان

روز گذشته آخرين بخش از نظاميان رزمي انگليس ازولايت جنوبي قندهار طي مراسمي افغانستان را ترک کردند.

آخرين نظاميان رزمي انگليسي در حالي افغانستان را ترک ميکنند که ناامنيها در کشور به طور چشمگيري افزايش يافته و افغانستان به بزرگترين توليد کننده مواد مخدر در جهان مبدل شده است.

نظاميان انگليسي پس از حضور 13 ساله در افغانستان که هدف آن جنگ عليه تروريزم و مبارزه عليه مواد مخدر خوانده شده بود افغانستان را در حالي ترک کردند که کشت مواد مخدر در مناطق تحت ماموريت نظاميان انگليسي افزايش بي سابقه يافته و ناامني و تروريزم همچنان به عنوان چالش جدي در افغانستان مطرح است.

نظاميان انگليسي سال 2001 پس از حضور در افغانستان بيشتر در ولايت جنوبي هلمند مستقر شدند. در مدت حضور اين نظاميان در ولايت هلمند، توليد مواد مخدر در اين ولايت 46 درصد افزايش يافت.

براساس آمارها از سال 2001 تاکنون 453 نظامي انگليس در افغانستان بر اثر انفجار بمب کنار جادهاي، حملات انتحاري و درگيري با مخالفان مسلح کشته و شماري از آنها زخمي شده اند.

بي باوري  هفتاد درصد زنان به سيستم قضايي

بررسي جديد موسسه اکشن ايد نشان ميدهد که از هر ده زن افغان تنها سه نفرشان به سيستم قضايي اعتماد دارند.

در اين گزارش که روز گذشته منشتر شد  آمده است که بيش از نيمي از زنان به پوليس کشور نيز اعتماد ندارند. اين ارقام سيزده درصد نسبت به سال 2008 هم کاهش يافته است.

به نقل از بي بي سي، نااميدي زنان افغان تنها به بي باوري شان به دستگاه هاي عدلي و قضايي ختم نميشود بلکه آمار نشان مي دهد که تنها 36 درصد از زنان مي توانند از خويشاوندان و دوستان شان کمک بخواهند.

ريچل نوبل، از تهيه کنندگان اين گزارش ميگويد که سيستم عدلي و قضايي افغانستان، همه پيشرفتها در راستاي تامين حقوق زن در افغانستان از جمله قوانينيکه براي منع خشونت عليه زنان نافذ شده، متاثر ساخته است.

در گزارش اين موسسه به اساس معلومات سازمان حقوق جهاني آمده که 87 درصد زنان افغان دستکم با يک نوع خشونتهاي خانوادگي رو به رو شده اند و 62 درصد آنها از انواع خشونت هاي خانوادگي رنج ميبرند.

سازمان ملل متحد نيز در اعلاميه اي به مناسبت روز جهاني محو خشونت عليه زنان گفته که زنان در افغانستان دو بار مورد خشونت قرار ميگيرند؛ يکبار زماني که خشونت عليه آنها صورت ميگيرد و بار ديگر زمانيکه از عدالتي که حق شان است، محروم ميشوند.

ايلزيرا سگينبيوا نماينده سازمان ملل متحد براي زنان در افغانستان ميگويد: «بيشتر از هشتاد درصد زنان در افغانستان با خشونت رو به رو هستند، وقت آن است که اقدامات عملي روي دست گرفته شود. ما بايد تطبيق قانون منع خشونت عليه زنان را تقويت کنيم.»

وزارت امور زنان نيز روز گذشته اعلام کرده که در هشت ماه سال جاري 2224 مورد خشونت عليه زنان تنها در اين وزارت خانه ثبت شده است.

مژگان مصطفوي معاون وزارت امور زنان ميگويد که آمار ثبت شده خشونت در اين وزارت، کميسيون حقوق بشر و نهادهاي عدلي و قضايي سال گذشته به 5462 مورد رسيده بود.

اين وزارت همزمان با روز جهاني محو خشونت عليه زنان، کمپين شانزده روزه اي را براي آگاهي دهي از حقوق زنان راه اندازي کرده است.

در همين حال، مولوي عبدالواحد عاصمي، رييس اداره حج و اوقاف هرات در حاشيهي همايش تجليل از 25 نوامبر در هرات، روز جهاني محوخشونت عليه زنان گفت: پديدهي مقابله با خشونت عليه زنان، تاکيدي است که پيش از اينها توسط اسلام صورت گرفته بود.

به گفتهي وي؛ هرگونه خشونت در اسلام ناجايز است و عاملان آن رويدادها، داراي کمترين آگاهي از مباني ديني هستند.

آقاي عاصمي مهمترين دليل خشونت عليه زنان امروزي افغانستان را تهاجم فرهنگي از طريق رسانهها عنوان نمود. او تاکيد کرد که مواديکه از طريق برخي سريالهاي رسانهاي به خورد مردم داده ميشوند، خلاف اصول اسلام ميباشد و ضمن ترويج فحشا، ناهنجاريهاي جامعه را نيز افزايش خواهد داد.

اين درحالي است که ماريا بشير، رييس دادستاني هرات اظهار داشت که نسبت به سال گذشته تغيير زيادي در آمار خشونت عليه زنان پديدار نشده و از آغاز امسال تاکنون بيش از 200 قضيه در اين مورد به اين اداره گزارش شده است.

به گفتهي وي؛ از اين آمار، حدود 17 مورد مربوط به قتل ناشي از خشونت عليه زنان هرات بوده است.

خانم بشير معتقد است که مبارزه عليه خشونت بر زنان، نيازمند عزم جدي و مردمي ميباشد.

دادستاني کل:

داراييهاي محمود کرزي و حصين فهيم منجمد شده است

مقامات در دادستاني کل ميگويند که پرونده کابلبانک در روزهاي آينده به دادگاه عالي کشور فرستاده ميشود.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ بصير عزيزي، سخنگوي دادستاني کل در نشستي خبري روز گذشته اش گفت: «سارنوالي از ابتدا دوسيه کابل بانک را تعقيب کرده و تا زمان نهايي شدن آن، اين پرونده را دنبال ميکند».

وي گفت که قبل از اين که پرونده کابلبانک نهايي شود، بايد تمام افراد متهم به اين قضيه گرفتار شوند.

آقاي عزيزي افزود: «ما به همکاري پوليس اينترپل افراد فراري که متهم در قضيه کابل بانک هستند را در زودترين فرصت به پنجهي قانون ميسپاريم».

عزيزي تصريح کرد: جايدادهاي تثبيت شده متهمين توسط دادستاني کل بلاک شده و اگر اين متهمان در ولايات جايداد و دارايي داشته باشند اين اداره براي شناسايي آن به وقت نياز دارد.

وي با اشاره به اينکه تاکنون سه تن ازسهم داران کابلبانک براي تصفيه حساب با مدير اين بانک حاضر شدند گفت: «عبدالغفار داوي، محمودکرزي و حصين فهيم شخصا به دادستاني کل مراجعه نموده اند و عرايض شان به مديريت تصفيه ارجاع گرديده است تا حسابات شان را تصفيه نمايند».

سخنگوي دادستاني کل گفت که بر اساس حکم دادگاه، داراييهاي حصين فهيم و محمود کرزي تصاحب گرديده و تا زمانيکه اين دو شخص قرضها را پرداخت نکنند، داراييهاي آنان بهدست دادستاني است.

عزيزي گفت که تاکنون بيش از 22 ميليون دالر پول بيتالمال قضيه کابل بانک جمع آوري و به دولت افغانستان تعلق گرفته است.

همچنين آقاي عزيزي از بررسي پروندههاي تجاوز جنسي بالاي کودکان توسط دادستاني کل و هيات رهبري در اين داره خبر داده و گفت: از اين به بعد تمام پروندههاي مربوط به تجاوز جنسي بالاي کودکان توسط دادستاني کل بررسي ميشود.

چندي قبل در نخستين محاکمه متهمان اين قضيه تعدادي از آنان به حبس طويل المدت محکوم شدند و يک تعداد ديگر از متهمان اين قضيه در خارج از کشور فراري هستند.

او گفت که تاکنون نهصد پرونده مربوط به تجاوز جنسي به کودکان توسط دادگاه اختصاصي مبارزه با خشونت عليه زنان بررسي شده که در قضاياي خشونت عليه زنان و کودکان مطابق به قوانين نافذه حکم اعدام، حبس طويل و حبس متوسط براي متهمان صادر گرديده است.

رييس جمهور به منظور شرکت در نشست «سارک» عازم نپال شد

محمد اشرف غني، رييس جمهور کشور در رأس يک هيأت بلندپايه سياسي و اقتصادي براي شرکت در نشست همکاري کشورهاي جنوب آسيا «سارک» کابل را به قصد کتماندو ترک کرد.

دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري، روز سه شنبه(4 قوس) اعلام کرد که محمد اشرف غني، رييس جمهور با سفر به نپال قصد دارد ضمن سخنراني در نشست سازمان همکاري کشورهاي جنوب آسيا «سارک» با رييس جمهور، نخست وزير و ديگر مقامات بلندپايه اين کشور ديدار و گفت وگو کند.

بر اساس اين گزارش رييس جمهور در حاشيه اين نشست با مقامات کشورهاي عضو سارک نيز به طور جداگانه در خصوص افزايش همکاريهاي منطقهاي ديدار و گفت وگو خواهد کرد.

رييس جمهور را در اين سفر ضرار احمد مقبل عثماني، سرپرست وزارت خارجه، نظيف الله سالارزي، سخنگوي رياست جمهوري و برخي ديگر از مقامات دولتي افغانستان همراهي ميکند.

اتحاديه کشورهاي همکاري منطقهاي جنوب آسيا، (سارک) در سال 1983 با شتراک هفت کشور بنگلادش، سريلانکا، هندوستان، پاکستان، نپال، مالديو و بوتان در دهلي نو ايجاد شد.

هدف از ايجاد اين اتحاديه، همکاري در بخشهاي کشاورزي و توسعه روستايي، ارتباطات، علم، تکنولوژي و هواشناسي، بهداشت و فعاليت هاي مردمي، حمل و نقل و افزايش شاخص نيروي انساني، اعلام شد.

حمله هواپيماهاي بدون سرنشين امريکا، به مرز پاکستان و افغانستان

حمله شب سه شنبه هواپيماهاي بدون سرنشين امريکايي به نقاط مرزي پاکستان و افغانستان به ويژه روستاي نازيان در ولايت ننگرهار 5 کشته بر جاي گذاشت.

هواپيماهاي بدون سرنشين امريکايي شامگاه روز سه شنبه نقاط مرزي افغانستان و پاکستان را هدف قرار دادند که بر اثر آن 5 مخالف مسلح کشته شدهاند.

سازمان اطلاعات پاکستان اعلام کرد: هدف اصلي هواپيماهاي بدون سرنشين امريکايي يک مخفيگاه مخالفان مسلح در روستاي نازيان واقع در ولايت ننگرهار بود.

طبق اين گزارش هواپيماهاي بدون سرنشين امريکايي مخفيگاه مخالفان مسلح در روستاي نازيان را با 4 موشک هدف قرار دادند که بر اثر آن تعدادي شبهنظامي کشته شدند.

بر اساس اين گزارش هنوز هويت مخالفان مسلح کشته شده در مرز پاکستان و افغانستان مشخص نيست.

گزارشها حاکي از اين است که بر اثر حمله هواپيماهاي بدون سرنشين امريکايي به روستاي نازيان و نقاط مرزي پاکستان در مجموع 5 مخالف مسلح کشته شدهاند.

جميشيدي؛ عضو کميسيون دفاعي مجلس سنا در مصاحبه با سخن جديد:

حکومت سرپرستي و ناهماهنگي منطقهاي،

عوامل اصلي ناامني در افغانستان است

تهيه کننده: محمدتقي جعفري

با گذشت قريب به دو ماه از عمر حکومت کنوني، هنوز نهادهاي حکومتي و ادارات دولتي توسط سرپرستان اداره ميشوند و بسياري معتقدند که اين اوضاع به دلايل متعدد از جمله بيعلاقگي مسوولان به کار و نظارت بر اعمال کارمندان، باعث انواع مشکلات از جمله افزايش ناامنيها شده است.

اعضاي پارلمان کشور- اعم از مجل سنا و نمايندگان- تاکنون بارها روي تسريع در معرفي کابينه تأکيد نموده اند، ولي گوش حکومت کنوني مثل حکومت قبلي بدهکار اين تذکرها نيست و کماکان گره کور معرفي کابينه توسط سران حکومت وحدت ملي باز نشده است.

براي بررسي سير صعودي ناامنيها و بالا رفتن گراف جرايم مختلف در کشور، از علياکبر جمشيدي؛ عضو کميسيون دفاعي مجلس سنا پرسيدم که ريشهي ناامنيهاي فزاينده در دورهي حکومت وحدت ملي چيست؟

اين عضو کميسيون دفاعي مجلس سنا اظهار داشت که «اين ناامنيها علاوه بر اين که از طرف مخالفان مسلح دولت صورت ميگيرد، از سوي افرادي سوء استفادهجو نيز دامن زده شده و جرايمي چون دزدي و راهزني و ... نيز در اين اواخر بيشتر به گوش ميرسد که بر ميزان ناامنيها ميافزايند. اما امروزه مشخص شده که جنگ افغانستان جنگي استخباراتي در سطح منطقه و جهان است که ميدان اين جنگ خاک افغانستان شده و هر روز از اين مردم قرباني ميگيرد.

جمشيدي ميافزايد: با روي کار آمدن حکومت وحدت ملي، انتظار ميرفت که شايد درگيريها در افغانستان کاهش يابد، گروههاي مخالف مسلح تضعيف شوند و به نحوي به پروسه صلح افغانستان بپيوندند و ما شاهد افغانستاني نسبتا آرام باشيم.اما با گذشت دوماه از عمر آن، متاسفانه نه تنها  امنيت بهبود نيافته، بلکه بر اين ميزان افزوده شده است.فکر ميکنم که دلايل اصلي جنگ و افزايش ناامنيها نداشتن تدابير جدي از طرف حکومت وحدت ملي است که وضع نسبت به گذشته بدتر شده است.

به نظر وي دليل اين ناکامي نيز در تأخير معرفي کابينه نهفته است. به اين دليل که حکومت وحدت ملي يا هر حکومت ديگر قبل از هر کاري بايد در قدم اول بايد پايههاي خود را مستحکم کند و به تشکيل کابينه بپردازد، سران حکومتي را معرفي کند و ادارات و واحدهاي اداري را نظم دهد.اما متاسفانه حکومت وحدت ملي هنوز به اين کار نپرداخته و در اين کار موفق نبوده است. کابينه، هنوز توسط سرپرستان اداره ميشوند و تمامي واحدهاي اداري در تزلزل اند.بنابراين بخش امنيتي نيز از اين قاعده مستثنا نبوده و اين مساله باعث ميشود تا بر ميزان ناامنيها در سطوح مختلف و از جمله حملات مخالفان و راهزنيها و دزديها افزايش يابد.

جمشيدي تصريح ميکند که پايههاي حکومت هنوز محکم نشده و ناامنيها با سوء استفادهي افراد سودجو و سوء استفادهگر افزايش يافته است.با تاسف حکومت وحدت ملي با وجود وعدههايي که به مردم دادند هنوز نتوانسته  در مدت تعيين شده کابينه افغانستان را معرفي کنند. در چنين شرايطي طبيعي است که کارها و از جمله مسايل امنيت به خوبي به پيش نرود.

به نظر آقاي جمشيدي، حکومت وحدت ملي در جهت استحکام پايههاي اين حکومت کار چنداني را انجام نداده و تنها در جهت مسايل روبنايي تدابيري را در نظر داشته و انجام داده اند که فکر ميکنم تاثير چنداني را در بهبود وضعيت امنيتي ندارند.از آن جمله اتخاذ برخي مسايل در سياستهاي خارجي حکومت.سفر رييس جمهور افغانستان با هيات صدو  پنجاه نفري به لحاظ تعداد و بالا رتبه به پاکستان را شاهديم که تاثير مثبتي در بهبودي وضعيت امنيت در پي آن نبود.رييس جمهور در سفر خود به پاکستان بر خلاف عرف ديپلماتيک حتي از مراکز نظامي اين کشور نيز ديدار کرد، اما شواهد و قرائن در اين اواخر نشان ميدهد که اين سفر نتيجهاي را در پي نداشته است.

اين عضو کميسيون دفاعي ميگويد: به باور شخصي من، دليل اصلي افزايش جنگ و ناامني در افغانستان، همچنان عدم هماهنگي منطقهاي در جهت برچيدن ريشههاي تروريزم و فرامنطقهاي يعني عدم هماهنگي بين جامعه جهاني و کشورهاي عضو ناتو و ايالات متحده امريکا از يک طرف و از سوي ديگر افغانستان وهمسايهها از سوي ديگر است.همچنين ضعف نهاد سياسي يعني حکومت در برخورد با گروههاي مخالف حکومت و دولت، باعث شده  تا آنان در نقاط مختلف از جمله کابل رخنه کنند و حملات خود را انجام دهند.از طرف ديگر بعد از سفر رييس جمهور به پاکستان، حوادث اخير نيز نشان ميدهد که اين سفر نتيجه نداده و پاکستانيها هنوز در برخورد با افغانستان صادق نيستند.

از آقاي جمشيدي پرسيدم که همزمان با ناامنيهاي خشونتآميز از سوي مخالفان مسلح، جرايم اجتماعي نيز سير صعودي به خود گرفته است، عامل اينگونه جرايم چيست؟

آقاي جمشيدي خاطرنشان ساخت که هرچند حکومت و نهادهاي مرتبط که توسط سرپرستان اداره ميشوند، در اين راستا کوتاهيهايي را داشته اند و اما از سويي بدون شک افرادي در هر کشوري موجود هستند که در صدد دزدي و جنايت و جرم هستند و اين کار خود را در شرايط خراب امنيتي راحتتر ميپندارند.بنابراين با سوء استفاده از چنين شرايطي دست به اين گونه اعمال ميزنند.در واقع دو موضوع هست که اين افراد را تشويق ميکند.اين مسايل به اين افراد کمک ميکند تا در سايه اوضاعي اين چنيني به کار خود بپردازند.

به باور اين عضو مجلس سنا هرگاه حکومت وحدت ملي نتواند به زودتري فرصت مشکل تشکيل کابينه را حل نموده و تدابير جدي در سطح کشور و منطقه براي مهار ناامنيهاي فزاينده روي دست نگيرد،  بدون شک اعتبار ملي آن زير سوال رفته و خوشبينيهاي اندک ايجاد شده نيز به بدبيني نسبت به حکومت مبدل خواهد شد.

مبارزه با خشونت

عليه زنان؛

از شعار تا عمل

مبارزه با خشونت عليه زنان يکي از پديدههايي است که در راستاي مدرنيزه شدن جامعه و رسيدن به جامعهي مترقي و ايده آل مطرح شده و جزيي از شعارهاي محوري سازمانهاي حقوق بشري و محافل رسمي در سطوح مختلف جهاني، منطقهاي و کشوري به شمار ميآيد.

جدا از اينکه يک روز (دهم نومبر) به نام روز مبارزه با خشونت عليه زنان نام گذاري شده است، تاکنون دهها عنوان از بيانيهها و مقالههاي مختلف از سوي سازمانهاي رسمي دنيا در اين خصوص منشتر شده است. اين شعار تا اندازهي براي جامعه جهاني از اهميت و ارزش بالاي برخوردار بوده است که در 23 فبروري سال 1994، مجمع عمومي سازمان ملل، اعلاميهاي را با عنوان و هدف حذف خشونت عليه زنان صادر کرد. پيش از اين نيز موارد زيادي از اسناد بينالمللي با موضوع مبارزه با خشونت عليه زنان صادر شده است. جدا از اين موارد، در اسناد ديگري چون اعلاميه جهاني حقوق بشر، ميثاق بينالمللي حقوق مدني و سياسي، ميثاق بينالمللي حقوق اقتصادي، اجتماعي، و فرهنگي، کنوانسيون رفع کليه اشکال تبعيض عليه زنان و کنوانسيون ضد شکنجه و رفتار يا مجازات خشن، غير انساني يا تحقير کننده نيز روي اين موضوع تأکيد فراواني صورت گرفته است.

مهمتر از تمام اين موارد، آموزههاي ديني و الهي که بسياري از جوامع ديندار به آن معتقد اند، بر حفظ کرامت انساني زن تأکيد ورزيده و از جايگاه زنان به عنوان انسانهاي داراي کرامت دفاع مينمايد. دين اسلام نيز به عنوان دين کامل، در آموزههاي خويش از زن و مرد به عنوان بازوان برابر در پيشرفت حيات اجتماعي نام برده و زن را در رشد و تکامل حيات انساني و اسلامي موثر خوانده است. مبنا و محور ارزشهاي دين اسلام بر حفظ ارزشهايي چون عدالت، مساوات و جلوگيري از ستم، استبداد و خشونت است.

از سوي ديگر، شکي نيست که حقوق و اصول مربوط به برابري، امنيت، آزادي، حفظ کرامت و وقار همهي انسانها به طور جهانشمول در عدم خشونت عليه تمام اقشار انساني بخصوص زنان که نيمي از پيکرهي جامعه بشريت به شمار ميآيند، حاصل خواهد شد.

با اين وجود، متأسفانه جوامع مختلف با گرايشهاي متفاوت اعتقادي و سياسي تاکنون نتوانسته از در محو خشونت عليه زنان فايق آيند. دليل اين تناقض آشکار در شعار و عمل نيز همانا عدم ارادهي جدي و نبود عزم قاطع براي ريشهکن ساختن اين پديده از جوامع بشري است. زيرا هرگاه ارادهي جدي به صورت گسترده، همه جانبه و براساس يک ميکانيزم منطقي وجود داشته باشد، شکي نيست که محو خشونت عليه زنان به عنوان مجرايي براي رسيدن به جامعهي ايده آل انساني ممکن و ميسر خواهد شد. اما تا زمانيکه از اين شعارها و متون حقوقي به عنوان ابزار سياسي استفاده شود، زنان کماکان در جوامع مختلف و به اشکال متفاوت مورد خشونتهاي مختلف قرار خواهند گرفت.

اشتباهات خطـــرناک

در شبکههاي اجتمـــاعيميثم لطفي

شبکههاي اجتماعي اين روزها به محبوبترين «پلتفرم» اينترنتي براي برقراري ارتباط تبديل شدهاند و در عين حال که با قابليتهاي کاربردي خود بسياري از نيازهاي ما را پاسخ ميگويند، انجام هرگونه اقدام نادرست در آنها ميتواند عواقبي را به همراه داشته باشد. تا مدتي قبل فرايند استخدام کارمند در يک شرکت خصوصي يا سازمان دولتي از طريق بررسي سوابق کاري يا تحقيق محلي انجام ميشد، اما مرکز Jobvite در يک مطالعه جديد متوجه شد 93 درصد کارفرمايان براي استخدام نيروي کاري جديد به صفحهي شخصي آنها در شبکه اجتماعي سر ميزنند و با بررسي مطالب منتشر شده از جانب وي يا لايکهاييکه انجام داده است به روحيات و شخصيت او پي ميبرند و در نهايت بهترين تصميم را براي ورود کارمند جديد به سازمان خود اتخاذ ميکنند. اين اتفاق باعث شده است 55 درصد افرادي که مرحله نخست آزمون استخدامي را با موفقيت پشتسر گذاشتند، طي مرحله بررسي در شبکه اجتماعي کنار گذاشته شوند و به همين دليل است که اين روزها هر اقدام ما در فيسبوک، توييتر و ... ميتواند بيش از آنچه تصور ميکنيم اهميت داشته باشد.

يکي از اشتباه بزرگ ديگريکه ميتواند در شبکههاي اجتماعي صورت گيرد، صحبت کردن در مورد مواد مخدر و دخانيات است که 83 درصد کارفرمايان گفتهاند هر شخصيکه در صفحه شخصي خود در اين باره صحبت کرده باشد او را بهکار نميگيرند. در ادامه، 70 درصد صاحبان مشاغل با افراديکه روي مسايل جنسي تاکيد داشتند مخالفت خود را اعلام کردند، دوسوم با کسانيکه ادبيات گفتاري مودبانه نداشتند مخالفت خود را نشان دادند، نيمي از کارفرمايان مخالف استخدام افرادي بودند که در صفحهي شخصي خود از اسلحه و خشونت سخن به ميان آوردند و 44 درصد آنها هم با پستهايي در مورد مصرف مشروبات الکلي مخالفت کردند. جالب است بدانيد يکي از هر شش کارفرماييکه با استخدام نيروي کاري جديد مخالفت کردند توضيح دادند که از ابتدا نظر مثبتي نسبت به فرد تازهوارد داشتند و پس از آنکه تحليل صفحه شخصي او در شبکه اجتماعي را مطالعه کردند از همکاري با اين فرد پشيمان شدند.

اثرگذاري رفتار اجتماعي ما در شبکههاي اجتماعي در جريان استخدام و همکاري با يک سازمان جديد تا اين اندازه توانسته است اهميت پيدا کند و البته اگر کمي دقيقتر اين مساله را بررسي کنيم درخواهيم يافت که تاثيرات مذکور در ديگر بخشها نيز ميتواند به همين وضوح ديده شود و عواقبي را براي ما به همراه داشته باشد.

زماني که کاربر مطلبي را در شبکه اجتماعي بهاشتراک ميگذارد يا مطالب منتشر شده از ديگران را به نشانهي موافقت خود لايک ميکند، اين کار را فارغ از بازخوردهاي بعدي صحيح ميداند و از اين فضا براي بيان آزاد نظرات خود استفاده ميکند، اما بيخبز اينکه اين رفتار چقدر ميتواند درست يا غلط باشد، برخي اشتباهات رايج و کلي از طرف کاربران در شبکههاي اجتماعي صورت ميگيرد که توجه به آنها ميتواند از بروز مشکلات فراوان جلوگيري کند. رايجترين اين اشتباهات به قرار زير معرفي شدهاند:

انتشار اطلاعات شخصي با همه جزييات

برخي کارشناسان بر اين باورند که ساکنان هزاره سوم بيش از کساني که يکدهه قبل ميزيستند، اطلاعات خصوصي دارند. اين اطلاعات از مشخصات فردي گرفته تا جزييات مربوط به کارتهاي شناسايي، کارت بانکي، شناسههاي کاربري، رمزهاي عبور و ... را شامل ميشوند و هر يک از آنها ميتوانند منبع و سرنخي براي سوءاستفاده اطلاعاتي از شما باشند.

بسياري از خدمات الکترونيکي براي افزايش امنيت خود برخي سوالات ويژه را در نظر گرفتهاند که هر زمان شما رمز عبور خود را فراموش کرده باشيد، با پاسخگويي به آنها ميتوانيد رمز عبور را بازيابي کنيد. بهعنوان مثال، اين سوالات ميتوانند در مورد نام والدين، تاريخ تولد دقيق، شهر محل تولد و ... از شما پرسيده شود و اگر پاسخ آنها را روي شبکه اجتماعي بگذاريد، اين امکان را براي هکرها و افراد سودجو فراهم ميکنيد تا بهراحتي به اطلاعات شخصي شما دسترسي پيدا کنند و حتي حسابهاي بانکي شما را هم مورد هدف قرار دهند. توجه داشته باشيد که در اين ميان انتشار اطلاعات غيرضروري از جمله نام اعضاي خانواده، نام حيوان خانگي، شماره کارتهاي شناسايي، نام اشخاص مورد علاقه و ... نيز اصلا توصيه نميشود.

انتشار عمومي مطالب

زمانيکه يک مطلب را تدوين ميکنيد و آن را با دوستان خود روي شبکه اجتماعي بهاشتراک ميگذاريد، اين کار ميتواند خطراتي به همراه داشته باشد. اگر مطلب مورد نظر شما بهصورت عمومي در اين فضا منتشر شده باشد، دو ميليارد نفريکه در شبکههاي اجتماعي عضو هستند ميتوانند به آن دسترسي پيدا کنند و اطلاعات موجود در آن را ببينند. اگر اين نگاه کلي را هم کنار بگذاريم، در فهرست دوستان شما افراد مختلف در سطوح متفاوت وجود دارند که از جمله آنها ميتوان به اعضاي خانواده، اقوام، دوستان دوران کودکي، همکاران، مدير شرکت، همسر قبلي، همکاران در ديگر شرکتها و ... اشاره کرد. بر اين اساس زماني که شما يک مطلب را بهطور عمومي منتشر ميکنيد هر يک از اين افراد در جريان آن قرار ميگيرند و اگر اين نيازسنجي انجام نشده باشد که مطلب عمومي شما چقدر با اين گروههاي مختلف سنخيت دارد، اين کار ميتواند تعريفي را که آنها از شخصيت شما دارند تغيير دهد.

توجه داشته باشيد که اغلب شبکههاي اجتماعي يک فضاي خصوصي براي گفتوگوهاي غيرعمومي را در اختيار شما ميگذارند و البته تمام عکسهاي خانوادگي و شخصي نيز قابليت انتشار عمومي ندارند.

برقراري ارتباط با افراد ناآشنا

شبکههاي اجتماعي اين فرصت را در اختيار مردم جهان ميگذارند تا در هر نقطهاي کره خاکي که قرار گرفتهاند بهصورت مجازي با دو ميليارد عضو ديگر اين فضا ارتباط برقرار کنند. اين کار که مزاياي فراواني به همراه دارد، اعضاي خانواده را که در نقاط مختلف جهان هستند کنار يکديگر جمع ميکند. با وجود اين، توجه داشته باشيد همين قابليت کاربردي ميتواند معايبي هم به همراه داشته باشد.

تصور کنيد در يکي از اين شبکههاي اجتماعي درخواست برقراري ارتباط با شخصي براي شما ارسال شده است که هيچ شناختي از وي نداريد و با اين وجود چند دوست مشترک بين شما وجود دارد. نگاه اوليه اين اطمينان را براي شما فراهم ميکند تا به او اطمينان کنيد و اين شخص ناآشنا را در فهرست دوستان خود بگذاريد. اين کار موجب ميشود کسانيکه شما را نميشناسند به اطلاعات و مطالب شخصيتان دسترسي داشته باشند و بعد از مدتي فهرستي از افراد را در صفحه شخصي خود در اختيار داشته باشيد که تعداد زيادي از آنها را نميشناسيد. حال اگر يکي از اين افراد به قصد سوءاستفاده از اطلاعات شما وارد شده باشد، مشکلاتي براي شما بهوجود ميآورد که بهسادگي نميتوان آن را حل کرد.

اعلام موقعيت مکاني بهصورت عمومي

يکي از قابليتهايي که طي چند سال اخير به شبکههاي اجتماعي افزوده شده اين است که شما روي نقشه الکترونيکي به جمع دوستان و اطرافيان خود اعلام ميکنيد که در حال حاضر در چه نقطه از کره خاکي قرار داريد.

بهاشتراک گذاري موقعيت جغرافيايي از جمله قابليتهايي محسوب ميشود که بسيار مورد توجه کاربران قرار گرفته است و تقريبا همه شبکههاي اجتماعي از آن بهره ميبرند. اما اگر به نحوهي استفاده از اين قابليت توجه کافي نداشته باشيد، خود را با مشکلات بزرگي مواجه خواهيد کرد. توجه داشته باشيد حتي اگر دوستان نزديک و صميمي شما اين اطلاعات را مشاهده ميکنند، ممکن است همين افراد بهواسطه هرگونه کدورتي که بعدا بين شما پيش خواهد آمد مشکلاتي را برايتان به وجود آورند. اين نکته بسيار مهم است که بدانيد آدرس دقيق و موقعيت جغرافيايي شما جزو اطلاعات خصوصي و شخصي محسوب ميشوند.

انتخاب رمز عبور ناامن

براي آنکه يک صفحهي شخصي در شبکه اجتماعي مورد نظر خود را راهاندازي کنيد، نيازمند تعيين شناسه کاربري و رمز عبور هستيد. برخي شبکههاي اجتماعي شناسه کاربري شما را نمايان ميکنند و البته در مدلهاي امنيتي مدرن شناسه کاربري شما ديده نميشود و فقط نامي که براي خود انتخاب کردهايد براي ديگر اعضا بهنمايش در ميآيد. با اين وجود رمز عبور عبارتي است که فقط شما آن را ميدانيد و اگر روي آن دقت کافي نداشته باشيد، احتمال دارد ديگر کاربران هم بتوانند آن را پيدا کنند.

به هر حال، عموميت پيدا کردن شبکههاي اجتماعي ضمن آنکه کاربردهاي فراواني را به همراه دارد، ميتواند مشکلاتي را براي شما ايجاد کند و اگر اصول اصلي و اوليه امنيتي را لحاظ نکنيد، آگاهانه خود را قرباني خطرات امنيتي کردهايد.(منبع:عصرارتباط)

کودکان و مسألهي خداشناسي

دغدغه بسياري از والدين اين است که آيا ميتوانند با فرزندانشان درباره موضوع پيچيدهاي چون خدا صحبت کنند؟ آيا کودکان را ميتوان با مفاهيمي چون خدا، پيامبر، جهان آخرت، آفرينش و هستي، تکليف، عبادت و مانند آن آشنا کرد و دربارهي آنها بحث کرد؟

حرف زدن درباره خدا از اين جهت حائز اهميت است که ميتواند بهترين راه برآوردن مهمترين نيازهاي کودکان باشد، زيرا کودکان بيش از بزرگسالان خود و اطرافيانشان را نيازمند به تکيهگاه قوي و مهرباني ميبينند که قادر است همه آرزوهاي آنها را برآورده سازد.

فايدهي ديگر صحبت کردن درباره خدا از اين جهت است که همه چيز را در دنيا توضيح ميدهد: زيبايي طبيعت، تولد نوزاد يا مرگ يک دوست، که با اين توضيح (مرتبط کردن رويدادهاي طبيعي به خدا) نوعي احساس شگفتي نيز همراه است، زيرا روح کودک به دنبال عجايب و اسرار ميگردد و زمانيکه براي پرسشهاي کليدي خود پاسخي منطقي مييابد، احساس آرامش ميکند.

وقتي کودک حوادث تلخ و شيريني از اين قبيل را با خدا مرتبط بداند، هم در شناخت خود نسبت به خدا عميقتر ميشود و هم روح او که به دنبال عجايب و اسرار است، ارضاء ميشود.

حرف زدن درباره خدا، به کودک احساس امنيت ميدهد، زيرا خدا جاوداني و مافوق همه تغييرات است و در دنياييکه همه چيز آن زودگذر است، اعتقاد به خدا ميتواند بهترين حامي و راهنماي اخلاقي کودک باشد.

و بالاخره، توجه به خدا و احساس نياز به او، مايه آرامش روح و روان کودک ميشود، زيرا اين احساس در فطرت و نهاد انسان از کودکي قرار داده شده و طبق فرمايش پيامبر اسلام، کودک مادامي که اطرافيانش او را از پرستش خدا باز نداشتهاند، داراي فطرت خداپرستي و ايمان است.

متأسفانه با وجودي که خداشناسي براي کودکان و فرزندان يک ضرورت مهم و نقطه عطفي در زندگي آنان است، والدين از اين موضوع غافلند و به ضرورت آن توجه کافي ندارند.

گمان والدين اين است که آموزش خدا و اعتقادات ديني، براي کودک ضرورتي ندارد و اين کار وظيفه آنان نيست و کودکان خود بايد با وسعت دادن به معلومات و گزاره هاي ذهني، به سطحي از معرفت و دانش برسند که ضرورت اعتقاد به خدا را درک کنند و اين در زماني است که آنان به سن جواني ميرسند، غافل از اينکه کودکان توان درک اين مفاهيم را دارند و در اين شرايط اگر با آنها درباره خدا به طور صحيح و منطقي صحبت نشود، سعي ميکنند اعتقاد به خدا را در اعمال و رفتارهاي والدين بيابند، زيرا آنچه والدين بدان عمل ميکنند، بيش از آنچه ميگويند روي ذهن کودک تأثير ميگذارد.

يعني کودک زماني بيشتر با خدا آشنا ميشود که اعتقادات مذهبي را به طور عملي در زندگي والدين ببيند. حال اگر عمل والدين مطابقت چنداني با دين نداشته باشد، کودک درک صحيحي از دين پيدا نميکند. اينجاست که ضرورت آموزش صحيح دين به کودکان، بيشتر روشن ميشود.

براي اينکه کودکان درک صحيحي از خدا داشته باشند، لازم است به آنها اجازه دهيد آزادانه دربارهي خدا گفتوگو کنند؛ زيرا بهترين راه ارتقاي معنويت در کودکان، راحت و آشکار حرف زدن از خداست. اصل علمياي که اکثر روانشناسان آن را تأييد ميکنند، اين است که بگذاريد بچهها خود گفتگو را هدايت کنند و عقايدشان را بگويند و بعد با سووال کردن از نظرات شما، موضوع را پي گيري کنند.

اگر پيشفرضي درباره رشد، درک و برداشت کودک از خدا، در هر مرحلهي سني او داشته باشيم، با اطمينان بيشتري ميتوانيم به او کمک کنيم.

آدمي زاد کـــــــه معتبـــــر ميگــــــردد

بعـــــد از عمـــــري پـــــدر ميگـــــردد

                           تحصيل کمــــــال جُهَـــلا اين همه نيست

                           خــــر کُره به يک دوسال خر ميگـــردد

بيدل

«موصل» زندان داعش شد

ساکنان شهر موصل عراق اعلام کردند سازمان تروريستي تکفيري داعش مانع خارج شدن مردم از اين شهر ميشود.

به گزارش روزنامه «الاستقامه» ساکنان موصل گفتند، هر يک از شهروندان که قصد خروج از اين شهر را داشته باشد ، بايد از تروريستها اجازه بگيرد و آنها هم تنها در صورتي اجازه خروج از اين شهر را به مردم ميدهند که ضامني معرفي کنند که آن ضامن بازگشت مردم را به شهر موصل تضمين کند و تعهد بدهد اين افراد به نيروهاي نظامي عراق که ضد داعش ميجنگند و خود را براي آزاد سازي موصل آماده ميکنند، نميپيوندند.

ساکنان موصل افزودند: داعشيها بيم آن دارند که شمار بيشتري از جوانان موصلي از اين شهر بگريزند و براي جنگيدن با داعش به نيروهاي نظامي و مردمي بپيوندند.

کميته امنيت و دفاع عراق در ولايت نينوا پيش از اين اعلام کرده بود پنج هزار نفر براي جنگيدن با داعش داوطلب شده اند و اين افراد در حال حاضر در اردوگاهي نزديک «بعشيقه» مستقر هستند.

 محمد ابراهيم البياتي؛ رييس کميته امنيتي شوراي ولايتي نينوا نيز پيش از اين گفته بود بيش از 15 هزار نيروي ويژه عهده دار آزادسازي ولايت نينوا شده و اين افراد براي اين کار بسيار خوب آموزش ديدهاند.

موصل شهري در شمال کشور عراق و مرکز اداري ولايت نينوا است. موصل سومين شهر بزرگ عراق پس از بصره است.

رود دجله از ميان موصل ميگذرد و پنج پل دو قسمت شهر را به هم پيوند ميدهند. اين شهر در 396 کيلومتري شمال غربي بغداد قرار دارد.

جمعيت اين شهر در سال 2008 بالغ بر يک ميليون و 800 هزار نفر بوده است.

داعش ماه جوزاي گذشته کنترل اين شهر را به دست گرفت .

در همين حال، يک منبع آگاه امنيتي که خواست نامش فاش نشود، روز گذشته (سهشنبه/4 قوس) به پايگاه خبري «السومريه نيوز» گفت که نيروهاي امنيتي با همکاري عشاير «البونمر» موفق شد دو روستا را در غرب منطقه هيت در ولايت الانبار آزاد کنند.

بر اساس اين گزارش، 2 روستاي «السراجيه» و «المحبويه» در هيت، روز گذشته آزاد شدند و پيشرويها به سوي هيئت براي آزادي کامل اين منطقه ادامه دارد.

عشاير البونمر تاکنون متجمل جنايات زيادي از سوي تکفيريها بودهاند. علاوه بر کشته شدن بيش از 500 نفر از اعضاي اين عشيره، شماري از مردان و زنان و کودکان البونمر در اسارت تکفيريها قرار دارند که داعش تهديد کرده است در صورت تنگتر شدن محاصره، همه آنها را به قتل خواهد رساند.

رابرت فيسك با اشاره به نتيجهي مذاکرات هستهاي:

ايران قدرتمندترين كشورمنطقه است

تحليلگر برجسته روزنامه انگليسي «اينديپندنت» نوشت، نقش ژئواستراتژيك ملت تاريخي و بزرگ ايران در آينده خاورميانه و جنوب شرق آسيا، دغدغهي غرب است.

«رابرت فيسك» در گزارشي مدعي شد با حصول توافق هستهاي، ايران به «پوليس منطقه» تبديل خواهد شد. وي طي مقالهاي در روزنامه «اينديپندنت» يادآور شده است در سفر اخيرش به منطقه، ايران موضوع گفتوگوها در نشست سرمايه گذاران و مديران ارشد در ابوظبي بوده است. به عقيدهي وي نتيجه مذاكرات هستهاي ايران و 1+5 اهميتي ندارد، نتيجه مذاكرات هستهاي ايران و 1+5 هر چه باشد، ايران قدرتمندترين كشور منطقه خواهد بود و سرمايه گذاران بايد در ايران سرمايهگذاري كنند. وي مدعي شده در صورت دستيابي ايران و 1+5 به توافق، ايران بار ديگر به پوليس خليج فارس مبدل خواهد شد.

فيسك در ادامه نوشت:»ايرانِ آن روز، حكومت شاهنشاهي و متحد اسراييل و غرب بود كه مردمان خودش را با خشونت سركوب ميكرد؛ اين نوع حكومت شرايط را براي سرمايهگذاران خارجي مناسب ميكند. اما رژيم شاه محل سرمايهگذاري خوبي براي امريكا نبود چرا كه انقلاب اسلامي در ايران به پيروزي رسيد و ايرانِ امروز متحد عراق، سوريه و حزبالله لبنان در منطقه است».

وي همچنين به تبليغات منطقهاي و جهاني عليه ايران اشاره كرد كه سعي دارند به غلط، ايران را به عنوان كشور شيعه در مخالفت و با قصد سركوب سنيها نشان دهند. رابرت فيسك افزود مشكل امريكا و متحدانش با ايران بر سر اين مسايل نبوده، بلكه مشكل اصليشان با ايران بر سر نقش ژئواستراتژيك ملت بزرگ و تاريخي ايران در منطقه و همچنين در جنوب شرق آسيا است.

رابرت فيسك در پايان به شرايط منطقه و جهان اشاره كرده و مينويسد: در شرايطي كه عربستان سعودي در منطقه به دنبال قلدري كردن است و وزراي اسراييلي رفتارهاي ديوانهوار از خود بروز داده و جمهوري خواهان امريكا به دنبال تخريب اوباما هستند و از طرف ديگر موجود خبيث تازه‌‌اي به نام داعش به كشتار در منطقه مشغول است، ايران همچون يك صوفي آرام و نجيب رفتار ميكند.

راي مثبت 99درصدي بحرينيها

به همه پرسي تعيين سرنوشت

بلقيس رمضان، رييس هيات ملي مستقل همه پرسي مردمي در بحرين گفت: نتيجه اين رفراندوم مردمي برگزار شده براي تعيين سرنوشت در روزهاي جمعه و شنبه گذشته نشان ميدهد که 99 درصد شرکت کنندگان در آن به تعيين سرنوشت پاسخ مثبت داده اند.

به گزارش پايگاه اينترنتي «منامه» پست، بلقيس رمضان در يک کنفرانس مطبوعاتي اين مطلب را اعلام کرد.

در اين همه پرسي از افراد واجد شرايط شرکت در همه پرسي اين سوال مطرح شده است که «آيا شما با برپايي يک نظام سياسي جديد در بحرين با نظارت سازمان ملل جهت تعيين سرنوشت خود موافق هستيد؟»

اين در حالي است که مقامات امنيتي بحرين سعي داشتند مانع از آن شوند که هيات مزبور به وظيفه سياسي خود مبني بر اعلام نتايج همه پرسي پس از گذشت دو روز از شمارش آراء اقدام کند.

رييس هيات مزبور اظهار داشت : از مجموع 178625 هزار شرکت کننده در همه پرسي 177118 تن يعني 99،1 درصد شرکت کنندگان به تعيين سرنوشت راي مثبت دادند.

بلقيس رمضان توضيح داد : از 250 هزار شهروند بحريني براي شرکت در اين همه پرسي دعوت به عمل آمد. تمامي اقدامات اتخاذ شده براي برگزاري همه پرسي بر اساس معيارهاي بين المللي انجام گرفت .

وي از ملت بحرين تشکر و قدرداني کرده و اظهار داشت: مردم بحرين با شرکت گسترده در اين هممه پرسي ثابت کردند که دوست دار ميهن و تماميت ارضي و استقلال خود و افرادي پويا ، فعال و سرزنده هستند.

زعال سنگ؛

 منبع انرژي و آلودگي! سوزاندن زغال سنگ از دلايل بزرگ آلودگي شديد هوا به شمار مي رود که مناطقي از چين را به خود مبتلا ساخته است، و از طريق اتلاف زغال سنگ که ناشي از شست و شوي زغال سنگ و تراوشات زيرزميني است، آبهاي آلوده و نشست خاک حاصل ميآيد.

کشور چين به سختي در تلاش است تا ديگر منابع انرژي را پرورش دهد و در راستاي رشد خود از «شدت انرژي» بکاهد. (شدت انرژي به انرژي مورد نياز به ازاي هر واحد اضافي از توليد سرانه ناخالص داخلي گفته ميشود.) همين اکنون نيز کشور چين که بزرگترين مصرف کننده نيروي هيدروالکتريکي در جهان است، داراي همان اندازه نيروگاه هستهاي است که در کل جهان وجود دارد و در همين حال انرژي خورشيدي و بادي اش را هم گسترش ميدهد.

البته، طبق يافتههاي مک کينزي که يک شرکت مشاورهاي است، پس از در نظر گرفتن همهي اين موارد، چين هنوز هم به نظر ميرسد که 4/4 ميليارد تن زغال سنگ را در سال 2030 مصرف کند. يعني زمانيکه پيشبيني ميشود تصاعدات کربن در اين کشور از 8/6 ميليارد تن دي اکسيد کربن در سال 2005 به 15 ميليارد تن برسد. از اين مقدار تقريبا 40درصد از انرژي توليد شده حاصل خواهد شد.

مک کينزي يک استراتژي براي ايجاد کسريهاي عميق در مصارف کربن و تصاعدات کربني را ترسيم ميکند. اين به نظر خوشبينانه ميآيد. آقاي کانينگهام بيان ميدارد که ساختار چند پاره استخراج معادن در چين با توليد کنندگان کوچک بي شمارش، «اين امر را براي دولت مرکزي دشوار کرده است که اصلاحات گستردهاي را شکل دهد و به اجرا برساند.»

توليد زغال سنگ در اين کشور با رشد روزافزوني مواجه است. واردات آن نيز به سهولت از صادر کنندگان بزرگ جهان يعني استراليا و اندونزيا در دسترس است و مغولستان درست در آن سوي مرزها در حال بهره برداري از بزرگترين ذخاير زغال سنگ در جهان است. به سختي ميتوان با گزارش اين هفته در اکونوميکس جي کي که يک موسسه تحقيقاتي مستقر در پکن است و به اين نتيجه رسيده که چين به مدت چندين دهه داراي اقتصادي شديدا وابسته به زغال سنگ خواهد بود، موافقت نمود.

در عرصهاي که چين ميتازد، هند عقب نشسته است. اين کشور مقادير عظيمي از زغال سنگ را ميسوزاند و تشنه نيروي برق بيشتري است. حدود 70 درصد از الکتريسيته اين کشور از زغال سنگ به دست ميآيد. آمارهاي ملي در سالهاي اخير افزايش قابل توجهي نشان ميدهند؛ ولي هنوز هم حدود 300 ميليون نفر محروم از اين انرژي اند. در ارزيابي نيازمنديهاي انرژي افزايشي در طي 25 سال بعدي، هند پس از چين در مقام دوم قرار گرفته است.

شناسايي

 ژن عشقمحققان چيني رابطه بين کاهش روابط عاشقانه با افزايش بيان نوعي ژن به نام 5HT1A را آشکارسازي کردند.

بررسيهاي محققان دانشگاههاي هنان و پکينگ چين نشان ميدهد صرفنظر از سبک مو، زيبايي، لباسپوشيدن، صحبتکردن ملايم و شخصيت خود فرد، متغيرهاي ژنتيکي نيز در شروع يا عدمشروع يک رابطه عاشقانه نقش دارند.

تيم علمي اعلام کرد رفتارهاي مرتبط با عشق با سطوح سروتونين در مغز ارتباط دارد و در حيوانات، کاهش سطوح سروتونين توسط گيرنده 5HT1A جذابيت جنسي جنس مونث را کاهش داده و خشونت وي در قبال جنس مذکر را افزايش ميدهد.

ال G پليمورفيسم متغير ژنتيکي موسوم به C-1019G که به بيان بالاتر ژن 5HT1A منجر ميشود، با آرامش کاهشيافته ناشي از روابط نزديک مرتبط است. C-1019G متغيري ژنتيکي در ژن 5HT1A است.

يک ژن در جايگاه ويژه خود بر روي کروموزوم ميتواند داراي چينشهاي گوناگوني باشد. به هر يک از اين چيدمانهاي ژن در جايگاه ويژه آن بر روي کروموزوم دگره يا دگرچينه يا الل (allele) ميگويند؛ به عبارتي اشکال مختلف ژن ال نام دارند.

محققان چيني حاضر در اين بررسي، سلولهاي فوليکول مو را براي انجام فرآيند ژنوتيپ جمعآوري کردند. آنها دياناي ژنومي سلولهاي فوليکول مو را استخراج کردند و سطح C1019G را از طريق واکنش زنجيرهاي پليمراز تقويت کردند.

نتايج نشان داد افراد حامل ال G پليمورفيسم C-1019G بيشتر احتمال داشت مجرد باشند. اين نتايج با اين يافتهها که حاملان ال G در روابط نزديک با ديگران کمتر آرامش دارند، مطابقت دارد. در واقع، بيشتر احتمال داشت حاملان اين الل شخصيتهاي رواننژند و اختلالات روانپريشي مانند افسردگي حاد و اختلال شخصيتي مرزبنديشده داشته باشند.

چون بدبيني و روانپريشي مولفههاي تعيينکنندهاي در شکلگيري، کيفيت و ثبات روابط هستند، رابطه بين G و اختلالات روانشناختي ممکن است فرصتهاي روابط عاشقانه حاملان آن را کاهش داده يا منجر به ناکامي در روابط عاشقانه شود.

بايسکليکه

 در بيک جا ميشودطراحان چيني بايسکل برقي جمع شوندهاي طراحي کردهاند که در چهار مرحله جمع شده و بهراحتي دورن کوله پشتي قرار ميگيرد.

بايسکلهاي جمع شونده فناوري جديدي محسوب نميشوند، اما نمونهي جديد يک گام رو به جلو محسوب شده و مجهز به يک موتور برقي کوچک است.

بايسکل Impossible مجهز به موتور اختصاصيساز شده DC است که پس از هربار شارژ باتري، مدت 45 دقيقه با سرعت 20 کيلومتر در ساعت حرکت ميکند.

بدنه بايسکل از جنس فيبرکربن ساخته شده است که باعث کاهش چشمگير وزن دستگاه و حمل و نقل راحت آن ميشود؛ اين بايسکل در عين حال ميتواند تا وزن 85 کيلوگرم را تحمل کند.

ارتفاع بايسکل در چهار وضعيت 65، 70، 75 و 80 سانتيمتر قابل تنظيم است. براي بريک گرفتن، دکمهاي بر روي دسته بايسکل تعبيه شده است؛ بايسکل تاشو طي چهار مرحله جمع شده و بهراحتي درون بيک قرار ميگيرد.

نقطه ضعف بزرگ اين اين بايسکل، نبود پدال بوده و درصورت اتمام باتري، امکان استفاده از وسيله وجود ندارد.

محققان شرکت ImpossibleTechnology نمونه اوليهاي از اين بايسکل طراحي کردهاند و قصد دارند با جمعآوري بودجه لازم، اين محصول را از آگست 2015 (ماه اسد1384) در دو مدل سفيد و سياه رنگ به قيمتهاي 430 و 480 دالر به بازار عرضه کنند.

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 134
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 298
  • بازدید ماه : 662
  • بازدید سال : 3,498
  • بازدید کلی : 84,017