loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 16 1394/01/10 نظرات (0)

اقدام غیرمنطقی تجاوز نظامی به یمن از جانب عربستان و برخی کشورهای عرب و غیرعرب منطقه که با هماهنگی و چراغ سبز واشنگتن صورت گرفت، این روزها در صدر اخبار و تحلیل‎های بین‎المللی قرار گرفته است. شرایط منطقه پیش از این اقدام غیرمعقول ریاض درحالت ملتهب و ناآرامی به سر می‎برد و در این میان برخی از بازیگران تاثیرگذار و صلح طلب هم چون ایران در صدد بوده و هستند که شرایط را تلطیف کرده و به سمت و سوی آرامش هدایت کنند .
حال آل سعود با حمله نظامی به یمن اوضاع منطقه را پیچیده‎تر از گذشته کرد، درک ناصحیح مقامات ریاض از شرایط حساس کنونی آنها را ناتوان از فهم این موضوع کرد که منطقه دیگر کشش و پذیرش جنگ جدیدی را ندارد.
عربستان شرایط کنونی منطقه را نمی‎توانست تحمل کند، افزایش احتمال دست‎یابی توافق هسته‎ای میان ایران و گروه ۱+۵ ، روند رو به رشد قدرت و نفوذ منطقه‎ای ایران در کشورهای عرب و غیرعرب منطقه، شکست‎های پیاپی ریاض در پرونده‎های مهم منطقه‎ای شامل سوریه، عراق و لبنان، هم چنین بازیگران جدیدی ( گروه‎های تروریستی افراطی و برخی گروه‎های مسلح جهت مقابله با آنها هم چون نیروهای مردمی داوطلب) در سال‎های اخیر پای به عرصه گذاشته اند و هر یک تهدیدات و فرصت‎هایی با خود به همراه دارند، با رفتار و عملکرد هوشمندانه از جانب تهران مواجه شده اند که در نهایت موجبات سنگین‎تر شدن کفه‎ی ترازو به سمت ایران را فراهم آورده اند.
در واقع احساس تهدید شدن از جانب ریاض مقامات آن کشور را در تنگنایی سخت قرار داده است. مقامات آل سعود احتمال قوی به این جمع بندی رسیدند که اگر خودشان هر چه سریع‎تر وارد عمل نشوند، اوضاع از آنچه در حال حاضر وجود دارد برای آنها نگران کننده‎تر خواهد شد.
عربستان به عنوان یکی از حامیان اصلی گروه‎های افراط گرای تروریست منطقه، همه گونه حمایت اطلاعاتی، مالی و ... را آشکار و نهان از آنها به عمل آورد تا بلکه بتواند به زعم خود اهداف مورد نظرش را تامین کند که یکی از مهم‎ترین آنها تضعیف جبهه مقاومت و متحدان منطقه‎ای ایران یعنی سوریه و عراق بوده است. حال پس از گذشت سال‎ها ریاض متوجه شده است که تلاش‎هایش نتیجه‎ای جز شکست در پی نداشته است.
اما امروز، یمن میدان دیگری است، میدانی برای زورآزمایی مجدد قدرت‎ها. حال سوال اینجاست، توازن قدرت منطقه در آینده دست‎خوش تغییر خواهد شد؟! موضوع یمن برای سعودی‎ها حیثیتی است.
آنها نمی‎خواهند شکست دیگری را شاهد باشند. برای عربستانی‎که پیش‎تر یمن را به منزله‎ی حیاط خلوت خود می‎نگریسته تصور اینکه آن را از دست بدهد بسیار تلخ است و تلخ‎تر آن که یمن امروز تحت کنترل گروه انصار الله است که گروهی مورد حمایت تهران است و این موضوع در تضاد کامل با سیاست‎ها و اهداف آل سعود در منطقه است. پس با توجه به دلایلی که بدان‎ها اشاره گردید و تصویر کردن شرایطی که ریاض در آن گرفتار آمده می‎توان دلیل چنین اقدام شتاب زده و نامعقولی را از جانب سعودی‎ها دریافت.
از طرف دیگر مردم یمن با روحیه شجاعت و مقاومتی‎که دارند نه تنها پای عقب نگذاشتند بلکه همان گونه که نشان دادند با تظاهرات خود علیه متجاوزان موضع گرفته و از انصار الله حمایت کردند. همچنین علمای یمن با صدور فتوایی حکم جهاد صادر کردند و دفاع از خاک کشور و مقابله با تجاوزکاران را وظیفه همگانی اعلام کردند .
در بعد منطقه‎ای و بین‎المللی، تهران و مسکو به عنوان حامیان صنعا این اقدام عربستان را به شدت محکوم کردند. روسیه با توجه به اشتراکات منافعی که با ایران دارد همچون پرونده‎های سوریه و عراق در موضوع یمن نیز در کنار تهران موضعی مشترک اتخاذ کرده است، مسکو تهدید کرده که اگر متجاوزان به یمن طی مدت زمان تعیین شده توسط روسیه جنگ را خاتمه ندهند، مسکو با توسل به زرو آنها را از صحنه خارج خواهد کرد.
می‎توان اوضاع یمن را با توجه به نمونه‎های مشابه آن در سوریه و عراق که ناکارآمدی جبهه مخالفان و معارضان را نشان داد و پیروزی نیروهای طرفدار ملت و دولت های مردمی را در پی داشت، بدین گونه تعبیر کرد که بدخواهان ملت یمن با وجود هزینه‎های بسیار و توطئه‎های پیچیده علیه آنها درآخر محکوم به شکست هستند.
مردم منطقه ثابت کرده اند که اجازه نخواهند داد متغیرهای خارجی اراده آنها را تحت شعاع قرار دهند و این مردم هر کشوری هستند که آینده کشور خود را رقم خواهند زد، یمن و مردم شجاع و مقاوم آن نیز علی رغم میل برخی بازیگران منطقه‎ای و بین‎المللی که همواره در پی سرکوب اراده و خواست ملت‎ها هستند، چنین خواهند کرد.
محمد مهدی ملکی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 485
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 649
  • بازدید ماه : 1,013
  • بازدید سال : 3,849
  • بازدید کلی : 84,368