loading...
سخن جدید
بازدید : 21 1393/04/17 نظرات (0)

 

 

رییس جمهور مصر:

استقلال کردستان عراق سرآغاز فاجعه است

در سایه افزایش نگرانی‌ها از تقسیم عراق که به افزایش نفوذ افراد مسلح داعش در عراق منجر می‌شود رییس جمهور مصر هشدار داد، اگر همه پرسی استقلال کردستان عراق برگزار شود این مساله سرآغاز فاجعه‌  برای عراق خواهد بود.

به نوشته روزنامه النهار لبنان، عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر در نشستی با روزنامه نگاران گفت: همه پرسی که هم اکنون کردها به منظور جدایی از عراق، خواهان برگزاری آن هستند در واقع سرآغاز فاجعه‌ای برای عراق خواهد بود که از دولت کردستان شروع و بعد از آن به مناطق کردنشین سوریه و دیگر مناطق اردن که در آن زندگی می‌کنند، کشیده می‌شود.

سیسی همچنین نسبت به زیاده خواهی‌های گروه داعش به امریکا و اروپا هشدار داد و افزود: داعش در برنامه‌ریزی جدید خود که از حمایت‌های خارجی برای آشوب افکنی در کشور برخوردار است، مصر را هدف بعدی خود قرار داده است.

سیسی به امریکا و اروپا نسبت به ارایه هرگونه کمک به این گروه تروریستی هشدار داد و گفت: داعشی‌ها از سوریه خواهند رفت تا به عراق سپس اردن و عربستان سعودی بروند.

بازدید : 38 1393/04/17 نظرات (0)

 

 

اسناد محرمانه کا.جی.ب افشا شد

 

 

یک رسانه امریکایی از افشا شدن اسناد مهم سازمان جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی خبر داده و مدعی شد که اهمیت این اسناد به حدی است که در اصل به عنوان دانشنامه پیدایش و عملیاتهای کا.جی.ب محسوب میشود.

روزنامه هافینگتون پست در این خبر مینویسد: در یکی از بزرگترین افشاگریهای قرن، اسناد محرمانه یکی از مخوفترین سازمانهای جاسوسی جهان یعنی کا.گ.ب که برای سالها در یک ظرف شیر نگهداری میشد، فاش شد.

این اسناد به حدی مهم هستند که میتوان از آنها به عنوان دانشنامه و یا حتی اطلس این سازمان جاسوسی یاد کرد. این اسناد در سال 1992 میلادی توسط  واسیلی میتروکین یکی از ماموران ارشد کا.گ.ب و با ترفندهای مختلف از روسیه خارج شد و اکنون بعد از گذشت بیش از 20 سال افشا شده اند.

به نوشته هافینگتون پست، میتروکین به مدت 10 سال اسناد محرمانه کا.جی.ب را به خانه می برد و از آنها کپی برداری میکرد. او در دفتر مرکزی اطلاعات خارجی کا.گ.ب مشغول به کار بود از همین رو به اطلاعات بسیار زیادی دسترسی داشت.

در سال 1991 میلادی و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، میتروکین به کشورهای حاشیه بالتیک رفت و در آنجا اسناد کمی را به امریکاییهای تحویل داد. وی سپس به یکی از سفارتخانههای انگلیس مراجعه کرد و این امری بود که زندگی وی را تغییر داد.

هنوز جزییات زیادی درباره این اسناد منتشر نشده اما در صورت انتشار آن و دسترسی رسانهها به آنها، شاهد آغاز یک جنجال رسانهای علیه روسیه خواهیم بود. هر چند کا.گ.ب دیگر فعال نیست و جای خود را به سازمان نوین جاسوسی روسیه داده اما انتشار اسناد سالهای گذشته بویژه عملیاتهای سری شوروی در دوران جنگ سرد موضوعی است که کشورهای غربی علاقه زیادی به آن خواهند داشت. حتی ممکن است امریکا با در اختیار داشتن این اسناد قصد نوعی معامله با مسکو در مورد ادوارد اسنودن عامل افشاگر اسناد محرمانه سرویسهای جاسوسی ایالات متحده که در روسیه به سر می برد را داشته باشد.

بازدید : 19 1393/04/16 نظرات (0)

 

 

کمیسیون شکایات انتخاباتی:

پرونده انتخابات را از روی میز سازمان ملل جمع کنید

 

 

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته که پرونده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را از روی میز سازمان ملل متحد، سفرای کشورهای خارجی و معاونان رییس جمهورجمع کند.

ستار سعادت، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گفت معاونان رییس جمهور، سفرای خارجی و دفتر یوناما "در مورد انتخابات به "مداخله" بدل شده و کمیسیون انتخابات باید فلسفه‎یوجودی خود را ثابت کند.

آقای سعادت که در "اولین جلسه علنی دور دوم انتخابات" در کابل صحبت می‌کرد گفت که جنجالهای انتخاباتی جز مسیر قانونی راه حل دیگری ندارد و کمیسیون مستقل انتخابات و سازمان ملل متحد باید به روند قانونی برگزاری انتخابات احترام بگذارند.

او افزود: "به دوستان بین‌المللی خود می‌گویم که باید با احترام به اصل قانون مداری در افغانستان از روند [انتخابات] به شکل حقوقی حمایت کنند و روند را سیاسی نکنند، هر زمانی که مساله حقوقی درکشور به چالش کشیده شد، افغانستان به بحران می رود."

این درحالی است که پیش از این رییس کمیسیون مستقل انتخابات، ریاست جمهوری و طرفداران دو نامزد از پادرمیانی سازمان ملل و کشورهای خارجی در خصوص حل منازعات انتخاباتی استقبال کرده بودند.

درهمین حال، ریدا عظیمی، معاون کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در نشست خبری روز گذشته اظهار داشت: این کمیسیون با آغاز مرحله‌ی رسیدگی به اعتراض کاندیداها نسبت به احکام اولیه‌ی دفاتر ولایتی، کنارهگیری و قطع رابطه یکی از تیمهای انتخاباتی با این کمیسیون را غیر موجه میداند.

وی افزود: کمیسیون رسیدگی به شکایتهای انتخاباتی یک نهاد «شبه قضایی»، یک مرجع قانونی و قابل اعتبار برای طرح شکایتهای انتخاباتی  و مرجع معتبری برای رسیدگی به این شکایتها است و احکام خود را ابلاغ خواهد کرد.

عظیمی تأکید کرد: در هیچ کجای دنیا داور به دنبال شاکی نمیرود و با التماس از وی خواستار پیگیری شکایت نمیشود؛ بنابراین غیبت یکی از طرفهای شاکی مانع ادامه کار این کمیسیون نخواهد شد.

این در حالی است که تیم اصلاحات و همگرایی با جانب‌دارانه خواندن اقدامات کمیسیونهای انتخاباتی با این کمیسیونها قطع رابطه کرده و پیوستن به روند انتخابات را مشروط به پیششرطهای تازه دانسته است.

ابطال آرای محل‌‏های اضافه‌ شده در دور دوم انتخابات، بررسی آرای مناطقی که رأی زنان در آن مناطق بیشتر یا برابر با رأی مردان است، بررسی آرای محل‌‏هایی که 95 درصد یا بیشتر از آن به نفع نامزد مشخص در صندوق‌‏ها ریخته شده ازجمله این پیششرطها است.

عظیمی در بخش دیگری از سخنان خود گرانی، کسادی بازار و افزایش آمار بیکاری در کشور را از جمله تبعات تلخ تأخیر در اعلام نتایج انتخابات و حاکمیت فضای ابهام انتخاباتی عنوان کرد.

وی حمله موشکی به تانکرهای سوخت در منطقه «ارغنده» کابل و همچنین اصابت موشک به 2 فروند بالگرد و انهدام آنان بر اثر این حمله را طراحی افراد خاصی به منظور تشدید تنشهای انتخاباتی دانست.

این مقام کمیسیون شکایات در ادامه خواستار اعلام نتایج انتخابات طبق تقویم انتخاباتی توسط کمیسیون مستقل انتخابات شد و تأخیر در اعلام نتایج را امری غیرقانونی خواند.

 

بازدید : 15 1393/04/16 نظرات (0)

 

 

سند نتایج انتخابات در دستان کیست؟

 

 

امروز شانزدهم سرطان، دومین تقویم اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری است. کمیسیون انتخابات پس از لغو یازدهم سرطان به‎عنوان اولین جدول زمانی اعلام نتایج، شانزدهم سرطان را تعیین کرد و بنا براین امروز نزدیک به سی میلیون جمعیت کشور منتظرند تا ببینند که برپایه‌ی بررسی‌های اولیه‌ی این کمیسیون، رییس جمهورجدید شان کیست و کدام یک از دو تکت انتخاباتی، نخستین گام را به‎سوی ارگ ریاست جمهوری برخواهند داشت؟

اگرچند که برای طرفداران و هواداران دو تیم انتخاباتی اصل اساسی و مهم پیروزی تیم مورد نظرشان است آما آنچه برای قاطبه‌ی مردم حایز اهمیت است، عبور از بحران آفرینی و بحرانسازیهایی است که دمار از روزگارشان درآورده و رمق حیات را از آنان گرفته است؛ زیرا آنچه برای مردم در اولویت نخست قرار دارد، ثبات سیاسی، امنیت روانی و اجتماعی، کار و کسب حلال، رونق بازار تجارت و معاملات، تحصیل علم و دانش و موارد زیادِ ضروری و ابتدایی از این دسته از نیازهای جامعه انسانی اند که به حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، صحی و.. آنان بستگی دارند.

اما حالا، وضعیت به‎گونهای شده است که رقابتهای ناسالم انتخاباتی و به بازی و سخره گرفتن آرای مردم، مدیریت ناسالم و غیرشفاف کمیسیونهای انتخاباتی، آنان را از همهچیز ناامید ساخته است؛ اکنون مردم به این میاندیشند که ثبات و امنیت و داشتن کشورعاری از بحران، تنش و جنجالهای سیاسی–اجتماعی، مهمتر از آن است که " الف" رییس جمهور میشود یا  "ب"؟!

به تعبیر روشنتر، برای مردم، اصل، منافع ملی و ثبات و امنیت است که متاسفانه با کشمکشها، تهدیدها و گسستهای ایجادشده، این اصل زیرپا گذاشته شده و هر دو تیم انتخاباتی تنها به یک چیز میاندیشند وآن رفتن به ارگ ریاست جمهوری است؛ اینکه دراین میان چه ضرر و زیانهای جبران ناپذیری متوجه مردم و جامعه میشود، چندان در تصورات تکتهای انتخاباتی نمیگنجد.

بنا براین، اعلام نتایج ابتدایی انتخیابات ریاست جمهوری، در این روز برای مردم از اهمیت بالا برخوردار است، حداقل این اعلان ولو لرزان و ناپایدار است اما میتواند یک گام به‎سمت ثبات و پیشرفت در کشور باشد، ولی نکته‌ی مهم و حیاتی اینجا است که قباله و سند این نتایج در دست یا دستان کیست؟!

به‎نظر میرسد، با کشوقوسها و جنجالهای به‌وجود آمده، این قباله هم اکنون از دست کمیسیون انتخابات خارج شده و مدیریت آرای انتخاباتی برگفته شده از صندوقهای پاک، جای خود را به چانهزنیهای سیاسی و مذاکرات پشت پرده داده است. اگرچند که انتخابات در نوع خود یک پروسهی سیاسی است اما فرآیندهای آن بیشتر جنبهی تخنیکی دارد و تیمهای فنی و تخنیکی در واقع به‎مثابهی صیانتگران و حافظان این پروسهی سیاسی، روند را به نتیجهی واقعی آن سمت و سو میدهد. اکنون، گمانهها برآن است که تیمهای تخنیکی کمیسیون انتخابات، ابزاری برای سیاستگران گردیده و آنان باعمل سیاسی در همسویی با دست اندرکاران تقلب در گوشه گوشهی کشور و مراکز و محلات رای دهی، فرآیندهای دموکراتیزه شدن قدرت و سیاست در کشور را با ناکامی موجه کرده اند. لذا راهی جز سیاست ورزی و عمل سیاسی برای به فرجام رسیدن این پروسه باقی نمانده است.

دقیقا از همین منظر است که سناتوران ارشد امریکایی و نماینده سیاسی آلمان وارد کابل شدند و با طرفهای ذی‌ربط مذاکره و گفتگو کردند، همینطور جان کری وزیرخارجه امریکا با رییس جمهور گفتگوی تلفنی انجام داد و احتمال دارد که اگر گفتگوهای انتخاباتی به نتیجه نرسد، او هم وارد کابل گردد.

با این‌همه، نورستانی به خبرنگاران گفت که نتایج ابتدایی امروز اعلام میشود اما اینکه این نتیجه از توافقات سیاسی به‎دست آمده یا کمیسیون انتخابات براساس شمارش آرای صاف و بی غل‌وغش به این نتیجه رسیده است، دقیقا واضح نیست، ولی ذکر این نکته روشن است که تاخیر یازدهم سرطان در اعلام نتایج، بی ارتباط با مذاکرات سیاسی نبوده است و اعلان امروز هم بدون توافق سیاسی دور از تصور می نمایاند، مگر آنکه این اعلان تحت اولتیماتوم اشرفغنی احمدزی صورت گرفته باشد و صرفا رنگ و لعاب صوری داشته باشد؛ زیرا واضح است که نتیجهی انتخابات از اختیار کمیسیون انتخابات خارج شده و اکنون این بلوکهای سیاسی داخلی و خارجی است که سرنوشت رییس جمهورآینده را تعیین خواهد کرد.

 

 

بازدید : 27 1393/04/16 نظرات (0)

 

 

20 دلیل ناکامی غرب در افغانستان

 

بخش سوم و پایانی                                                                                                        محمدنبی مرادی

(13) شکست در ایجاد دولتداری خوب

یکی از بهانه‌های دیگر امریکا و متحدان برای حضور در افغانستان، ایجاد دولت ‌داری خوب در این کشور بود. غرب زمانی مدعی سازماندهی ساختارهای سیاسی در افغانستان شد که این کشور از دوره سیاه طالبان عبور کرده و مساعد تحول و تغییر در تمامی ابعاد سیاسی و اجتماعی بود.

دستگیریهای خودسرانه، ایجاد زندان‌های خصوصی و مخفی، عدم احترام به حاکمیت ملی افغانستان، ورود نظامیان خارجی به اماکن مقدسی چون مساجد، از اشتباهاتی بود که در طول سال‌های گذشته توسط نظامیان امریکایی و ناتو صورت گرفت.

اکنون پس از 13 سال تلاش جامعه جهانی، برای تأسیس و تحکیم یک دولت ‌مدرن ملی و تکوین نهادهای دموکراتیک در افغانستان، به نظر می‌رسد هنوز هم فرایند استقرار ساختارهای مدرن، ناتمام و در مواردی ناکام مانده است.

(14) عدم تعریف مشخص از مبارزه با تروریزم

عدم تعریف دقیق، شفاف و جامع از پدیده تروریزم و مصادیق آن توسط امریکا که مدعی رهبری مبارزه با تروریزم بود، باعث شد که اجماع نظر جهانی در این خصوص پدید نیاید زیرا فقط در صورتی می‌توان بر تروریزم غلبه کرد که مبارزه با این پدیده، همه ابعاد واشکال آن را در بر بگیرد.

کاخ سفید با تعریفی خاص و ناقص از پدیده‎یتروریزم، تنها گروه طالبان و القاعده را در قالب یک گروه تروریستی مورد توجه قرار داد و از ارائه‌ی تعریفی جامع از این پدیده که همه اشکال افراط‌‎‎گرایی را در جهان شامل شود، اجتناب کرد. حتی جوبایدن، معاون باراک اوباما، اخیراً اعلام کرد که طالبان نیز دشمن امریکا نیست.

(15) بی ‌توجهی به نقش گروه‌های قومی در ثبات افغانستان

امریکا و ناتو با بی ‌توجهی به نقش تاریخی گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی مردم افغانستان، در جهت برقراری امنیت در افغانستان، نتوانست از پتانسیل غیردولتی در این کشور برای مبارزه با مخالفان مسلح و برقراری ثبات استفاده کند. این امر باعث شد که این گروهها یا در برابر غرب موضع بگیرند یا موضع بی ‌طرفی اختیار کنند.

(16) عدم برخورد با منابع مالی تروریستها

علیرغم وجود برخی گزارشهای موثق مبنی بر حمایت مالی برخی کشورهای منطقه چون پاکستان و نهادهای خیریه کشورهای حاشیه خلیج فارس از تروریستها به ویژه طالبان و شبکه حقانی، دولت امریکا به علت برخی ملاحظات منطقه‌ای از برخورد با تأمین‌ کنندگان منابع مالی گروه‌های تروریستی خودداری کرده است. فقط در چند مورد محدود، تعدادی از اعضای شبکه حقانی و طالبان در لیست سیاه اقتصادی امریکا قرار گرفتند.

(17) تحمیل مدلهای دموکراسی و امنیتی غربی در افغانستان

تأکید غرب بر تحمیل مدلهای دموکراسی و امنیتی خود بر افغانستان که دارای پیچیدگی‌های خاص قومی و مذهبی است، سبب شد عملاً کشورهای غربی در مسیر برقراری آرامش در این کشور ناکام بمانند. تلاش امریکا برای پیاده کردن الگوهای غربی در افغانستان با چنان شیب تندی حرکت کرد که سال گذشته وزیر خارجه روسیه نیز با آن واکنش نشان داد.

(18) بی اعتمادی مردم به سازمان ملل

با توجه به این که حمله امریکا و متحدان آن به افغانستان با مجوز تلویحی سازمان ملل انجام شد، اما رفتار غرب در سال‌های بعد با سازمان ملل و یکه ‌تازی امریکا و متحدان آن در قضایای افغانستان، باعث شد که نه تنها مبارزه با تروریزم با شکست روبرو شود، بلکه سبب بی ‌اعتمادی مردم افغانستان به سازمان ملل نیز شود. بی ‌اعتمادی جامعه افغانستان به سازمان ملل و مهمترین رکن آن یعنی شورای امنیت، از آنجا نشأت گرفت که این نهاد نتوانست متناسب با جایگاه خود درجنگ افغانستان عمل کند. علاوه بر این، تلاش دولت امریکا در جهت همسوسازی رویکرد این سازمان در افغانستان با سیاست‌های کاخ سفید، موجب افزایش بی‌اعتمادی عمومی مردم افغانستان به این سازمان شد.

(19) نارضایتی شهروندان غرب از جنگ افغانستان

با توجه به حضور بیش از 140 هزار نظامی خارجی در افغانستان در طول سال‌های گذشته، روند وخامت اوضاع امنیتی در این کشور روند صعودی داشته و با گذشت هر روز، بر چالشهای امنیتی و سیاسی افغانستان افزوده می‌شود.

همزمان با حمله امریکا و متحدان آن در سال 2001 به افغانستان، بیشتر شهروندان امریکا و اروپا از اقدام کشورهای خود در افغانستان حمایت کردند اما با طولانی‌تر شدن جنگ افغانستان، دیدگاه آنان نیز تغییر کرد که در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، جنگ افغانستان کمترین حامی را در بین شهروندان غربی دارد.

(20) افزایش هزینه‌های مالی و تلفات انسانی

یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت جنگ امریکا و ناتو در افغانستان، افزایش هزینههای مالی و تلفات انسانی برای امریکا و ناتو در افغانستان بوده است. در سال 2001 امریکا و متحدان آن تصور نمی‌کردند که جنگ افغانستان به یکی از طولانی‌ترین جنگ‌ها در تاریخ امریکا مبدل شود. طولانی‌تر شدن جنگ، قطعاً با هزینه‌های گزاف و تلفات بی ‌شمار انسانی همراه است. بنابراین، دانشکده کندی دانشگاه هاروارد، در گزارش سال 2013 خود اعلام کرد که جنگ‌های عراق و افغانستان، پرهزینه‌ترین جنگ‌ها در تاریخ امریکا است.

بر اساس این گزارش، در مجموع این 2 جنگ، هزینه‌ای بین چهار تا شش تریلیون دالر را بر امریکا تحمیل کرده است. بر اساس منبع، این رقم برابر با 75 هزار دالر برای هر خانواده امریکایی است.

اندیشکده خدمات متحد سلطنتی انگلیس نیز که موسسه‌ای معتبر است، در تازه‌ترین گزارش خود برآورد کرده، هزینه مداخله انگلیس در جنگ افغانستان و عراق، به 30 میلیارد پوند رسیده است که به طور میانگین برای هر انگلیسی یک هزار پوند می‌شود.

گزارش ‌های مالی سایر متحدان امریکا در افغانستان نشان می‌دهد که یکی از دلایل عدم تمایل آنان به ادامه‌ی حضور در افغانستان، هزینه‌‌های گزاف جنگ افغانستان بوده که اکنون روی دوش آنان سنگینی می‌کند.

تلفات انسانی نیز یکی دیگر از علت‌های شکست امریکا و ناتو در افغانستان بود. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی تلفات نیروهای خارجی در افغانستان(icasualties.org)، تا اواخر ماه جوزای سال جاری، 3450 نظامی خارجی در افغانستان جان خود را از دست داده که 2331 تن آنان امریکایی و 453 تن دیگر انگلیسی هستند.

افزایش بیماری‌های روانی در بین سربازان خارجی بازگشته به کشورهایشان، یکی دیگر از معضلات جدید جامعه غرب است که دولتهای این کشورها را به شدت تحت فشار قرار داده است.

نتیجه

با توجه به عوامل بالا که نقش تعیین کننده‌ای در جنگ افغانستان داشته، جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که امریکا و ناتو در این کشور شکستی را متحمل شده‌ که تا سال‌ها تبعات آن باقی خواهد ماند.

اینکه چرا بعضی از مردم هنوز به شکست امریکا و متحدان آن در افغانستان باور ندارند، دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن قدرت نرم امریکا در زمینه رسانه و تکنولوژی و همچنین توان نظامی و اقتصادی این کشور در سطح جهانی است.

قدرت رسانه‌ای و اقتصادی امریکا هنوز هم این اجازه را نمیدهد که برخی از واقعیتها در خصوص شکست‌های این کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی آشکار شود.

با توجه به درگیریهای یک قرن گذشته امریکا در جهان، رسانه و تبلیغات که پشتوانه‎یقوی اقتصادی را نیز با خود داشته، یکی از گزینه‌های اصلی پیروزی و یا سرپوش گذاشتن بر شکست‌ جنگ‌های امریکا محسوب شده است.

در حال حاضر 90 درصد رسانههای امریکا توسط پنج شرکت ابررسانه که به صورت مستقیم در صدد تأمین منافع امریکا در سطح جهان هست، اداره می‌شوند.

رسانه‌های امریکایی در قبال بحران افغانستان سیاست رسانه‌ای یکسانی داشته که به طور عمده در ارائه خبرها از چهار تاکتیک رسانه‌ای حذف یا سانسور، اطلاع‌ رسانی نامنظم و قطره ‌چکانی، آگاهی کاذب و بزرگ ‌نمایی یا اغراق استفاده میکنند.

بازدید : 41 1393/04/16 نظرات (0)

 

 

رعایت بهداشت دهان و دندان در ماه مبارک رمضان


روزه گرفتن از واجبات دین مبین اسلام است و دانش امروز و تحقیقات فراوانیکه از سوی دانشمندان علوم طبی انجام گرفته، تأثیر مفید روزه بر سلامت جسم و روح را ثابت کرده است که البته به توجه روزه‌دار به رعایت نکات بهداشتی به ویژه بهداشت دهان و دندان برمی‌گردد.

بیدار شدن در سحر و استفاده زیاد از مایعات به میزان دو تا سه گیلاس هنگام سحر توصیه می‌شود و به منظور جلوگیری از احساس خشکی دهان در هنگام سحر، از پنیر که ماده غذایی سرشار از کلسیم و حاوی فسفات است و تولید بزاق را افزایش می‌دهد، به طور مرتب استفاده شود.

عدم استفاده از مواد غذایی بودار مانند سیر، پیاز و همچنین مسواک زدن دندان‌ها و زبان در کنار استفاده از نخ دندان پس از خوردن سحری از راهکارهای دیگر حفظ بهداشت دهان و دندان در ماه مبارک رمضان است.

با توجه به اینکه سفره افطار به طور معمول با شرایط پر زرق و برق و سرشار از انواع غذاها و شیرینی‌ها چیده می‌شود، مسواک زدن پس از خوردن این مواد قندی چسبنده می‌تواند مانع ایجاد پلاک میکروبی و پوسیدگی شود.

در طول روز به علت آنکه زمان خودداری از خوردن و آشامیدن طولانی می‌شود و بدن در حال استفاده از ذخایر بدن است، امکان دارد بوی بدی از دهان استشمام شود که برای پیشگیری از این امر می‌توان مسواک زد.

همچنین می‌توان برای جلوگیری از این مشکل در حالتی که دهان دچار خشکی است و احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد، شست و شوی دهان را انجام داد که البته هر دو کار باید طبق ضوابط شرعی صورت گیرد.

بازدید : 44 1393/04/16 نظرات (0)

 

 

 

 دلایل حمایت‎های رسانه‎ای فراوان از داعش

 

 

تولید خبر، گزارش، فیلم‌های تبلیغاتی و حتی فروش تی‌شرت‌هایی با آرم گروه‌های تروریستی مانند داعش و تبلیغ گسترده آن در فضای مجازی در سطح دنیا، سؤالاتی درباره دلایل نهفته در این حمایت همه‌جانبه از داعش را به ذهن متبادر می‌سازد. هم‌چنین سؤالاتی درباره نوع طراحی این لباس‌ها؛ بررسی این تی‌شرت‌‌ها نکات نادیده‌ای را روشن می‌کند.

مدت زیادی از حضور گروهک‌ تروریستی تکفیری داعش در عراق نمی‌گذرد. اما حجم تبلیغات مختلف رسانه‌ای از این گروهک به قدری زیاد و متنوع است که سوالاتی جدی درباره حامیان این گروهک ایجاد می‌کند. از جمله این حمایت‌ها تبلیغات مجازی به سود داعش و حتی تبلیغ تیشرت‌هایی با آرم این گروه است.

چندی است این تیشرت‌ها با آرم گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، در برخی فروشگاههای ترکیه و کشورهای جنوب شرق آسیا دیده شده است.در همین راستا، با کمی تفکر درباره تیشرت‌های طراحی شده با شعارهای تروریست‌های داعش که متأسفانه ظاهر اسلامی نیز دارد به چند نکته پی می‌بریم که کلید واژه‌های آن، اسلام هراسی، جهانی بودن داعش، اغراق و بزرگنمایی تکفیری‌های داعش و موج هراس است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

کلمه اسلام و مظاهر آن اولین چیزی است که توجه فرد را به خود جلب می‌کند. معرفی تروریست‌های داعش به عنوان مظاهر اسلام، پروژه‌ایست که پیش از این در رسانه‌های غربی کلید خورده و حال در این تیشرت‌ها نمود پیدا کرده است.نکته بعدی در این موضوع نهفته است که علاوه بر معرفی کردن این گروه تکفیری و خشن با عنوان اسلام، با جهانی ذکر کردن حکومت خیالی داعش، پروژه اسلام هراسی دوباره و تلقین خطر اسلام برای تمام دنیا نیز دوباره کلید خورده است.

بازی با کلماتی که بار ارزشی دارند، برای تروریست‌های تکفیری حربه دیگری در رسانه‌هایی غربی مانند بی‎بی‎سی و صدای امریکا است.استفاده از نقشه جهان بر روی پیراهن‌ها  و عبارات الدولة الاسلامیة، لا اله الا الله و محمد رسول الله یک نمونه دیگر از این کارهاست.همراه با پخش این تی شرت، نقشه‌ای جغرافیایی نیز در فضای مجازی به طور گسترده به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر شده است که باز بر القاء کردن جهانی بودن یا شدن حکومت تکفیری‌های اسلامی داعش تأکید دارد.

دولت اسلامی که قرار است از ورای تکفیری‌های داعش به عنوان نماینده اسلام در تمامی جهان برپا شود، شاخصه اولش، خشن بودن آن است. این تصویر خشن پیشاپیش در سوریه به دنیا مخابره شده است. سه سال کشتار از گاز زدن قلب سرباز سوری تا ذبح کردن جوان سوری با کارد کند و زنده سوزاندن مخالفان در چاله‌های آتش.

اکنون تیشرت‌ها و پیراهن‌ها به خوبی این تصویر را منعکس می‌کنند. تصویر عناصر تروریستی داعش بر روی تی‌شرت‌ها همچون فیلم‌های هالیوودی و استفاده از رنگ سیاه و همچنین عبارت «طالبان» بر روی تی‌شرت‌ها تماما سعی دارند چهره بسیار خشنی از تکفیری‌های داعش که حال نماینده اسلام هستند القا کند. جهانی و خشن جلوه دادن داعش یک نتیجه دیگری نیز به دست می‌دهد و آن علو در قدرت و بزرگنمایی این تکفیری هاست.

تا این جا به خوبی می‌توان فهمید، هدف رسانه‌ها و سازندگان این تی‌شرت‌ها برندسازی برای اسلام داعش تکفیری وحشی است، در اصل برندسازی اسلام هراسناک که قرار است بزودی تهدیدی برای تمام دنیا باشد. داعش در این میان بهانه است، چند صباحی می‌چرخد و هدف، برندی است که از اسلام در اذهان مردم در سراسر دنیا به یادگار می‌گذارد تا بعد از این به رسم همیشگی یانکی‌ها، ناجی امریکایی یا غربی به این بهانه هجمه‌ای جدید به دنیای اسلام آغاز کند. یازده سپتامبر 2001 از همین طراحی‌ها بود.

اما سؤال نوشتار در این جاست که چه کسی سعی دارد چنین تصویری از اسلام بر جای بماند، چه کسانی می‌خواهند چنین برندی از اسلام، مطرح شود. در هفته‌های اخیر موج انتشار طرح‌ها و گرافیک‌های متعدد در فضای مجازی در نسبت با تکفیری‌های داعش، شروع شده است. آیا مسوول این کارها داعشیانی هستند که برای مشتی دالر نفتی سعودی راهی سوریه و عراق شده‌اند؟ یا آبشخور دیگری باید داشته باشد؟

پیش از این در گزارشی از چرایی سفر دختران نوجوان غربی به میان تکفیری‌های سوریه و عراق، دو مقوله هالیوودی سکس و خشونت را به عنوان جاذبه گروههای تکفیری به میان کشیده شد و چنین توضیح داده شد که عامل اصلی این موضوع بیش از هرچیزی رسانه‌های غربی هستند که گروههای تکفیری که از آن‌ها به عنوان اسلامگرایان یاد می‌کنند، به عنوان آرمان شهر خشونت و هرزگی، تبلیغ می‌شود؛ رسانه‌های غربی که تسلیحات جنگ نرم امروز علیه اسلام و دنیای اسلام هستند.

چه کسی می‌خواهد برای تکفیری‌هایی که هیچ بویی از اسلام نبرده‌اند برندسازی کند؟ چرا در ترکیه این تیشرت‌ها به فروش گذاشته می‌شود و چرا در برخی کشورهای جنوب شرق آسیا که جمعیت مسلمان بزرگی دارند، تا این برند خشونت و هراس را به جای اسلام به خورد شهروند غربی بدهد و پیشاپیش هر حمله‌ای به مسلمانان را در ذهن او توجیه و حتی ضروری وانمود کنند؟

 

بازدید : 14 1393/04/16 نظرات (0)

 

 

با وجود تحریم‎ها،

سرمایه گذاری یک میلیارد دالری شرکت امریکایی در ایران  

 

 

فرانس پرس در گزارشی اعلام کرد: شرکت امریکایی ورلد اکو انرژی با وجود تحریمها علیه ایران توافقنامهای برای سرمایه گذاری یک میلیارد دالری در بخش محیط زیست امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، شرکت امریکایی World Eco Energy با وجود تحریمها علیه ایران، توافقنامهای برای سرمایه گذاری یک میلیارد دالری در ایران به امضا رسانده است.

بنابراین گزارش، این شرکت امریکایی در یک پروژه مشترک با ایران، در استفاده از  زباله برای تولید انرژی الکتریکی سرمایه گذاری کرده است.

هدف از این پروژه مشترک تولید 250 مگاوات برق در روز از طریق سوزاندن زبالهها است. همچنین اعلام شده که طرف ایرانی نیز در این پروژه زیست محیطی یک میلیارد دالر سرمایه گذاری کرده است.

این پروژه قرار است از سپتامبر آینده در ولایت چهارمحال و بختیاری ایران اجرایی شود که طی آن 600 تا 700 فرصت شغلی در این منطقه ایجاد خواهد شد. همچنین قریب به 80 درصد کارکنان آن نیز از نیروهای بومی خواهند بود.

 

 

بازدید : 17 1393/04/15 نظرات (0)

 

 

کاهش ۲۵درصدی عواید ملی؛

آسیب جنجال‎های انتخاباتی به اقتصاد کشور

 

 

 

طولانی شدن روند انتخابات باعث شده است تا عواید ملی کاهش یافته و این میزان تا 25 درصد برسد.

سخنگوی وزارت مالیه میگوید که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر منفی بر وضعیت اقتصادی کشور گذاشته و سبب شده تا عواید افغانستان با کاهش جدی مواجه شود.

عبدالقادر جیلانی، سخنگوی وزارت مالیه به خبرگزاری جمهور گفته است که با طولانی شدن انتخابات ریاست جمهوری و رفتن آن به دور دوم، اقتصاد و عواید ملی افغانستان آسیب دیده است.

وی میافزاید: در حال حاضر، سرمایه گذاریها در افغانستان کاهش یافته و اکنون از وضعیت خوبی برخوردار نیست و عواید گمرکات کشور نیز که یکی از منابع مالی دولت را تشکیل میدهد، به شدت کاهش یافته است.

آقای جیلانی خاطرنشان میسازد که این وزارت قصد داشت تا از عواید گمرکات در سال جاری، نزدیک به ۵۰درصد عواید دولت را به دست آورد؛ اما این رقم به ۲۵درصد کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت مالیه میگوید که بر اساس هدف تعین شده‎یوزارت مالیه، قرار بود که ۲۷.۵میلیارد افغانی ــ طی سال جاری ــ پول عواید جمع آوری گردد؛ اما از این هدف، ۲۲میلیارد افغانی به دست آمده که تمام عوامل آن طولانی شدن انتخابات ریاست جمهوری است.

وی به بخش دیگری از وضعیت اقتصادی اشاره نموده و تاکید میکند که انتخابات ریاست جمهوری به گونهی مستقیم روی تجارت وارداتی نیز تاثیر منفی داشته و کالاهای وارداتی که تعرفه‌های بلند دارند؛ حدود ۸درصد کاهش یافته است.

این مقام وزارت امورمالیه تاکید میکند که باید نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری هرچه زودتر مشخص شود و او نیز اطمینان میدهد که پس از پایان یافتن قضیه انتخابات، دولت قادر خواهد شد تا هدف تعیین شده را در بخش عواید و سایر بخشهای دیگر اقتصادی، به دست آورد.

این اظهارات در حالی مطرح میشود که رایزنی‎ها روی راه بیرون رفت از بن‎بست به وجود آمده روی نتیجه انتخابات ادامه دارد و هنوز نتیجه‎ی مشخصی اعلام نشده است. از سوی دیگر قرار است فردا (دوشنبه/16 سرطان) نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری و در یازدهم ماه آینده/اسد نیز، نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام گردیده و به بن بست انتخاباتی پایان داده خواهد شد.

تعداد صفحات : 49

درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 197
  • بازدید سال : 3,033
  • بازدید کلی : 83,552