loading...
سخن جدید
بازدید : 22 1393/04/15 نظرات (0)

 

 

افتخارات برباد رفته‎ی انتخابات

 

 

یکی از شاخص‎های قابل افتخار انتخابات سال جاری، علاوه بر مشارکت مشتاقانه‎ی مردم و ارائه‎ی برنامه‎های مدون نامزدان در رسانه‎ها و...، مدیریت داخلی این پروسه بود که از مدت‎ها پیش برنامه ریزی شده و مورد اجرا قرار گرفت. زیرا با برکناری اعضای خارجی کمیسیون شکایات انتخاباتی، عدم پذیرش هرگونه دخالت‎ با بهانه‎ی حمایت فنی و مشورتی و... از جانب رییس جمهور و سایر عناصر دست‎اندکار یکی از ویژگی‎های بارز این انتخابات بود.

سنگ مدیریت داخلی انتخابات را نیز بیش‌تر از دیگران، رییس جمهورکرزی برسینه می‌زد و طرفدار به پایان رساندن پروسه‎ی انتخابات و انتقال مسالمت‌آمیز و دموکراتیک قدرت بود. وقتی پای تقلب به عرصه‎ی انتخابات باز شد و گستردگی آن به میزان زیر سوال بردن پروسه بود، تمام رویاهای انتخاباتی برهم ریخت و پدیده‎ای که تیتر اول روزنامه‎های داخلی و خارجی را تشکیل داده و چشم‎انداز روشنی را ترسیم می‎کرد، به بدترین خبر تبدیل شد.

هشدارها و تهدیدهای موجود موجی از نگرانی را پدید آورد و کسب و کار و زندگی مردم را تحت شعاع خویش قرار داد. این موج منفی به شکلی بود که دیگر همه چیز را از بنیان برکند و دامن افتخارات انتخاباتی را نیز گرفت. باز شدن پای سازمان ملل متحد، سفیران کشورهای خارجی، وزیران خارجه و ماموران دیپلوماتیک کشورهای خارجی و بالاخره دخالت صریح و آشکارای سناتوران امریکایی، برگ زرین و افتخارآمیز انتخاباتی را پاره کرد و نگذاشت تا این پروسه با مدیریت داخلی به پایان برسد.

جالب اینکه ورود این سناتوران به کابل و مذاکرات فشرده با هردو نامزد، بیش‎تر از هرچیز دیگری موثر افتاده و خوش‌بینی‌های گسترده و دوجانبه را به دنبال داشت. گو اینکه مسکن اصلی درد تقلب، جعل، تخلف و تزویر به دست سناتوران امریکایی بوده و با حضور و مذاکره‎ی آنان همه چیز رو به بهبودی خواهد رفت.

هرچند نمی‎توان از نیک بودن هرگامی که بتواند این غایله را به پایان برساند چشم‎پوشی کرد، ولی تأثیر این وساطت‌ها روی ساختار نظام سیاسی آینده و کاکرد آن نامطلوب خواهد بود. زیرا همان‎گونه که پادرمیانی و دخالت امریکا در انتخابات ریاست جمهوری پیشین فاش شد و روشن ساخت که مشارکت و رای دهی مردم در این پروسه تأثیری در تعیین زعیم ملی نداشته است، پادرمیانی و داوری سناتوران امریکایی نیز نشان می‎دهد که آنچه در مسأله‌ی انتخابات تعیین کننده است، حرف و سخن سناتوران امریکایی است نه رای و نظر مردم یا تصمیم عناصر داخلی و نهادهای قانونی که جایگاه ملی و حقوقی دارند. از جانب دیگر، این پادرمیانی و تأثیر مثبت آن به معنای این است که ما هنوز هم ظرفیت لازم برای مدیریت مسایل سیاسی خویش را نداشته و برای سامان دادن هرکاری نیازمند متولی بیرون‌مرزی یا فراقانونی هستیم تا با فشار و اجبار یا هر ابزار دیگری ما را متقاعد سازد و نقطه‎ی نهایی بر امور ملی و سرنوشت‎ساز مان بگذارد.

بدیهی است که استمرار این وضعیت برای ما بسی سنگین تمام خواهد شد و منت و بار دیگران را نیز بر شانه‎های ما تحمیل خواهد کرد. زیرا داوران خارجی و امریکایی بهای این قضاوت را با تحمیل خواسته‎های سیاسی شان خواهند گرفت که درخواست افزایش استقرار نیرو پس از 2014 از سوی این سناتوران نمونه‎ای از این مورد است. لذا لازم است تا قدری با تأمل بیش‎تر و تعهد بهتری به این مسأله نگریسته و به پیامد این مسأله با تأمل بیش‎تری بیاندیشیم.

بازدید : 55 1393/04/15 نظرات (0)

 

 

20 دلیل ناکامی غرب در افغانستان

 

بخش دوم                                                                                                        محمدنبی مرادی

(5) اختلاف بین دولت افغانستان و جامعه جهانی

همزمان با آغاز کنفرانس بن، نشانه‌هایی از اختلاف بین اداره آینده افغانستان و جامعه جهانی به ویژه امریکا دیده می‌شد. این اختلاف در سال‌های بعد، به خاطر بی‌ توجهی امریکا و ناتو به مراکز تروریست‌ها در خاک پاکستان، مواردی از نقض حاکمیت ملی افغانستان توسط نظامیان خارجی، حملات توپخانه‌ای پاکستان به مناطقی در شرق افغانستان، کشتار غیرنظامیان و سر انجام موضوع پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، آشکارتر شد تا جایی‌که رییس جمهور افغانستان در یکی از سخنرانی خود نظامیان خارجی را اشغالگر خطاب کرده و امریکا و ناتو نیز حامد کرزی را فرد غیرقابل اعتماد عنوان کردند.

(6) عدم انسجام ناتو و امریکا در افغانستان

از دیگر مشکلات عمده ناتو و امریکا در افغانستان، عدم هماهنگی بین امریکا و متحدان آن بود. با توجه به رفتارها و نحوه‌ی فعالیت‌های کشورهای عضو ناتو در افغانستان، اعضای این سازمان به صورت یک مجموعه غیرمنسجم در این کشور عمل کردند. هر کدام از کشورهای عضو ناتو در طول چند سال گذشته منافع، اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های مستقلی را در افغانستان دنبال کردند.

به رغم آن‌که ناتو به صورت یک سازمان منسجم در افغانستان حضور دارد و اعضای آن در قالب فرماندهی واحد عمل می‌کنند، اما بیش‌تر کشورهای عضو ناتو برنامه‌ها و رویکرد متفاوتی به خصوص در مبارزه با تروریزم و بازسازی افغانستان دارند.

(7) باج ‌دهی ناتو به طالبان

در موارد متعدد، شواهدی ارائه شد که برخی کشورهای عضو ناتو در راستای اهداف و منافع و همچنین کاهش حملات مخالفین علیه مواضع و نیروهای‌ خود، دست به معامله و تبانی با گروه‌هایی از طالبان بزنند. وجود این سیاست غیرشفاف در مناطقی از افغانستان چون ولایت هلمند، تخته ‌خیزی را برای گسترش فعالیت‌های شورشیان و ناامن شدن مناطق امن افغانستان فراهم کرد.

نظامیان خارجی از ترس اینکه اگر مزاحم فعالیتهای تروریست‌ ها شوند، مورد خشم و انتقام آنان قرار خواهند گرفت، هیچ اقدامی را علیه شبه ‌نظامیان انجام نمیدادند.

این رفتار نظامیان خارجی در برابر طالبان، تجربه‌ی تلخی بود که در زمان اشغال افغانستان توسط ارتش شوروی سابق نیز تجربه شده بود.

بر اساس اسناد محرمانه منتشر شده توسط ویکی لیکس، دولت ایتالیا با هدف تأمین امنیت نظامیان خود در افغانستان، سال‌ها اقدام به پرداخت رشوه به طالبان کرده است. بر اساس این گزارش، امریکا در سال 2008 توسط (رونالد سپوگلی) سفیر وقت این کشور در ایتالیا از این موضوع آگاه شد.

(8) خروج زودهنگام

به رغم آن که امریکا و متحدان آن به بهانه محو کامل تروریزم و توسعه افغانستان به کشور آمدند، اما در میانه‌ی راه بدون آن‌که تروریزم از بین برود و افغانستان توسعه نسبی پیدا کند، در صدد خروج  از افغانستان برآمدند.

در نتیجه اجرای توافقات نشست سران ناتو و مقامات افغانستان در (لیسبون) پرتقال در سال 2010، کشورهای هالند و کادانا به مأموریت نظامی خود در افغانستان پایان دادند. البته قبل از فرارسیدن موعد مقرر برای شروع خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هالند به دلیل مشکلات سیاسی داخلی که در این کشور بر سر تداوم مأموریت در افغانستان پیش آمد، تمامی 1900 سرباز خود را که در ولایت ارزگان مستقر بودند، در سال 1389 از افغانستان خارج کرد.

پارلمان کانادا نیز در جولای سال 2011 تصمیم گرفت که 2500 نیروی نظامی خود را که به طور عمده در ولایت قندهار مستقر بودند، از افغانستان خارج کند. در سال‌های بعد، کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، استرالیا و حتی امریکا با شیب بسیار تندی اقدام به خروج نظامیان خود از افغانستان کردند که با واکنش شدید همسایگان شمالی افغانستان و روسیه روبرو شد.

(9) بی‌توجهی به زیر ساخت‌های اقتصادی افغانستان

بیش‌تر ذکر شد که امریکا و متحدان آن به بهانه توسعه افغانستان وارد این کشور شدند که البته اقداماتی نیز انجام شد اما با توجه به مشکلات و موانع در برابر رشد و توسعه اقتصادی افغانستان، باید گفت که جامعه جهانی با درک و آگاهی کافی وارد افغانستان نشد و صداقت لازم را در اختیار نداشت.

در حال حاضر این موضوع یک حقیقت انکارناپذیر است که جامعه جهانی در افغانستان در طول 13 سال گذشته نخواست روی پروژه‌های بزرگ و زیربنایی اقتصادی سرمایهگذاری کند. بیشتر کمک‌های آن ها در پروژه‌های کوتاه مدت و سطحی، که از نظر ظاهری و سیاسی دستاوردهای بیشتری برای آنان داشته، هزینه شده است.

در این میان، بخش عمده‌ی کمک‌های امریکا و متحدان آن به افغانستان توسط کشورهای مختلف و نهادهای وابسته به آنها در فساد و زدوبندها و همچنین حقوق گزاف کارمندان و مشاورین خارجی به هدر رفته و دوباره از افغانستان خارج شده است.

(10) اشتباهات در استراتژی مبارزه با تروریزم

در موارد متعدد، شواهدی در دست است که برخی کشورهای عضو ناتو در راستای اهداف و منافع و همچنین کاهش حملات مخالفین علیه مواضع و نیروهای‌ خود، دست به معامله و تبانی با گروه‌هایی از طالبان بزنند.

در گذشته افغانستان به گورستان امپراتوری‌ها شهرت داشت اما پس از شکست استراتژی‌های امریکا و ناتو در مبارزه با تروریزم، این کشور به گورستان استراتژیها نیز مشهور شده است.

با توجه به اعتراف «شرارد کوپر کولز»، سفیر و نماینده ویژه سابق انگلیس در افغانستان، در کتاب «نامه‌های کابل» و گفتههای «رابرت گیتس»، وزیر سابق دفاع امریکا در کتاب «وظیفه» تردیدی باقی نمی ‌ماند که نه تنها امریکا و متحدان آن در افغانستان دچار اشتباه استراتژی شدند، بلکه سازمان ملل نیز به تقلید از امریکا و ناتو تصمیمهای غیرعقلانی در خصوص افغانستان گرفت.

(11) معامله‌گری با طالبان

یکی از مواردی که به تئوری توطئه در افغانستان دامن زد، معامله‌گری نظامیان خارجی با طالبان بود. به رغم آن که معامله نظامیان ناتو در مواردی با طالبان چنین تصوری را در اذهان عموم به وجود آورد که گویا نظامیان خارجی از طالبان حمایت کرده و جنگ افغانستان پروژه ‌ای بیش نیست، اما در واقع معامله‌گری امریکا و متحدان آن با طالبان نه تنها حمایت از شورشیان نبوده، بلکه ضعف و شکست کامل امریکا و ناتو را در افغانستان به نمایش گذاشت.

(12) ناکامی در مبارزه با مواد مخدر

یکی از بهانههاییکه امریکا و متحدان آن را به افغانستان کشاند، مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر در این کشور بود. ادعای محو کشت و قاچاق مواد مخدر توسط نیروهای خارجی در افغانستان، پس از مبارزه با تروریزم، مهمترین بهانه برای حضور نظامیان خارجی در افغانستان در سال 2001 بود.

در همان روزهای نخست مأموریت نظامی انگلیس در افغانستان، مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر به عهده نظامیان این کشور گذاشته شد. اکنون که 13 سال از آن ایام می‌گذرد تاکنون نه تنها کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش نیافته، بلکه افزایش چندین برابری نیز داشته است.

علاوه بر انتقادهای بین ‌المللی درباره ناکامی نیروهای خارجی در مبارزه با این پدیده، اخیراً کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس نیز با انتشار گزارشی با صراحت اعلام کرد که انگلیس در مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان ناکام بوده‌ است.

بازدید : 31 1393/04/15 نظرات (0)

 

 

عروسی و عزا، تابع قانون یا اسیر رسوم؟

محمدتقی جعفری

یک ضرب‎المثل رایج در جامعه‎ی ما جا افتاده است که «یک سر گلیم غم و سر دیگر آن شادی است.» این بدان معناست که شادی و غم همواره در زندگی آدمی جاخوش نموده و هرازگاهی ممکن است دامن‎گیر وی گردد. مهم اما نحوه‎ی برخورد با این دو پدیده و ادامه‎ی زندگی پس از سپری کردن غم و شادی است.

در جامعه‎ی ما اما دردمندانه که غم و شادی‎ها اسیر آداب و رسومی شده است که شادی‎ها را نیز به غم مبدل نموده و بار سنگین غم‎ها را نیز مضاعف ساخته است. این سنگینی نیز برخاسته از آداب و رسوم سنتی و هزینه‎های سنگینی است که ممکن است برپایی یک محفل عروسی یا مراسم فاتحه را بر شانه‎های صاحب آن تحمیل نماید.

چه بسا صاحبان مصیبتی که برحسب حسادت‎ها و چشم و هم‎چشمی‎های رایج مجبور اند مراسمی برگزار نموده و به پای مرحوم یا مرحومه‎ی تازه از دنیا رفته تمام دار و ندار زندگی شان را به باد فنا دهند. مقصد اصلی از این ریخت و پاش‎های بی رویه نیز بیش از آن‎که شادی روح آن تازه گذشته باشد، خوب و بد گفتن‎هایی است که احتمالا از ناحیه‎ی دوستان و دشمنان صاحب مصیبت نثار وی خواهد شد. به همین دلیل است که فردی ممکن است در زندگی خودش از اقارب نزدیکی مثل خواهر، عمه، خاله و... اش اصلا خبری نداشته باشد، ولی پس از مرگش مراسم بزرگ و دامنه‎داری برگزار می‎کنند تا دیگران بگویند فلانی چقدر به وابستگانش اهمیت قایل است!

مراسم عروسی نیز تصویر بهتری از این ندارد. بیچاره داماد که پس از مدت‎ها زحمت و هزاران مشقت توانسته است پولی دست و پا نموده و تصمیمی برای تشکیل زندگی گرفته است، بخشی از آن را در یک شب کف دست صاحب هوتل می‎نهد. بدتر از آن، حتا در مواردی ناگزیر است برای برگزاری مراسم عروسی اش دست تمنا و التماس پیش هرکسی دراز کرده و با وام و قرض مراسم عروسی اش را برگزار نماید. بار سنگین ناشی از برگزاری این مراسم، هفت پشت زندگی اش را به لرزه آورده و تأثیر آن تا عمق روزگارش قابل احساس است. زیرا زوجی‎که باید روزهای اول زندگی اش را با شور و نشاط  سرشار سپری نماید، تحت استرس‎های ناشی از قرض و قرض‎داری رفته و همان سرگلیم شادی شان نیز آمیخته با غم است.


حقیقت این است که هرجامعه ای دارای فرهنگ و آیینها و رسوم خاص خودش است که در اقصا نقاط آن جامعه کم و بیش رایج است، معمولا این آیینها و عادتها از دیر باز و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است هر چند در طول زمان دچار فرسایش شده و یا گاهی شدت پیدا کرده است لیکن این تغیییرات در جزییات رخ داده و کل مساله همچنان رعایت میشود. مهم این است که در جریان تغییرات به وجود آمده باید فازهای مثبتی را ایجاد نموده و از روز فاکتورهای منفی جلوگیری کرد، ولی متأسفانه در کشور ما این قضیه کاملا معکوس است و هرگونه تحول در عرصه‎ی فرهنگی و اجتماعی بیش‎تر بار منفی داشته است تا مثبت.

این وضعیت در درازمدت دامن‎گیر زندگی بسیاری از مردم به صورت رقت‎بار و تأثرآور آن گردیده و موجب خواهد شد تا واکنش‎های اجتماعی در برابر آن باعث ناملایمت‎های زیادی گردد. از جمله‎ی این موارد می‎توان به بروز اختلاف‎های خانوادگی ناشی از بار اقتصادی این مراسم پر هزینه اشاره کرد که در جوامع مشابهی وجود داشته و حداقل آن افزایش آمار طلاق، گسست روابط خانوادگی و... بوده است.

وضعیت موجود موجب آن گردیده تا برخی از نهادهای قانونی و ملی به فکر ایجاد قاعده و چارچوب قانونی برای برگزاری این نوع مراسم بیفتند. به همین دلیل طرحی جهت چگونگی برگزاری مراسم فاتحه و عروسی روی میز مجلس نمایندگان قرار گرفته و نهادهای قانونی و اجرایی در صدد تصویب و اجرایی شدن آن برآمده اند.

اما این تمام مسأله نیست. چراکه‎ ایجاد قانون به تنهایی حلال مشکلات نخواهد بود و زمینه و ضمانت اجرایی قوانین بخش مهم‎تر آن می‎باشد.

چند و چون این قانون و چگونگی اجرایی شدن آن را با حاجی محمد عبده، عضو کمیسیون عدلی و قضایی و اصلاحات مجلس نمایندگان و یکی از طراحان این قانون در میان گذاشتم. وی با اشاره به اینکه جوامع به خاطر نظم و ترتیب، نیاز به وضع قوانین دارد ودر واقع قوانین است که مسیرحرکت شهروندان در جامعه را تعیین می‌کند، می‌افزاید: "مراسم عروسی تاکنون به گونه‌ای صورت ‌گرفته است که به جای اینکه سهولت‌ها و دل‌آرامی‌ها و آسایش را برای قشر جوان جامعه به‎وجود بیاورد، برعکس باعث بروز مشکلات متعددی شده است. به این دلیل ایجاب می‌کرد تا طرحی بر این اساس تهیه و ترتیب شده و به مجلس پیشنهاد شود تا با تصویب آن بتوانیم گرهی از گره‌های اجتماعی را باز کرده و اهداف‌ گنجانده شده‌ی ما در این طرح پیاده گردد. البته طرح دیگری نیز برای برگزاری مراسم تعذیه‌داری در کنار این طرح تهیه شده است که از رسوم و عنعنات نابجای جابه‌جا شده در بین مردم جلوگیری شود. چنانچه اطلاع دارید، مراسم تعذیه‌داری و فاتحه برای خانواده‌ای که فوتی در آن اتفاق افتاده خود کمرشکن است و در کنار آن اگر مصارف بی‌جا صورت ‌گیرد و یا دیگر رسوم دست و پاگیری که موجب پریشانی می‌گردد، انجام شود، باری بر بار و سنگینی بر سنگینی است که از تحمل بسیاری از مردم خارج است. بنابراین باید در این راستا نیز کاری صورت ‌گرفت و طرح قانونی تهیه ‌شد تا از این معضل نیز در حد توان کاسته شود. در واقع این دو مراسم عروسی و تعذیه‌داری به گونه‌ی رقابتی بین فامیل‌ها تبدیل گردیده و ضرورت شدید احساس می‌شود تا از این مشکلات کاسته و در راستای رفع هرچه بیش‌تر این معضل‌های اجتماعی حرکت صورت گیرد."

از این عضو مجلس در خصوص چگونگی اجرایی شدن این قانون، عوامل اجرایی و ضمانت‎های اجرایی آن پرسیدم که عبده پاسخ داد: ""در این قانون مشخص شده است که چه کسانی یا نهادهایی مسوولیت اجرای این طرح‌ها را به عهده دارند.از آن جمله، وزارت حج و اوقاف و برخی نهادهای دیگر در این قانون گنجانده شده است تا به این مسایل رسیدگی کنند. برای مثال شهرداری نیز مکلفیت‌هایی دارد. از جمله ضمانت‌های اجرایی آن، ضمانت‌های تبلیغی و تعذیری استبه گونه‌ی نمونه کسانی که سرپیچی می‌کنند، شهرداری وظیفه‌دارد تا دراین موارد اقدام کند و برطبق هدایات این قانون عمل نماید. اما در بخش‌های دیگر نیز سفارشات اخلاقی و... است تا از این طریق سعی گردد تا جامعه روحیه‌ی پذیرش این قوانین را به خود بگیرد. حتی باید بر جامعه فشار بیاید تا این قانون تدریجا اجرا شده  و زمینه‌ی سهولت خود افراد جامعه فراهم گردد، زیرا پذیرفتن این قانون در واقع به نفع خود افراد جامعه است و در اصل، فلسفه تهیه این طرح‌ها نیز ایجاد سهولت برای افراد جامعه می‌باشد."

با این وجود اینکه آیا چشم‎انداز قانون برگزاری مراسم فاتحه عروسی آن‎گونه که آقای عبده به آن خوش‎بین است پیش خواهد رفت یا خیر، باید منتظر زمان ماند و ظرفیت اجتماعی را نیز مد نظر گرفت که تا چه اندازه از قانون‎پذیری و قانونمندی برخوردار خواهد شد.

بازدید : 45 1393/04/15 نظرات (0)

 

 

قرضاوی:

تشکیل خلافت اسلامی در عراق شرعا باطل است

 

 

شبکه تلویزیونی المیادین در خبر فوری اعلام کرد شیخ یوسف القرضاوی از علمای اهل سنت، اعلام برپایی خلافت اسلامی در عراق را از نظر شرعی باطل اعلام کرد.

یوسف قرضاوی خطیب مصری تبار ساکن در قطر در بیانیه‌ای اعلام تشکیل خلافت اسلامی در عراق را از نظر شرعی باطل اعلام کرد.

قرضاوی در بیانیه اتحادیه جهانی علمای مسلمان که وی ریاست آن را برعهده دارد اعلام کرد: اعلام برقراری خلافت از سوی گروهی که به وحشی گری و دیدگاههای افراطی شهرت دارد به  نفع اسلام نیست.

وی تصریح کرد عنوان خلیفه را  یک گروه نمیتواند غصب کند.

داعش یکشنبه در اقدامی انتقاد برانگیز در سرزمینهایی که در کنترل خود دارند، خلافت اعلام کردند و از مسلمانان سرتاسر جهان خواستند تا با ابوبکر البغدادی رهبر این گروه که خود را خلیفه ابراهیم نامیده است، بیعت کنند.

بازدید : 22 1393/04/15 نظرات (0)

 

 

حمله انتحاری در عربستان

 

 

منابع امنیتی در عربستان از وقوع یک حمله تروریستی در منطقه شروره در جنوب این کشور که توسط دو فرد انتحاری علیه یک ساختمان دولتی انجام شده، خبر دادند.

منابع موثق به شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کردند: دو فرد انتحاری صبح روز جمعه به یک ساختمان دولتی در منطقه شروره در جنوب عربستان حمله کردهاند.

این منابع همچنین اعلام کردند: به زودی اسامی این دو عامل انتحاری به همراه فرد سومی که آنها را همراهی می کرده و طی حمله کشته شده‏اند پس از انجام آزمایش روی DNA آنها اعلام میشود.

بنابر گزارش این رسانه سعودی، دو عامل انتحاری قبل از کشیدن ضامن کمربند انفجاری خود، به سختی با نیروهای امنیتی سعودی در این ساختمان دولتی درگیر شده و به سوی آنها بمبهای دستی و نارنجک پرتاب کردند.

 البته وزارت داخله عربستان چند ساعت بعد با صدور بیانیهای کوتاه بدون اشاره به جزییات این حمله انتحاری، از دست داشتن گروه القاعده در آن خبر داد.

پیش‌تر ناظران منطقهای درباره سرایت دامنه اقدامات گروههای تروریستی به ویژه داعش که همواره از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حمایت میشدهاند به همین کشورها هشدار داده بودند و خواستار توقف کمکهای مالی، تسلیحاتی، رسانهای و عملیاتی به تروریست‎ها شده بودند.

بازدید : 22 1393/04/15 نظرات (0)

 

 

شورای حقوق بشر، از شعار تا واقعیت

 

 

صدور هر از چندگاه قطعنامههای سیاسی نهادهای بینالمللی بهانه‏ای برای هم‌سنجی نقش حقوق، رژیمها و سازمانها با مولفه قدرت در عرصه روابط بینالملل است.

قطعنامهای دیگر در ادامه صدور قطعنامههای ضد سوری شورای حقوق بشر سازمان ملل، جمعه ششم سرطان و در نشست بیست و ششم این شورا، به تصویب رسید.در این قطعنامه نیز همچون نسخههای پیشین، دولت سوریه مسوول خشونتها و نقض آشکار حقوق بشر معرفی و از رهبران این کشور خواسته شد به خواست جامعه جهانی برای توقف خشونت در سوریه تن در دهند.

 

در این پیوند، خبرگزاری ریانووستی روسیه روز شنبه هفتم سرطان به نقل از تارنمای اداره اطلاع رسانی و مطبوعات وزارت امورخارجه این کشور، قطعنامه یاد شده را مغرضانه و یک‌جانبه قلمداد کرد.در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، کشورهایی چون امریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و ... صحنه گردانان قطعنامههای این‌چنینی قلمداد شدهاند؛ کشورهایی‌که سعی دارند دولت سوریه را یگانه مسوول خشونتهای جاری و نقض حقوق بشر در این کشور معرفی کنند.

رویکردهای شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری هر چند در پارهای از موارد همچون محکومیت اقدامهای غیرقانونی اسراییل، از سوی ناظران مثبت ارزیابی شده ولی در بسیاری موارد انتقادهایی را نیز به دنبال داشته است.

جایگزین شدن شورای حقوق بشر به جای کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در مارچ 2006 میلادی ( حوت 1384) هر چند امیدواریهایی در زمینه بهبود کارکردهای سازمان ملل در زمینه دفاع از حقوق انسانی در سراسر جهان به وجود آورد، اما با گذشت زمان این امیدها رفته رفته رنگ باخت.آنچه مشخص است، ناکارآمدی کمیسیون حقوق بشر در برآورده ساختن اهداف منشور حقوق بشر و رویارویی با نقض جهانی این حقوق، سبب جایگزینی شورای یاد شده بود.

در این پیوند، سخنان انتقاد آمیز کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل، از کارنامه کمیسیون حقوق بشر، نشان دهنده ناکامیهای این نهاد در برآورده سازی اهداف منشور حقوق بشر است.عنان در سخنرانی هجدهم حمل سال 1384 در جنوا تصریح کرد: در سالهای گذشته کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل با گم کردن راه خود به نهادی سیاست زده تبدیل شد که در آن اعضا با توطئه بر کار یکدیگر سرپوش می‌گذاشتند.  به این ترتیب کمیسیون یاد شده که برای ارتقای وضعیت حقوق بشر در جهان ایجاد شده بود، نتوانست به وظایف خود جامه عمل بپوشاند.

با وجود تلاشهایی که در عرصه بینالمللی صورت گرفت تا سرنوشت شورای نوپا به کمیسیون حقوق بشر تبدیل نشود، اما شورای حقوق بشر نیز نتوانست کارنامه چندان قابل قبولی از خود در سالهای گذشته برجای گذارد.به باور برخی ناظران، کارکردهایی سیاست زده و مصلحت جوییهای نفی کننده اهداف ریشهای شورا در فرایند تصمیم گیریها، صدور قطعنامهها و گزارشها و حتی گزینش اعضا، گوشه‏ای از این کارنامه غیرقابل قبول را به تصویر کشیده است.

به عنوان مثال در حالی که برخی مسلمانان در کشورهایی چون فرانسه و بلجیم خواهان رسیدگی به مساله نقض آشکار حقوق و آزادیهای مدنی و مذهبی خود از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا شده بودند، رای این دادگاه بر انگاره مستقل نبودن این نهاد حقوق بشری صحه گذاشت.با توجه به آنچه گفته شد می‌توان گفت، بخش مهمی‌از اهداف و آرمانهای اندیشمندان روابط بینالملل برای گسترش هنجارهای جامعه جهانی و حقوق بینالمللی زیر سایه واقعیت‌های مربوط به مفهوم قدرت در حال رنگ باختن است.

گزینشی، تکسویه و سیاسی بودن برخی گزارشها، بیانیهها و قطعنامههای حقوق بشری نهادهایی چون شورای حقوق بشر سازمان ملل سبب شده تا کارکرد عمومی‌نهادهای یاد شده با تردیدها، پرسشها و انتقادهایی روبرو شود.به عنوان مثال در گزارش تازه شورای حقوق بشر، تاکید بر بایستههای شکل گیری ارادهای جهانی برای رویارویی با گروههای تروریستی داعش ضروری بود و می‌توانست در برابر مسوولیتهای دولت سوریه در درگیریهای این کشور توازن ایجاد کند.

این در حالی است که تاکنون هیچ نهاد حقوق بشری از بایسته‌های بهره جویی از اهرم‌های بین المللی برای جلوگیری از جنایات جنگی تروریست‌های اجاره عراق و سوریه و توقف حمایتهای برخی دولت‌ها از تروریستها سخنی به میان نیاورده است.در چنین وضعیتی است که می‌توان از حقوق بین الملل و نهادهای حقوق بشری به عنوان سازوکارهایی کارآمد برای تحقق هدف صلح جهانی نام برد.

 

تعداد صفحات : 49

درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 63
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 73
  • بازدید ماه : 224
  • بازدید سال : 3,060
  • بازدید کلی : 83,579