loading...
سخن جدید
بازدید : 25 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

آسیای مرکزی و افغانستان؛ چشم‌اندازهای تحول در روابط آینده

بخش اول

نگاهی به روابط افغانستان و منطقه آسیای مرکزی طی یک دهه گذشته نشان می‌دهد با وجود فرصت‌های پرشمار در مناسبات دوجانبه، تنگناهای عمدتاً روانی مانع رشد و توسعه منطقه بوده و اکنون چشم‌انداز تحولات، آینده روشنی را نوید می‌دهد.

در گزارشاتی که درباره رابطه افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی ارائه می‌شود، این کشورها به صورت یک بلوک متحد ترسیم می‌شوند اما این نوع نگاه منعکس کننده واقعیت موضوع نیست و در واقع، این کشورها در نوع مناسبات خود با افغانستان دارای روابط بسیار متفاوتی هستند، که عمدتاً به صورت دوجانبه و بسیار محلی است.

این پیچیدگی زمانی بیشتر می‌شود که در پروژه‌های بزرگی چون «قلب آسیا»، منطقه‌ای ترسیم شده که بیشتر جنجالی است تا دارای یک اثر واقعی اما در گزارش جدید «شبکه تحلیلگران افغانستان» رویکرد متفاوتی در قبال این موضوع اتخاذ و تلاش شده تا واقعیات موجود در صحنه در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و تجاری مورد بررسی قرار گیرد.

به رغم مشترکات تاریخی، قومی و مذهبی فراوان بین افغان‌ها و همسایگان شمالی آنها، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی همچنان از یکدیگر بیگانه مانده‌اند و برای افزایش ارتباطات خود قادر به رفع موانع نیستند.

در مرز افغانستان، گروه‌های مختلف مردم (چهره‌های سیاسی- نظامی، مقامات دولتی، تجار، دانشجویان، مهاجران سابق و سایر مردم محلی) که عمدتاً در مناطق شمالی هستند، به صورت محدود با همسایگان خود در آسیای مرکزی تعامل دارند با این حال، روابط مرزی آنان به اندازه‌ای نیست که بتواند مبنایی برای روابط پایدار و قابل توجه باشد.

روابط اقتصادی

از زمان بازگشایی تدریجی مرزها پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1992 و به خصوص از زمان سقوط طالبان در سال 2001، روابط اقتصادی افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی گسترش قابل ملاحظه‌ای یافته اما شروع آن از سطح بسیار پایینی بوده است.

با این حال، یکپارچگی اقتصادی منطقه همچنان در حال آسیب است چون همه این کشورها هنوز دارای اقتصادی حاشیه‌ای هستند که به طور عمده با نقاط مختلفی در ارتباط می‌باشند (افغانستان با پاکستان و ایران؛ آسیای مرکزی با روسیه و چین) و در عین حال با مشکلات امنیتی و زیرساختی جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شاید بتوان گفت اهمیت افغانستان برای اقتصاد آسیای مرکزی کمتر از شرکای باارزشی چون چین نیست؛ به علاوه، همه کشورهای منطقه به خاطر دارا بودن رژیم‌های مرزی محدود، سعی دارند از همکاری‌های چند جانبه واقعی اجتناب کنند.

برای تاجیکستان و ازبکستان، اهمیت اقتصادی افغانستان به طور جدی، تنها در برخی شهرهای کوچک‌تر که در نزدیکی مرز این کشور قرار دارند می‌باشد.

در این مناطق، مردم محلی در هر 2 طرف مرز تبادلات فعال‌تری دارند همچنین در نزدیکی مراکز قدرت در این 2 کشور، افراد و شرکت‌هایی هستند که منافع اقتصادی در افغانستان دارند؛ با این حال این منافع در مقایسه با سایر شرکای تجاری بزرگ‌تر، نسبتاً کم است.

ترکمنستان نیز امید به برخی زیرساخت‌های مهم اقتصادی دارد که می‌توانند این کشور را به افغانستان مرتبط کند، به خصوص پروژه خط لوله «تاپی» (ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند) با این وجود وخیم شدن اوضاع امنیتی و نبود سرمایه کافی، سرنوشت این پروژه را دچار ابهام کرده است.

 ایجاد پل روی «آمودریا»

مرز افغانستان و تاجیکستان یکی از مناطقی است که شاهد گسترش بیشتر روابط اقتصادی بوده به خصوص در ولایات «قندوز» و «بدخشان» و منطقه «شیر خان بندر» به ویژه پس از افتتاح پل بر روی رودخانه مرزی «پنج» در تابستان سال 2007 که از جمله آن می‌توان به جلسات منظم مقامات دولت محلی، مقامات گمرکی و تجار اشاره کرد اما با این وجود تجارت دوجانبه از طریق این بندرگاه بدون مشکل هم نیست.

در اخذ ویزای تاجیکستان در هر 2 کشور افغانستان و تاجیکستان از جمله برای تجار، فساد گسترده‌ای به چشم می‌خورد. علاوه بر آن، این تجارت جنبه‌های غیرقانونی زیادی دارد که به واسطه آن گروه‌های مختلفی از عوامل دولتی و غیردولتی افغان و تاجیک، از جمله قاچاقچیان مواد مخدر منتفع می‌شوند.

با این وجود، از طریق دست‌کم 6 پل و 3 بازار مشترک در «بدخشان»، ارتباطات مردمی و فعالیت‌های اقتصادی قابل توجهی بین ساکنان محلی افغانستان و تاجیکستان انجام می‌شود.

علاوه بر تجارت‌ قانونی کالاهایی چون منسوجات، مواد غذایی و قطعات خودرو، بخش مهمی از این تجارت مربوط به قاچاق سنگ‌های قیمتی چون یاقوت و لاجورد و نیز تریاک و هروئین است که بعضاً با سلاح‌های ساخت روسیه به خصوص کلاشینکف، مبادله می‌شوند.

به گفته‌ی یک کارشناس تاجیک، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه مقدار از این کالاهای غیرقانونی از طریق بازارها و گذرگاه‌های رسمی و چه مقدار از طریق «مرزهای سبز» (مرزهای غیررسمی) جابجا می‌شوند.

این تجارت توسط مقامات امنیتی محلی کنترل شده و معمولاً در شهر «اشکاشم» ولایت بدخشان افغانستان بیش از سایر نقاط انجام می‌گیرد.

در همین حال، رؤسای جمهور 2 کشور در ماه مارس سال جاری میلادی از احتمال راه‌اندازی پل‌ها و بازارهای مشترک بیشتر در آینده نزدیک خبر دادند.

منبع: فارس

بازدید : 15 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

 

بد خوری در ماه مبارک رمضان

 


برخی که قصد رژیم لاغری دارند تصور میکنند، ماه رمضان فرصت مناسبی برای کاهش وزن است. این در حالی است که از نظر این تصور درستی نیست.

نگاه به ماه رمضان برای کاهش وزن نگاه مناسبی نیست. در واقع اگر تغذیه مناسب و اصولی وجود داشته باشد، در پایان این ماه اصلا نباید تغییر وزن ایجاد شود.

اگر کسی از رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده می کند، تغذیه اش در این ماه باید بر اساس توصیه درمانگرش باشد و به هیچ عنوان سعی نکند با کم خوردن بیش از حد، در این ماه کاهش وزن بیشتر از معمول داشته باشد.

 دو سوی طیف بد خوری ها در ماه رمضان

پرخوری در فاصله افطار تا سحر، استفاده از خوراکیهاییکه طی سال کمتر استفاده میکنیم از یک طرف و امساک و کم خوری سرخود و غیرمنطقی از جانب دیگر، دو سوی طیف بد خوری به حساب می آید که می تواند سلامتی ما را تهدید کند.

روزه داران برای بهره مندی کامل تر از فیوضات این ماه، همانند باقی ایام سال، باید تغذیهی صحیح داشته باشند به اصول تغذیه صحیح  توجه کنند. این تغذیه صحیح شامل سه اصل تنوع، تعادل و تناسب است .

تنوع به این معنی که از همه گروه های مواد غذایی استفاده شود. تعادل یعنی بر اساس هرم غذایی، مواد غذایی مصرف شود و تناسب به این معنا است که میزان کالری دریافتی با میزان فعالیت، نیاز و جثه افراد تناسب داشته باشد.

از سوی دیگر روزه داران به علت رعایت نکردن اصول تغذیه ای در این ماه، به افزایش وزن دچار میشوند در حالیکه این ایام با روزهای دیگر سال تفاوت چندانی ندارد.

مصرف غذاهای پرحجم و نبود تحرک کافی در این ماه را از جمله علل مهم بروز چاقی در روزه داران است درحالی‎که افراد معمولا کمتر به این موضوع مهم توجه میکنند.

برخی از روزه داران نیز در این ایام وعدههای غذایی خود را محدود کرده و فقط دو وعده افطار و سحر و یا حتی فقط وعده افطاری را صرف میکنند.

تبعیت از این نوع شیوه به کاهش وزن فرد روزه دار در پایان ماه رمضان منتهی میشود اما پس از این ماه مبارک به دلیل مصرف غذاهای بیشتر، دوباره افزایش وزن رخ میدهد.

بر این اساس به روزه داران توصیه میشود برای کنترل وزن سه وعده غذایی افطار و شام و سحر با حجم محدود و مناسب مصرف کرده و از مصرف غذاهای حجیم و پر چربی مثل کله پاچه اجتناب کنند.

علاوه بر آن افراد باید با توجه به هرم راهنمای غذایی از تمام گروههای غذایی شامل نان، و غلات میوهها و سبزیها، لبنیات و گوشت استفاده کنند.

مصرف میوه های آب دار نیز برای کاهش تشنگی در طول روز به روزه داران توصیه میشود.

بازدید : 35 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

جنایت در غزه با حمایت امریکا  

 

 

تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حالی وارد پنجمین روز شد که شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه نیروی هوایی این رژیم تاکنون 860 حمله به مناطق مختلف نوار غزه انجام داده از ریخته شدن 600 تن مواد منفجره روی مردم غزه خبر داد.در میان کشته شدگان 19 کودک، 17 زن و چهار فرد مسن دیده می شوند این در حالی است که رژیم غاصب صهیونیستی این جنایات را در سایه سکوت مجامع بینالمللی انجام میدهد و از حمایت کامل امریکا و کشورهای غربی برخوردار است.

در همین رابطه موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور گسترش دامنه عملیات نظامی علیه نوار غزه را صادر کرد.یعلون خطاب به رییس ستاد ارتش مشترک اسراییل اعلام کرد غزه را از دریا، هوا و زمین هدف قرار دهید.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد اسراییل هر چهار دقیقه به یک هدف در غزه حمله میکند و از روز سه شنبه که حمله به غزه را آغاز کرده به 1100 نقطه در غزه حمله کرده است. از سوی دیگر، مقاومت اسلامی فلسطین نیز با بیش از 548 موشک اراضی اشغالی را هدف قرار داده است که بر اثر آن تاکنون دهها صهیونیست زخمی شدهاند.

رژیم صهیونیستی از انتشار آمار واقعی کشتهها و یا مجروحان خودداری می کند و اخبار مربوط به تلفات و خسارات ناشی از موشکهای مقاومت به شدت سانسور میشوند.بر اثر حمله موشکی گردانهای قسام به یک پمپ بنزین در شهرک صهیونیست نشین اشدود یک صهیونیست به هلاکت رسید و 8 نفر دیگر مجروح شدند.

شلیک موشکهای مقاومت به فرودگاه بن گورین تل آویو باعث شد که یک هواپیمای مسافربری که از لهستان عازم سرزمینهای اشغالی بود نتواند در این فرودگاه فرود بیاید و با تمامی مسافران خود به لهستان بازگشت و متعاقب آن تمام پروازها لغو شد.منابع خبری همچنین از اصابت پنج موشک مقاومت فلسطین به قدس اشغالی خبر دادند. دو موشک به نزدیک کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اصابت کرد.

رسانههای اسراییلی نیز از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهر حیفا سومین شهر بزرگ فلسطین اشغالی واقع در 140 کیلومتری نوار غزه خبر دادند و ساکنان حیفا از وحشت این شهر را تخلیه کردهاند. گروه فلسطینی گردانهای مجاهدین هواپیمای شناسایی رژیم صهیونیستی را با موشک هدف قرار دادند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت، جنبش حماس با ارسال پیامهای مکتوب به گوشیهای تلفن اسراییلیها از اصابت موشک‏هایش به یک کارخانه مواد شیمیایی در حیفا خبر داده است که دست کم 25 اسراییلی در جریان این حمله موشکی کشته شده‌اند. این روزنامه خاطر نشان کرد، عنوان پیام حماس موشکهای قسام در انتظار شماست و این پیام تهدیدی آشکار علیه اسراییلیها محسوب میشود.

منابع فلسطینی نیز از نفوذ حماس به کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی و ارسال پیام تهدید آمیز از طریق آن و شلیک پنج موشک به شهر عسقلان خبر دادند.این درحالی است که منابع اسراییلی به ناکار آمدی سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اعتراف و اعلام کردند از میان صدها موشک شلیک شده به سرزمینهای اشغالی تنها 70 موشک رهگیری شده است.

سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد 30 هزار نیروی ذخیره برای شرکت در عملیات زمینی علیه غزه فراخوانده شدهاند همزمان با نزدیک شدن قایقهای جنگی اسراییل به بندر غزه موترهای زرهی و تانکهای اسراییل در امتداد مرز با غزه مستقر شدند.

در همین رابطه جنبش حماس اعلام کرد برای جنگ زمینی و رویارویی با دشمن صهیونیستی لحظه شماری می کنیم. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد برای هر حماقت رژیم صهیونیستی نقشهای تدارک دیدهایم و نبرد را تا پایان ادامه خواهیم داد.اسماعیل هنیه نخست وزیر سابق فلسطین نیز خطاب به صهیونیست‏ها گفت، جنگ را متوقف کنید چرا که شکست خواهید خورد و به اهدافتان نخواهید رسید.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از تل آویو خواست حمله زمینی به غزه را متوقف کند.وی در عین حال تاکید کرد ملت فلسطین تسلیم نخواهد شد و به تجاوزات رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد.محمود عباس در تماس تلفنی جداگانه با جان کری وزیر خارجه امریکا و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه بر ضرورت آتش بس در نوار غزه تاکید کرد.

 

 

 

بازدید : 28 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

تغییر ارزیابی پنتاگون از قدرت موشکی ایران

 

 

 

پنتاگون در ارزیابی سال ۲۰۱۴از توانمندی موشکی ایران، به امکان بهره‌مندی این کشور از نوعی تکنولوژی پیشرفته فضایی اشاره کرده است که می‌تواند در طیف موشک‌های بالستیک قاره‌پیما قرار گیرد.

به گزارش پایگاه  «Allthingsnuclear»، لورا گرگو در یادداشتی به تحلیل نتایج ارزیابی‌های پنتاگون از توانمندی موشکی ایران پرداخته است.

این یادداشت به نقل از  پایگاه خبری «اینساید دیفنس» مدعی شده است که ارزیابی پنتاگون از تهدید موشکی ایران برای اولین بار نسبت به 1999 از جهش قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.

اینساید دیفنس در گزارش سال 2013 خود با اتکا به نتایج ارزیابی‌های وزارت دفاع امریکا مدعی شده بود که ایران با برخورداری از کمک‌های خارجی مقتضی به احتمال زیاد می‌تواند تا سال 2015 اقدام به پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی بنماید که قادر است تا امریکا نیز برسد.

با این حال در گزارش 2014 پایگاه مذکور به توانمندی ایران برای بهره ‌برداری از یک تکنولوژی فضایی نام برده که می‌تواند در طیف موشک‌های بالستیک قاره‌پیما قرار گیرد. به عبارتی در این گزارش مشخص نشده که ایران بدنبال موشک‌های بالستیک است و یا تکنولوژی مشابه دیگری.

ارزیابی پنتاگون از توانمندی فضایی و موشکی ایران بار دیگر بدون توجه به نوع و کیفیت تکنولوژی که ایران بدنبال آن است صرفا به اعلامیه‌ها و بیانیه‌های ایران در مورد برنامه‌های آتی آن در این عرصه بسنده کرده است.

بازدید : 18 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

دیدار جان‌کری با نامزدان و رییس جمهورکرزی

 

 

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا که با هدف میانجی‌گری برای حل بن‌بست به وجود آمده در انتخابات ریاست جمهوری به کابل سفر کرده، با حامد کرزی، رییس جمهور و دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرده است.

جان کری گفت که این بن‌بست، انتقال قدرت و ایجاد یک دولت پایدار در افغانستان را با خطر مواجه کرده و از مقام‌های کشور خواسته تا با تمرکز بیشتر بر روی بررسی روند شمارش آرا، مشروعیت انتخابات را تضمین کنند.

جان‎کری در دیدار با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از شکستن بن‎بست‎ها سخن گفته و به مشروعیت نظام سیاسی آینده تأکید ورزیده است. شفافیت‎سازی بر مبنای قانون، ضرورت افغانستان به ثبات و... از جمله مواردی بوده است که سه جانب پس از نشست‎های شان برآن تصریح نموده اند.

انتظار می‌رود این گفت‌وگوها امشب نیز در کابل ادامه یابد.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفته است حامد کرزی صبح روزگذشته در دیدار با آقای کری گفته است که هر راه حلی را برای بیرون‌رفت از معضل انتخاباتی قبول دارد که از طریق مراجع قانونی افغانستان و در تفاهم با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری صورت بگیرد.

وی همچنان در این دیدار بار دیگر تاکید کرده که به تاریخ یازدهم اسد مطابق برنامه تعیین شده، انتقال قدرت در کشور صورت خواهد گرفت.

سخنگوی ریاست جمهوری افزود که مسایل مربوط به انتخابات افغانستان، پیشنهاد سازمان ملل متحد برای حل مشکل انتخابات و نظریات نامزدان انتخاباتی موضوعات مورد بحث در این ملاقات بوده است.

آقای فیضی از پاسخ به سوالی در رابطه با موضع و واکنش حامد کرزی در قبال طرح ایجاد حکومت ائتلافی و نیز تصمیم عبدالله عبدالله برای اعلام حکومت در صورت شکست تلاش‌های جامعه جهانی برای حل معضل انتخابات افغانستان، خودداری کرده است.

سفارت آمریکا در کابل همچنین از دیدار جان کری با آقای کوبیش نیز خبر داده است.

به نوشته‎یوبسایت رسمی این سفارت، آقای کری در این دیدار گفته است که افغانستان در "بحرانی‌ترین مرحله" حیات سیاسی خود قرار دارد و "کارهای زیادی است که باید انجام بدهیم."

آقای کوبیش نیز گفته است که آنها تمام تلاش خود را برای حل مشکل به وجود آمده به کار خواهند برد.

پای جان‎کری به افغانستان برای میانجی‎گری میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری زمانی باز شد که اختلافات دو نامزد روی پذیرش نتیجه ابتدایی انتخابات تشدید شده و عبدالله عبدالله بر ایجاد دولت موازی در برابر آنچه تقلب سازمان یافته خوانده است، روند کنونی را با چالش بیش‎تر مواجه ساخت. این درحالی است که اشرف غنی احمدزی از روند کنونی و نتیجه ابتدایی انتخابات که تیم وی را برنده اعلام نموده است، حمایت کرده است.

بازدید : 28 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

جان کری و میانجیگری در کابل

مصطفی رسولی

سفر جانکری، وزیر امور خارجه امریکا به افغانستان به عنوان یک میانجی بین طرفین مدعی پیروزی در انتخابات، با توجه به بنبستیکه در این روند ایجاد شده، چنانچه بتواند پروسهی شفافسازی را تسریع نماید و شاهد اعلام نتایج بر اساس آرای مردم افغانستان باشیم، مثبت تلقی خواهد شد، هرچند برخی بر این باورند که حتی قناعت طرفیت دعوا نیز می‏تواند موجب آرامش در کشور و رضایت بخش باشد. با وجود این تردیدهایی وجود دارد که وزیر امور خارجه امریکا با استفاده از اهرم‎های فشاریکه در دست دارد، بدون مراجعه به رویکردهای قانونی و با تطمیع و زدوبندهای پشت پرده موضوع را فیصله نموده و افغانستان را با زعامتی ابهام آمیز مواجه نماید.

سفر جانکری به افغانستان در حالیکه نتایج انتخابات به بن بست کشیده شده است با پرسش‎های گوناگونی همراه است. اینکه آیا آقای کری برای آنچه خواست امریکا در افغانستان است به کابل آمده یا اینکه وی صرفا برای حمایت از روند انتخابات و بازگشت شفافیت به آن به این سفر اضطراری تن داده است؟ اگر وضعیت انتخابات برخلاف انتظارات کاخ سفید باشد، آیا آنها همچنان از روند سالمسازی روند انتخابات حمایت خواهند کرد؟ اگر امریکایی‎ها همچون گذشته بخواهند منویات خود را به رهبران و سیاست‌مداران کشور دیکته نمایند، آیا بازهم با اعتراض و مخالفتی روبرو خواهد شد؟ با توجه به اینکه رییس جمهورکرزی در ایام پایانی حکومت خود اختلافات شدیدی را نسبت به امریکا در پیش گرفت، آیا امریکا در روند انتخابات از گزینه‎ی خاصی حمایت نکرده است؟ و در آخر اینکه آیا همه چیز به ابتکار عمل جان کری در کابل بستگی دارد و او فیصله کننده‎ی ماجرا خواهد بود؟

قبل از هر چیز باید اذعان کرد که وقتی آقای عبدالله عبدالله در خیمه‎ی لویه جرگه و در حضور خیل طرفداران خود تمام توجهات را به سمت امریکا و سفر وزیر خارجه‎ی این کشور برای خروج از بنبست معطوف کرد، انتظاراتیکه از رهبران و سیاستمداران کشور در راستای حرکت در مسیر قانون و منافع ملی وجود داشت، تقریبا بر باد رفت و دیگر نمی‎توان به مقوله‏هایی چون استقلال سیاسی و منافع ملی چندان تکیه کرد. صراحت این موضوع که برای فیصله‎ی یک روند کاملا ملی و داخلی باید نماینده‎ی یک کشور دیگر، هرچند قدرتمند و تاثیرگذار، مداخله نماید، آب سردی بر تمام انتظاراتی بود که مردم نسبت به مردمسالاری و تعیین کنندگی آرای خود داشتند.

قطعا امریکایی‎ها گزینه‎ی خاص خود را در میان کاندیداتوران موجود داشته‎اند و این کاندید خاص هم بر کسی پوشیده نیست. در حالیکه اختلاف گروه اصلاحات و همگرایی با طرف مورد حمایت امریکا در انتخابات است، سفر جانکری به کابل و رایزنی با مقامات حکومتی و طرفین دعوا، قطعا بر روی همین موضوع و اقناع مخالفان خواهد بود. مگر بپذیریم که وضعیت آرای پاک انتخابات از یک طرف و پافشاری‎های تیم اصلاحات و همگرایی از سوی دیگر امریکا را متقاعد نماید که عبور از بحران بدون تن دادن به واقعیت امکان پذیر نمی‎باشد. در این صورت آیا وضعیت کشور به سمت آرامش پیش خواهد رفت؟ آیا امریکا توان راضی کردن انحصارگرایان و تمامیت خواهان را خواهد داشت؟

قدر مسلم آن است که تمام آن چه گفته شد، زمانی می‎تواند درست و منطقی باشد که پذیرفته باشیم امریکایی‎ها نسبت به بازگشت آرامش و ثبات در افغانستان متعهد و پایبند هستند و نمی‎خواهند به اصطلاح از دست آوردهای خود در این کشور چشم پوشی نمایند. امری که پذیرش آن بعد از تداوم بی‎ثباتی‎ها، عدم قطعی شدن پروسه‎ی صلح و کاهش کمکها به بازسازی اداره و انکشاف زیرساخت‎ها، سخت و غیرواقعی می‎نماید. حداقل این است که در طول سالیان گذشته امریکایی‎ها نخواسته‎اند از روندی روبه صعود در وضعیت حاکمیت و نظام حمایت نمایند و همکاری‎های توسعوی آنان هم با سوالات متعددی روبرو می‎باشد.

در چنین وضعیتیکه نسبت به نیت امریکا در افغانستان تردیدهای فراوانی وجود دارد، سفر جان کری به کابل به منظور حل بنبست انتخابات و رسیدن به یک نتیجه‎ی شفاف و عادلانه بعید به نظر میرسد، هرچند اگر پذیرش این وضعیت به سیاست‎ امریکا در افغانستان کمک نماید، قطعا بعید هم نخواهد بود.

مقامات امریکایی بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات و بروز اعتراضات شدید علیه آن، برای حفظ ابتکار عمل و تعیین کنندگی خود در امور افغانستان، این گونه القاء کردند که هرگونه حرکتیکه معادله‎ی موجود را حداقل بدون هماهنگی با کاخ سفید برهم بزند، موجب قطع همکاری‎ها و مساعدت‎های امریکا به افغانستان خواهد شد. این مساله به نوعی گروگان‌گیری سیاست توسط امریکایی‎ها در افغانستان است و این کشور قدرتمند که اکنون بخش عمده‎‎ای از هزینه‎های افغانستان را بخصوص در بخش نظامی، پرداخت می‎کند، از این موضوع به عنوان اهرم فشاری برای مهار سیاستمداران کشور استفاده می‎نماید.

به این ترتیب سفر میانجیگرانه‎ی جان کری به کابل علیرغم آن که با تحقیرهای فراوانی نسبت به دموکراسی نیم بند کشور، استقلال سیاسی و رویکردهای قانونی همراه است، در شرایطیکه سیاستمداران ما هنوز آمادگی آن را ندارند که خود بر مدار قانون بیایستند و به نتایج آن تن دردهند، گریز ناپذیر می‏نماید.

 

 

 

 

 

بازدید : 17 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

برای ارزیابی روند مذاکرات هسته‎ای

اشتون وزیران خارجه 1+5 را به وین دعوت کرد

 

 

سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دعوت وزیران خارجه 1+5 به وین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد.

سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنج‌شنبهگذشتهاز دعوت وزیران خارجه گروه موسوم به 1+5 برای سفر به وین و شرکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد.

مایکل مان با اعلام این خبر، گفت وزرایی که امکان حضور داشته باشند، روز یکشنبه به اتریش سفر می‌کنند تا روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهند.

ایران و اعضای دایم شورای امنیت به علاوه آلمان از پنج‌شنبه هفته گذشته دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را با هدف دستیابی به توافق جامع، که باید تا پایان سرطان به دست آید، آغاز کردند. پیشتر هم گزارش‌هایی از سفر وزیران خارجه امریکا و سه کشور اروپایی به وین منتشر شده بود.

آقای مان در این مورد در توئیتر نوشت: اشتون وزیران خارجه 1+5 را دعوت کرد تا اگر می‌توانند روز یکشنبه به وین آمده و تا اینجای مذاکرات را مورد ارزیابی قرار دهند.

سخنگوی خانم اشتون همچنین اعلام کرد که گفت‌وگوهای فنی و تدوین پیش‌نویس روز جمعه نیز ادامه می‌یابد. هرچند بر اساس برنامه مشترک اقدام که سوم آذر پارسال طرفین در مورد آن توافق کردند، امکان تمدید مهلت مذاکرات برای یک دوره 6 ماهه دیگر وجود دارد، اما هفت کشور اعلام کرده‌اند که فعلا تمرکز خود را بر روی تاریخ 29 سرطان (20 جولای) مقرر در توافق موقت، گذاشته‌اند.

بازدید : 25 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

برکناری وزیران خارجه و تجارت عراق

 

 

نخست وزیر عراق وزیران امور خارجه و تجارت این کشور را از کار برکنار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع خبری روز جمعه گزارش کردند که نوری مالکی، هوشیارزیباری وزیر امور خارجه و خیرالله حسن بابکر وزیر تجارت را از کار برکنار کرد و حسین الشهرستانی معاون خود درامور انرژی و حسن الشمری وزیر عدلیه را با حفظ سمت به ترتیب به عنوان سرپرست وزارتخانههای امور خارجه و تجارت معرفی کرد.

دلیل برکناری این دو وزیرغیبت از جلسات هیات دولت  اعلام شده است.

مقامهای رسمی عراقی تاکنون دراین زمینه اظهار نظر نکردهاند.

فرانس پرس نیز از قول منبعی آگاه که خواست نامش فاش نشود، خبر داد که نوری مالکی به زیباری و حسن بابکر مرخصی اجباری داده است.

پیش از این خبرهایی منتشر شد مبنی براینکه  وزرای کرد حاضر در دولت مرکزی عراق دستوراتی مبنی بر عدم حضور در نشست‌های کابینه، ازمسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان دریافت کردهاند.

این اقدام بعد از گذشت چند ساعت از سخنرانی نوری مالکی، نخست وزیر عراق در خصوص اقدامهای منطقه کردستان این کشور و اینکه این منطقه تبدیل به محل امنی برای تروریست‌ها و افراد مسلح وابسته به داعش شده است صورت گرفت.

نوری مالکی در سخنان خود کردها را به سوء‌ استفاده از شرایط کنونی کشور برای جدا شدن از عراق و اعلام استقلال متهم کرد.

نخست وزیر عراق روز چهارشنبه در سخنرانی هفتگی خود گفت: نمیتوان پذیرفت که اربیل به پایگاه تروریستهای داعش تبدیل شده است و در برابر آن سکوت کرد. دیگر چیزی بر عراقی‌ها در خصوص افرادیکه تبانی می‌کنند و پشت دیگران را خالی می‌گذارند مخفی نمانده است.

بازدید : 22 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

القدس العربی:

فلسطین در انتظار بهارعربی

 

 

بعد از آنکه کتائب القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس، تهدید کرد که شهرهای تلاویو و حیفا و قدس و اسدود را با موشکهای خود موشک باران خواهد کرد درگیریهای اسراییل و فلسطین وارد مرحله‌ی جدیدی شده است.

اسراییل، با همه‎ی خویاستکباری معمولش، و بعد از اینکه کلامی موافقت کرد که بر توافق آرامش مقابل آرامش با میانجیگری ارتش مصر پایبند باشد، 40 هزار نیروی ذخیره‎یخود را فرا خواند و عملیات فلات استوار را آغاز کرد. به دنبال آن رهبران و فعالان حماس و حرکتهای مقاومت فلسطینی دیگر را هدف قرار داد و در این راه برایش فرقی هم میان زنان و کودکان نمیکند، کمااینکه دیدیم در خان یونس بعد از آنکه مردم با خالی کردن خانه مسکونی خود و همسایگانشان مخالفت کردند و سپر انسانی برای حمایت از خانه و کاشانه‎یخود در برابر حملات موشکهای صهیونیستی ایجاد کردند، جنگندههای اف 16 اسراییلی شهروندان آن منطقه را بمباران کرد که باعث شهید شدن بسیاری از مردم شد. اتفاقیکه جنبش حماس از زبان سخنگویش، سامی ابوزهری آن را جنایت جنگی دانست و اسراییلی‏ها آن را اهدافی مشروع علیه مقاومت توصیف کردند.

این در حالی استکه حکومت خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس تنها خواستار توقف خشونت‏های اسراییل و توقف حملات هوایی شد و از جامعه جهانی خواست دخالت فوری و عاجل کند و جلو خشونت روزافزون اسراییل که میرود منطقه را با ویرانی و بی ثباتی بیشتر مواجه کند، بگیرد. اگر چه حکومت خودگردان فلسطینی فقط به بیان کلامی در این زمینه بسنده کرد، اما همین هم قابل قبول است، اما مشارکت رییس جمهور عباس در کنفرانس صلح تلاویو که توسط روزنامه‎یاسراییلی هاآرتص ترتیب داده شده بود و در آن سخنان ضبط شده‎یاو پخش شدند، اقدامی نابخردانه و محرک علیه ملت فلسطین که در معرض کشتار و فجایع انسانی از سوی اسراییل است، محسوب میشود.

حداقل از آقای رییس حکومت خودگردان انتظار میرود که اول از همه ملت خود را مخاطب قرار دهد و به آنها بگوید که چه راهکارهایی برای رویارویی با تکبر و ستم و طغیان اسراییلیها دارد، همچنین انتظار میرود که از تنها سلاحیکه حکومت خودگردان دارد و همچنان تهدید به استفاده از آن میکند، استفاده کند و بگوید که آن چه در فلسطین میگذرد را به دادگاه جنایتهای بینالمللی و سازمانهای حقوق بشری میبرد.

البته مردم فلسطین از حکومت خود انتظاری ندارند، حکومتیکه خود را به همکاریهای امنیتی با اسراییل مرتبط کرده و تنها از سلاح ضعیفیکه پولیس‎اش در اختیار دارد علیه اسراییلیها استفاده میکند، اما با این حال باز هم انتظار میرود که حکومت خودگردان لحن خود را تغییر داده و خود را همانند قهرمان مدافع ملت فلسطین و کرامت آن نشان دهد.

نخبگان فلسطینی را میتوان در حکومتهای رامالله و غزه جستجو کرد که به توافق آشتی تاریخی با یکدیگر رسیدند، انتظار میرود که این آشتی به تشکیل دولت یکپارچه‎یفلسطینی بینجامد که مواضع یکسانی در برابر دشمن اسراییلی که شمشیر بر گردن مردم غزه گرفته است، اتخاذ کند، انتظار میرود که این دقیقا همان نقشه‎ی راهی باشد که  پیش روی رامالله قرار می‎گیرد. 

حماس با اتخاذ تصمیم شجاعانهاش برای مواجهه با اسراییلیها آرامش مقابل آرامش را به خشونت در برابر خشونت ترجمه کرد، تا نشان دهد توانایی بالایی برای تحمل محاصره عربی و جهانی دارد، جامعهای که همیشه حماس را محکوم به داشتن موشکهایش کرد در حالیکه هیچ واکنشی نسبت به جنایات اسراییل در حق فلسطینیان نداشت.

دنیا و اعراب افقهای روشن و امید را در برابر فلسطینیان بستند و اکنون همه باید مسوولیت تاریخی خود که نمیتوانند از آن فرار کنند را بپذیرند.

همان طور که تظاهرکنندگان عرب در تونس و مصر و لیبی و یمن در برابر ابزارهای کشتار و ویرانی ایستادند و اجازه ندادند بیش از آن مورد توهین قرار بگیرند و کرامتشان لگدمال شود و آینده خود و فرزندانشان تیره شود، فلسطینیان نیز باید بهار عربی تازهای را تجربه کنند. بهار عربیای که می تواند بسیاری از معادلات را تغییر دهد.

بازدید : 19 1393/04/18 نظرات (0)

 

 

عبدالله عبدالله:

خواهان بحران نیستم، دولت تقلبی را نمی‎پذیرم

 


ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، نامزد معترض دور دوم انتخابات ریاست جمهوری یک روز پس از اعلام نتایج ابتدایی، در کابل گردهمایی اعتراضی برگزار کرد. عبدالله عبدالله در این گردهمایی پیروزی خود را در این رقابت اعلام کرد و گفت: بدون هیچ تردیدی ما پیروز انتخابات هستیم.

این در حالی است که روز دوشنبه(16سرطان) کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نتایج اولیه، اشرف غنی احمدزی را با کسب بیش از 50 درصد آراء پیشتاز اعلام کرده بود.

عبدالله نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را "کودتا علیه آرای پاک مردم" خوانده و گفته است که نهادهای انتخاباتی مشروعیتی نزد او و تیمش ندارند.

وی در این گردهمایی در سخنرانی گفت: "مثلث ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات و یک تیم انتخاباتی (تحول و تداوم) تصمیم گرفتند که نتیجه تقلب را اعلام کنند. من به ملت با اراده، با غیرت و با شهامت و ملت آزادی دوست و حق پرست و عدالت پرست افغانستان اطمینان میدهم که نتیجه‎یتقلب را نمیپذیریم.

عبدالله تاکید کرد: حکومتیکه به رای پاک مردم افغانستان آمده پا برجای می‌ماند. این خواست مردم افغانستان است. مردم میخواهند و در انتظار بودند و هستند که ما حکومت خود را اعلام کنیم.

وی تصریح کرد: با جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و باراک اوباما، رییس جمهور امریکا گفت‌وگوی تلفنی داشتم. کری گفته که روز جمعه می‌آید و در مورد جداسازی آرای پاک و ناپاک صحبت خواهد کرد. کری قول داده که در مقابله با تقلب و برای افشای تقلب در کنار مردم افغانستان باشد. امریکا هم خواهان جدا شدن "آرای تقلبی" در انتخابات افغانستان از آرای پاک است. مردم از من انتظار دارند که حکومت خود را اعلام کنم و من نیز حکومت را اعلام خواهم کرد اما از هواداران خود می‌خواهم که به من برای اعلام حکومت چند روز دیگر وقت بدهند.

گردهمایی ستاد انتخاباتی عبدالله در تالار لویه جرگه برگزار شد. تالار لویه جرگه در روند انتخابات محل برگزاری تعدادی از مبارزات انتخاباتی بوده و دولت هم نشست‌های مهم خود را در آن برگزار می‌کند.

در این گردهمایی هواداران عبدالله عبدالله عکس حامد کرزی، رییس جمهور را از دیوار تالار لویه جرگه پایین و آن را پاره کردند و تصویر عبدالله عبدالله نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری را با آن جا به جا کردند. عبدالله گفت که قلبا با این اقدام مخالف است.

وی در ادامه‎یسخنان خود گفت که تیم انتخاباتی‌اش آخرین تلاش‌های خود را برای جداسازی "اوراق پاک از ناپاک" به خرج داده است.

عبدالله تاکید کرد: تمام عمر خود را وقف وحدت ملی و تمامیت ارضی افغانستان کرده‌ایم و تجزیه‎یافغانستان، جنگ داخلی یا بحران در افغانستان را نمیخواهیم. تعهد خود را به آرمان‌های شهدا تکرار می‌کنم و از شما خواهش می کنم که به من اعتماد کنید و چند روز وقت دهید. جز رای پاک مردم افغانستان هیچ کسی نمی‌تواند در افغانستان حکومت کند. ما تمام عمر خود را برای حفظ وحدت ملی افغانستان مبارزه کردیم و همچنان به این مبارزه ادامه خواهیم داد. برنده انتخابات بدون شک و شبهه ما هستیم. اجازه برقراری حکومت تقلبی را حتی برای یک روز نمی دهیم. فشار، تهدید و تطمیع به هیچ وجه در مورد ما موثر نخواهد بود. به مردم افغانستان اطمینان می‌دهم که حکومت مورد نظر آنها را اعلام خواهم کرد. اگر قطعه قطعه شوم دولت تقلبی را نمی پذیرم. از مردم توقع دارم چند روز به من وقت مشورت و صحبت بدهند تا تصمیمی بگیرم که صلاح مردم افغانستان در آن باشد.

تعداد صفحات : 49

درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 152
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 316
  • بازدید ماه : 680
  • بازدید سال : 3,516
  • بازدید کلی : 84,035