loading...
سخن جدید
بازدید : 24 1393/04/23 نظرات (0)

 

 

فرزانه اي از بلخ

 

 

(به مناسبت سالروز شهات علامه شهید سید اسماعیل بلخی/24سرطان)

ما جان به فنا داديم تا زنده شما باشيد

برخاک مزار ما دايم به دعا باشيد

چون شمع وجود ما قربان شما گرديد

روشنگر شمع ما شايد که شما باشيد.

آشنايي با انديشه و هويت بزرگ مردان متعهد و دانشمند و غوطهور شدن در درياي بيکران معرفت آنان کار بسيار دشواري است. دست يازيدن به برگي از درخت تنومند علمي شان هم ميسور هر تازه به دوران رسيدهاي نميتواند باشد. از آغاز آفرينش تاکنون انسانهايي بر پهنه‎یزمين قدم نهادند که وجودشان باعث حيات و تکامل روند بشريت بوده است. برخي از اين انسانهاي بزرگ با داشتن ايمان راسخ و هدفي والا کوشيدند، مصداق بارز «اني جاعل في الارض خليفه» باشند. جانشيني خدا در زمين نعمتي است الهي بر انسانهاي برگزيده و شايسته. زمانيکه بسياري از ملتهاي جهان در هالهاي از ناداني و عقب ماندگي به سر ميبردند، در جهان اسلام کانونهاي علمي و دانشمندان بزرگي با علوم و معارف خود نور و درخشش و شکوه اسلام را به ساير مناطق جهان ميگستراندند.

بي ترديد علامه شهيد سيد اسماعيل بلخي اين عالم آگاه و دانا يکي از پيشگامان نهضت علمي و انقلابي در افغانستان و جهان اسلام بوده که با فرياد پر جوش و خروش خويش تحول چشمگيري را در رويارويي با استبداد حاکم بر افغانستان به وجود بياورد. چه بلخي شهيد عمر پربرکت خويش را در مسير گسترش آگاهي ملتهاي محروم و در راه تحقق عدالت اجتماعي و تأمين حقوق انسانهاي دربند سپري کرد. او يکي از بنيانگذاران نهضت نوين اسلامي و از چهرههاي شناخته شده‎یملت افغانستان که به خاطر اهداف بلند و متعالي مرزهاي قومي و مذهبي را در نورديد و همواره براي تحقق عدالت اجتماعي، توسعه کشور بدون در نظر گرفتن هرگونه گرايشي به جهاد برخاست. آثار و انديشههاي بجاي مانده از اين شهيد گرانمايه نشان ميدهد که او تا چه اندازه براي تأمين استقلال واقعي، فقر زدايي، وحدت ملي و مجهز نمودن ملتها به سلاح علم و دانش تلاش کرد و سخن بر زبان آورد.

 و اما بلخ زادگاه شهيد علامه بلخي. اين شهر همانند ساير شهرهاي خراسان کهن، مهد فرهنگ و گهواره علم و دانش بوده و در قرون متمادي تاريخ همواره پرورشگاه علما، عرفا، حکما و فضلا بوده است.

افتخار اين سرزمين تاريخي همين بس که مردي به حضور علي بن ابيطالب (ع) در کوفه آمد و امام نام زادگاه او را جويا شدند. آن مرد گفت از خراسان آمده ام. امام دوباره پرسيدند از کدامين شهر خراسان؟ جواب آمد از بلخ. سپس حضرت علي (ع) لبخندي زدند و فرمودند: «خدا کند بلخ هميشه خوش و خرم باشد. آن شهر آکنده به علم و دانش است. آنگونه که انار به دانه هاي خود آکنده است.»

 موقعيت مخصوص و نفوذ عميق فرهنگي اين شهر موجب شده که اين منطقه همواره نقش تعيين کننده در تحولات سياسي و اجتماعي افغانستان داشته باشد. بلخ در عين حال در شکست متجاوزان بزرگ تاريخ که هر وقت هواي حمله و تهاجم به خراسان به سرشان زده نقش بسزايي داشته است. متجاوزاني که از هر گونه ظلم و تعدي به ساکنان بلخ دريغ نکرده اند.

وجود شخصيتهاي بزرگ فکري، علمي، فرهنگي و سياسي بيانگر غناي فرهنگي يک ملت يا يک سرزمين است. ملتهاي متمدن و شايسته که همواره از فرزانگان و مفاخر خويش تجليل و تقدير به عمل ميآورند و ياد و خاطرات تلخ و شيرين آن ها را گرامي ميدارند، در حقيقت از فرهنگ و تمدن اسلامي خود تجليل به عمل مي آورند. دين خود را نسبت آن ها ادا ميکنند. چرا که آنها جانشان را در راه پاسداري از ارزش هاي متعالي اسلامي و انساني فدا کرده اند.

 منبع: شاهد ياران شماره 64

بازدید : 17 1393/04/23 نظرات (0)

 

 

جانشین اشتون روز چهارشنبه معرفی می‎شود

 

 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی در مورد تغییر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشته است که سران این اتحادیه روز چهارشنبه در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، انتخاب مسوول جدید سیاست خارجی، اصلی‌ترین دستور کار نشست چهارشنبه سران اتحادیه اروپا در بروکسل خواهد بود.

دوره مسوولیت کاترین اشتون آخر ماه اکتوبر (9 عقرب) به پایان می‌رسد و مسوول جدید احتمالا باید تحت ریاست ژان کلود یونکر بر کمیسیون اروپایی، فعالیت خود را آغاز کند.

گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد گزینه‌های احتمالی تصدی این سمت مطرح شده است. فدریکا موگرینی وزیر خارجه جدید ایتالیا،  کریستالینا جئورجیوا کمیسیونر کمک‌های بشردوستانه بلغارستان، رادوسلاو سیرکورسکی وزیر خارجه کهنه‌کار لهستان و  میروسلاو لاجکاک وزیر خارجه اسلواکی و دیپلمات ارشد سابق اتحادیه اروپا، از جمله اصلی‌ترین گزینه‌های مطرح‌شده هستند.

هرچند پست مسوولیت سیاست خارجی قدرت زیادی دارد، اما در میان سه سمت ارشد اتحادیه اروپا کمترین وزن را دارد. سران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه احتمالا رییس جدید شورای اروپایی را نیز که باید جایگزین هرمن فن رامپوی شود، انتخاب کنند. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، اعضای اتحادیه اروپا در انتخاب مسوول سیاست خارجی باید ملاحظاتی را نیز در نظر بگیرند چراکه باید اطمینان یابند موازنه مناسب از نظر جنسیت، ملیت و گرایش سیاسی در رهبری این اتحادیه برقرار می‌شود.

بازدید : 25 1393/04/23 نظرات (0)

 

 

روزهای سرنوشت‎ساز مذاکرات 1+5 و ایران

 

 

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که به روزهای سرنوشت ساز نزدیک میشود در فضایی نه چندان روشن اما پر ابهام ادامه یافته و طرف‏های مذاکره کننده ساعات طولانی را پشت درهای بسته به گفت وگو پرداختند.مذاکره هستهای در روز یکشنبه در فضای آکنده از اختلاف برگزار شده و اثبات این ادعا، سخنان هریک از مقامات کشورهای شرکت کننده در این مذاکره بوده که اعلام کردند اختلافات وشکاف‏ها در مذاکرات بسیار زیاد است.

از سوی دیگر رسانههای خبری و تحلیلگران نیز طی دو روز اخیر و با ورود وزرای خارجه گروه 1+5 به وین اعلام کردند که احتمال دستیابی به توافق در این دور از مذاکرات بسیار مشکل است.در وین 6 بازار چانه زنی و دیدارهای دو جانبه و سه جانبه در وین این روزها داغ بوده است و تیم مذاکره کننده هستهای ایران روز پرمشغلهای را پشت سرگذاشته است و هریک از طرف‏های مذاکره پس از دیدارهای طولانی در پشت درهای بسته سخنان کوتاهی را در گفت گو با رسانهها بیان کردند.

وزیر امور خارجه ایران یکشنبه شب و در پایان دوازدهمین روز از مذاکرات وین 6 گفت: در مذاکرات هستهای هنوز به نتیجه نرسیده‏ایم اما هفت روز سخت و سنگین را برای ادامه مذاکرات پیش رو داریم .محمد جواد ظریف بعد از دیدار و گفت و گو با همتایان امریکایی و اروپایی خود در هتل کوبورگ در گفت و گو با خبرنگاران افزود: من در طول 5 ساعت گذشته همه اعضای کشورهای 1+5 را ملاقات کردم و گفت و گوهای خوبی داشتیم.

ظریف گفت: این دیدارها در قالب گروهی به اتفاق خانم اشتون با سه کشور اروپایی و دوجانبه با امریکا و نیز با وزیران امور خارجه آلمان ، فرانسه و انگلیس انجام شد. همچنین ملاقاتهایی با مقام های چینی و روسی داشتیم.وزیر امور خارجه ایران  خاطرنشان کرد: در همه این ملاقاتها سعی کردیم با استفاده از فرصت حضور وزیران در وین تلاش کنیم تا روش‏های قابل توجه و نوگرایانه‏ای را برای حل معضلات باقی مانده و رفع موانع پیدا کنیم.

ظریف تاکید کرد: چون هدفی که ما در برنامه مشترک اقدام جنوا تعیین کردیم کاملا مشخص است و آن اینکه برنامه هستهای ایران باید ادامه پیدا کند و البته در کنار آن نگرانیها درمورد هرگونه احتمال سوء استفاده از این برنامه نیز رفع شود. هدف ما هم همین است.ینکه راجع به مواردی به صورت یک جانبه پیش بینیهایی شود یا حد و مرزهایی تعیین شود، حتما به این کار کمکی نمیکند. ما امروز تلاش کردیم که راه های جدیدی را بررسی کنیم .هنوز به توافقی نرسیدهایم اما بحثها خیلی خوب بوده و من احساس کردم که همه طرفها با علاقه برای اینکه اگر امگان داشته باشد راهی پیدا شود برای آن تلاش می کنند و امیدواریم که همین جو با جدیت ادامه یابد.

قرار است مذاکرات ادامه داشته باشد همانطوری که قبلا گفته بودیم حضور وزرا در وین قسمتی از کار بود و پایان کار نیست و ما از صبح فردا کار را ادامه می دهیم .

جان کری وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با محمد جواد ظریف درهتل کوبورگ که یک ساعت و نیم به طول کشید به خبرنگاران گفت: باید همچنان به مذاکره ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم.کری که دیدارش طولانی ترین دیدار وزیران خارجه 1+5 با محمد جواد ظریف بود بیش از این حاضر به گفت و گو با خبرنگاران نشد. او دستی برای خبرنگاران تکان داد و به هتل ماریوت محل اقامت خود رفت.وزیر خارجه امریکا اعلام کرد که مذاکرات خوبی با آقای ظریف داشتیم که باید ادامه یابد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس با بیان این که شکافهای عمیقی وجود دارد، گفت: مذاکرات تا رسیدن به توافق ادامه خواهد داشت اما در مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیدیم.وی با بیان اینکه ایران باید ثابت کند که برنامه هستهای اش صلح آمیز است، گفت: هنوز نتوانسته ایم مشکل را حل کنیم و مذاکرات پیشرفتی نداشته است اما تا رسیدن به توافق، مذاکرات را ادامه می دهیم .هیگ تصریح کرد: این که امروز وزیران امور خارجه برای مذاکره به وین آمدند، خیلی خوب بود.

فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که نمیتواند نتیجه مذاکرات ایران و گروه 1+5 را پیش بینی کند. وزیر خارجه آلمان یکشنبه شب در جمع خبرنگاران با بیان این ادعا که در حال حاضر توپ در زمین ایران است، گفت: در حال حاضر دقیقا نمی توانم بگویم که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا نه.  

مهلت رسیدن به توافق اتمی در 20 جولایبه پایان می‌رسد، اما اگر همه شرکت‌کنندگان در مذاکره اتمی موافقت کنند، این مهلت می‌تواند برای شش ماه دیگر تمدید شود.

 

 

 

بازدید : 23 1393/04/22 نظرات (0)

 

 

توافق، مرحمی بر التهاب انتخابات

 

 

توافق به دست آمده بین دو کاندید ریاست جمهوری با وساطت جان کری وزیر امور خارجه امریکا، ظاهرا به پایان بن بست انتخاباتی و بازشدن دریچه‎های امید به آینده‎ی بهتر در امور کشور و جامعه منتهی شده است. این بسیار خوب است که کاندیداهای ما به روندی مسالمت آمیز جهت پایان دادن به اختلافات و شفاف سازی نتیجه‎ی انتخابات تن داده و سرنوشت میلیون‎ها انسان این سرزمین را از بی‎ثباتی و احیانا خشونت‎ها دور و مصوون نگه داشتند. بدون شک پس از اعلام توافق رقبای انتخاباتی و تهیه برنامه‎ی مرحله‎ای برای اعلام نتایج و تعهد نامزدان به پیابندی به آن در روحیه و روان شهروندان کشور تاثیر عمیقی گذاشته و جو خوشایند و آرامش بخش‎تری را شاهد هستیم.

اما مساله‎ی تفاهم و توافق انجام شده بدون اما و اگرها نیست و قاعدتا انتقادهای فراوانی بر نحوه‎ی عملکرد و تعامل کاندیداهای انتخابات وارد است. مهمترین مساله این است که توافق انجام شده با پا در میانی و وساطت یک کشور قدرتمند نظیر امریکا، تداعی کننده‎ی آن است که ما بدون زور و تهدید نمی‎توانستیم شاهد همگرایی و شکست بن بست انتخابات باشیم. این مساله شیرینی توافق و اعتماد کامل به آن را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده و آینده‎ی سیاسی کشور را همچنان با قدری ابهام همراه می‎سازد. آیا نامزدان نسبت به توافقات خود پایبندی نشان خواهند داد و یا بعد از اعلام مجدد نتایج واکنش‎های منفی تداوم خواهد یافت؟

موضوع دیگر به هیچ انگاشته شدن اعمال و اقدامات کسانی است که در مدت زمان سپری شده به انحاء مختلف خلاف قانون رفتار کرده‎اند و با اقدامات خود کشور را به سمت بحران سوق داده‎اند. در حقیقت نتیجه‎ی به دست آمده صرفا سیاسی است و به مسایل حقوقی و قانونی اندکی مراجعه شده است. حداقل باید شاهد آن می‎بودیم که راهکاری برای تنبیه و تادیب کسانی که فعالیت‎های فراقانونی و خلاف مصالح کشور داشته‎اند، مد نظر گرفته می‎شد. این رویکرد در واقع راه را برای تداوم و تکرار حرکت‎های این چنینی که کشور را با خطرات فراوانی مواجه خواهد کرد، باز خواهد گذاشت.

نتیجه‎ای که راهکار برون رفت از بن بست انتخابات به آن منتهی می‎شود اما تقریبا همان معادله‎ای است که در کشوری مانند افغانستان به فرهنگ نانوشته‎ی سیاست و قدرت تبدیل شده است و آن تشکیل دولت وحدت ملی است. این موضوع یعنی حتی اگر نتیجه‎ی انتخابات اعلام شود و مورد پذیرش طرفین قرار گیرد، دولت و حکومتی که تشکیل می‎شود باید با رضایت هر دو طرف باشد و این موضوع درهای چانه‎زنی را همچنان باز نگاه خواهد داشت و احتمال آن می‏رود که طرف‎های دخیل در ساختار قدرت به بهانه‎ی دولت وحدت ملی به بازی‎ها و رویارویی‎های دوامدار و خسته‏کننده گرفتار شده و احتمال بی‎ثباتی همچنان تداوم یابد.

به این ترتیب راهکار جناب کری در کابل فعلا به عنوان مرحمی توانسته‏است التهاب انتخابات را فروکش نماید، اما آینده همچنان در دستان سیاستمداران ما و ابتکار عمل آنان خواهد بود.

 

 

بازدید : 14 1393/04/22 نظرات (0)

 

 

خواست مجلس سنا از شورای امنیت:

مانع جنایات اسرائیل در نوار غزه شوید

مجلس سنا حملات نظامیان رژیم صهیونیستی به غزه و قتل عام مردم مظلوم فلسطین را به‎شدت محکوم کرد.

فضلهادی مسلم یار، رییس مجلس سنا روز یکشنبه (22سرطان) در نشست این مجلس نسبت به حملات جنگندههای اسرائیلی به مناطق مسکونی نوار غزه و قتل عام مردم مظلوم فلسطین از جمله زنان، کودکان و سالخوردگان، ابراز نارضایتی کرد و خواستار توقف این حملات شد.

مسلم یار حملات اسراییل به نوار غزه و کشتار زنان و کودکان فلسطینی را جنایت جنگی خواند و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست هر چه سریعتر مانع این گونه حملات شود.

در همین حال شماری از نمایندگان مجلس سنا با انتقاد از سکوت جامعه جهانی، سکوت مجامع بینالمللی در قبال جنایات وحشیانه در غزه را غیرقابل توجیه دانستند.

اعضای مجلس سنا در عین حال امریکا را بزرگترین حمایت کننده رژیم صهیونیستی در جهان دانستند و از واشنگتن خواستند به حمایتهای خود از رژیم غاصب اسراییل پایان دهد.

عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان نیز روز شنبه کشتار فلسطینیها در غزه به دست نظامیان رژیم غاصب اسرائیل را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد و از سران رژیم صهیونیستی خواست هرچه زودتر به کشتار مردم مسلمان فلسطین پایان دهند.

سازمان حقوق بشر اروپا - خاورمیانه که مقر آن در شهر ژنو سوئیس است دو روز پیش در بیانیه ای اعلام کرد که نوار غزه هر سه دقیقه یک بار مورد حمله قرار میگیرد و رژیم صهیونیستی در این حملات تاسیسات غیر نظامی و کودکان و زنان را هدف قرار میدهد .

به گزارش این سازمان تا نیمه شب جمعه، رژیم صهیونیستی دو هزار و 61 راکت به نوار غزه شلیک کرد، هزار و 402 بار به این منطقه حمله هوایی داشته و نیروی دریایی این رژیم با 329 گلوله غزه را هدف قرار داده و توپخانه این رژیم نیز 330 گلوله به سمت این شهر شلیک کرده است .

شبکه تلویزیونی المیادین نیز صبح روز گذشته (یکشنبه/22سرطان) در گزارشی شمار شهدای حملات هوایی جنگندههای رژیم صهیونیستی به نوار غزه را که از شش روز پیش آغاز شده است، 165 تن اعلام کرد.

بر اساس این گزارش بیشتر این شهدا را زنان و کودکان فلسطینی تشکیل میدهند.

درحالی‎که مقامات امریکایی از پادرمیانی در این قضیه سخن گفته اند، ولی هیچ اثر ملموسی از نقش پیشگیرانه‎ی نهادهای بین‎المللی از این جنایت خونین مشاهده نمی‎شود. رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که هیچ قدرتی مانع حملات شدید و بدون وقفه‎ی این رژیم به نوار غزه نخواهد شد.

بازدید : 22 1393/04/22 نظرات (0)

 

 

آسیای مرکزی و افغانستان؛ چشم‌اندازهای تحول در روابط آینده

بخش دوم و پایانی

تجارت محدود از طریق بندر حیرتان

اما در سمت غرب و در مرز افغانستان و ازبکستان، تجارت محلی از طریق «بندر حیرتان»، یعنی از طریق «پل دوستی» به شدت محدود است که علت این امر نیز انجام اقدامات امنیتی شدید از سوی دولت ازبکستان است.

به گفته‌ی یک مقام ارشد، اوضاع در این منطقه شبیه «منطقه جنگی» است.

علاوه بر این، افغانستان و ازبکستان از طریق آب‌های آمودریا نیز تاحدودی به تجارت می‌پردازند؛ برای مثال انتقال اولین تانکر سوخت از طریق بندر حیرتان در اکتوبر سال 2012 ، پس از 16 سال امیدها برای تقویت تجارت بین این 2 کشور را افزایش داد.

از اواخر سال 2001، بنادر «توره غندی» و «آقینه» که بین افغانستان و ترکمنستان واقع شده‌اند، به خاطر نیازهای اقتصادی امنیت محور ده‌ها هزار سرباز امریکایی و ناتو مستقر در افغانستان، بهبود پیدا کرده‌اند.

این در حالی است که قبل از سال 2001، تجارت بین افغان‌ها و تاجیک‌ها دارای نوسان زیادی بود. با این وجود، پایان یافتن نیازهای تدارکاتی آیساف می‌تواند منجر به کاهش تجارت در این 2 بندر شود.

اگرچه میزان درآمدهای تجارت محور در بنادر تورهغندی و آقینه افزایش پیدا کرده و وضعیت این بنادر، به خصوص در بحث زیرساخت‌ها، با پیشرفت خوبی همراه بوده اما وقایع امنیتی همچنان تهدید فزاینده‌ای برای جریان منظم تجاری در این مناطق به شمار می‌رود.

در سمت غرب و در جاده بین تورهغندی و هرات، بسیاری از مسافرانیکه برای دولت افغانستان یا برای سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی کار می‌کنند، دردسر زیادی برای پنهان کردن هویت سازمانی خود متحمل می‌شوند و عموماً از سفر کردن هراس دارند و همین وضعیت در ولایت «فاریاب» نیز وجود دارد.

از لحاظ اداری و اجرایی، انتقال قانونی کالا در مرز افغانستان و ترکمنستان بسیار دشوار و وقت‌گیر است. برای مثال، به گفته‎ییک مقام دولتی محلی افغانستان در توره غندی حتی اگر یک تاجر دارای یک شرکت ثبت شده باشد باید برای صدور ویزای (ترکمن) خود حدود 2 ماه منتظر بماند همچنین درباره فساد و سوء استفاده از بیت‌المال در توره غندی و آقینه نیز شکایت‌هایی جدی وجود دارد.

 پروژه‌های چندجانبه با مشوق‌های خارجی

به طور کلی، دولت‌های آسیای مرکزی و افغانستان به طور فزاینده‌ای و با ترغیب جامعه بین‌الملل مشغول تعاملات چند جانبه و منطقه‌ای با یکدیگر شده‌اند، پروژه‌هاییکه چون تاپی و کاسا 1000 عمدتاً مبتنی بر موضوع انرژی و زیرساخت می‌باشد.

با این حال، چشم انداز این همکاری‌های رو به رشد منطقه‌ای نامطمئن به نظر می‌رسد که علت آن عدم اطمینان درباره امنیت آینده افغانستان و نیز کاهش بالقوه علاقه جامعه بین‌الملل به این منطقه در آینده نزدیک است.

 امنیت

هر یک از پنج کشور آسیای مرکزی، طبق منافع رهبران خود دارای سیاست خارجی خاص خود می‌باشد.

به طور کلی، دولت‌های آسیای مرکزی بر روی تهدیدات داخلی پیش روی حکومت‌های خود تمرکز دارند که این موضوع ارتباط چندانی با افغانستان ندارد.

تروریست‌ها و شورشیان فعال در شمال افغانستان عمدتاً از بین خود افغان‌ها به کار گرفته شده و تمرکزشان بر روی جنگ‌های محلی است و نه عملیات‌های مرزی و در واقع، تهدیدات پیش روی آسیای مرکزی نشأت گرفته از شبه‌نظامیانی است که از خود این کشورها برخاسته‌اند و مدتی در منطقه ناآرام قفقاز شمالی در روسیه به سر برده‌اند.

در این اواخر دولت‌های آسیای مرکزی با موضوع پیوستن شهروندانشان به جنگ داخلی سوریه و در حمایت از اپوزیسیون سنی مواجه هستند.

حتی تهدیدات خارجی نیز ارتباطی با افغانستان نداشته و عمدتاً مربوط به تنش‌های دوجانبه بین این کشورها است؛ مانند تنش بین تاجیکستان و ازبکستان و بین قرقیزستان و تاجیکستان که تقریباً به یک جنگ مرزی بدل شد.

بنابراین، می‌توان گفت که درباره خطرات امنیتی افغانستان برای کشورهای آسیای مرکزی معمولاً اغراق می‌شود از جمله ادعای ارتباط بین قاچاقچیان مواد مخدر با گروه‌های افراط‌گرای اسلامی.

روسیه پیش از این تلاش کرده تا با ایجاد مکانیزم‌های اقتصادی و امنیتی چند جانبه، سیاست‌های خود در قبال جمهوری‌های شوروی سابق، از جمله کشورهای آسیای مرکزی را بار دیگر فعال کند که از بین آنها می‌توان به «سازمان پیمان امنیت جمعی» و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» اشاره کرد.

با خارج شدن بیشتر سربازان ناتو از افغانستان و تنش‌های به وجود آمده بین روسیه و ناتو بر سر اوکراین، آسیای مرکزی بیش از پیش در مرکز توجه مسکو قرار خواهد گرفت.

هدف اصلی روسیه، حفظ حضور نظامی خود در تاجیکستان و قرقیزستان با نیم نگاهی به ازبکستان و تا حدودی، به ترکمنستان می‌باشد، 2 کشوری که خارج از مکانیزم‌های چند جانبه مسکو محور قرار دارند و با این وجود، از استقلال بیشتری در روابط نظامی و استراتژیک خود برخوردارند.

مداخله‎یاخیر روسیه در اوکراین ممکن است موجب بروز نگرانی‌هایی در بین رهبران کشورهای آسیای مرکزی شود و این کشورها را به این باور برساند که روسیه می‌تواند به شکل‌های مختلف در این منطقه مداخله کند.

رابطه بین افغانستان و جمهوری‌های آسیای مرکزی تنها از طریق سازمان یافته قابل ارتقا خواهد بود و برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، باید منافع دوجانبه و چند جانبه حقیقی بین این کشورها ایجاد شود و انگیزه‌های خارجی مثل پروسه قلب آسیا تنها باید نقش حمایتی در این روند ایفا کنند.

این نوع محرک‌ها نمی‌توانند آغازگر این رابطه باشند در همین حال، کشورهای آسیای مرکزی نیز برای کمک به این جریان، دیگر نباید به افغانستان به عنوان یک تهدید، یا تهدید بالقوه، نگاه کنند و در عوض، باید متوجه باشند که افغانستان کشوری است که روابط زیادی با منطقه دارد.

رشد این روابط درهم تنیده، یک پروسه‎یبلند مدت خواهد بود و همچنین باید در نوع نگاه به آینده این نکته را در نظر داشت که عبور از موانع روانی غالباً سخت‌تر از موانع فیزیکی است.

منبع: فارس

بازدید : 21 1393/04/22 نظرات (0)

 

 

رمضان؛ آموزشگاه زندگی بهتر

(مصاحبه اختصاصی با علیاحمد رضایی؛ استاد حوزه و دانشگاه)

تهیه کننده: محمدتقی جعفری

ماه مبارک رمضان از نیمه گذشته و در طول این ایام، تجربه‎های شیرین و ارزشمندی برای مومنین روزه دار به دست آمده است. جهت پربار شدن این تجربه‎های ارزشمند، از رهنمودهای رمضانی در مصاحبه با استاد احمدعلی رضایی نیز بیش‎تر بهرمند خواهیم شد.

سخن جدید: به باور شما تاثیر روزه‎ی ماه مبارک رمضان و بهره‎های معنوی این ماه برای روزه‎داران چگونه است؟

رضایی: برای روزه و روزه‌دار آثار تربیتی و اخلاقی فراوانی را گفته‌اند، که مهمترین اثر یا حکمت روزه، بر مبنای اشارهی خود قرآن شریف، که اشاره می‌کند، "ای کسانی که ايمان آورده ايد، روزه داشتن بر شما مقرر شد، همچنانکه بر کسانیکه پيش از شما بوده اند مقرر شده بود، تا پرهيزگار شويد."

در این آیه رسیدن به تقوا و پارسایی را از آثار معنوی و تربیتی روزه بیان می‌کنند. مساله‌ای که کاملا جامعه شناسان و روانشناسان و متولیان امور اجتماعی به آن اذعان می‌کنند که در ماه مبارک رمضان میزان جرم و جرایم کاهش می‌یابد.

این مساله ارتباط تنگاتنگی با فضای روحی و معنوی روزه دارد. همانطوریکه در حقوق بیان می‌کنند که یکی از ارکان جرم مساله روانی و انگیزهی مجرم در انجام دادن جرم است. در ماه مبارک رمضان به دلیل فضای معنویکه در جامعه حاکم می‌گردد، به صورت طبیعی، انگیزهی جرم در مجرم را یا از بین می‌برد و یا هم کاهش می‌دهد. در واقع مجرم با توجه به شرایط حاکم بر محیط، انگیزه جرم را در خود نمی‌بینید یا حداقل این انگیزه کاهش یافته است.

بنابراین از دلایل مهم کاهش جرام در ماه مبارک رمضان یا هر وقت و زمان دیگر اثر تربیتی و معنوی روزه می‌تواند باشد. هم بر شخص روزه دار و هم در فضا این معنویت حاکم می‌گردد که انسان برای خود انگیزه‌ای برای جرم نمی‌یابد.

در واقع این همان بحث تقوا و پارسایی و بازگشت به معنویت است که زمینهی جرم و گناه را از بین می‌برد. به صورت کلی می‌توان گفت که اساسا ارتکاب جرم و گناه به دلیل دوری از خدا و دین است و چون در ماه مبارک رمضان، مردم روزه دار و کل فضای جامعه به گونه‌ای است که انسان به دین و دیانت وخدواند شناخت‌اش بیشتر می‌گردد، بنابراین، این مساله باعث می‌گردد تا ارتکاب به جرم کاهش یابد.

سخن جدید: کارکرد اخلاقی ماه رمضان و تاثیر آن در طول سال بر رفتار انسان و در مجموع کل زندگی انسان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استاد رضایی: نکته‌ی مهم و اساسی همین است که ما در طول زندگی از روزه و روزه داری چه چیزی را بدست بیاوریم و چه سرمایه‌ای را برای کل عمرمان کمایی کنیم. در اثر روزه‌داری و تقوای به‎دست آمده از آن، ما باید در طول سال، بلکه در طول عمرمان باید نکاتی را مد نظر بگیریم که در ذیل به آن‌ها اشاره داریم.

تقویت محبت و مهرورزی

 تقویت محبت و مهروزی در فضای خانواده و در بعد کلان با مسلمانان است. به صورت طبیعی، روزه‌داران در محیط جمعی خانواده و محیط جمعی از شفقت و مهرورزی برخوردار می‌شوند. احترام و مهرورزی متقابل بین بزرگترها و کوچکترها و نشستن با مهر دور یک سفره و کمال مهرورزی. اینها باعث می‌گردد تا محبت و مهروزی در محیط خانواده و در محیط کلان امت اسلام و عرصه اجتماعی، می‌تواند درسی باشد برای محبت و مهروزی در بین امت اسلام.

1-      برگزاری نمازهای جماعت و مسایل عبادی جمعی و آیین عبادی در شب‌های قدر.

2-      پرد اختن زکات فطریه در آستانه عید سعید فطر

3-      برگزاری نماز عید فطر.

تمام این مسایل می‌تواند فاکتورهای محبت و مهروزی باشد. بنابراین می‌توان گفت روزه در زندگی درسی است برای مهرورزی و محبت بین امت اسلام است.

فرهنگ روزه‌داری و رسیدن به عزت و استقلال

روزه‌دار در اثر روزه‌داری خویش‌تن‌داری می‌کند و چیزی را که هوس دارد به دلیل داشتن روزه به سوی او نمی‌رود و از طرفی عادت به قناعت و مصرف کمتر را تمرین و ممارست می‌کند. این مساله در عرصه‎ی بزرگتر باعث بدست آوردن عزت و قناعت و خویش‌تن‌داری می‌شود تا یکی از عوامل استقلال را زمینه‌سازی کرده باشد. کشورهایی مثل کشور ما به این توصیه بسیار نیازمند است که با مصرف کمتر و کاهش هزینه‌های زندگی، به عزت و استقلال تقرب یابد. ما در ماه رمضان در واقع قناعت را تمرین می‌کنیم که درسی است برای ما در کل زندگی.

این در واقع مجاهدت و تلاشی است برای بدست‌ آوردن سرمایه معنوی که در کل زندگی که راه‌گشای ما باشد.

سخن جدید: متاسفانه برخی افراد و رسانه‎ها این مساله را که در این ماه سرمایه‌ی معنوی به‎دست آمده و باید از آن برای طول سال و عمر خود استفاده کنیم مد نظر ندارند و بلافاصله بعد از سپری شدن ماه رمضان با آمدن عید، به بهانه‎ی عید و ... باعث تلف شدن این سرمایه می‌گردد. شما در این مورد چه توصیه و نکاتی دارید؟

استاد رضایی: حفظ سرمایه‎ی به‎دست آمده به دلیل سختی و مشکلاتی که دارد کار سهلی نیست. انسان‌ باید متوجه این امر باشد که چرا یک ماه روزه گرفت و برای چه این رنج گرسنگی و تشنگی و... را تحمل کرد در این ماه خویش‌تن‌داری کرد و از اعمالی که روزه را باطل می‌کند دوری نموده و به خواهش‌ها و تمایلات نفسانی خود نه گفت؟

در روزه در واقع ما یک نوع مبارزه منفی داریم، به این معنا که به خواسته‌های نفس خود پشت پا می‌زنیم که کار سختی است و این کار را مجاهدت نامیده‌‌اند. برای نمونه می‌توان مجاهدین صدر اسلام را یاد کرد که بعد از جنگی سخت برگشتند نزد پیامبر و ایشان فرمودند، مرحبا به قومیکه از جهاد اصغر برگشتند و هم‌چنان جهاد اکبر را در پیش دارند. آنان تعجب کردند که مگر مشکل‌تر از این جهاد نیز هست، در حالی که ما با جان و حیات خود جنگیدیم و جهاد کردیم. در واقع مراد همان مبارزه با هوای نفس است که جهاد اکبر است. در ماه مبارک رمضان، در واقع یک نوع جهاد اکبر را تجربه کردیم و با نفس خود جنگیدیم و به خواسته‌های نفس خود نه گفتیم. البته این تنها یک ممارست و تمرین بود برای ما تا در کل زندگی و رفتارخود حاکم شویم و در این دوران تمرین و آمادگی که به سر بردیم در واقع خود را آماده کردیم تا در بعد از رمضان نیز بر هوای نفس خود کنترل داشته و از گناهان دوری کنیم.

بنابراین در بعد از رمضان نیز اگر به توصیه‌های رمضانی و درس‌های آن توجه کنیم که چه سرمایه‌ای را بدست آورده‌ایم، به سادگی می‌توانیم که از این سرمایه مراقبت و محافظت کنیم. ولی اگر غفلت کنیم این سرمایه را از دست می‌دهیم که خود زیان بزرگی است.

در مورد رسانه‌ها نیز باید گفت که دلیل این است که ماه رمضان به عنوان یک دستوری که به آن ایمان داریم به آن توجه نمی‌شود.

بنابراین برخی رسانه‌ها و تلویزیون‌ها، نگاهشان به رمضان نگاهی سمبولیک و ابزاری است تا بر منافع خود کار کنند. این دلیل باعث می‌گردد تا برای ایجاد وضعیت عمومی مدتی را با نگاه سمبلیک به روزه، بر رفتار رسانه‌ای خود تغییراتی بیاورند وچون فضا، فضای رمضانی است این چنین عمل می‌گردد و بلا فاصله بعد از گذشت ماه مبارک رمضان چون این فضا شکسته می‌شود دوباره به همان رفتار قبلی خود ادامه می‌دهند. اگر به رمضان این گونه نگاه شود نه رسانه‌ی ما و نه خود ما هیچ گونه استفاده‌ای از رمضان نبرده‌ایم، بلکه از این ماه بزرگ سوء استفاده کردیم و از آن به عنوان یک ابزار به کار بردیم. اما اگر نگاه ما به رمضان نگاهی واقع بینانه باشد و به رمضان باورمند باشیم، می‌توانیم این فضا را هم‌چنان بعد از رمضان نیز حفظ کنیم و رویکرد ما یا رویکرد فلان رسانه، رویکردی دینی می‌شود و در طول سال آثار آن را خواهیم دید.

سخن جدید: توصیه خود شما برای روزه داران در این ماه چیست؟

استاد رضایی: ضمن قبولی طاعات و عبادات کل مسلمانان، تاکید دارم که به یاد داشته باشیم از رمضان چه آموخته‌ایم و این درس‌ها را باید به کار گرفته و حفظ کنیم. از مهم‌ترین نکاتی که در مضان می‌شود درس گرفت، نظم است. ما در این ماه یاد گرفتیم که در وقت مقرری افطار شود، در وقت مقرری دست ازغذا خوردن کشیده شود در وقت مقرر عبادت صورت گیرد و تمام برنامه‌های ما با برنامه بوده که این نظم در کل زندگی ما باید حاکم گردد و به عنوان یک درس آموخته باشیم. بنده تاکید می‌کنم تقوای الهی را که در ماه مبارک رمضان بدست آوردیم حفظ کنیم و آن را بارورتر کنیم.

بازدید : 78 1393/04/22 نظرات (0)

 

 

محمد حسنین هیکل پیش بینی کرد

 بحران اقتصادی و سیاسی در انتظار کردستان عراق

 

 

محمد حسنین هیکل، روزنامه نگار و تحلیلگر مشهور مصری درباره اقدامات اخیر مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق برای سوء استفاده از اوضاع پیش آمده در این کشور برای اعلام استقلال کردستان در گفت وگو با روزنامه الاهرام، چاپ قاهره هشدار داد که وی با ورود به کرکوک و تصرف آن اشتباه صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق در حمله به کویت را تکرار کرد و پیش بینی کرد که دستاوردهای اقتصادی اقلیم کردستان تا قبل از پایان سال جاری میلادی از بین برود.

به گزارش پایگاه خبری عراقی المسله، وی درباره اقدامات مسعود بارزانی گفت: وی با این کارها دروازههای جهنم را به روی کُردها گشود و خود را در مخمصه‏ای بی پایان قرار داد. ورود نیروهای کرد به کرکوک مرا به یاد ورود صدام حسین به کویت انداخت. آن موقع صدام با آن اقدام زیان بارش چه بلایی بر سر عراق آورد و در نهایت خود را به نابودی کشاند، اکنون مسعود بارزانی نیز مشابه همان اقدام را کرده است و با ورود غیر قانونی‏اش به کرکوک خود را در مخمصه‏ای گرفتار کرده که مرا به یاد سرنوشت صدام حسین و مردم عراق می اندازد.

وی پیش بینی کرد که دستاوردهای اقتصادی اقلیم کردستان تا قبل از پایان سال جاری از بین برود و اقتصاد کردستان به وضعیت بسیار بدی برسد.

هیکل همچنین گفت: انتظار من این است که تا قبل از سال 2014 اقتصاد کردستان از هم فرو بپاشد و بعد از آن اقلیم تجزیه شده و جنگی تمام عیار میان سلیمانیه و اربیل در بگیرد.

پیش از این بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده بودند که ذخایر استراتژیک اقتصادی اقلیم کردستان به دلیل قطع ارتباطاتش با بغداد و جنوب عراق به زودی پایان یابد و در صورت عدم حل مشکلات اربیل با بغداد ظرف یک تا دو ماه آینده بحران اقتصادی شدیدی دامنگیر اقلیم کردستان شود.

هیکل در پاسخ به این سوال که نیروهای پیشمرگ تا چه اندازه می‏توانند به مسعود بارزانی برای رسیدن به اهدافش به ویژه در رابطه با اعلام استقلال کردستان کمک کنند، گفت: این نیروها بسیار ضعیف هستند و فرماندهان آنها بر آمده از خانوادههای فاسد کردی هستند. برای همین در نخستین درگیری شاهد فروپاشی این نیروها خواهیم بود.

این نویسنده و روزنامه نگار مشهور جهان عرب نسبت به سرنوشت ملت کردستان و مسعود بارزانی خانواده او ابراز نگرانی کرد و از رهبران کرد خواست با درایت بیشتری با اوضاع برخورد کنند و از کشاندن عراق و کردستان به پرتگاه جنگهای خونین بی سرانجام اجتناب نمایند.

نزدیک به 10 روز پیش مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق با حضور در پارلمان محلی این منطقه از نمایندگان آن خواست تا کمیتهای برای برگزاری رفراندوم عمومی اعلام استقلال کردستان از عراق تشکیل دهند. وی در سه اگوست سال جاری نیز گفته بود که ماده 140 قانون اساسی عراق به ثمر نشسته و با ورود نیروهای پیشمرگ کرد به مناطق مختلف مورد منازعه که در پی عقب نشینی ارتش و پولیس عراق از آنها صورت گرفت به آن چه مدت‏ها بر سر آن درگیری بود، پایان داد.

وی در 29 اگوست نیز با شرکت در کنفرانس مشترک با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود: ورود نیروهای کرد پیشمرگ به ولایت کرکوک موضوعیت ماده 140 قانون اساسی عراق که متعلق به مناطق مختلف مورد منازعه است را پایان داد.

وی همچنین گفته بود: نیروهای پیشمرگ در مناطق مختلفی که ماده 140 قانون اساسی بر آنها تاکید کرده بود، بعد از عقب نشینی نیروهای ارتش و پولیس و ادوات نظامی آنها مستولی شدند و جلوی پیشروی نیروهای داعش را گرفتند.

بارزانی همچنین گفته بود: 10 سال منتظر حکومت اتحادیه جمهوری عراق برای حل قضایای مناطق مورد اختلاف بر اساس ماده 140 نشستیم ولی به هیچ نتیجهای نرسیدیم. ورود نیروهای پیشمرگ به این مناطق باعث حمایت از آنها شد و از سقوط آنها به دست گروه های تروریستی بعد از عقب نشینی نیروهای دولتی از آنها جلوگیری کرد. برای ما ماده 140 به ثمر نشست و به پایان رسید و از الآن نباید درباره آن صحبت کرد.

 

بازدید : 19 1393/04/22 نظرات (0)

 

 

وقوع فاجعه هولناک در غزه، 166 شهید و 1120 زخمی

 

 

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که در جریان تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه از عصر دوشنبه گذشته تا ساعات اولیه صبح روز یکشنبه 166 تن به شهادت رسیده و 1120 تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش سایت العهد، اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت در نوار غزه اعلام کرد که آمار تجاوزهای پی در پی رژیم صهیونیستی به نوار غزه تا به روز یک شنبه به 166 شهید و 1120 زخمی رسیده است.

این آمار بعد از آن اعلام شد که در حملات جدید اسراییل به شمال و جنوب غزه که در ساعات اولیه صبح روز یک شنبه رخ داد سه فلسطینی شهید و پنج تن دیگر زخمی شدند.

همچنین یک زن فلسطینی نیز که روز گذشته زخمی شده بود بر اثر شدت جراحت جان خود را از دست داد.

خبرنگار النشره نیز از فاجعه‌ای هولناک خبر داده و افزود که نیروهای رژیم صهیونیستی دست به کشتار وحشیانه‌ای علیه خانواده بطشزده و خانه آن‌ها را در منطقه شعف در شرق شهر غزه هدف قرار داده که بر اثر آن 18 فلسطینی از این خانواده به شهادت رسیده و حدود 50 تن دیگر زخمی شده‌اند.

آمبولانس‌ها جسد شهدای فلسطینی را از زیر آوارها بیرون کشیدند که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند.

در همین حال، خبرنگار الجزیره گزارش داد که وقتی مردم برای اقامه نماز از خانه‌هایشان بیرون می‌آمدند جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خانه تیسیر بطش، رییس پولیس غزه را در نزدیکی مسجدی در منطقه التفاح هدف قرار دادند که بر اثر این حملات رییس پولیس غزه به شدت زخمی شد که بر اثر شدت جراحت جان خود را از دست داد.

الجزیره با اعلام اینکه تعدادی از مجروحان اوضاع جسمانی‌شان وخیم گزارش شده است، تاکید کرد که بعضی از اجساد تکه تکه شده‌اند.

 

بازدید : 22 1393/04/21 نظرات (0)

 

 

مردم، قربانی اصلی انتقال قدرت

 

 

جنجالی شدن نتیجه‎ی انتخابات و تشدید تنش‎ها میان نامزدان ریاست جمهوری بیش‎تر ازهمه از زندگی مردم قربانی گرفته و فشارهای اقتصادی ناشی از وضعیت مبهم کنونی، بسیاری از شهروندان را به ستوه آورده است.

اقشارمختلف شهروندان کشور با شکایت از طولانی شدن روند انتخابات و نامشخص بودن نتیجه‎ی آن در پی تنش‎های به وجود آمده میان دو نامزد، از بیکاری، فقر، گرانی و اضطراب‎ها و تشویش‎های روانی شکایت دارند. بدتر ازهمه اینکه نگرانی از چگونگی انتقال قدرت، نبض زندگی را در میان شهروندان از تپش انداخته و بسیاری را به فکر راه گریز واداشته است. زیرا تجربه‎ی نابسامانی‎های گذشته‎ی ناشی از درگیری‎های فرقه‎ای، تصوری است که با هرگونه تنش سیاسی برای مردم قابل تصور است.

به همین دلیل نیز، بسیاری از شهروندان می‎گویند که برای آنان تفاوتی ندارد چگونه دولتی روی کار آید؛ ائتلافی، موقت و یا شکل دیگر آن و این نیز مهم نیست که چه کسی در جایگاه اول قدرت سیاسی قرار گیرد، بلکه برای آنان مهم ثبات سیاسی و رونق یافتن دوباره‎ی زندگی در پرتو یک نظام سیاسی کارآمد است.

محمد عارف؛ یکی از فروشنده‌های لوازم خانگی در کابل می‏گوید که گرمای هوا و به تعویق افتادن نتایج انتخابات، باعث بیکاری جوانان و همچنین ضعف اقتصادی شهروندان میشود. او تصریح کرد که از روز برگزاری انتخابات بدینسو، بیکاری و ناامنی شهروندان کشور را به شدت تحت فشار قرار داده و ناامیدی مفرطی بر افکار عمومی مستولی شده است.

تشدید ناامنی‎ها و سوء استفاده‎ی مخالفان مسلح از وضعیت موجود، پیامد منفی دیگر این پدیده بوده است. برخی از شهروندان شمال کشور، نقطه‎ای که پیش از این از امنیت نسبی برخوردار بود، به شدت از این وضعیت شاکی اند.

جلیل یک تن از باشندگان ولایت فاریاب می‏گوید: "بعد از انتخابات ترور و کشتار افراد در منطقه دولت‏آباد زیاد شده است." منیر باشنده ولایت بلخ می‏گوید: "چند هفته قبل ما شاهد انفجار ماین‏های چسپکی در مناطق مختلف ولایت بلخ بودیم. کشتار افراد بی‏گناه ملکی به خصوص اطفال در این ولایت زیاد شده است؛ این مسأله قابل نگرانی است."

این موارد، مشت نمونه‎ی خروار است و امواج نگرانی‎های فزاینده از گزارش‎های رسانه‎یی گرفته تا صفحه‎های فیس بوک و سایر شبکه‎های اجتماعی متعلق به شهروندان کشور، همگی از این دغدغه‎ حکایت دارند.

این درحالی است که رایزنی‎های مختلف نامزدان با پادرمیانی سازمان ملل متحد و نهادهای داخلی به فرجام نرسید و برای نتیجه‎گیری نهایی، جانکری؛ وزیرامورخارجه امریکا وارد کابل شده تا رضایت نامزدان را گرفته و تکلیف انتخابات جنجالی کشور را مشخص سازد. با این وجود، برخی از حلقه‎های سیاسی و قانونی کشور با فیصله‎های فراقانونی که توسط امریکا صورت گیرد، مخالفت کرده اند.

تعداد صفحات : 49

درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 58
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 222
  • بازدید ماه : 586
  • بازدید سال : 3,422
  • بازدید کلی : 83,941